Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 09:59

Intelliweb bij zonnepanelenvraag

We hebben sinds kort zonnepanelen met intelliweb. Ze zijn door een bedrijf op ons dak gezet, we betalen dat bedrijf 30 euro per maand en elke euro daarboven steken we in onze zak (waarschijnlijk 3 euro per maand als minimum). Nee dat is geen vetpot maar daar doen we het ook niet voor.

Ik heb wel een paar vragen:

* Als ik naar de huidige dag kijk in groen zit er een grijze schaduw achter, is dat de gemiddelde opbrengst tot nu toe? We dachten eerst dat dat de vorige dag was maar dat is dus niet zo.
* De opbrengst van het moment heeft toch niets te maken wat je op dat moment zelf verbruikt? Dus dat je de wasmachine aan hebt staan heeft daar toch niets mee te maken?
* Klopt het dat je een soort plafonnetje hebt waar je nooit overheen komt? Dus de max voor het aantal zonnepanelen wat jij hebt? Bij ons zou dat 1574 W zijn bij 8 zonnepanelen. Klopt dat?

Lusithania

Lusithania

07-04-2015 om 11:04

hier

Wij hebben vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen maar hebben geen intelliweb.
Als je kunt zien wat de opbrengst is, is dat de opbrengst die je op dat moment/die dag opwekt. Dit zegt niets over je eigen gebruik van dat moment. Je kunt alleen zien of je meer opbrengt dan gebruikt op je electriciteitsmeter. Als die terugdraait, levert die meer op dan dat je gebruikt.

Je omvormer heeft een maximale capaciteit. Er zullen momenten zijn dat je een hogere piekbelasting hebt maar de omvormer kan dat niet aan.

Ook de zonnepanelen zelf hebben een maximale capaciteit.

Tine

Tine

07-04-2015 om 12:43

Maandelijks overhouden?

Hier ook panelen, wel monitoringsysteem we hebben weet ik niet maar we kunnen wel in de computer zien wat de opbrengst is op dat moment. Verder eens met Lusithania.
Maar wat bedoel je met elke euro boven de 30 euro steken we in onze zak? Hier wordt opbrengst en eigen gebruik jaarlijks door de energiemaatschappij verrekend.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 14:41

Tine

Het bedrijf heeft de panelen geleverd, gemonteerd en doet het onderhoud en in ruil daarvoor betalen wij hun 30 euro per maand.

Stel dat we deze maand 38 euro besparen met de zonnepanelen, dan gaat dat dus af van ons jaarverbruik dus aan het eind van de rit krijgen we dus heel veel geld terug van de energieboer maar dat is natuurlijk niet zo handig dus laten we ons maandbedrag ook 30 euro zakken.

We gaan er dus alleen het bedrag wat er meer dan 30 euro per maand wordt opgewekt op vooruit.

Tine

Tine

07-04-2015 om 15:05

Aha

Jullie rekenen dus uiteindelijk ook per jaar af, maar je hebt alvast je maandbedrag verlaagd met het bedrag dat je nu voor de panelen betaalt. Je maandlasten zijn daardoor nog hetzelfde maar aan het eind van het jaar krijg je geld terug van de energiemaatschappij omdat 12x je maandbedrag naar verwachting net wat hoger is dan wat je van ze hebt afgenomen, snap ik het zo goed?
Die 30 euro per maand voor de panelen, betaal je die zolang je ze hebt? Als een soort huur+onderhoudscontract? Of is het een soort aflossing zoals een hypotheek?

Tine

Tine

07-04-2015 om 15:19

Als ik kijk op de demo van intelliweb dan staat daar dat die grijze schaduw op de achtergrond het gemiddelde over 14 dagen is.
Leuk hoor, wij waren in het begin ook iedere keer aan het kijken als de zon scheen, yes, weer zelf stroom gemaakt!

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 17:12

tine

Nou we gaan het maandbedrag nog wel die 30 euro pm laten zakken hoor!

Tine

Tine

09-04-2015 om 08:00

Ik dacht dat je dat al had gedaan. Je maandlasten blijven dan gelijk toch, 30 euro minder betalen aan de energieleverancier en 30 euro erbij voor de panelenboer. Je verwacht bij de jaarlijkse eindafrekening dan iets terug te krijgen.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 08:15

Klopt

Ik zie nu dat ik je verkeerd begreep.

