Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ik zoek een staafmixer die het fatsoenlijk doet.......

Vroeger, nou ja, tot een jaar geleden, had ik een fantastische staafmixer. Al vanaf de fruithapjes tijd.

Maar goed, na 18 jaar of zo begaf hij het. Ik weet het merk niet eens meer.

Nu heb ik een Philips. Onding. Hij zuigt zich vacuum tegen de bodem van de (soep)pan waardoor hij dan amper mixt. Hij produceert zoveel gespetter dat je verplicht een schort om moet en dan nog risico loopt op tomatenspetters op je bril of erger.
En hij is soort van 'lek'....er komt vocht tussen het losklikbare mixdeel en het handvat waar ook de motor inzit. Is smerig, want de komkommersoep zit in allerlei rare hoekjes waar je het er bijna niet meer uitkrijgt, en erger nog.....door dat vocht wat er in kruipt krijg je bij vlagen zelfs een schok!

Kortom. Een drama.

Nu kan ik wel naar de Blokker of bol.com draven voor een willekeurige andere, maar ik heb geen zin in nog zo'n miskoop.
Dus..help! Ik heb advies nodig.....welke is wel goed?

Ingrid

Bamix

Ik heb hem zelf niet want mijn oude doet t nog. Maar schijnt geweldig te zijn

Half a twin

Half a twin

21-01-2017 om 16:45

Braun

Staafmixer met los hakmolentje erbij. De mijne is 14 jaar oud ( inderdaad vanaf de fruithapjes) Mijn zus had hem ook en heeft hem weer gekocht haar model is nu iets anders dan haar vorige en de mijne. Geen spetters als je niet bovenin de pan begint met mixen. Ik heb een luxe foodprocessor maar pak nog regelmatig de staafmixer als ik geen zin heb in bergen hand afwas. Staafmixer in de pan en verder geen kommen, deksels en maalwerk vuil. Hup mixgedeelte er af en in de vaatwasser.

Braun

Hier ook al heel lang Braun staafmixer met hakmolen. Laatst was het deksel van de hakmolen kapot gegaan, doordat iemand uit het gezin de hakmolen gebruikt had door iets te veel droog materiaal te willen hakken waardoor de hakmolen vast was gelopen.
Ik heb een nieuw deksel hiervoor los kunnen kopen zonder alles opnieuw te moeten kopen.
Ik maakte destijds de babyhapjes voor de kinderen (inmiddels pubers) zelf, dus de staafmixer is veelvuldig gebruikt.

Lente

Lente

21-01-2017 om 20:10

Ook Braun met hakmolen

Deze bevalt prima. De hakmolen is wel gevoeliger voor slijtage dan de staafmixer. Maar inderdaad, los onderdelen is mogelijk hoewel prijzig.

Ik dacht dat de consumentenbond afgelopen jaar een test heeft gedaan op staafmixers. Misschien die eens opzoeken?

Tine Winkel

Tine Winkel

21-01-2017 om 20:40

vacuum

Hier trok mijn oude Braun zich idd ook vacuum aan de onderzijde van de pan. Toen die na 16 jaar toch echt af was (van de staaf die in de vaatwasser kon, was een kit erg aan het losgaan), heb ik een nieuwe gekocht, van de Hema. Hij was zo goedkoop, die kon ik niet laten liggen.
Deze heeft een geschulpte/gegolfde rand ipv een rechte rand. Hij trekt zich daardoor niet vacuum aan de bodem van de pan. Hij lijkt alleen iets minder fijn te pureren, maar als je de mixer wat langer laat draaien lost dat probleem vanzelf op. Hier vooralsnog (ervaring van 3x) tevreden.

Lente

Lente

21-01-2017 om 20:56

Net even gekeken

Mijn Braun (van ca 4 jaar geleden) heeft een geschulpte rand.
Het vacuüm trekken herken ik niet, ook niet van de vorige, beste oude versie.

