Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Margretha

Margretha

28-10-2011 om 09:34

Irritant burengedrag

Ik woon in een heel normale straat, rijtjes woning. Je kunt parkeren voor het huis, maar daar zijn geen speciale parkeervakken voor. Gewoon een straat en waar plek is parkeer je.

Mijn buren hebben 2 auto's en lijken het hun recht te vinden om voor hun deur te parkeren. Dat lukt niet altijd, en het is de laatste jaren ook drukker in de straat. Wanneer zij niet voor hun eigen deur kunnen parkeren en er staat een vreemde auto bij hen voor de deur, dan vertonen zij wat merkwaardig gedrag:

Spiegels worden naar binnen geduwd en ruitenwissers omhoog gezet. Auto's van buren laten ze met rust, maar met name de wat vreemdere auto's krijgen deze behandeling.

Ik kan dit zo stellig neerzetten omdat ik het hen beiden heb zien doen. 's Avonds laat, wanneer ze aan komen rijden en er staat een vreemde auto, voor het naar binnen gaan even hup de ruitenwisser omhoog, of straatafval (papier) onder de ruitenwisser en vervolgens gaan ze naar binnen. Of 's morgens vroeg bij vertrek doen ze het. Zowel hij als zij.

Ik heb ze er in het verleden al eens op aangesproken, het werkt vandalisme in de hand en straks is een automobilist geirriteerd, sta ik er net voor en krijg ik als reactie schade aan mijn auto. Ik heb in ieder geval duidelijk gezegd dit niet meer te doen wanneer er een auto bij ons voor de deur staat. En dat gebeurd ook niet meer. En daarbij heb ik aangegeven dat het vrij parkeren is en dat het geen recht is om voor de deur te kunnen parkeren. En dat wanneer zij parkeerplaats voor hun eigen deur wensen zij dat recht kunnen afdwingen door naar een woning te verhuizen met een eigen oprit.

De reactie daarop is opmerkelijk, ze praten er overheen maar overheersen het gesprek door te uiten hoe irritant het is dat parkeergedrag van vreemde auto's (die blijkbaar in hun ogen niet in de straat horen). Ik heb duidelijk aangegeven dat ik ze het beiden zie doen.

Vanmorgen was het weer raak, waar de buurman graag zijn tweede auto neerzet stond een vreemde en de buurvrouw (ik stond net op en hoorde geluid en zag het) stopte een snoeppapier onder de ruitenwisser, spiegels werden ingeklapt en een ruitenwisser omhoog. Superkinderachtig.

Overigens zet ik altijd de ruitenwissers terug en verwijder snoeppapiertjes van die auto's als ik zelf in mijn auto wil stappen en die auto's staan er nog. Dat gebeurt ook in hun gezichtsveld, ze zien het me doen terwijl ze in de woonkamer zijn.

Maar wat kan ik hier nu mee als aanspreken niet helpt?

Ik heb er al over gedacht om de wijkagent erbij te halen, maar of dat nu verstandig is. Voor de goede orde: de relatie met mijn buren is verder goed. Dus des te vreemder waarom ze gewoon mee doorgaan als je ze er al een paar keer op aangesproken hebt.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moontje

Moontje

28-10-2011 om 09:58

Raar en asociaal

Je hebt van de auto's van anderen af te blijven, de straat is van iedereen. Raar dat ze dat niet snappen. Het kan een blinde vlek van ze zijn, wellicht hebben ze jarenlang prima kunnen parkeren en nu kan dat niet meer. Ik zou bijna geneigd zijn hun spiegels de hele tijd dicht te klappen en de ruitenwissers omhoog te zetten, kunnen ze eens zien hoe irritant dat is.

