Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jeltje

jeltje

09-05-2012 om 21:18

Insmeerperikelen

Helaas lijken mijn kinderen mijn intens bleke huid te hebben geërfd. Wijs geworden van mijn eigen verleden waarin ik ieder jaar weer hoopte toch bruin te kunnen worden en ieder jaar weer vreselijk verbrandde (tot blaren op mijn schouders aan toe), smeer ik mijn kinderen dus in met factor 50, en zijn zij tot nu toe ( nu 4 en 6) nog nooit verbrand. Prima dus. Alleen zien ze er dus ook altijd heel bleek uit, ook nu we net een week in de Griekse zon hebben gezeten.

Mijn vraag: is er een betere strategie, waardoor ze wel iets kleur krijgen? Bijv na een paar dagen over op factor 30? Of is dat gewoon heel onverstandig?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-05-2012 om 21:27

Beter zo

Mijn oudste heeft ook een enorm bleke huid, met sproeten. Als ze niet smeert met minimaal factor 30 (factor 50 voegt volgens mij niet veel toe), verbrandt ze al heel snel. Met de factor 30 kleurt ze enigszins, maar ze blijft een soort gebroken wit. Het is niet anders, en beter zo dan verbranden met alle gevolgen van dien.

judiths mama

judiths mama

09-05-2012 om 21:58

P 20

Hebben wij, ik vind het ideaal. De kinderen hebben een lichte huid (papa heeft rood haar, sproeten; ik word ook niet snel bruin), dus insmeren is hier noodzakelijk. P 20 smeer je 1 keer per dag, schijnt na zwemmen ook niet extra te hoeven, maar dat doe ik voor de zekerheid toch maar wel. We verkleuren wel, maar verbranden niet.

Het vervelende vind ik wel dat je erg op moet letten met vlekken in de kleren. Voor de rest kan ik het echt aanbevelen.

Rood haar

Rood haar

09-05-2012 om 22:03

Echt factor 50

Ik merk hier in huis echt wel verschil tussen factor 50 en factor 30.

Factor 30 is hier gewoon niet genoeg voor mijn 2 roodharigen.

Ik zou voorlopig gaan voor bleek. Ik merk namelijk aan mijn oudste (nu 13) dat het pigment er in de loop der jaren toch wel een beetje in komt. Al zullen ze nooit echt bruin worden.

Bruin vergeten

Zo'n blanke huid wordt gewoon niet bruin. Onze jongens dragen UV-shirtjes. Kosten een prikkie bij de Decathlon. Ik geloof 5 euro ofzo. Ziet er wel stoer uit van die surfer boys. Ze hebben een vreselijke hekel aan al dat gesmeer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ook p 20

