Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Snuggle's

Snuggle's

17-02-2012 om 08:40

In huis plassende kat

Onze poes die een paar jaar geleden is aan komen lopen plast steeds in huis. Ik word er ondertussen wanhopig van, vind het zo vies!
Zodra er maar iets van stof op de grond ligt gaat ze erop plassen, ook als de kattenbak helemaal schoon is.
We zijn al bij de dierenarts geweest om te kijken of e iets met haar blaas was, maar er was niets te vinden.
Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Superschone kat

Heb je die kant zindelijk gemaakt toen ie in huis kwam? Nou ja, ze is wel zindelijk (kiest zorgvuldig een plekje uit) maar doet dat niet op een huiselijke manier.
Ik zou twee dingen doen: 1 sluit de kat 's nachts en op momenten dat je weg bent, op in de badkamer met kattenbak (alle kleedjes weg). De kat moet een voorkeur voor de kattenbak ontwikkelen.
2 Haal alle kleedjes van de vloer en niets laten slingeren.
Het is mogelijk dat dat pas na maanden enig resultaat oplevert. De kat heeft wellicht een voorkeur voor de handdoek of de vuile was op de grond (ipv de kattenbak). Dat is wel logisch ook, want die dingen zijn allemaal schoner dan een schone kattenbak (je raapt ze meteen op en doet ze in de was.)
Groet,
Miriam Lavell

Bekend

Wij hadden een poes die dat ook deed. Bij haar was het stress. Sinds ze niet meer op een flat woonde had ze stress, want ze hield niet van andere katten en die konden zomaar langs lopen in de tuin en in de buurt van haar territorium komen. Er was maar één kat waar ze het mee kon vinden. Toen er een kat bij kwam (een aanloper) die toen ze volwassen werd ook nog eens ging domineren was het helemaal leuk . En het kon nog erger: er ontstond een soort 'plasstrijd', de aanloper plaste als het ware terug (gelukkig was dat op één en dezelfde plek). Nu is een paar maanden geleden de stresspoes overleden (was oud). Er is een kitten bijgekomen. De aanloper vindt de kitten wel leuk, ze heeft in het begin nog één keer geplast en toen was het voorbij.
Er kan dus sprake zijn van een stressfactor. Dat kan echt vanalles zijn. Bij onze stresspoes was dat simpelweg het wonen in een huis en het af en toe voorbij zien komen van een andere kat, al was het vanachter het raam. Die van ons plaste dus het liefst op de deurmat (ik heb er wat versleten), dat gaf de stressfactor al een beetje weer: bij de deur kon ze soms vreemde katten ruiken.
Ook heb ik ooit gehoord dat katten de geur van wasmiddel prettig vinden en daarom wel graag op was plassen.

Probeer niet schoon te maken met chloor, van die geur houden ze en associeren ze vaak met kattenbak (als die ook schoongemaakt wordt met chloor). Ze denken dan juist dat ze daar mogen plassen. Ik zelf gebruikte altijd iets als dettol.

Kledingstukken die beplast zijn kun je een paar uurtjes in een lauw sopje met groene biotex zetten. Dat breekt de pies af en de geur verdwijnt, als je het daarna was is het weer heerlijk fris.

En zoals Miriam zegt: de verleiding (van schone was) wegnemen en de poes als je er niet bent in een kleine ruimte met een schone bak laten (doen wij hier ook met nieuwe poezen).

Chloor

In urine zit ook chloor. Een plek die naar chloor ruikt, ruikt dus naar een plasplek. Het kan stress zijn, maar ook terretoriumgedrag (hier heeft al iemand geplast, daar moet mijn geur overheen). Dat hangt overigens een beetje met elkaar samen, zeker als de kat concurrentie van andere katten ervaart.
Schoonmaken met (schoonmaak)azijn. Dat neutraliseert de plasgeuren het beste.
Groet,
Miriam Lavell

Tips

zorg dagelijks voor een schone kattenbak, ik vind zelf de siliconenkorrels (net nieuw in huis) wel prettig, minder last van geurtjes.