Mijn tip is denk ik ze er gewoon nog eens op aanspreken. Bij je vraag blijven, waarom doen jullie dit, de straat is toch van iedereen, en als ze dan niet op de vraag ingaan maar hun irritatie spuien, daarna gewoon weer dezelfde vraag stellen. (ze zullen even hun irritatie kwijt moeten, dus laat ze maar even praten) ik denk dat ze zich thuis ook samen opfokken hierover, maar dit is de oplossing niet. Vraag wat ze denken, en of dit wel een juist oplossing is.... nee toch?

toja

toja

28-10-2011 om 10:05

Apart

Ik vind het ronduit vreemd gedrag.
Die mensen willen graag de auto voor de deur parkeren en vinden dat ze ook nog eens "recht" hebben op twee plekken. Maar ergens weten ze dat ze dat niet kunnen "eisen" en dus proberen ze mensen op deze manier weg te jagen. Apart en kinderachtig. Ik zou alleen niet weten wat je daar nog meer aan kan doen. Ik kan me voorstellen dat je je daar aan ergert.
En iedereen heeft wel eens visite en dus vreemde auto's in de straat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jaymza

Jaymza

28-10-2011 om 10:13

Rare lui

Gek dat ze dat juist bij vreemde auto's doen. Wanneer ik ergens moet parkeren omdat ik daar zijn moet kan ik toch niet weten dat iemand die plek voor zichzelf in gedachten heeft? En dan nog, het is vrij parkeren, zij zijn aso's. Maar dit soort gedrag zie je vrij veel helaas.

Jaymza

Fransien

Fransien

28-10-2011 om 10:19

Puberaal

Weten de andere buren dit ook? Misschien is het heel flauw van me, maar ik zou toch eens met een andere buurvrouw staan beppen dat het prima mensen zijn, maar met zulke vreemde gewoontes ten opzichte van andere auto's. Ik zou ook ophouden met het weer uitklappen van spiegels en het terugzetten van ruitenwissers, dan wordt er in de straat wat meer over gepraat en als het dan bekend is dat dat door 1 stel volwassenen gedaan wordt (het is nogal puberaal namelijk) worden ze er van meer kanten op aangesproken, misschien dat dat helpt.

Margretha

Margretha

28-10-2011 om 11:26

Re:

Gelukkig, prettig om te lezen dat ik toch niet helemaal gek ben geworden

De tip van Fransien heb ik trouwens al gebruikt. Ik heb er onlangs met andere buren over gesproken, alleen maar als signaal dat dit dus met auto's in de straat gebeurd zodat zij ook weten van wie dit idiote gedrag is.

Het ophouden met alles terugzetten is ook een goeie. Zolang het niet bij mij voor de deur is, laat ik het maar gaan. Die boodschap is trouwens wel duidelijk overgekomen. In het verleden gebeurde dat ook bij mij voor de deur maar die hint hebben ze blijkbaar wel begrepen, dat doen ze niet meer.

Misschien stoor ik me er ook teveel aan, dat is beslist zo.

Yura

Yura

28-10-2011 om 11:50

Laten gaan

Ik zou het toch maar laten gaan, al voelt dat onrechtvaardig. Ik ben er zeer zeker van dat alles je er werk van maakt (wijkagent) ze bij jou streken gaan uithalen, want dit zijn types die hun eigen regels hanteren en die er niet van houden als iemand ze in de weg zit. Zolang je net doet of je neus bloedt blijft je woongenot gehandhaafd. Ik zou ook niet spiegels gaan terugbuigen etc, straks ben je er net mee bezig en komt de eigenaar er aan, dan krijg jij nog de schuld.

mix

mix

28-10-2011 om 11:57

Valt mee

de wijkagent kun je bellen, deze kan handhavers laten posten en hen op die manier op heterdaad betrappen en een bekeuring geven. Jij belt, zij voeren uit (anoniem).

