Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lisanne

lisanne

09-10-2014 om 11:39

Is dat nou zo moeilijk? Gebeld worden door bedrijven

Daarnet een telefoongesprek: Met Lisanne. U spreekt met telefonie etc bedrijf. Spreek ik niet met Mark. Nee, de rest van de mensen op dit adres heten Mark, u spreekt met Lisanne, zoals ik al zei ..... Heel gesprek ontwikkelt zich: men wil een aanbieding doen maar ik wil niet, wil zelfs niet meer gebeld worden door hen. Ik word gewezen op recht van verzet etc. Aan het einde van het zeer stroeve en van mijn kant korzelige gesprek zegt de man: Dag Mark. Ik roep nog net Ben Mark niet, ben Lisanne, zoals ik u al gezegd heb. Maar dat heeft hij niet meer gehoord.
Is het nou zo moeilijk om te leren voor bedrijven dat niet iedereen op een adres dezelfde achternaam heeft? Zit hier al 20 jaar te proberen met mijn eigen naam aangesproken te worden maar het lijkt alleen maar erger te worden. Had deze week ook al zoiets met de ziektekostenverzekering. Hoe moet dat wel niet bij samengestelde gezinnen zijn?
Voor de goede orde, ik heet altijd al Lisanne, ook na mijn huwelijk.


meisjesnaam

meisjesnaam

09-10-2014 om 12:06

Ik herken het

Ik erger me er ook aan. Een keer een telefoonabonnement afgesloten op eigen naam. Bij dezelfde provider als man. Komt de eerste factuur op naam van mijn man!
Maar omdat daardoor de naam van de bankrekeninghouder niet klopte ging de incasso mis en werd ik bijna afgesloten!
GRRRR Ik heb zo'n beetje een hele week hiervoor met de helpdesk gebeld en ben daar ook heel vaak met mevrouw van x aangesproken. En ik heb nog twee facturen op mijn mans naam gekregen.

Hoe geëmancipeerd is Nederland eigenlijk vraag ik me dan af.

Barvaux

Barvaux

09-10-2014 om 12:18

even duidelijk

Je gebruikt Mark en Lisanne maar bedoel je niet achternamen? Dus heet jij bijvoorbeeld Lisanne Boer en je partner Mark Jansen en werd je aangesproken aan het begin en het eind met mevrouw Jansen? Anders begrijp ik het niet. Je wordt toch als vrouw niet aangesproken met de voornaam van je mannelijke partner?

Astrid

Astrid

09-10-2014 om 12:35

ik heet

bij Telfort al een jaar Meneer de Boer. Meneer...
Ook mijn achternaam zorgt voor problemen. Stel ik heet de Boer.
Dag mevrouw Broers.
De Boer.
Tot ziens mevrouw Be-roer-d.
De Boer.
Natuurlijk, tot ziens.

Lees eerst die naam eens drie keer hardop voor tot je m kunt uitspreken zou ik denken. Zelfs overtypen lijkt heel moeilijk.

lisanne

lisanne

09-10-2014 om 12:35

yup

Dat was wat ik bedoelde, dacht dat dat wel duidelijk was

Hortensia

Hortensia

09-10-2014 om 12:38

Variatie op een thema

Ik vind het een béétje jammer dat bijvoorbeeld een leerkracht mij hardnekkig bleef aanspreken met mevrouw *achternaam van vader van kind die dezelfde achternaam heeft* terwijl zeer zeker weten bekend is dat ik gescheiden ben van hun vader.

Barvaux

Barvaux

09-10-2014 om 12:39

lisanne

Ik begrijp niet waarom je dan voor voornamen koos het maakte het toch nodeloos ingewikkeld.

Als ze vragen naar mevrouw Jansen dan verwijs je ze door naar je schoonmoeder!

amk

amk

09-10-2014 om 12:50

Barveuax

Dat gaat binnenkort ook niet meer werken, want die hebben ook niet de achternaam van hun partner

Barvaux

Barvaux

09-10-2014 om 12:55

lol

Haha amk, ik ken ze nog niet maar inderdaad dat gaat niet lang meer duren. Ik denk dan overigens dat dan het probleem wel opgelost is als het zo de overhand heeft genomen.

amk

amk

09-10-2014 om 13:08

Barveaux

ik ken ze wel, maar dan zijn ze gescheiden en gebruiken weer hun eigen naam, of hertrouwd en dan weer de naam van de nieuwe partner.