Omdat ik ook de hakmolen gebruik, vind ik de kracht belangrijk. Anders heb je niets aan de hakmolen. En die gebruik ik geregeld voor het maken van pesto, fijnmaken van gember, noten in stukjes, etc.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-01-2017 om 21:16

het wordt eentonig

Maar ik heb ook een Braun, 12 jaar oud alweer. Het hakmolentje was al binnen enkele jaren stuk, maar de staafmixer zelf (trekt niet vacuum) is nog steeds alive and kicking, en zo ongeveer het meest gebruikte apparaat in de keuken

Morgaine

Morgaine

21-01-2017 om 21:27

En hier...

Ook een Braun, 21 jaar oud inmiddels en werkt nog perfect. Ik heb geen idee van de nieuwe modellen, maar qua degelijkheid en de vele goede ervaringen hier zou ik voor een Braun kiezen.

IngridT

IngridT

21-01-2017 om 21:40 Topicstarter

Zucht

Braun lijkt absoluut de verstandige keus. Dank dames, voor de eensgezindheid. Maar nu ik naar dorry's bamix heb gegoogeld krijg ik hem niet meer uit mijn hoofd. Vooral die rode. Heb al aan zoon gevraagd of ie hem over 35 jaar als erfstuk wil....
Is natuurlijk absoluut idioot duur voor een staafmixer... Maar kwijlkwijl.......

Ingrid

Lente

Lente

21-01-2017 om 22:57

met hakmolen is die nog duurder

en die hakmolen zou ik er wel bij nemen, van welk merk dan ook

Vesta

Vesta

21-01-2017 om 23:09

hakmolen

ik heb een staafmixer van onbestemde makelij, ooit bij elkaar gespaard door de man van een vriendin bij het tanken toen hij nog op de vrachtwagen reed. (Dan heb je pas zegeltjes.....)

Ding doet het al een jaar of 20, en weet ook rauwe kipfilet te pureren. (Kerstdiner)

Voor het hakken heb ik deze: https://www.waschbaer.nl/shop/versnipperaar-rotomac-met-trekkabel-21728?fromPage=1&K=57917 scheelt weer in het electra verbruik.

maan.

maan.

23-01-2017 om 22:25

Braun was goed ja

Twintig jaar geleden ook zo'n braunset gekocht en die ging vijftien jaar mee was super. Toen weer braun maar die ging net buiten de garantie al stuk. (Was vroeger dan inderdaad alles beter?) Nu trouwens een goedkoop princess staafmixer, prima voor de soep.

maan

Ik heb een Philipsmixer die volgens mij ouder is dan ikzelf (en ik ben 48). Ooit van mijn oma gekregen, want die had er inmiddels een met drie snelheden. Ik doe die mixer dus niet weg totdat die instort. Niet alleen omdat ik het leuk vind nog zo'n oud beestje te hebben (ik heb m ooit gezien in een tentoonstelling over vormgeving uit de jaren '60 ), maar ook omdat ik ervan overtuigd ben dat als ik deze aan de dijk zet, de opvolger het binnen een jaar begeeft.

Groeten,

Temet

Gerber

Gerber

23-01-2017 om 23:02

Bamix!

Mijn vriend heeft een Bamix, hij zweert erbij, en wil nooit meer iets anders. Inderdaad aan de prijs, maar dan heb je ook een geweldig apparaat, waar je de groentenhapjes van je kleinkinderen mee kunt mixen! Hij maakt er de meest verukkelijke sausjes mee... Echt, een goede investering. En vaak is het zo: het geld ben je na een jaar wel vergeten, maar het apparaat blijft iedere keer een genot om mee te werken...

Half a twin

Half a twin

24-01-2017 om 08:02

Temet vroeger werden dingen gemaakt voor de eeuwigheid.

