Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 14:56

Interieurkleurentips

Nee, het is nog niet zeker of ik "dat ene huis" krijg, of dat ik toch weer een tijd moet wachten, maar ik ben inmiddels in gedachten toch al vast bezig met de toekomstige inrichting. En ik zal in de toekomst nog wel vaker vragen hoe of wat want ik kan erg slecht combineren en ben me er van bewust dat mijn smaak absoluut niet overeenkomt met de huidige trend (in zulke gevallen mis ik toch wel een partner met wie ik kan brainstormen, dus misbruik ik jullie daar maar voor, hahaha!).
Mijn oude meubels gaan gewoon mee, maar er zal hoogstwaarschijnlijk wel iets op de vloer moeten. En dat moet lowbudget (denk aan Gamma, Kwantum, Ikea of zo) en dan zit ik toch wel vast aan de modekleuren. En die zijn zo 180 graden anders dan mijn smaak en mijn meubels: bruin, antraciet, whitewash of de bekende houtsoorten met een grijs waas erdoor)!
Ik heb grenen meubels, oud maar niet antiek. Zeg maar: uit de jaren tachtig (en een wandkast uit de jaren negentig: Timmermann van Ikea). En een bankstel van een onbestemd kleurtje dat ergens tussen cappucino en oudroze zweemt. En daar ben ik aan gehecht Door de jaren heen hebben ze een oranje gloed gekregen, heel warm. Door sommigen gehaat, maar ik vind het wel mooi. Het hoort bij dit soort meubels en ik hou wel van die warme tinten. Maar... Wat is het een rámp om daar een goede, goedkope laminaatvloer bij te zoeken! Want juist die warme tinten zijn daar absoluut niet meer in te vinden! Op dit moment heb ik vinyl in gebroken wit met marmereffect, ook vrij warm qua tint, maar ik wil geen vinyl meer.
Op de muur doe ik waarschijnlijk hetzelfde als ik nu al heb: Gamma muurverf "vanille" (zachtgeel). Gordijnen worden waarschijnlijk iets als goudbruin (heb héél oude maar nog steeds erg mooie, zware veloursgordijnen liggen) of iets in die richting (caramel, niet al te fel oranje, etc... Heb al genoeg mogelijkheden gezien ).
Op het laminaat doe ik waarschijnlijk bij de zithoek ook een karpet: deze van ikea die qua kleur geweldig matcht met de meubels http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10163789/ of een neppe Pers van de Kwantum http://www.kwantum.nl/vloerbedekking/karpetten/dessin/0341798 .
Je voelt 'm al aankomen: wat voor kleur laminaat kan ik het best nemen? Ik neig naar (licht) eiken, maar daar zit ook een trendy grijsgloed doorheen, heb ik ontdekt. Ik ben eerlijk gezegd bang dat de huidige koele tinten bijten met mijn warme "honingkleurige" meubels. Donkere tinten lijken me zo... donker :S (ik hou van licht).
Misschien "wit hout", maar is dat niet te wit? En ik kan sowieso moeilijk combineren en wil graag brainstormen met iemand hierover.

Wie wil er met me mee brainstormen?

Oh ja: de reden waarom ik voor laminaat kies, is dat het duurzaam is en makkelijk schoon te maken. Vinyl, wat ik nu heb, is dat ook, maar beschadigt sneller. Ik heb voor vinyl gekozen omdat ik wist dat ik hier niet eeuwig wilde blijven wonen (al is het inmiddels langer dan de bedoeling was), en omdat ik nu benedenburen heb maar als ik straks in mijn "definitieve" woning zit, wil ik liefst laminaat met 1 of 2 karpetten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uuh

Bestaan grenen vloerdelen nog? Een grenen vloer wordt geel, daar zit niks koels in. En volgens mij is grenen niet heel duur.

Chris

Licht eiken laminaat

Lekker hè om vast te bedenken wat je met het huis gaat doen (en dan ga ik er maar gewoon vanuit dat je het inderdaad krijgt).

Wij hebben licht eiken laminaat op de slaapverdiepingen laten leggen. Ik zie daar niet echt een "trendy grijsgloed" door hoor, ik vind het meer off-white. Wij hebben wel gekozen voor een 2-zijdige v-groef, niet eens bewust hoor, het was in de aanbieding en werd "gratis" gelegd.

Ik zou in elk geval wel gaan voor licht laminaat met donkere kleden en niet andersom. Toevallig hebben wij net het kleed in de woonkamer vervangen want op het niet-eens-zo-hele-lichte kleed zagen we met de dag meer viezigheid verschijnen (denk aan ingetrapte rozijntjes, sap, chocomel). Misschien heb jij hele voorzichtige kinderen die niet knoeien hoor, dat kan natuurlijk ook.