Oudste heeft mijn bleke huid geërfd. 'Vroeger' moest ik van mijn moeder met kleren en al zwemmen....want ik verbrande als een gek....en ik heb ook een paar keer een zonnesteek opgelopen als puber en 1 keer was ik zo verbrand dat de dokter aan huis kwam, elke dag omdat ik met hoge koorts in bed lag en ingesmeerd moest worden met zalf voor brandwonden
Voor oudste die ook andere huisproblemen heeft liep ik toen ze klein was bij de huidarts. Daarvan kreeg ik 18 jaar geleden al een variant op p20 omdat het toen nog niet op de markt was. Toen ze ong. 3 was kwam het pas in de apotheek te koop en sindsdien koop ik het dus zelf.Bij de drogist kan je het ook krijgen.
Het is het enige dat bij haar 'goed' werkt. Met fatcor weet ik veel hoeveel dat ze bij gebrek aan p20 wel eens opsmeert (b.v. als ze bij vriendin logeert en het opeens erg mooi weer is) verbrand ze alsnog onherroepelijk. Op de plekken waarvan je het wel kent...wenkbrauwen, in haar haargrens...neus, onder de ogen. Met p20 gebeurd dat niet. Ik smeer haar zelfs nu ze 18 is, zelfs als we maar alleen 'verwachten' dat er kans is dat het aardig weer wordt gewoon standaard in. Bij zwemkans van top tot teen en op gewone dagen de delen die dan evt. bloot zijn (benen, armen, schouders etc.) gedeelten doet ze daarna zelf. Ze maakt zichzelf nu al ongerust hoe dat ooit moet als ze op zichzelf woont....Elke ochtend is dat ons ritueel. Soms doen anderen dat (vader,zus, vriendin etc.)
Als we maar een klein stukje vergeten (b.v. rondje op arm) is dat standaard knalrood 's avonds en pijnlijk. Maar meestal gaat het goed. Daarmee is ze de hele dag beschermd. Om 12.00 uur gaat ze uit ze zon tot zeker 15.00 uur. Soms smeren we om 12.00 uur crusiale delen wederom in, dat gebeurd vooral als we zwemmen. Omdat p20 pas werkt na een uurtje....dan mag je dus zolang niet in de zon is dat een geschikte tijd. Ze is 1 keer best erg verbrand tijdens schoolkamp. Hoewel ik de leerkrachten gewaarschuwd had, proefde ik wel dat ze het maar 'overdreven' vonden dat gesmeer elke ochtend, maar het lijkt mij vrijwel onmogelijk om je eigen rug in te smeren niet dan en zeker als je 11 jaar bent.... Dus deden ze het halfslachtig en kwam ze terug met enorm verbrand halsgebied, haargrens en oren. Ze hadden haar zelf d'r gezicht en hals laten doen...en dat is erg lastig op die leeftijd en in een tentje zonder spiegel en dan ook nog zonder knoeien bovenop de matrassen....
Ik was daar toen nog flink pissig over...maar afijn.
Leve p20 en dankzij die p20 wordt ze ook nog enigzins 'gekleurd', bruin kan je het niet eens noemen
Ik smeer het trouwens ook op mijn eigen gezicht en dochter smeert mij in als we zwemplannen hebben ofzo.
'Zonnen' doen wij (begrijpelijk) trouwens nooit.
groeten albana

Wij zweren bij vision factor 30

Ook hier vier van de vijf zeer bleekhuidig, eentje met zonneallergie en wat andere narigheid waardoor we moeten oppassen. We hebben wel wat verschillende dingen geprobeerd, waaronder ook P20, maar het een smeerde niet lekker en het ander beschermde toch niet goed enz. Toen hebben we Vision ontdekt en dat werkt prima. Dat kan ook 1x per dag, net als P20. Van mei (dat wil zeggen: met koninginnedag en zodra er nu weer eens zon wil komen t/m oktober gaan ze 's ochtends in de factor 30 en ze zijn nooit verbrand. Bruin worden ze vanzelfsprekend ook niet. Maar bleekhuidige pappa, van wie ze het hebben, is vroeger met alle opbouwschema's, verplicht buitenspelen, verbranden, zelfs onder zonnebank met opbouwschema's ook nooit bruin geworden. Mijzelf interesseert het ook niet echt of ik bruin word. En zo valt de vitiligo tenminste ook niet op
Uch, mij huis vol bleekgezichten hebben!

Bleekhoudig?

bleekhuidige pappa natuurlijk. Uch, mij huis vol bleekgezichten hebben!

Hier ook vision, en..

Wij smeren hier in huis ook met Vision factor 30. Hoewel we in het begin wel verbranden, worden we allemaal wel redelijk bruin. Ik moet dan ook zeggen dat naarmate de zomer vordert ik lakser word met insmeren.

Ik vind het ook lastig bij de kinderen, want ze vinden het niet alleen vervelend om te worden ingesmeerd, maar als er per ongeluk wat in hun ogen komt (door onhandig smeren of door zweten) gaat dat ontzettend irriteren. Echt grote verbrandingen zoals ik die als kind zelf wel heb gehad zijn hier in huis gelukkig nog niet voorgekomen.

Tja, achteraf niet te snappen eigenlijk dat je vroeger rustig in de zon bleef liggen tot de vellen erbij hingen...

Wat dat betreft is er toch wel wat veranderd in onze houding ten opzichte van zonnen. Ik snap alleen niet dat een gebruinde huid nog steeds zo'n hardnekkig schoonheidsideaal is (zonnebank, spraytannen, etc).

Chris

Vier keer rood haar en bleekhuid........

In ons huishouden (verschreef me eerst en schreef "huiDhouden"haha) zijn vier roodharige, bleekhuiden aanwezig. Ik vraag me wel eens af hoeveel uren van mijn leven ik aan het smeren ben geweest (zowel bij mezelf als bij de zonen). Wij smeren graag met Vision 30 maar ook hier het probleem als het in de ogen komt. Middelste zoon is fanatiek sporter en heeft sinds vorig jaar contactlenzen. Het leed is niet te overzien als hij tijdens een wedstrijd zonnebrand in zijn ogen krijgt. En niet insmeren is geen optie want juist op zijn jukbeenderen, neus en op het voorhoofd kan hij erg verbranden. Iemand daar nog een oplossing voor ?
G

Galaxias

Ze zweten bij ons gelukkig niet zo, dus ik ken het probleem niet echt. Maar wij smeren op het voorhoofd ook wat minder dan op de rest van de huid, want ze dragen zeer consequent een pet. (De jongste heeft er zelfs zo'n automatisme van gemaakt, dat hij een keer onbewust met pet en al in bed lag...)

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2012 om 17:04

Binnen blijven

Ik heb een pigmentafwijking en verbrand levend als ik van het huis naar de schuur loop, zeg maar. Ik blijf dus binnen. En als dat niet kan, kleed ik me aan. Ja, gewoon lange mouw. Ik verbrandde als kind vreselijk, toen was er inderdaad nog niet zoveel over bekend. Tsjamba-fii (ofzoiets) zegt iemand dat nog wat? Platte oranje flessen met een bruine dop met een soort Mexicaantje er op - dat moest je dan als aftersun smeren. En dat plákte en stonk vreselijk. Ach ach ach ach.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

10-05-2012 om 18:03

Tirza

Ja, dat ken ik nog, en ik herinner me ook de olie waarmee men zich insmeerde,want daar werd je zo mooi bruin van....ik had ooit een neus zo verbrand dat de vellen erbij hingen, dus bij een straaltje zon is het kwa kleur direct een aardbei..verplicht smeren dus met hoge factor.

Ikke

Ikke

10-05-2012 om 19:21

Hier

Ondanks dat ik helemaal geen pigment heb in mijn huid, verbrand ik eigenlijk maar heel weinig. Als ik ergens last van heb is het, in periodes, zonneblaasjes. Gelukkig helpt daar Urtizon goed tegen.
Ooit zijn man en ik een week naar Sri Lanka geweest en zweette ik de Delial ook uit. Gelukkig had een reisgenoot Piz Buin mee en dat ging goed.
Ik weet dat sporters een streepje vaseline boven hun ogen smeren om het zweet niet in hun ogen te laten komen. Misschien helpt het ook bij uitgezweet zonnesmeermiddel.

toja

toja

10-05-2012 om 20:59

Vision factor 30

Ik/ wij kunnen niet zonder vision. Vanaf eind maart smeer ik me daar mee in, anders heb ik last van zonne-allergie. Verder heb ik weinig pigment en verbrand redelijk snel. Bruin word ik niet, dus smeer ik liever in om niet te verbranden. Voor de kinderen vind ik het ook ideaal. Zeker op school dagen kun je ze mooi 's morgens insmeren.
Alleen op het strand smeren we een keertje extra. Ik vind het echt fijn spul.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tschamba fi!

Ik herken het direct ! HIer heb ik ook heel veel mee moeten smeren. Ze hadden het echter ook in een blauwe fles als zonnebrandmiddel met notenolie erin (volgens mij). Daar werd ik nog enigszins "beige" mee haha.
http://produktvideos.bitclix.de/blog/lesen.php/3777/Sonnenschutz-%25C3
G

Genista (pet)

Tijdens het sporten kan mijn zoon geen pet op doen.
Maar de tip die ik hier las van vaseline in de wenkbrauwen smeren kan ik wel aan hem doorgeven. Of hij het gaat doen is een tweede, want hij is net zo eigenwijs als zijn moeder.........
G

Jamba-fee (tirza)

Ik herinner het me als 'jamba-fee' en het maakte mijn witte vreselijke hoedje dat ik van mijn moeder verplicht op moest in de zon enorm bruin aan de binnenkant...En toen heeft mijn moeder het weggegooid.....En het stonk volgens mij 'kokosnoot-achtig', vreselijk.
Ik dacht een zonnetje met een mexicaans-achtig hoedje op?
groeten albana

Avontuur?

Nou echt een spectaculair avontuur...een witte dochter die gauw verbrand en dat gebeurd 1 keer....wat een belevenis zeg.
Het lijkt mij meer een zeer veel voorkomend huis-tuin-keuken gedoetje om eerlijk te zijn.
groeten albana

GS

GS

12-05-2012 om 00:28

Bruin

Als je toch een beetje kleur wilt, moet je een lagere factor smeren lijkt mij. En bruin worden is prima, maar je moet voorkomen dat je huid verbrandt! Als je zelf een bleke huid hebt, weet je zelf wel hoeveel jullie huid kan hebben zonder te verbranden.
Je kunt verbranden ook voorkomen door hoedjes te dragen of veel in de schaduw te zitten. Zonder hoge factor en zonder verbranden wordt je dan toch een beetje bruin.

Soms moet je ook gewoon accepteren dat je überhaupt niet bruin wordt. Ook niet een beetje bruin. Dat je gewoon alleen maar moet voorkomen dat je verbrandt.

GS

GS

13-05-2012 om 14:44

Genista

Je hebt gelijk, als de huid van de vraagstelster (en familie) echt direct verbrand zonder factor 50, zal die nooit bruin worden. In feite zeg ik dat ook, want ik geef aan dat wil ze bruin worden ze minder dan factor 50 zal moeten smeren! Het is aan haar om te bepalen of haar huid dat kan hebben of niet, dat kunnen wij niet voor haar.

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2012 om 13:59

Ikke

Ben jij dan een albino? Ik dacht dat dat bij vrouwen niet voorkwam. Albinisme zit bij mij in de familie en ik heb er een soort sub-vorm van. Bijijijijna, zeg maar

Tirza

mix

mix

14-05-2012 om 15:48

Tirza

"Erfelijkheid van Oculoctaan albinisme.

Albinisme is een aangeboren aandoening, waarbij de normale pigmentvorming gestoord is. Er zijn twee erfelijke vormen van albinisme.

Autosomaal recessief albinisme: dit is de vorm die het meeste voorkomt (90%) van de gevallen). Hierbij moeten beide ouders drager zijn van het gen voor albinisme. Als dit het geval dan is de kans 25% dat je kind albinisme krijgt en 50% kans dat je kind (ongemerkt) drager is van het desbetreffende gen. Bij deze vorm van albinisme kunnen zowel de ogen als de pigmentatie van huid en haren afwijkend zijn. De huidskleur kan varieren van blank tot wit en de haren van donker tot spierwit. Wanneer haren en huid zeer licht van kleur zijn, wordt zonlicht slecht verdragen op de huid. Dit houdt in dat de huid kans heeft op snel verbranden.

Geslachtsgebonden albinisme: Deze vorm komt alleen voor bij jongens. Zij hebben van hun moeder de gen meegekregen, via het X- chromosoom. Meestal zijn de kenmerken beperkt tot alleen de ogen. Aan de huid en ogen is er op het eerste gezicht niets te zien, in dit geval spreek je dan van oculair albinisme.

Bij beide vormen van albinisme is het zicht beperkt, tot een waarde van 10 tot 70% van de normale gezichtsscherpte. Dat komt doordat de macula (gele vlek) achter in het oog niet goed is ontwikkeld. Tevens zijn de ogen overgevoelig voor licht. Ook is de sturing van het beeld naar de hersenen, anders dan bij goed zienden. Daarnaast kan er sprake zijn van Nystagmus (wiebelende ogen) of een afwijkende vorm van de oogbol dit is dan astigmatisme. "

http://www.albinisme.nl/albinisme.html

Ikke

Ikke

14-05-2012 om 18:14

Tirza

Klopt

Vrouwelijke albino

Nou wij hebben een bewoonster/cliénte die toch echt albino is...ook overduidelijk te zien aan haar ogen...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.