Maar het gaat niet lang meer duren, hoewel mijn dochter nog jong is hebben vrienden van mijn leeftijd inmiddels kinderen de de leeftijd hebben van samenwonen en trouwen. Het gaat dus niet zo lang meer duren.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2014 om 15:10

Script en hoe staat het abonnement bekend

Ik begrijp dat het gesprek van een klantenservice/callcenter van een bedrijf was waar je klant bij bent? Vermoedelijk stond dan in het script dat de persoon die gebeld werd meneer/mevrouw Mark was. Zo'n medewerker kán dat voorkomen door meteen te vragen 'klopt die informatie?' En dan kun jij aangeven 'De geabonneerde heet inderdaad zo, maar ik heet Lisanne.'

Als een gesprek minder ideaal geopend wordt door zo'n medewerker vraag ik me oprecht af of je je daar nou echt druk om moet maken. Je kunt van deze mensen niet verwachten dat ze binnen een paar seconden helemaal moeten doorgronden wat de gezinssamenstelling is en of het inderdaad wel eens zo kan zijn dat de partner anders heet dan de geabonneerde. Het komt ook nog ontzettend vaak voor dat stellen er wél voor kiezen dezelfde achternaam te voeren. Zo algemeen is het nog niet dat partners hun eigen naam aanhouden. In mijn huidige functie staat volledig in beeld hoe de samenstelling van het gezin is als die allemaal bij ons aangesloten zijn. Om eerlijk te zijn schiet ik ook wel eens mis. Dan staat er een hele rits met Marken in beeld, daarnaast ook nog een paar Peters en verdraaid achteraan opeens een Lisanne. Meestal kan dat met wat humor wel rechtgezet worden. Van mijn kant is het natuurlijk goed om aan te geven dat ik me vergist heb en van klanten is het fijn als ze willen aannemen dat je het niet expres verkeerd doet.

Barvaux

Barvaux

09-10-2014 om 15:25

Kaaskopje

Volgens mij moet je toch echt stoppen je te verdedigen voor je werk, je collega's en alle hondenbezitters. Pak het niet te persoonlijk op want zo word je blind voor de situatie:

"Als een gesprek minder ideaal geopend wordt door zo'n medewerker vraag ik me oprecht af of je je daar nou echt druk om moet maken."

Ja, ik vind van wel, zij bellen je op, ze willen wat van je, ze hoeven het niet meteen goed te hebben maar je kunt het ook heel anders doen. Heel even aandacht tonen en de naam onthouden die je door krijgt zodat je aan het eind netjes kunt afsluiten en ook ondertussen de goede naam kunt gebruiken. Het toont niet echt van interesse of goed zijn in wat je doet.

"Je kunt van deze mensen niet verwachten dat ze binnen een paar seconden helemaal moeten doorgronden wat de gezinssamenstelling is en of het inderdaad wel eens zo kan zijn dat de partner anders heet dan de geabonneerde. Het komt ook nog ontzettend vaak voor dat stellen er wél voor kiezen dezelfde achternaam te voeren. "

Nou ja zeg, ze hoeven niet te doorgronden maar als je in 2014 nog niet weet dat er mensen zijn met verschillende achternamen in één huis dan ben je wel onder een steen vandaan gekomen. Natuurlijk zijn er mensen die WEL dezelfde achternaam voeren maar gut zeg, er zijn maar twee mogelijkheden: ze hebben WEL dezelfde naam of ze hebben NIET dezelfde naam. Is dat zo moeilijk?

Goedendag met X van bedrijf Y. Ik zie dat A van B bij ons staat ingeschreven, is die aanwezig? Bij een nee: "Kan ik ook met u over dit onderwerp verder praten?"

lennest

lennest

09-10-2014 om 15:50

wat dacht je van post/mail?

Ik bel op mijn werk met een bedrijf, de man die ik aan de telefoon krijg, heeft goed geluisterd want hij noemt mijn naam. Aan het einde van het telefoongesprek vraagt hij mevrouw [Achternaam], vind u het prettig de verstrekte informatie gemaild te krijgen, fijn denk ik, doe maar. Ik geef hem mijn mailadres, onze mailadressen beginnen met de eerste letter van onze voornaam, gevolgd door de volledige achternaam. Mijn collega met dezelfde voornaam, maar echt compleet andere achternaam, krijgt de mail die voor mij bestemd is. Snap jij dat nou?

lennest

lennest

09-10-2014 om 15:53

of.....