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 15:23

Grenen vloerdelen

Oh, dat zou geweldig zijn! Ik ga daar eens op googlen!

Mijn eerste reactie

als ik een beetje "oranje geworden" meubels voorstel, weet ik niet of lichtgeel daar een handige kleur bij is.

Voor het laminaat zou ik niet de beukenkleur kiezen. Dat staat volgens mij niet mooi bij het hout van je meubels.

Geloof dat ik een wittige vloer wel mooi erbij zou vinden. En dan een mooi kleed om de boel te complenteren. Dat zou wel denk ik dan neigen naar de kleur van de gordijnen.
Vorige week hebben wij een interieuradviesmevrouw over de vloer gehad. Die zei over het kleed. Koop het niet té klein. Je maakt het een geheel als je meubels erop kunnen staan. Als je de bank b.v. met de voorpootjes erop zet, sluit het aan en maakt het een geheel.

Goed, dit waren zo wat oprispingen.

groetjes van Purk

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 15:30

Savon

Ik ben hier de grootste knoeier

Ja, dat offwhite, ik weet wat je bedoelt. En ik ben iemand die trouw de hardst vloekende kleuren naast elkaar zet dus ik vroeg me af of dat wel met licht grenen kon (gecombineerd met dat bruinige karpet of die bordeauxrode nep-Pers). Ik ben echt compleet blind wat dat betreft, en het probleem met laminaat is dat je niet na afloop kan zeggen: "Nah, is niks, haal er maar weer uit!"

Ik zat zelf ook aan die eiken te denken (was de minst ergste van alles). Maar dat van die grenen vloerdelen ga ik ook eens uitzoeken!

Puck

Puck

21-11-2011 om 15:38

Antraciet

Wij hebben ook grenen meubelen en daarbij een antraciet kleurige vloer. Daarbij hebben we vanillekleurige muren. Ook mij leek antraciet op de vloer erg donker, maar in de praktijk valt dat juist heel erg mee, het licht weerkaatst erop en als ik tegen het licht inkijk dan zie ik niet eens dat de vloer donker is.
Misschien toch weer eens bij mij komen kijken?

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 15:42

Purk

Het is een beetje romig zachtgeel. Ik probeer een vergelijking te zoeken maar dat lukt even niet. Wat zou jij als alternatief aanraden? Iets in het verlengde van de gordijnen en het karpet? Ik wil wel een lichte kleur. Desnoods láát ik die mixen

Dat van dat grote karpet was ik sowieso van plan, vind ik het mooist. Die van Ikea heeft allerlei kleurtjes bruin, oker en zo. Die Pers wordt wat lastiger, want overwegend donkerrood. Ik denk dat ik de vorm van de ramen (vanwege maat gordijnen die ik al heb) moet afwachten om definitief te kiezen. Maar goed, het laminaat is nu mijn grootste zorg.

Ben inmiddels ook al aan het googlen geweest naar grenen vloerdelen, maar dat vraagt toch weer het nodige onderhoud en zo. En daar heb ik ettelijke broertjes aan dood, hahaha!

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 15:46

Puck

Ja, jij hebt inderdaad diezelfde soort meubels volgens mij! Maar een antraciet vloer kan ik me echt niet herinneren... Áls dit huis doorgaat heb ik een raam op het zuiden

Wordt dus hoog tijd dat ik weer eens langs kom! (by the way: mocht je binnenkort bij in de buurt zijn, ik heb nog 16 caviapoten met Florence Griffith-Joyner-nageltjes in de aanbieding, hahaha! ).

Vera*

Vera*

21-11-2011 om 15:53

Ehh

Manlief heeft nu een werkkamer met Golv laminaat van de Ikea, de grijzige. Het staat heel mooi bij het berken van bureau en Billy's plus het gelige van de Lundiakasten. Door het contrast is het zo dat het er mooi uit ziet. Zoon heeft deze van de Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40213523/
Dat past ook heel mooi bij zijn gelige grenen bed.
Het laminaat van de Ikea (deze in ieder geval) is dat je geen lijm nodig hebt maar wel een handige Harry voor het leggen .
Wat mogelijk wel een goedkope oplossing is en ook grappig om te zien is je vloer te maken van die bekistings-/vloerplaten, die met die geperste grote stukken houtvezel erin. Je kunt ze aflakken met allerhande kleuren (parket)lak.
Nog een tip over de ondervloer: de grijze platen zijn beter dan de groene isolatieplaten. Tape dan ook ALLE naden van die gelegde isolatieplaten. Wij horen nu eigenlijk niets meer van zoon (dit in tegenstelling tot zijn vorige vloer)