Die 30 euro is voor 20 jaar geloof ik maximaal.

Barvaux

Barvaux

10-05-2015 om 07:40

Heeft iemand cijfers voor mij?

Ik zoek iemand die al minstens een jaar zonnepanelen heeft en wat cijfers heeft voor mij. Bijvoorbeeld wat het aan kWh heeft opgeleverd per maand inclusief april jongstleden zodat ik percentages kan vergelijken.

Het levert ons dus alleen maar wat op als we gemiddeld per maand hoger zitten dan 30 euro. April gaf ons 56 euro en daar waren we natuurlijk blij mee maar als december ons bijv maar 4 euro geeft schiet het niet veel op

Lusithania

Lusithania

10-05-2015 om 09:45

april

Dit was een goede april, 405 kwh. Juni en juli kwamennet onder de 400 kwh uit.
Nog 11 dagen te gaan hier voordat het jaar vol is, nog 45 kwh te gaan voor de 3 mwh. Dat gaat dus lukken.

annet

annet

10-05-2015 om 12:18

jan - april

we hebben 18 zonnepanelen geplaasts op het westen.
Jan 38 kwh, febr 148 kwh, maart 272 kwh, april 495. Totaal opbrengst in 1 jaar was 3400 kwh.

Tine

Tine

10-05-2015 om 21:51

Hier

15 panelen, laatste jaar ruim 3800 kWh opbrengst.
Hoeveel de opbrengst is hangt niet alleen af van de hoeveelheid panelen maar ook van de hellingshoek van je dak, de ligging op de zon, kust of binnenland. En ook maar in wat mindere mate van het merk paneel en omvormer. Je kunt niet zomaar met iemand anders vergelijken.

Barvaux

Barvaux

10-05-2015 om 22:15

tine

Dat begrijp ik wel maar nu weet ik helemaal niets. Ik zou dus graag van mei 2014 tot en met april 2015 de maandtotalen hebben. Hier hangen ze op het zuid-westen.

Barvaux

Barvaux

10-05-2015 om 22:18

dus

Ik heb dus juist niets aan jouw jaartotaal of de hoeveelheid panelen. Ik wil de maandpercentages van een heel jaar berekenen om in te schatten wat de kans is dat we verlies draaien.

Barvaux

Barvaux

10-05-2015 om 22:19

annet

Zou je aub nog tot en met mei vorig jaar terug willen gaan?

annet

annet

11-05-2015 om 13:19

mei -dec 2014

Barvaux

hier komen ze
mei 382, juni 522, juli 566, aug 398, sept 318, okt 135, nov 63 dec 51.
Ik noteer de standen per week, deze getallen zijn dus omgerekend.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 13:36

dank je wel annet

Jij hebt in april dus 11,3% van je jaartotaal binnengehaald. Ik zat vorige maand op 253 (en dan heb ik nog anderhalve dag gemist) dus als ik uitga van 11,3% dan kom ik uit op 495 euro. Omdat ik per maand 30 euro moet betalen houd ik met die berekening 135 euro over. Daar ben ik heel blij mee. Er moet dus heel wat gebeuren voor ik negatief uit ga komen en met april als goede starter zal dat best loslopen.

Mochten er nog anderen zijn die hun maandopbrengst vanaf mei 2014 tot en met april 2015 willen opgeven of zelf willen berekenen wat hun percentage van april was vanaf mei 2014 tot en met april 2015: graag!

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 13:46

Balen: verkeerde maand genomen

Ik had per ongeluk maart genomen, april gaf jou 14,6% dus als ik dat zou doorrekenen dan kom ik op 384 euro en dat geeft toch een heel ander bedrag. Maar 24 euro winst per jaar en dus nog minder dan de voorspelde 3 euro per maand...

Angela67

Angela67

08-06-2015 om 22:47

Barvaux

http://www.nu.nl/geldzaken/4064454/zonnepanelen-leverden-jaar-toe-meer-dan-gemiddeld.html

Weet niet of dit nog interessante gegevens zijn?

gr Angela

Annet

ik vin t wel leuk jouw resultaten te zien. Wij hebben sinds september 20 panelen, 10 op het zuiden en 10 op het westen. We hebben zwarte panele via vereniging eigen huis. Ik heb een beetje een vergelijkbare lijn, iedere maand wel wat hoger maar we hebben natuurlijk wel 2 panelen meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.