Ik heb een afspraak met een persoon, we zien elkaar, geven elkaar een hand, hebben een prettig gesprek, persoon gaat weg en twee dagen later krijg ik een brief: Geachte heer .... achternaam van mijn man! Ik heb de persoon in kwestie mijn visitekaartje gegeven, we hebben elkaar gezien, ik zie er echt niet mannelijk uit en dan nog; geachte heer.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2014 om 16:22

Barvaux

Ik verdedig mijn werk niet. Ik ben namelijk op dit moment geen callcentermedewerker. Ik ben klantenservicemedewerker die gebeld wordt. Door mijn kennis van hoe callcenterwerk gedaan wordt, snap ik hoe het werkt en dat helpt mij in ieder geval om die medewerkers niet allemaal af te schrijven als irritante wezens. De enige fout die ik misschien op OO maak is van anderen ook te vragen om wat vriendelijker op deze mensen te reageren, omdat het voor hen een manier is om aan de kost te komen. Ik ben niet blind voor de situatie, althans ik vind niet dat dat zo is) Mijn manier van meepraten is dat ik vanuit mijn persoonlijke gevoel, ervaring, kennis mee kán praten. Dat is mijn kader. Maar laten we het hierbij houden voor het weer een hele discussie wordt.

Ik ben het op zich met je eens. Met een beetje moeite kun je achterhalen met welke naam je iemand aan moet spreken. Zeker als zo'n gesprek in een verkoop eindigt, moet op de juiste manier worden aangegeven hoe de vork in de steel zit. Dus als Lisanne aan de telefoon is, maar het abonnement staat op Mark, dan zet je in de opname 'Ik spreek met de partner van Mark.' Maar als ik van mijzelf uitga, dus van mij als mens en niet als Kaaskopje die op een callcenter heeft gewerkt, dan geef ik de mening zoals ik heb gedaan: is het echt nodig om je er zo druk om te maken? Er zijn ergere dingen in de wereld.

Mijntje

Mijntje

09-10-2014 om 17:18

afkappen

Ik kap dit soort gesprekken altijd meteen af, hoe ze me ook noemen. Hoef ik me ook niet te ergeren
En zo af en toe het belmenietregister weer updaten.

Prezi

Prezi

09-10-2014 om 17:44

meneer/mevrouw

Mijn man heeft over de telefoon een vrij hoge stem. Vaak wordt hij dan voor een vrouw aangezien. Hij begint het gesprek dan ook altijd met: Goedemiddag u spreek met Jan de Vries. En toch wordt hij dan aangesproken met mevrouw. Hij corrigeert dan netjes: Ik ben geen mevrouw maar een meneer. Maar vaak blijven ze gewoon mevrouw zeggen. Hij praat steeds langzamer, rustiger, soms gaat het even goed tot het einde: Goedemiddag mevrouw! Grrrr.

Monique D*

Monique D*

09-10-2014 om 21:37

Kwestie van luisteren en (laten) corrigeren

Als Lisanne al een keer heeft gezegd dat haar naam Lisanne is en niet Mark, dan is het de fout van de medewerker om haar toch weer Mark te noemen. Hij luistert niet, maar kijkt alleen naar het scherm waar dus Mark staat.

Dat is een kwestie van niet naar de klant luisteren. Hetzelfde als wat met de man van Prezi gebeurt. Ik heb zelf ook een lage stem, waardoor ik voor een man wordt aan "gehoord", maar als ik het een keer heb gezegd krijg ik een verontschuldiging en word ik met mevrouw aangesproken.

En dan zou hij als de wiedeweerga die naam moeten (laten) corrigeren, want anders gaat het de volgende keer weer fout.

lennest

Die ken ik! Ik word zakelijk door mensen die mij niet kennen nog wel eens als heer aangeschreven. Niet als ze onze website hebben geraadpleegd, maar wel als ze mijn naam en titel alleen uit een lijst kennen, want daar staat niet bij dat ik een vrouw ben, en dan denken heel veel mensen dat je dus een man bent.

Ouderwets, maar tot daar aan toe.

Maar af en toe gebeurt het dat ik iemand persoonlijk heb gesproken, soms zelfs van aangezicht tot aangezicht, en dan nog als heer word aangeschreven. Daar zeg ik wel wat van. Eén keer- jaren geleden - heb ik een narrige brief geschreven naar de Centrale Raad van Beroep, met de strekking dat men toch op de zitting in die zaak had kunnen zien dat ik geen heer ben, en warempel, sindsdien gaat het nooit meer fout. Kennelijk direct iets aangepast in het computersysteem.

Wat mij overigens in mijn vakgebied ergert is dat men bij sommige organisaties de vrouwelijke juristen als Mw mr aanduidt maar de mannen alleen als mr. Een meester in de rechten is in principe een man, de paar uitzonderingen vermelden wij apart, dat idee krijg je ervan. Bepaald achterhaald, zeker in deze branche.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2014 om 23:16