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 16:08

Vera

Dat grijs vind ik heel eng om voor te kiezen, maar misschien wordt het eens hoog tijd om out of the box te gaan denken en matcht het inderdaad heel mooi!
Eigenlijk moet er een computerprogrammaatje bestaan waarin je je bestaande meubels (die natuurlijk állemaal in de database staan, hahaha!) matcht met allerlei vloeren, muren en gordijnen

Dan wordt de slaapkamer toch makkelijker, denk ik. Als die handige Harry (misschien eentje uit de uitverkoop!) ook leuk kan behangen, gaat daar van dat Engelse bloemenbehang in waar elke B&B mee is opgeleukt

Belle

Als al je meubels en gordijnen effen zijn dan zou ik voor die bordeauxrode nep-Pers gaan. Je ziet er niks op en het oogt warm (ik ben met een 3-jarige knoeier thuis erg voor "je ziet er niks op").

Vera*

Vera*

21-11-2011 om 17:10

Belle

Zoon is van het grijs en zwart en vond dit laminaat wel mooi. Denk er wel een kritische puber bij . Man wilde een Berken Galant bureau en dan paste deze 'kleur' er het mooiste bij. Ook staan er een paar gelig grenen Lundiakasten in zijn hok en al met al (wit behang erbij) ziet het er mooi uit.

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 18:24

Savon

De knoeier in huis... ben IK...

Ik heb de nep-Pers van Kwantum al in mini-uitvoering onder een bureaustoel en hij is opmerkelijk sterk!

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 18:30

Vera

Even een google gedaan. Mijn meubels zijn wel donkerder.
Ik heb net in real life de tip gekregen om bijv. een plank uit één van de dressoirs of boekenkast mee te nemen als ik laminaat ga uitzoeken.
Ik neig nu enigszins naar dat wittige. Maar dan zit ik ook wel weer met die muur. Zou dan ook iets off-white kunnen worden. Wel muurverf, denk ik.
Héérlijk, dat hardop plannen en overwegen!

Vera*

Vera*

21-11-2011 om 19:04

Ikea

Bij de Ikea kun je van die proefstukjes laminaat mee nemen en kun je die gewoon thuis naast je kast en de muur houden.

Belle Époque

Belle Époque

21-11-2011 om 19:46

Vera

Dat is me nooit opgevallen, bedankt voor de tip!

Puck

Puck

21-11-2011 om 21:06

Niet alleen bij ikea

NIet alleen bij Ikea kun je proefstukjes meenemen, ook bij andere winkels. Ik weet niet of het mogelijk is bij de grote bouwmarkten, maar toen wij moesten kiezen heb ik gewoon een weekend met 3 soorten laminaat stukken in de woonkamer gewoond. Dan lagen ze in de keuken, dan onder de salontafel, dan bij de kast. En iedere keer langskomen en je eigen reaktie peilen. En oooww, wat vond ik het moeilijk om te kiezen en wat was ik bang dat dat antraciet te donker werd. Achteraf hebben we de goede keuze gemaakt, ook omdat dit heel goed bij de keuken past.

+ Brunette +

+ Brunette +

21-11-2011 om 23:55

En dit vind ik.

Ik neig naar een knalkleur, vloerplaten met houtvezel (zoals een voorgangster noemde) en dan oranje of grasgroen of hemelsblauw lakken maar ik denk niet dat het jouw smaak is.

Anthraciet of een lichtere kleur grijs is al genoemd en lijkt me mooi maar ook "essenhout", dat heb ik ooit in een appartement gehad dat ik niet te gedurfd wilde inrichten i.v.m. spoedige doorverkoop. Het is een of twee tinten lichter dan vergeeld grenen. Een grenen vloer is denk ik niet aan te raden want dat is nog niet vergeeld en past dan net niet bij wat je al hebt. En wat is er mis met whitewash?

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 00:00

Puck

Dan ga ik binnenkort toch gauw eens op zoek naar laminaatstaaltjes! Ik kende behangstaaltjes, maar dit is echt nieuw voor me!