Over het eigen parkeerplek hebben en dan maar verhuizen naar een woning met eigen oprit moet ik je teleurstellen.
Ik heb een eigen oprit. Links en rechts staan auto's veel te dicht op de oprit, waardoor ik mijn parkeerplek maar met moeite kan verlaten. Of...ze staan er gewoon voor (boete 60 euro)ondanks dat het een oprit is én er een (door de gemeente aangebrachte)gele streep voor staat. En moet je ze horen als je ze beleefd vraagt hun auto iets naar voren/achteren te rijden of de auto niet voor je oprit te zetten omdat jij er niet meer uit kunt.

Juliea

Juliea

28-10-2011 om 12:54

Op heterdaad betrappen?

Hoe kun je in vredesnaam ervoor zorgen dat de wijkagent ze op heterdaad kan betrappen? Voor je de telefoon hebt gepakt is het al voorbij?

Ik zou er niets mee doen zolang ze niets stukmaken. Wel zou ik het er met zoveel mogelijk mensen in de straat over hebben en elke keer dat ik het ze zie doen zou ik even op het raam tikken zodat ze weten dat je het ziet. Terugklappen zou ik al helemaal niet doen.

Staan er vreemde auto's in de straat omdat mensen uit een andere straat daar parkeren of omdat het visite is?

Lastig

Wij hebben in een straatje gewoond waar erg veel vaste gewoonten waren ingesleten. Zo was het parkeergedrag precíes, maar dan ook precíes zo afgepast, dat iedereen goed kon staan en de kinders ook nog in het speeltuintje konden spelen. Omdat het inderdaad de efficiëntste manier van parkeren was in dat miniatuurstraatje, deden we eraan mee. Maar o wee als er visite was die niet op de hoogte was. De auto van mijn neef bijvoorbeeld is een keertje klemgezet toen hij op iemand anders' plek had geparkeerd en toen een ander een keer een halve meter te ver de verkeerde kant op stond, heeft de "eigenaar" van die kant zijn auto daar weer dwars achter gezet (met als gevolg dat bijna niemand er meer uit kon - en laat ik nou die nacht naar het ziekenhuis moeten omdat ik totaal onverwacht te vroeg moest bevallen... Buurman was dan weer niet boos dat wij hem uit zijn bed belden ).
Bij ons is het gelukkig nooit totaal geëscaleerd, maar ik zou de wijkagent inschakelen.

mix

mix

28-10-2011 om 14:29

Eh juliea

dat leg ik toch uit?
je belt de wijkagent. Deze stuurt handhavers op de tijden dat dit kan gebeuren. Je kunt het ook uitlokken. Margretha zegt dat het gebeurt als er een vreemde auto staat en dat dit vooral smorgens vroeg of savonds gebeurt. Koud kunstje dan om dat door te geven aan de wijkagent? Of je neemt het op en geeft dat af, kunnen ze het zelf zien en erna evt. posten rond die tijd.

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2011 om 14:33

Je neemt een foto als ze het doen. Het is echt heel raar gedrag. Ik kén de ergernis, wij hebben ook zulke mensen in de straat die Zeer op hun eigen plek gesteld zijn. Als je daar maar een millimeter van in beslag neemt als onwetende visite-auto, krijg je een zelfgemaakte bekeuring onder je ruitenwisser. Vind ik ook zooooooo infantiel. Niks hinderen of blokkeren, puur om de plaats. Ze zijn wel altijd De Mop van elke verjaardag. Maar goed, zo'n nep-bekeuring met je naam er op (bewoners nr. ** staat er op ofzo) is nog daar aan toe. Wat die van jou doen is echt be-lach-e-lijk.

Tirza

Juliea

Juliea

28-10-2011 om 14:58

Laat me niet lachen

Omdat het 's ochtends vroeg of 's avonds laat gebeurt is er toch geen vaste tijd? Denk je nu echt dat een wijkagent daar op gaat zitten wachten? Wat een vreemd advies.

Ja, nu kom je met opnemen maar ik denk dat een wijkagent ook wel gewoon naar die mensen toe kan gaan als je hebt gezegd dat je het ze al een paar keer hebt zien doen en dat er andere mensen in de buurt zijn die die auto's zo wel eens hebben gezien.

