Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inrichtingsadvies gevraagd voor 4kamerwoning

Wij wonen op een 4 kamerwoning, met 3 slaapkamers. Indertijd zijn wij vanuit 2 woningen gaan samenwonen en hebben daardoor (te) veel meubels.
De kinderen slapen nu op 1 kamer maar uiteindelijk willen we ze ieder een eigen kamer geven. Dat zou op zich geen probleem zijn ware het niet dat de 4e kamer gebruikt wordt als werkkamer voor mijn man, die fulltime vanuit huis werkt. IN die kamer staan naast zijn bureau ook de droger, mijn papieren en bureau, een kast met gereedschap, kast met boeken etc. etc. Als deze kamer een kinderslaapkamer moet worden dan moeten de meeste van deze meubels eruit en moet mijn man een andere werkplek vinden. Helaas hebben we geen zolder en ook geen mogelijkheid een vliering of mezzanine te bouwen. Maar hoe pak ik dit nu aan?

Ik had al een paar oplossingen bedacht maar die zijnhet toch niet helemaal:
-opslagruimte/garage huren, vrij duur en dat geld steek ik liever in iets blijvends;
-Een hoogslaper voor ons en mijn man richt eronder een werkplek in, maar hij ziet dat niet zitten;
-mijn man gaat werken in een flexkantoor maar net als boven, dat geld steek ik liever in iets anders;
-gewoon beginnen met die kinderkamer in te richten, elk van de kinderen een grote opbergkast met onze spullen op hun kamer, en net zolang schuiven tot we eruit zijn.
-Radicaal opruimen/weggooien maar waarschijnlijk is dat alleen niet genoeg.

Ik kom er niet goed uit. Is er een slimme (opberg)oplossing die ik over het hoofd zie? Iemand een origineel idee?

Viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

26-03-2013 om 23:08

Een combinatie van de laatste twee opties

Droger: op de wasmachine zetten of geld investeren in een wasmachine die ook droogt.

Jullie spullen (papieren, gereedschapskist e.d.): algehele opruiming in het hele huis houden en zo ruimte scheppen voor die spullen. Bergruimte onder de bedden maken. Is nergens in huis een hoekje voor een extra kast of wat planken?

Werkruimte moet natuurlijk in jullie slaapkamer maar een hoogslaper is geen optie (zou ik zelf ook niet fijn vinden). Kun je het 2-persoonsbed niet tegen de muur in een hoek schuiven? Is een beetje rottig opmaken maar je schept er wel een boel ruimte mee.

Jij zult je eigen bureau moeten opofferen. Jammer dan, maar er valt mee te leven.

Opklapbed

In de woonkamer? Of in de ouderslaapkamer zodat er meer ruimte is voor een bureau?
Bureau op de gang?

Toke

Toke

27-03-2013 om 00:04

Flexwerkplek

Volgens mij zou je eens moeten informeren naar de kosten van zo'n flexplek. Hier in de buurt is een voormalig kantoorpand omgebouwd tot flexwerkplek voor zzp'ers. Die kunnen daar werken/vergaderen/klanten ontvangen. Per uur wordt 2,50 in rekening gebracht, tot een maximum van 100 euro per maand. Dat is ook de prijs van een abonnement. Koffie, thee, printen, alles is erbij inbegrepen. Als zoiets bij je in de buurt zit, zou je dat misschien toch kunnen overwegen.
Ik zou ook investeren in een goede laptop, zodat je niet gebonden bent aan een vaste werkplek in je huis.
En ik zou inderdaad maar gewoon beginnen met de kinderkamers inrichten. Niet meteen al je spullen daarin verstoppen. Als je jezelf dwingt kan er ineens meer weg dan je had gedacht.. Vervolgens zou je in een of beide kamers wandkasten kunnen maken, waar ze op termijn ook hun groeiende hoeveelheid eigen spullen in kwijt kunnen.
Heb je wel een goed alternatief voor je droger? Kan die op de wasmachine?

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2013 om 07:15

je kan onder je bed kasten maken (heb wel eens een foto gezien van iemand die ikeakasten onder het bed had gemaakt), benut die ruimten onder de bedden in ieder geval goed. En de muren, de hoogte in. Ook kende ik iemand die in de kamer een hoger vloerdeel had gemaakt met een enorme la erin waar heel veel spullen in konden. Jij kan ook de eettafel als bureau gebruiken, of een klaptafel. hier in de stad zijn idd ook flexwerkplekken die niet duur zijn, dat zou hij eens kunnen uitproberen voordat hij roept dat het niks is

Woensdag

Woensdag

27-03-2013 om 09:39

Hmm

Hm, het lijkt mij persoonlijk helemaal geen goed idee om de werkplek in de slaapkamer in te richten. Zit je altijd tegen je bed aan te kijken en als je wilt gaan slapen zit je weer naar je werkspullen te kijken.
Persoonlijk zou ik de kinderen nog steeds een kamer laten delen. Maar dan wel de grootste slaapkamer. Je kunt die altijd nog virtueel splitsen met een kast in het midden of een andere slimme constructie. De iets kleinere kamers kunnen dan dienst doen als ouderslaapkamer en als werkkamer. Maar dan wel zoveel mogelijk ballast eruit, en inderdaad slim opbergen. Het klinkt alsof jullie veel te veel spullen hebben, hoe minder spullen, hoe meer ruimte je overhoudt om te leven!
Misschien vind je in de bibliotheek inspiratie over huisinrichting?

Marie

Marie

27-03-2013 om 10:02

Ikea

Hoi
Ga eens bij Ikea langs, daar hebben ze van die voorbeeldkamers, waar je kunt zien hoe je kleine ruimtes efficiënt kunt inrichten. Ik vind dat altijd heel verhelderend om te bekijken.
Verder zou ik ook zeggen - kinderen grootste slaapkamer en jullie zelf in de kleinste.
succes

Woensdag

Woensdag

27-03-2013 om 10:16

En nu ik je bericht opnieuw lees

Waarom staan er 2 bureau's in de werkkamer? Dat vreet natuurlijk ruimte. Als je man fulltime vanuit huis werkt, dan zou ik allereerst investeren in een goede werkruimte. Dat betekent dus dat die netjes en opgeruimd is en echt voor dat doel is ingericht. Ik bedoel, hij verdient daar zijn geld, het moet dus een professionele ruimte zijn en geen rommelhok. Of je dat thuis regelt of ergens flexruimte (of echte kantoorruimte) huurt, dat maakt niet uit. Voor professioneel werken moet je wel de juiste omstandigheden creëren. Mag ook wat kosten, als dat lukt, zeker als je dat weer woongenot oplevert. Anders kunnen jullie misschien beter een grotere woning zoeken, als hij bij voorkeur vanuit huis werkt en daar eigenlijk geen ruimte voor is.

P

P

27-03-2013 om 10:50

Woensdag

Geen werkplek op je slaapkamer zeg je.... en vervolgens heeft bijna elke puber een werkplek op zijn/haar slaapkamer

Woensdag

Woensdag

27-03-2013 om 10:56

Jaja p

Maar je hebt natuurlijk werken en wérken he! Dat is wel heel luxe, pubers met een eigen studeerkamer. En die hoeven er niet 8 uur per dag hun geld te verdienen...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-03-2013 om 12:06

Boten

Een hele tijd geleden zag ik in een tijdschrift een artikel over een meneer die zijn mini-appartement heel slim had ingericht. Hij had gebruik gemaakt van allerlei handigheidjes uit de botenwereld. Daar moet je ook met een minimum aan ruimte het maximale kunnen.
Kijk daar eens voor ideeën, ik vind het idee van een verhoogd bed helemaal niet gek. Zo'n 80 cm hoog, moet je eens kijken wat een bergruimte je daarmee creëert. Ik zou voor ideeën het in die hoek gaan zoeken. En inderdaad heel veel weg doen .

Rosa van der Zanden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2013 om 12:58

Resource furniture

Ik moest meteen hieraan denken toen ik jouw vraag las: http://www.resourcefurniture.com/

Al heb ik wel het vermoeden dat het goedkoper is om en een flexwerkplek en een externe stalling te huren

Maar wellicht dat je anders in ieder geval wat leuke ideetjes kunt op doen.

neteret mut

neteret mut

27-03-2013 om 15:14

Kijk ook eens op

ikea hackers. Een website met ideeen wat te doen met ikeaspullen als basis. Misschien krijg je inspiratie voor een andere indeling of aanpassing. Slaapkamer met werkplek moet wel kunnen denk ik maar misschien dan toch een scheiding dmv bv een kamerscherm (kan ook met een boekenkast/stellingkast dwars in de kamer (bv expedit van ikea), meteen bergruimte

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2013 om 17:37

Kasten

Die site die neteret mut noemt bedoelde ik. Ook bestaan er kasten waaruit een opklapbaar tweepersoonsbed in past, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Zelf denk ik dat de optie kinderen samen in grote kamer een goede is. Wij hebben een werkplek op onze slaapkamer, mijn man werkt minimaal 1 dag in de week thuis. Zelf zou ik ook weer willen werken vanuit huis maar ik vind de slaapkamer op de 1 of andere manier geen prettige plek. Ik moet mij dus nog bezinnen. Ik weet niet wat voor werk je man doet, maar je kan ook gratis werken in bv bibliotheken (overal wifi tegenwoordig) en zoek op google eens "gratis werkplek" en dan je woonplaats.