Ik verontschuldig mij altijd

Ik denk dat iedereen die regelmatig aan de telefoon zit voor zijn werk of in het algemeen er wel eens naast heeft gezeten met man/vrouw en vrouw/man. Het is echt heel vervelend als dat gebeurt. Soms hoor je het echt niet meteen. Een ex-collega/nu-kennis heeft ook een zware stem, het overkwam haar ook vaak dat klánten het verkeerd zeiden.
Op mijn huidige werk heb ik een collega die homo is. Ik vind dat je dat niet heel erg aan hem hoort, maar goed... een goed luisteraar misschien een beetje. Hij had een keer een gesprek, die afgesloten werd tegen mijn collega met 'dag mevrouw'. Hij "Ik ben een man." "Ja, dat weet ik, hahahaha." En hoe ze mij horen? Als een jonge meid, echt waar.

gekke staaltjes

Niet alleen werd ik in een voorbije periode consequent geadresseerd met de achternaam van mijn partner met wie ik samenwoonde maar ook het geld van de duur verzekerde fiets werd op zijn rekening gestort.
Toen ik trouwde kwam mijn man bij mij in het ziekenfonds. Toen we gingen scheiden moest ik een ander nummer nemen omdat man automatisch 1e verzekerde was geworden.
Ach was het leven nog maar overzichtelijk. Man en vrouw waren getrouwd en hadden de zelfde -man's- naam. En een rekening, man's rekening en kon je als vrouw alle zakelijkheden aan je ega overlaten.

Gaat nooit mis

Sinds ik getrouwd ben gebruik ik mijn man zijn achternaam. Ik word altijd aangeschreven op de manier zoals ik in de GBA sta. Omdat ik meestal degene ben die dat soort zaken regel, staan contracten voor energie of telefonie e.d. op mijn naam. Dat gaat ook altijd goed, dat wordt nooit zomaar ineens op naam van mijn man gezet.

Ik vind het echt bezopen dat er tegenwoordig nog werknemers van bedrijven zijn die er van uit gaan dat mevrouw x die op hetzelfde adres woont als mijnheer y dan ook wel mevrouw y zal heten. Er zijn zoveel stellen die duurzaam samenwonen zonder getrouwd te zijn en ik denk dat, zeker sinds (getrouwde) ouders hun kind de achternaam van de moeder kunnen geven, er meer echtgenotes zijn die hun eigen achternaam voeren dan die van hun man. In dat licht zou het logischer te zijn om te denken dat ik mijn man zijn zus of moeder ben dan zijn vrouw.

skik

man/vrouw

Wat beterft "de heer", het mooiste staaltje heb ik wel meegemaakt aan de technische universiteit waar ik werk, een formulier gericht aan mij (vrouw) en begon met "geachte heer". Ach, kan gebeuren nietwaar. Maar 2 regels eronder stond: geslacht: vrouw, dan weet je toch dat de aanhef fout is, lijkt me. Maar kennelijk is een ingenieur altijd een heer, ook als ze een vrouw is.

MoederMop

Dat piemeltje wordt toch meteen met die bul meegeleverd, of niet?

Groeten,

Temet

Heer als etiquette

Ik heb weleens een mailing van een groot bedrijf moeten vernietigen omdat ik me niet aan de etiquette had gehouden. De etiquette schreef voor 'geachte heer' verder niets.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2014 om 21:04

Dat is dan vast lang geleden Annej

Anders zou ik dat zelf toch wel in een overleg gegooid hebben.

@Temet

Nu snap ik het, die rode koker waarin de bul geleverd wordt, is een peniskoker!

dc

dc

11-10-2014 om 18:22

per mail

Voor mijn werk moet ik mail antwoorden, en er zijn zoveel mensen (ook vrouwen) die beginnen met "dear sirs". Ik snap daar niets van. Vind het vrij irritant.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2014 om 11:29

Klanten bedoel je dus? Ik vind het zelf ook wel eens lastig hoe ik moet beginnen. Ik maak er eigenlijk altijd Geachte mevrouw of meneer van. En als het naar een klantenservice is soms Geachte medewerker van X.

Bij onze uitgaande post, dus ook email, staat de juiste titel er al voor. Dus als de hoofdverzekerde een man is staat er meneer en als het de vrouw is mevrouw. Kan niet misgaan. Als ik onverhoopt met een ander heb gesproken zet ik dat er in de brief bij, maar de brief blijft dan wel gericht aan de hoofdverzekerde. Ook om fouten te voorkomen. Ik weet niet met welke achternaam die niet hoofdverzekerde aangesproken wil worden.

amk

amk

13-10-2014 om 12:54

volgens de officiele regels is het dan idd 'dear Sirs,' handiger is om 'To Whom It May Concern' te gebruiken.

Anders

Anders

17-12-2014 om 22:21

Kaaskopje; homo

"Op mijn huidige werk heb ik een collega die homo is. Ik vind dat je dat niet heel erg aan hem hoort, maar goed... een goed luisteraar misschien een beetje"

Pardon??? Jij hoort aan iemand of tie homo is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.