Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Oregano

Oregano

23-12-2013 om 15:10

Inbouwhoutkachel en schouw , nu al bruinig na 1 week stoken...hoe dit te voorkomen?

We hebben een hoek inbouw houtkachel, in een gestukte schouw met fijn schuurwerk. Ik denk door het bijvullen, deur steeds open en dichtdoen, rook eruit, is de muur erboven nu al wat bruin . Hebben jullie dit ook en hoe kun je dit het beste schoonmaken?
Bedankt,
Oregano

accepteren


Net als met een nieuwe auto - het eerste krasje is het ergste.

Rook geeft aanslag, daar doe je niks tegen.

Het is niet voor niets dat ouderen die opgroeiden met kolenkachels de CV zo waardeerden: een kachel in de woonkamer geeft stof en vuil - en dat zie je extra goed als alles keurig wit gestukt is.

Het lijkt me super, zo'n kachel, ik zou er graag een hebben. En dan eens per seizoen de witkwast over de vervuilde sectie, dat lijkt me het beste. Maar er zijn hier vast volop ervaringsdeskundigen!

mirreke

mirreke

27-12-2013 om 17:28

Toch

Is het niet helemaal de bedoeling hoor. Ik denk dat je je kachel niet heet genoeg stookt.

Echt goed heet stoken, direct genoeg hout erbij, dus niet beginnen met een klein beetje hout waar je al snel hout moet bijgooien. En pas open maken als het bijna weg is, en dan weer genoeg hout in de kachel leggen. Als het goed is zijn de kachel en de gloeiende resten van het hout dat er in lag zo heet dat het nieuwe hout vanzelf ontvlamt. Een goed hete kachel brandt vrijwel zonder roet. De roetaanslag die je aan de binnenkant van de kachel hebt is wit.

Vraagje: heb je een open keuken met goede afzuiging, en zet je die ook aan als de kachel aanstaat? Dan kan het ook zijn dat de trek in de kamer sterker is dan de trek van de schoorsteen. Als je dan je kachel opent, walmt direct alles naarbuiten. Niet doen!

Maar ik ben het met je eens, het is heerlijk zo'n kachel!

Oregano

Oregano

28-12-2013 om 20:42

Mirreke,

Denk dat het klopt wat je zegt. Ik ben een beginneling en ben aan het leren hoe je nu zo'n vuur het beste kunt maken. Wat is volgens jou de beste manier?
Ik doe een paar aanmaakblokjes met aanmaakhoutjes, als dat brandt dan de grotere blokken erop, maar dat gaat niet altijd goed, moet dan tig keer de deur open en dicht doen dus inderdaad dan rook naar buiten. Tios zijn dus van harte welkom!
Verder is het inderdaad prachtig zo'n kachel!!

mirreke

mirreke

01-01-2014 om 18:17

Hoe ik het doe

Sorry, zie je berichtje nu pas.

Ik leg onderop van die ecologische aanmaakblokjes, een stuk of 4/5. Die branden als een tierelier, werkt altijd!
Daarbovenop een laagje klein hout, wij hebben een grote tuin met veel struiken/bomen, dus dat bestaat in ons geval uit dunne takken en twijgen, soms ook kastanjes of dunne plankjes van de mandarijnenkistjes.

En daar bovenop doe ik meteen een paar grote blokken hout.
Zorg ervoor dat de kachel aan het begin goed trekt, dus zet de trekopening open. Dan trekt het vuur direct door de stapel hout.

Als alles goed brandt (ik laat het vaak echt loeien) dan pas zet ik de trekopening half dicht of helemaal dicht, zodat het vuur kalm brandt. Op die stand kan doet de kachel bij mij echt een uur of twee over het helemaal opbranden van enkele blokken hout (die ik er dus direct al inleg).

Pas als de kachel bijna helemaal leeg is (bij een goed werkende kachel wordt echt alles opgebrand), en er onderop nog wat roodgloeiende resten liggen, leg ik er nieuwe blokken (ook weer een stuk of drie) op, en laat die weer helemaal opbranden.
Omdat de kachel dan zo heet is, ontvlamt dat nieuwe hout vanzelf. Dat is erg mooi om te zien, vind ik. Ik zet dan wel de trekopening weer helemaal open, totdat ook dit hout weer goed brandt.

Onze kachel heeft van binnen dan witte wanden en ook het glas is voornamelijk goed doorzichtig.

Kijk trouwen uit voor nattig hout, dat kan ook flink walmen.

Ik hoef dus nauwelijks het deurtje te openen en als ik het open, brandt de kachel sowieso (vrijwel) zonder walm.

Je moet zelf denk ik even experimenteren met wat voor jou de beste stand is om de kachel direct goed aan te krijgen. Bij ons is dat dus zorgen dat er een stevige luchtstroom door de kachel trekt, kortom volledig open doortrekopening (bij ons zit die onder het deurtje van de kachel, maar als jij een pijp hebt met twee kanalen (hebben wij trouwens ook) kan het zijn dat jij helemaal geen opening in de kachel zelf hebt. Onthou dan (ik weet niet of het staat aangegeven) welke stand de open-stand is.

Enfin, succes!

Jessica O

Jessica O

01-01-2014 om 18:27

anders om

Vorige jaar ofzo stond er een keer een artikel in de landleven over het stoken. Wij deden nml ook altijd klein hout eerst en dan groter erop. In dat artikel stond juist onderop groot hout, daar bovenop klein hout en dan aanmaak blokjes. En dat werkt echt super goed. Je hoeft de kachel dan minder vaak te openen en de gloed komt er heel in. Misschien ook een tip om te proberen.

mirreke

mirreke

04-01-2014 om 19:01

Goede tip!

Ik zal eens kijken of het werkt, die houtblokken onderop.

Waar het om gaat is in ieder geval dat je de kachel snel goed heet stookt, en het hout dus al in een keer in de kachel legt.

Flora B

Flora B

08-01-2014 om 14:59

vreemd..

Wij hebben al 20 jaar een inbouw-allesbrander, zat al in het huis toen wij het hebben gekocht.
Wij hebben altijd de deurtjes open omdat er anders teweinig warmte vrij komt. Onze muren zijn nog nooit zwart of bruin geworden. terwijl de kachel omringt is door een witte muur. We hebben 9 maanden jaren per jaar elke avond de kachel aan. Aansteken doen wij met 2 aanmaakblokjes, aanmaakhoutjes en 2 grote blokken er boven op. De deurtjes blijven dan 10 minuten dicht en dan volop opengeklapt. Volgens mij is het wel belangrijk dat de "trek" in de schoorsteen goed moet zijn. We laten wel elk jaar de schoorsteenveger komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.