En dat was niet handig voor de industrie. Het gegalvaniseerde wasrek dat van moeder naar dochter ging en nu kleindochter nog steeds gebruikt. Dan verkopen ze te weinig nieuw. Dingen moeten geen generaties blijven leven. 5 a 6 jaar en dan moet het kapot zijn. Dat houd d de industrie overeind. Ik heb inmiddels mijn 3e combimagnetron en verlang nog steeds terug naar de eerste. 17 jaar in functie zonder mankeren. Nummer 2 maar 6 jaar en nummer 3 maar 9 maanden, dat was nog binnen de garantie dus gratis gerepareerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2017 om 09:21

HEMA

Ingrid, als je hem nog niet gekocht hebt, kijk dan ook eens naar die van de Hema. Uit mijn hoofd zeg ik dat hij 35 euro was. Van metaal, met hakmolen en mengbeker, twee snelheden en ik vind hem uitstekend.

Jasmijn

Jasmijn

24-01-2017 om 09:30

kringloopwinkel

Een vriendin van mij is speciaal op zoektocht gegaan bij kringloopwinkels voor een oud model, omdat die inderdaad beter zijn dan de nieuwe. Mijne was ook stuk en de nieuwe die ik kocht waardeloos. Gelukkig ging een vriendin van mij samen wonen en was er één oude staafmixer overbodig geworden (ook een zeer oud model) dus deze heb ik nu gekregen

Mussie

Mussie

25-01-2017 om 19:46

Ja half a twin!

Ik heb nog een vergiet van m'n oma. Echt, dat ding overleeft mij. Ik weet het zeker. En die koffiezet apparaten van vroeger, Douwe Egberts, die waren ook onverwoestbaar. Ik heb dus ook nog een Braun staafmixer van jaren geleden. Geen idee hoe oud precies maar zeker een jaar of 18.

Bamix.

Een Bamix is inderdaad niet goedkoop, maar in de PRO keuken zal je niks anders vinden...

lennest

lennest

02-07-2017 om 12:11

Bambix, OMG!!

Ik kende het merk niet, dus even Google, OMG, díe is duur! Zou die nou echt zoveel beter zijn dan de Braun van 60 euro? Ruim 200 euro.... kun je veel andere leuke dingen mee doen.

IngridT

IngridT

02-07-2017 om 13:17 Topicstarter

Hahaha...

Inmiddels HEB ik er eentje. Op mijn verjaardag gevraagd. Een knalrode bamix. Wat is hij mooi! Wat is hij stil! Wat voelt hij fijn aan in de hand! Zijn motor maak een waanzinnig solide geluid! Hij is fantastisch. Manlief is erg vatbaar voor Zwitserse kwaliteitsprodukten...dat hielp ook.,,hahaha!

Op internet gelezen dat hij minstens 40 jaar mee gaat, dus ik heb oudste zoon ( de soep- mixer alhier) beloofd dat hij hem later van me erft. Hij heeft daarom de kleur mogen kiezen...

overigens waren we laatst in een restaurant met open keuken, en wat zagen we daar........jawel!!! Een bamix!!!!!

Met z'n 3 hulpstukken mixt ie niet allen soep of weet ik veel, maar klopt ie ook de heerlijkste milkshakes, eiwitten, slagroom, hakt noten, kruiden, you name it.

Ingrid ( blij. Wat is nou 5 euro per jaar voor zoveel kookplezier?)

investering of cyclisch goed, that's the question...

Dat hangt een beetje van de persoonlijke instelling af, veronderstel ik.
Je kan iets goedkoops kopen en het af en toe vervangen of je kan iets kopen met de bedoeling dat het ooit eens tot je nalatenschap zal behoren.

Ik ben van de laatste geloofsovertuiging. Met koken en zo ben ik niet zoveel meer bezig, maar wel met andere zaken, zoals klussen en muziek.

Sommigen in mijn omgeving gebruiken, als ze eens een foto willen ophangen, een goedkoop klopboormachientje uit de Aldi of de Liddl.
Ik doe dat met mijn ouwe, trouwe, inmiddels zowat 50 jaar oude Torna boorhamer. Dat ding gaat nog steeds moeiteloos door een halve meter bikkelhard beton als het nodig is en als er een probleem is wordt dat nog steeds hersteld tegen minimale kost.

Ander voorbeeld: ruim 30 jaar geleden, kocht ik me de, naar mijn aanvoelen, beste klankkasten die ik me toen kon veroorloven: van het Franse merk JM-lab. