Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

24-04-2014 om 10:25

Introductie nieuwe kat

Een jaar geleden is een van de onze poezen overleden. We zijn vorige week overstag gegaan voor een kat erbij. En we hebben een poes gevonden, 4 jaar. Over een paar dagen komt ze hier.

Ik zoek adviezen om de kennismaking van onze kater en poes goed te laten verlopen. Feliway gaat aan voor ze binnenkomt. Er komt een extra kattenbak bij voor haar. Hopelijk doet de feliway z'n werk en heb ik twee gelukkige katten in huis en gebruikt zij de nieuwe kattenbak (plek met haar geur in huis). Maar stel dat er toch wat spanning tussen de twee is, wat kan ik het beste doen? Niets? haar extra aandacht geven of hem juist aandacht geven?

Ze is geen binnenkat maar ze kwam niet verder dan de afgeschermde tuin. Hier is geen afgeschermde tuin. De eerste 2 maanden kan ze in elk geval beter niet naar buiten want ze moet ons huis eerst als het hare gaan zien. Haar huidige bazin stelt daarom voor om een kattentuigje te kopen om haar uit te laten. Dan kan ze wennen aan het buiten. Poes zou dat ook kunnen volgens huidige bazin. Nu wil ik best een tuigje kopen maar ik heb daar geen ervaring mee.
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen er van?

Lastig

Ik vrees dat ik je niet echt tips kan geven. Twee vreemde, volwassen katten is gewoon een gok. Het belangrijkste is denk ik dat ze beiden voldoende ruimte hebben om zich terug te trekken. En misschien niet teveel mee bemoeien.

Wij werden hier een beetje voor het blok gezet toen dochterlief afgelopen najaar kwam aanzetten met een 'zielig' poesje. Niet echt tot vreugde van onze kater. We hebben nu een soort van gewapende vrede, maar heel veel meer zit er niet in denk ik. Het scheelt dat beiden een ander ritme hebben, zodat de één vaak slaapt als de ander actief is. Onze oplossing is dus: veel ruimte en vrijheid voor de individuele katten.

Maar goed, jullie kater is dus al gewend aan een soortgenoot in huis, begrijp ik? Ging dat altijd goed? Misschien valt het nu dan wel mee.

Met tuigjes heb ik geen ervaring vrees ik. Ik vind het zelf altijd nogal een gedoe, een kat aan een lijntje. Maar als deze het al gewend is?

Veel succes gewenst in ieder geval. Ik zou het fijn vinden om nog eens te horen hoe de introductie is verlopen.

May

May

25-04-2014 om 20:04

Tip van de dierenarts..

De katten eerst een paar dagen uit elkaar houden, allebei aaien met een doekje, zodat de geur eraan komt, dit doekje bij de etensbak van de andere kat leggen, zodat ze op een leuk moment aan elkaars geur wennen.. Hier is geen tweede kat gekomen, dus de tip is niet getest..

Lou

Lou

27-04-2014 om 10:50

Nog een paar tips

Het blijft inderdaad een gok, maar je kunt wel wat helpen. Als de nieuwe kat binnenkomt, zorg dat ze niet meteen de oude kat ziet. Zet de oude kat bijvoorbeeld even boven achter een dichte deur. Als de nieuwe kat een beetje rondgesnuffeld heeft, kun je haar aaien met de hand waarmee je net je oude kat hebt geaaid. En vice versa. Dat is de eerste risicoloze kennismaking, ze ruiken elkaar maar zien elkaar nog niet.

Laat de nieuwe kat zelf een plekje zoeken om te liggen. Zet haar wel op de bak en voor haar etensbakje, dan weet ze die snel te vinden.

Daarna kun je proberen te spelen met beide katten aan weerskanten van de dichte deur, als er een kiertje onderaan de deur zit waar ze net een pootje doorheen kunnen steken of zo. Na een tijdje zet je dan die deur open en kijk wat er gebeurt.
Extra aandacht geef je in het begin aan de nieuwe kat. De oude kat krijgt geen extra aandacht, maar ook niet minder dan voorheen.

Zo ongeveer zou het moeten volgens het boekje
Ik heb mijn best gedaan maar bij ons zat de oude kat toch twee weken boven, ze weigerde naar beneden te gaan waar de nieuwe kat zat. Het duurde maaaaaanden voordat ze met elkaar in één kamer wilden. Nu, na een jaar, gaat het nog steeds langzamerhand beter maar veel meer dan gewapende vrede is het ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2014 om 16:38

Geen tuig

Een kat die nog nooit in een tuig heeft gelopen, hoeft het wat mij betreft niet alsnog te leren als het maar voor een paar weken nodig is.
Twee hele weken binnenhouden moet voldoende zijn. Als je je daar niet prettig bij voelt, doe je er drie. Daarna toch maar de deur openzetten en even meelopen. Twee maanden binnenhouden heb ik nog nooit gedaan.

Wat het wennen aan je eigen katten betreft, zou ik het in eerste instantie gewoon maar drastisch aanpakken. Ik zou de 'eigen' katten even apart houden als je met de nieuwe kat binnenkomt, maar daarna gewoon bij elkaar laten. Kijk hoe ze op elkaar reageren. Biedt de ruimte om te 'vluchten' en geef de katten dan de ruimte én de gelegenheid om zelf toenadering te zoeken. Als de eigen katten niet toestaan dat de nieuwe kat bij het eten kan, dan zou ik de eigen katten wegsturen als de nieuwe kat van jou mag eten. Eerst de 'eigen' katten laten eten, dan de nieuwe. Blijf er in het begin wel even bij zodat de nieuwe de kans krijgt om ook echt iets te eten. Ik zou geen aparte eetplaatsen creëren. Het is zoals het is.

Wij hebben meerdere katten (gehad), maar het onderling wennen ging altijd vanzelf. Alsof het de normaalste zaak was. Zelfs een buurtkat mag hier gewoon aanschuiven bij de etensbakken. Helaas...

Ava

Ava

28-04-2014 om 13:08

vermijden

We hebben haar opgehaald en ze heeft de tocht in het reismandje gemaakt dat naar hem ruikt. De eerste minuten had ze het rijk alleen. Ze heeft de kater ontmoet, een paar keer geblazen en nu vermijden ze elkaar (met dank aan Feliway).
Het gaat eigenlijk heel goed voor de eerste dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.