En dan een dag indd in de badkamer/bijkeuken/afsluitbare gang met kattenbak. Ook als s'nachts en als jezelf de deur uit gaat de komende tijd opsluiten in die ruimte. Verder alles weg halen wat op textiel lijkt. Een plantenspuit in de buurt voor als ze toch in huis gaat plassen en dan direct op de kattenbak zetten. En dit stug vol houden.

Onze poes deed dat toen ze jong was, overal poep en plas. Ik heb toen heel rigoureus haar telkens op de kattenbak gezet, plantenspuit op het moment dat ze ging plassen en poepen, aluminiumfolie met watten azijn op haar favoriete plekjes en op een gegeven moment was het over en ging ze op de bak of buiten haar behoefte doen.

Bak

Staat de bak op de verkeerde plek voor de kat (tocht het er bijv). Is het een gesloten kattenbak en heeft ze liever een open bak? Eventueel kan je de kattenbak schoonmaken met amonia om een plasgeur te versterken. Als het stress is, kan feliway die eventueel verminderen. Er zijn ook trouwens kattenlokstoffen. Katers zijn meestal dol op catnip en poezen meestal op iets anders. De naam is me nu ontschoten.

Anne Carin

Anne Carin

17-02-2012 om 12:32

Kattenbak

Mijn kat heeft een hekel aan de kattenbak, ik weet niet precies waarom maar dat is altijd zo geweest en we hebben haar al 7 jaar. Zij wil er eigenlijk niet op, loopt eerst een uur te ijsberen en rondjes te draaien. Pootje erin, pootje er weer uit, enz. enz. Zij doet het meeste buiten maar 's avonds laat, 's nachts en wanneer wij de hele dag weg zijn 's winters laat ik haar niet naar buiten dus dan moet ze wel op de bak. Ik heb de bak trouwens altijd zonder deksel staan, anders durft ze helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2012 om 23:17

Ik haak aan

Onze oudste kat, wordt dit jaar 15 jaar, was afgelopen maand nogal van slag. Het vuurwerk had voor het eerst veel indruk gemaakt en toen de temperatuur dik onder nul zakte was het helemaal voor mekaar. Mevrouw weigerde om naar buiten te gaan. Favoriete poepplek... onder ons bed, zover mogelijk weg, op een lastig te bereiken punt. Aangezien man met zijn neus boven dat punt ligt te slapen heeft dat al een paar keer zeer boze reacties opgeleverd. Rotkat tot wel erger, terwijl mijn man normaal nogal weg is van deze kat. Maar ja, wat wil je, als je lekker ligt te slapen en je moet dan ónder het matras poep opruimen?
Wat wij ons afvragen, als dit probleem zich herhaalt (poes lijkt door de gestegen temperatuur weer bij zinnen te komen), is of je een kat aan een bench kunt wennen. Een ruime bench dus, met ruimte voor voer, water en een plekje om te liggen, te wassen en te rekken en strekken.

Snuggle's

Snuggle's

18-02-2012 om 00:52

Oppakken

Bedankt voor alle tips, fijn!
Extra probleem is wel dat we de poes niet kunnen oppakken omdat ze dan uit haalt. En niet een klein beetje. Ze was echt extreem schuw, het heeft al weken geduurd voor ze binnen durfde te komen, door steeds het voer iets verder naar binnen te zetten en de buitendeur open te laten staan. Nu is ze een stuk socialer en kunnen we haar aaien maar oppakken kan alleen met handschoenen aan en geeft veel stress. Het is dus geen optie om haar op te tillen en op de bak te zetten.

De andere tips ga ik zeker mee aan de slag. Ik hoop dat het helpt, vind het echt heel vervelend. Ik ben wel een beetje bang dat als er geen stof op de grond ligt ze op de bank of het bed gaat. Heeft ze ook al eens gedaan namelijk.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

19-02-2012 om 16:23

Helpen

bij onze poes waren de problemen over toen ze werd gesteriliseerd en meteen werd behandeld voor een blaasontsteking. daarna nooit meer gedaan

tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.