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 00:18

Brunette

Knalkleuren, ieks! Nee, ik vind het geweldig bij een ander, maar mijn huis moet een heel rustige plek zijn en ik denk dat ik zwáár ga hyperen, hoewel ik als accent wel een moppie knaloranje of zo kan waarderen
Eigenlijk ben ik een ongelooflijk conservatieve woonmuts. Zo, het hoge woord is eruit. Ik heb vroegâh gesnákt naar het grenen (met of zonder ecrú linnen) van met name Ikea. Gehaakte valletjes aan het raam (ik hoop dat mijn ouders die van mij uit 1982 in de koffer "gordijnen voor Belles nieuwe huis" hebben gedaan). Droogboeketje hier en daar (nou nee, doe maar niet, dat worden fletse stofnesten, maar you get the point wel, denk ik ). Ik heb zelfs nog marmeren waxinepithouders uit die tijd, daar ben ik superzuinig op (grote hit bij de Blokker, destijds, hahaha!).
Stiekem trek ik zelfs wel naar het donker eiken ("uit Oss"), maar daarvoor moet je wel een kanjer van een woonboerderij hebben om het tot zijn recht te laten komen. Inclusief baksteenstrip aan de muur, hanenbalken en wagenwielen. En ook donker eiken in de keuken, inclusief een joekel van een kruidenrekje Wil je het helemaal goed doen, dan hoort er een oranje handgeknoopt smyrnatapijt in En natuurlijk bielzen in de tuin (en afgeven dat die krengen deden als het wat warmer was!).
Maar in een kleinere eengezinswoning is dat wel erg overweldigend over the top en dreigt het een Brabantse woonwagen te worden. Dan houd ik het liever Licht En Luchtig.
De houten vloer heb ik inmiddels alweer losgelaten. Hij is om te kwijlen zo mooi, maar vraagt toch wel e.e.a. aan onderhoud en is ook niet zo vlekbestendig. Maar essen is misschien een optie. Het is te laat om nog te googlen, maar ik hou 'm in mijn achterhoofd.
Wat whitewash betreft: ik begin er een beetje voor te ontdooien, moet ik bekennen. Misschien voegt dat net even dat effect toe dat ik in de jaren tachtig zo opzocht...!
Grijs en antraciet doen dat denk ik toch niet zo. Ik merk namelijk dat mijn hakken toch nog stevig in het zand staan bij het idee daaraan, terwijl ik dat bij dat whitewash toch minder heb/begin te krijgen...

MErel

MErel

22-11-2011 om 08:39

Ikea

Ik ben eens naar die ikea vloeren gaan kijken (op de website) en van Tundra en van Golv heb je meerdere kleuren. Van beiden ook grenenpatroon. Dat zag er heel erg leuk uit! En inderdaad, je kan staaltjes meenemen uit de winkel, dus ik zou er eens een paar halen.

Toen wij gingen verhuizen, was ik al een paar jaar ziek en had dus geen tijd en energie en zin in de dingen die nodig zijn voor het uitzoeken van de praktische kant van het verhuizen. Wat voor mij een uitkomst was, was dat de Gamma of de Praxis (ben vergeten welke van de twee) in onze buurt om de zoveel tijd een kleuradvies gaven. Ik ben er heen gegaan met fotos van m'n meubels en de plattegrond van ons nieuwe huis en samen met de adviseuse is er de kleur van de vloer, gordijnen, muren etc uitgekomen. Zij ging uit van mijn smaak en gaf suggesties. Na een half uur had ik een op maat gemaakt advies op zak.

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 16:20

Op stap geweest

Ik ben vanmiddag naar enkele bouwmarkten gegaan en gericht om info gevraagd. Het is inderdaad mogelijk *YAY!* om tegen borg een stuk laminaat te mogen lenen. Verder merkte ik dat de "grijsheid" toch wel wat aan het verdwijnen is. Praxis bijvoorbeeld had licht eiken (tegen wit aan) in de zeer goedkope klasse waar ik eigenlijk bijzonder door verrast was...! Als ik dat combineer met dat vloerkleed van Ikea... Mjammie!

Grijs en zwart blijf ik toch nog eng vinden...

Qua verf werd ik aangenaam verrast toen bleek dat Flexa Couleur Locale nog steeds dezelfde kleuren had die ik 20 (!) jaar geleden al zo mooi vond: Toscane, al zal die iets te roze zijn) en Kenya!

Wie heeft er trouwens verstand van kleurpsychologie? Welke kleur is goed voor in een werkkamer? Ik heb gehoord dat groen het altijd goed doet in slaapkamers (nooit uitgeprobeerd), maar hoe zit dat met werkkamers?

amk

amk

22-11-2011 om 16:58

groen in een werkkamer werkt prima, ik heb nu lente op de muur van vt wonen, had eerst zonigst een warme geel tint, maar dat werkte dus niet fijn.