viridantia

viridantia

27-03-2013 om 21:55 Topicstarter

Flexplek voor 100 euro per maand?

zo goedkoop heb ik het hier nog niet gezien. Waar is dat?

viridantia

viridantia

27-03-2013 om 21:57 Topicstarter

Droger

kan helaas niet op wasmachine. Ik denk erover om hem we te doen.

viridantia

viridantia

27-03-2013 om 22:03 Topicstarter

Rosa

weet jij nog welk tijdschrift dat is?

JansjeRommy

JansjeRommy

27-03-2013 om 22:46

Bed in kast

Misschien is dit wat?
http://www.allthingsthrifty.com/2011/05/wall-bed-is-installed.html

En anders is het i.i.g een leuke blog ( vind ik tenminste)

Bedkast

Hier heeft mijn man een bed getimmerd met ge-integreerde malm-ladekasten aan/onder het voeteneind. In de linkerhoek vd kamer (3x3.5m), en achter onder het raam is mijn bureau, met rechts tegen de muur een groot open houten rek met daain mijn werkspul.

Onder het bed: 1.60x2mx1.60 bergruimte min de malmkasten, incl 2 kledingroedes.

Ik kijk vanaf werkplek de tuin in, geen last van rommel dus!

Wel vind ik t zelf net iets te hoog, en het voelt wat studentikoos om nog in zo'n puur oraktisje hoogslaper te klimmen. Maarja, dat krijg je ervan als je in de taf wilt wonen, dan heb je minder ruimte - in mijn geval

Succes iig!

Die bedkaat is wel geniaa, hebben wij ook over gefantaseerd. Probleempje: dat ding ga je niet steeds opklappen.. Plus: lijkt me niet fris als ie wel de hele tijd dicht zit..

JansjeRommy

JansjeRommy

28-03-2013 om 08:42

Bedkast

Ja, erg fris lijkt het me ook niet, zo'n bed dat je inklapt, maar leuk is het wel. Bijvoorbeeld als logeerbed. Ik heb op tv ook eens mensen gezien die hun hele bed tegen het plafond takelden, ook briljant. Hele kamer vrij overdag. Leuke dingen, maar wij hebben eerder teveel dan te weinig ruimte, dus voor ons speelt het niet echt. Ik vind dat verhoogde bed misschien wel de meest praktische oplossing, maar het heeft wel iets tienerkamerachtigs voor mijn gevoel.

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2013 om 09:29

Mij

Mij lijkt het ook niks, een inklapbaar bed. Ik wil gewoon dat dat ding er staat om op neer te kunnen vallen. Van lundia heb je wel mooie kajuitbedden met laden en kastjes eronder. Het is sowieso zinvol als je kleinbehuisd bent om de ruimte onder de bedden te benutten. Hier heeft zoon ook een kajuitbed en zoon 2 krijgt er tzt ook een.
Viridantia: er zijn echt goedkope flexwerkplekken in grote steden, ik weet niet waar je woont? In mijn woonplaats zitten er genoeg (en ook de bibliotheek dus, dat is gratis) het is een kwestie van uitproberen of je man het er prettig vindt werken.

Kajuitbed

Jongste heeft nog een kajuitbed. Niet dat wij gebrek aan ruimte hebben, maar omdat ze het leuk vond. Die is inderdaad van Lundia, maar een zee van ruimte erin! 8 hele diepe laden,waar je écht enorm veel in kwijt kan. Al haar speelgoed zat er b.v. in vroeger en dan bedoel ik ook álles. Van barbies t/m lego. Nu heeft ze 1 la voor d'r schoolspul b.v., dan snap je hoe groot en diep die laden zijn.
Dus ruimtes onder de bedden benutten is wel 1 van de eerste zaken die je kan proberen. Daar ruim je het spul in op dat nu in de kasten zit.
En dan ga je rustig aan proberen een geschikte 'plek' voor je man te vinden. Hij moet er ook lekker kunnen zitten, niet dan? Flexplek is een optie en hier zijn flexplekken waar je lid wordt van een vereniging en daarbij de flexplek kan reserveren. Ik kan zo niet achterhalen wat het kost, maar zelfs studenten maken er gebruik van dus enorm duur kan het vast niet zijn. Ook de bieb is een optie (gratis).
Je kan ook denken aan een kast voor je eigen bed zodat je de ruimte tot aan de deur afscheid van de rest (voor het oog) moet je w.s. wel je bed opschuiven en er lastiger inkruipen. En dan voor de kast het bureau van je man haaks erop ofzo. Dan loop je binnen en zie je kantoor...en pas achter de kast het slaapgedeelte.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-03-2013 om 12:25