Er gaat niets stuk dus ik zou niet willen dat een wijkagent daar op gaat zitten wachten om ze op heterdaad te betrappen.

toja

toja

28-10-2011 om 15:05

Echt tirza

Een nep bekeuring? Dat vind ik echt net zo zielig... Rare mensen zijn er toch.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2011 om 15:43

Is ook zo, maar ik vind dat nog wel een soort van schattig. Hebben ze toch fijn aan zitten knutselen op hun computer, netjes uitgeprint, zo'n P-verbod er op, tekstje verzonnen neeeeee toch leuk bezig geweest. Parkeerpolitietje spelen. Je kunt je vast wel voorstellen hoe ze hier in de straat bekend staan.

Tirza

mix

mix

28-10-2011 om 16:07

Juliea

waarom reageer je zo venijnig en doe je of ik iets belachelijks zeg met je: laat me niet lachen?
Ik spreek uit ervaring. Ik heb al een paar keer gezegd dat niet de wijkagent gaat posten, ik zeg dat die de handhavers stuurt die tóch al rondlopen, wat is daar zo lastig aan? Als ik de wijkagent bel en zeg dat nummerbord xxxxxxx bij mij voor de deur staat, dan zegt ie: leuk, maar ik moet ze op heterdaad betrappen, we moeten het ze zien doen willen we mogen bekeuren en eer hij er is is de vogel vaak al gevlogen. Vandaar dat ze hier dan rond bepaalde tijd zomaar een uur of 2 komen posten(de handhavers, 4 stuks soms en die mogen ook bekeuren) en dat scheelt enorm.
Maar van mij mag die wijkagent gaan praten hoor, kan ie ze alleen niet bekeuren.
Als mensen aan ruitenwissers zitten of aan spiegels zitten kan er iets kapot gaan, beetje jammer.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2011 om 07:04

Juliea

Je kunt best vinden dat iemand een suggestie doet die niet bij jouw situatie past, maar dat kun je ook gewoon zeggen natuurlijk. Ik ken de situatie bij Mix in de straat, en ze hebben een wijkagent die serieus omgaat met dergelijke zaken en zonodig handhavers inzet en zelf een oogje in het zeil houdt. Gezien de bedreigingen die Mix ontving nadat ze zelf pogingen deed, is dat geen overbodige luxe.

Merel

Merel

29-10-2011 om 10:14

Politie

Nou wij wonen in een dorpje en de keren dat ik hier politie heb gezien zijn op een hand te tellen. Misschien 1 per jaar ofzo? Ze zullen echt ergens rondlopen in de regio maar zelden zie ik er eentje, volgens mij heeft dit hele dorp maar een wijkagent en een parkeerwachter. Die zouden echt geen tijd hebben om in een onbenullig straatje te gaan posten omdat iemand je ruitenwissers omhoogzet en je spiegels dichtklapt (er wordt niets stukgemaakt)
Er is hier bijna geen politie beschikbaar en die ene auto die hier rondrijd (ik heb hem denk ik al een jaar niet gezien, dus ik weet niet hoe vaak dat is) die heeft het druk genoeg met 'echte' problemen dus ik snap Juliea wel.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2011 om 16:41

Merel

Mix en ik wonen in een stad. Daarbij, Mix woont niet in een onbenullig straatje. Het is een doorgaande weg met scholen en veel vrachtverkeer. Als ouders daar onverantwoord parkeren is het gewoon link.

Merel

Merel

29-10-2011 om 17:07

Oke

Oke, maar uit de posting van Margretha begreep ik dat ze in een gewone straat met rijtjeswoningen woont, en daar komt denk ik niet zo gauw een wijkagent posten zoals Mix voorstelde. Bij zo'n grote drukke straat kan ik het me wel voorstellen ja, maar daar ging het in dit geval niet over toch?