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 17:48

Amk

Is op het eerste gezicht wel een heel sober groen, maar ik ben bevooroordeeld want sterk van de oranjegele en gele tinten (niet in de woonkamer, want te overheersend in een ruimte die ik Licht en Luchtig wil houden). Maar dat werkt (letterlijk) dus niet?
Rustgevend is het zéker, en ik vind het niet lelijk.

Voor de slaapkamer wil ik overigens van dat übertruttige Engelse bloemenbehang, maar dan slechts voor één muur anders ga ik hyperen. Dit groen zou mooi op de andere muren kunnen! Maar als ik er over nadenk, zou dit, of die lichtere tint groen, het ook heel mooi doen op een werkkamertje!

Vera*

Vera*

22-11-2011 om 19:11

Belle

Hoe is jouw zoon onder dit gedoe over wel/niet/misschien een huis?
Een poosje terug had je een draadje gestart omdat je jongste moeite had om er mee om te gaan.

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 20:10

Goeie vraag!

Ik heb een tijdje getwijfeld of het wel goed was dat hij wist dat er verhuisplannen zijn omdat dat misschien meer onrust geeft dan nodig is. Zeker nu met deze spanning: voor hetzelfde geld is het huis morgen vergeven en kan ik weer maanden wachten (de vorige keer dat ik "in de race" was, was hartje zomer).
Maar aan de andere kant: het kan evengoed gebeuren dat ik binnenkort hoor dat ik bingo heb en dan is het halsoverkop inpakken (kan ik nog niet mee beginnen, want ik kan de dozen niet kwijt), klussen en zo. Niks zo funest voor een autist als onverwachte gebeurtenissen!

Hij is inmiddels gewend aan het idee dat ik ermee bezig ben. Hoopt alleen wel dat het NIET dit huis wordt, omdat we dan in de feestmaand in de troep zitten, maar ik heb hem gezegd dat dat geen reden voor mij is om de verhuizing af te blazen, en dat ons gezellige oud-en-nieuw-uitje gewoon doorgaat.
Hij heeft zelf eisen aan zijn kamertje m.b.t. de wanden, namelijk fotobehang, maar dat gaat 'm echt niet worden want te duur. Wel krijgt hij een nieuw bed. Die heeft hij afgelopen zomer al mogen uitzoeken bij Ikea en daar kijkt hij enorm naar uit! Zijn oude bed, dat erg onpraktisch blijkt te zijn, gaat dan weg.
Ik heb beide kinderen wel ingelicht wat er zal gaan gebeuren, ook qua troep en chaos Met name van oudste verwacht ik wel wat assistentie, jongste kan ook mooi zijn eigen kamer muurverven, vind ik

Dat het langer duurt dan oorspronkelijk begroot is eigenlijk nog het vervelendst. Hij heeft van school de opdracht gekregen een groot werkstuk te maken dat dit voorjaar klaar moet zijn. Tja, moet hij dan wel, of niet...? Volgens de verwachtingen bij inschrijven had ik afgelopen zomer allang in het nieuwe huis moeten zitten, maar ja... Ik heb dan ook gezegd dat ik wil dat hij het werkstuk gewoon zal gaan maken en als hij al flink gevorderd is, zal ik vragen of de huidige mentor het desnoods per post wil beoordelen.
Voor de rest doet hij het best lekker, zeker omdat hij weet dat we een tuin krijgen en hij een nieuw bed met, niet onbelangrijk, een nieuw hoofdkussen!
Oudste heeft een vriend in de nieuwe woonplaats, die vind het allang best

En tja, ik ben er op voorbereid dat er best nog wel de nodige haken en ogen aankomen, met name voor jongste... Wat dat betreft hoop ik dat de verhuizing inderdaad volgende maand is, en dat ik zo kan plannen dat hij voor de kerstvakantie afscheid neemt van deze school en na de kerstvakantie op de nieuwe kan beginnen.

Maar... Eérst maar zekerheid hebben.

By the way: toen ik dit schreef herinnerde zoonlief me er aan dat ik heb zo'n schapenvacht van Ikea had beloofd als we zijn bed gaan kopen...!

Belle Époque

Belle Époque

23-11-2011 om 11:23

Jammer

Gestrand met de finish in zicht. De woning is inmiddels geaccepteerd. Het Grote Wachten gaat weer beginnen...

Positieve kant is dat ik met de feestdagen niet in de troep zit

Maar verder... Goed, laat ik de lelijke woorden die nu in mijn hoofd zitten maar even inslikken, het helpt niemand.

Ik weet in ieder geval al wat meer over laminaatkleuren!

Hè verdorie

t was je zo gegund!

Vera*

Vera*

23-11-2011 om 12:56

Jammer!

Het grote duimendraaien gaat gewoon verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.