Geen idee

Het kan de VT Wonen zijn geweest maar ik meen me te herinneren dat het vrij modern was ingericht met overal van die Artemidelampen. Alles hetzelfde creëert ook rust. Met dat in mijn achterhoofd zal het wel een glossy zijn geweest. Ik ben er al een tijdje uit, weet niet hoe al die tijdschriften heten.
Je kan ook bij caravans en boten, al dan niet online, gaan kijken voor ideeën, toch? Het was een gescheiden meneer die af en toe de kinderen had dus er moest ook speelplek zijn. Hij had het heel slim gedaan allemaal.

Rosa van der Zanden

Toke

Toke

28-03-2013 om 20:50

Zpot 100 euro

Dat is in Leidsche Rijn.
Google maar even op zpot , dan vind je het meteen.

Grote kamer opdelen?

Een vriendin van me heeft de grootste slaapkamer in 2-en gedeeld met een gipsplaten wandje. Zo kun je wellicht twee kleine kamers voor de kinderen creëren met ieder een hoogslaper of een slaapkamer (bedstee idee?) en aparte werkkamer?

De hoge bedden vind ik ook een goed idee. En inderdaad inspiratie uit de botenwereld halen en uit de ikeagids. In Zweden schijnen ze veel kleiner te wonen dan wij hier gemiddeld doen en dus heel creatief met ruimte.

In de woonkamer slapen

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik denk wel eens aan een goede slaapbank of zelfs een hoogslaper in een soort nis. Woonkamer is ong. 30 m2, niet piepklein iig (hoewel mijn woonstandaarden niet zo reeel zijn geloof ik, als ik in een woonmagazine lees dat iemand 'bewust klein woont' met 2 kids op 'slechts 120 m2', haha.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-03-2013 om 14:11

Valt tegen

Ooit op vakantie gehad in een boerderij en een keer bij een verbouwing. Je slaapt in een warme kamer met veel prikkels. Geen overgang actief zijn en naar bed gaan en wat doe je als de één nog tv wil kijken en de ander wil gaan slapen? Wat doe je als je ziek bent? Als je een open keuken hebt is het nog minder prettig, slaap je in de curryluchten. Het kán wel maar ik zou het alleen bij nood doen. Ochtendsex + bed in woonkamer + kinderen is geen fijn plan.
Rosa van der Zanden

Tuinhuis

Ik weet niet of het voor jullie een optie is, maar onze buurman werkt vanuit huis in een tuinhuis. Type blokhut van de bouwmarkt dat hij zelf geisoleerd heeft. Heeft een deur en 2 ramen.

en vraag: is je man alleen in huis als hij werkt? Want dan kan hij ook in een hoek van de woonkamer zitten. En ontvangt hij ook zakelijke contacten? Want dan zou ik echt geen werkplek in de slaapkamer maken.

Kennis heeft wel een werkplek in de slaapkamer. Kamer is 4x4 bij hun. Bed staat in het midden tegen muur tegenover de deur. Tegen het voeteneinde van het bed hebben ze een wand van 2 meter breed en tot het plafond gemaakt waartegen de werkplek is gemaakt en naast de deur staan nog een paar boekenrekken. Aan elke zijde van het bed staat 1 meter kledingkast voor elk. Ze hebben in de grootste kinderkamer een hele kastenwand die ook nog wat extra bergruimte voor de ouders bied.
De kamer is zo ingedeeld dmv de wand en wat grote planten dat je geen werkspul kan zien vanuit bed en geen bed kan zien vanaf de werkplek.

Maar sowieso: beginnen met grote opruiming, heb jij een eigen buro nodig? Ik zit met een laptop aan de eettafel, zo vaak ben ik ook weer niet thuis zakelijk bezig.
En over de wasdroger.. als je die weg doet, waar ga je dan de was drogen? Wasrekken nemen ook plek in. Als je een wasdroger zonder afvoer hebt kijk dan ook of je die in de keuken of badkamer of op de overloop kwijt kan.

En anders: overweeg verhuizen of uitbouwen.

Ik dacht ook aan uitbouwen of idd tuinhuis

Kun je een zolder erop maken? Heb je een garage tegen je huis aan staan, waar een kamer op kan?
En anders vind ik dat tuishuis het beste idee!! Inderdaad isoleren en alleen als erkplek gebruiken, lijkt me superhandig, en lekker rustig werken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.