Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Okikoki

Okikoki

03-02-2015 om 00:32

Inspiratie gezocht

Misschien dat jullie nog wat ideetjes hebben. Ik ben een beetje inspiratieloos qua avondeten.
Situatie: twee (werkende) ouders, drie kinderen in leeftijd 4 tot 13. Man houdt van avg-tjes, ik vind het af en toe wel lekker maar niet alle dagen. Nasi is een no go, eentje kan er geen kaas hebben (al wil ik nog weleens bv een deel van een ovenschotel wel bestrooien), een overvloed aan peulvruchten wordt niet gewaardeerd (wat ik jammer vind bv in Mexicaanse gerechten dus ik smokkel weleens met gemengde groente), groente in het algemeen gaat aardig alleen moet het niet de overhand hebben merk ik. Vis wordt alleen met gejuich ontvangen als het kibbeling is (snik).
Ik hou wel van variatie, als ik mag kiezen waar ik uit eten ga ga ik het liefst naar een Thai of Mexicaans ofzo.
O ik heb ook wel een dingetje, ik eet het liefst niet veel vlees, kip vind ik nog wel lekker en rundergehakt op zijn tijd maar ik ben niet dol op varken of een runderlap ofzo....
Maar ja....
We eten nu geregeld wraps in variaties, avg-tjes dus, pasta met saus, roerbakgroente met noodles, zelfgemaakte soep (bv tomaat) maar ik ben het even beu. We zijn vaak niet heel vroeg uit t werk en zeker met die van vier wil ik toch enigszins op tijd aan tafel zitten. Het liefst zou ik wat ovenschotels aan het repertoire toevoegen die ik evt de avond tevoor maak ofzo.
Wie heeft ideeën?

Sukran

Sukran

03-02-2015 om 05:25

Menu maken

Tjonge, wat een hoop om rekening mee te houden! Niet zozeer maaltijd tips (die ga je ongetwijfeld ook genoeg krijgen) maar wel wat praktische dingen ter overweging. Bijvoorbeeld: overgaan op gedeelde verantwoordelijkheid? Zoveel mensen, zoveel wensen dus al die mensen zetten 2 volwaardige maaltijden op papier die ze zonder mopperen opeten, daarbij dus ook rekening houden met eigen wensen en allergieën. Kind van 4 heeft wellicht wat hulp nodig, maar kan heus bedenken wat-ie lekker vindt. Als jullie dat allemaal doen, heb je 10 maaltijden die gerouleerd kunnen worden. Iedereen heeft minstens 1x/week z'n eigen suggestie. Wie nergens mee komt, heeft geen recht van morren.

Extra koken en voor de volgende dag houden voor als iemand iets echt niet lust/mag hebben. Bijv. die van 4 eet de bloemkool van morgen niet, dan vandaag extra portie bonen koken die morgen opgewarmd kunnen worden.

Ovenschotels zijn ideaal om aan aparte wensen te voldoen, twee schalen tegelijk met verschillende inhoud. Toch een maaltijd-idee: oven op 180C. Aardappels in partjes snijden, mengen met olie, zout en evt. citroensap. Op bakplaat leggen (op papier, scheelt schoonmaken) en in de oven schuiven. Ondertussen paar visfilets met olie en citroen insmeren en evt. kruiden als je dat lekker vindt. Na 10-15min. bakplaat met aardappels uit oven halen, visfilets op de aardappels leggen, (voor de lekker paar hele knoflooktenen verspreiden tussen de aardappelpartjes), terug in de oven voor nog 10min tot vis gaar is. Vandaar dus visfilet en geen dikke zalmmoot. Als snelle groente diepvriesdoperwten o.i.d. erbij of broccoli beetgaar. Kibbeling kan natuurlijk niet op die manier maar als het de dag van jouw keuze is, kan makreel van harte aanraden . De meeste vegetarische burgers zijn overigens snel klaar (8min) dus ik vind ze ideaal voor snelle hap met gebakken aardappel en bonen of zo.

Ik ga meelezen, er komen vast veel bruikbare tips binnen!

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 08:09

slim sukran

Inderdaad slim om het niet te gooien op maaltijdideeën maar op het systeem. Ze zijn met vijf dus ik zou dan van iedereen 3 maaltijden willen weten en die dan over drie weken op doordeweekse dagen wisselen. De weekenden staan daar dan los van. Laat iedereen zijn dag naar hartenlust wisselen van eten en je hebt geen menu-ideeën meer nodig.