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2011 om 19:23

Hier wel

Ik woon op een pleintje, soort woonerf. Hier staan vaak handhavers boetes uit te delen voor fietsen op de stoep en fietsen zonder licht. Dus ondenkbeeldig is het niet, als je maar een wijkagent hebt die bewoners serieus neemt. Juist hetgeen Margretha beschrijft is een akkefietje voor de wijkagent. Want juist door aan de slag te gaan met dit soort buurtgebonden ergenissen kun je erger voorkomen.

mix

mix

29-10-2011 om 21:05

Precies

inschakelen om erger te voorkomen. Nu gaat er niks kapot, maar een spiegel/ruitenwisser breekt zo af. Als je het zelf gaat regelen krijgen ze misschien "de pik" op je. Taferelen als hier wens ik niemand toe.

Geerdientje

Geerdientje

29-10-2011 om 23:18

Beide auto's voor eigen deur?

Als ze twee auto's hebben, dan parkeren ze er zelf toch ook een voor de deur van een ander, of is er voor hun eigen deur plaats voor twee? En dan nog: dan parkeren ze zéker voor een ander z'n deur, als er een 'vreemde' auto voor hun eigen deur staat, en gaan ze zelf nooit op bezoek of zo?
Ik zou ze er zelf nog een keer op aanspreken. Je hebt dat al gedaan en aangezien je nog steeds een goede verhouding met hen hebt, doe je dat kennelijk toch op een goede/prettige manier die hen niet ergert. Ik zou ze er daarbij op wijzen dat ze zelf ook wel eens voor de deur van een ander parkeren en dat je het bedreigend/agressief vindt of agressie vindt uitlokken. Misschien helpt het om hen te vragen waarom ze het doen en daar op in te gaan. Ik vind het ook wel iets voor buurtbemiddeling. In de meeste gemeentes is zoiets wel. Al was het maar om tips te krijgen hoe je zo'n gesprek in gaat. Vraag het na bij de gemeente of bij de wijkagent. Als dat niet werkt zou ik de wijkagent inschakelen.
Succes, want het lijkt me idd heel rot om zulke buren te hebben.

Margretha

Margretha

30-10-2011 om 16:01

Dank voor jullie reacties

En ja, ze parkeren in ieder geval met 1 auto bij de andere buren voor de deur. Die hebben daar geen last van, omdat die mensen aan de zijkant een eigen opritje hebben (hoekhuis). Maar o wee wanneer iemand op die plek staat, of dat nu op die plek is of voor hun eigen voordeur, er wordt op gereageerd dmv eerder genoemde acties.

Voorheen deden ze dat ook wanneer er een 'vreemde' auto bij mij voor de deur stond, want dan heeft dat effect op alle buren. Daardoor moet ik ergens anders parkeren, anderen staan dan weer op 'hun' plaats enz. Daar heb ik al eerder korte metten mee gemaakt. Wat bij mij voor de deur staat blijf je af. Want straks denken mensen dat ik dat doe en heb ik straks ongein. En ik zet mijn auto net zo gemakkelijk aan de overkant neer, dat boeit mij verder niet zo.

Bij ons thuis is het al een standaard grap wanneer ik anderen dan mijn buren geparkeerd zie staan: gut, staan er al ruitenwissers omhoog of zijn er al spiegels ingeklapt? Enne... we hebben het hier over een gezin, mensen van begin 40. Maar in dit geval gedragen ze zich als een stel ouwe zeurpieten die niets anders te doen hebben.

Ik heb besloten er afstand van te nemen, want straks erger ik me net zo. En wat iemand al eerder zei, laat die ruitenwissers maar omhoog staan en laat het maar opvallen. Hoe meer mensen er in de straat van weten hoe beter.

De wijkagent durf ik hier toch niet voor in te schakelen, volgens mij escaleert eea hierdoor.

Dank voor jullie reacties en het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.