Okikoki

Okikoki

03-02-2015 om 09:02

Ik ben het probleem

Dank voor jullie input. Ik heb laatst twee keer geprobeerd iedereen om input te vragen maar wat blijkt? Ze vinden het eenzijdige menu wel prima. Ik ben degene die wat meer variatie wil . Ik denk dat de kinderen amper zouden mopperen als we alleen avg-tjes en af en toe pasta eten maar het komt bij mij de neus uit . Vandaar mijn vraag dus....

Bellefleur

Bellefleur

03-02-2015 om 09:10

Geen probleem

Je kookt voor het je gezin het avg en pasta patroon. En je kookt er voor je zelf wat lekkers bij. Ovenschotel: de grote is voor jullie, de kleine is voor mama. Met veel kaas, weinig vlees en vergeten groenten. Je zou bij wijze van spreken in het weekend voor je zelf lekkere hapjes kunnen maken, in de vriezer, en door de week op tafel. Voor je het weet zijn er kinderen die vragen of ze een hapje van jouw bonenschotel mogen proeven..
Ik heb thuis een kind dat praktisch niets lust. Ik kook dus meestal twee keer: voor haar en voor de rest.

Hanne.

Hanne.

03-02-2015 om 10:13

meer verschillende dingen

Qua eten ben ik niet zo van het poldermodel. Als ik een maaltijd moet verzinnen waarbij ik rekening houd met alle wensen, voorkeuren en allergieen van alle huisgenoten dan wordt het mij te eenzijdig en vaak helemaal niet lekker!

Ik kies er dus voor om vooral veel variatie op tafel te zetten en weinig eenpansgerechten. Vaak staan er wel 5/6 verschillende dingen op tafel. Op die manier lust iedereen wel een gerecht, maar misschien niet altijd alles.

Dus bv roerbakgroenten met noodels en een pittige thaise curry en een komkommer salade. En dan pakt iedereen wat hij wil. Noodels + curry of noodels + roerbakgroenten of curry + komkommer (of alles).

Of wraps mt 3 verschillende soorten vullingen (vega - gehakt - vis). En dan kan iedereen aan tafel zijn eigen wraps vullen.

Is trouwens alleen nasi een no-go of alle gerechten met rijst. Die zie ik helemaal niet terug.

Of ik maak 2 pannen soep en dan kan je kiezen. Of een groentenstoof met een stukje vlees.

Hanne

Werk jij hele dagen? Want het klinkt prachtig, al die variatie, maar het kost redelijk wat tijd om het klaar te maken. Dus of de kok werkt niet buiten de deur, of iedereen eet laat, of de kok staat de avond van tevoren de hele avond in de keuken om alles klaar te maken.

Ik denk dat jouw systeem prima is, maar voor de meeste mensen een tikje te bewerkelijk.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

03-02-2015 om 11:42

De kok beslist

Ik hanteer het simpele systeem dat de kok beslist. De kok houdt uiteraard rekening met of iemand allergisch is. Als de kok een beetje aardig is houdt de kok ook rekening met vegetarisch etende huisgenoten. Is de kok heel lief dan houdt de kok beperkt rekening met voorkeuren. Maar het is ondoenlijk om overal rekening mee te houden. Ik zou dus gewoon maken waar je zelf zin in hebt. Salade en brood erbij en dan heeft iedereen altijd wat.

Makkelijke gerechten voor doordeweeks zijn bijvoorbeeld curry's (thais of Indiaas), gevulde paprika's, moussaka, lasagna, cottage pie, pastas, gratin dauphinois, zalm moot uit de oven, tortilla's (spaanse omelet, vult goed met aardappels, eieren en uien + eventueel iets van worstjes), chili con carne... Dat zijn allemaal dingen die zo op tafel staan.

Verder zet ik ook meestal meerdere dingen op tafel. Salade en brood is bijna standaard. Daarnaast maak ik ook wel eens een simpele blikgroente als ik weet dat iemand iets echt niet lekker vindt.

Hanne.

Hanne.

03-02-2015 om 12:06

Temet

Ja ik werk de hele dag.

Maar ik heb een grote vriezer. Dus ik kook vaak voor meerdere dagen. Of ik nu curry oid voor 1 of voor 2 dagen maak maakt niet uit.

Dus vandaag eten we wraps met gehakt vulling. Daarvan komt een deel op tafel en de rest gaat in de vriezer. Volgende week maak ik een vis vulling. Daarvan gaat weer een deel in de vriezer en de andere rest komt aangevuld met de vulling van vandaag op tafel. Zo heb je al meer keuze terwijl ik echt niet langer in de keuken sta.

(Je zou het ook restverwerking kunnen noemen, al kook ik dus expres extra zodat ik restjes heb).

En het hoeft niet alle dagen he. Gewoon AVG en gewoon pasta kan ook nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.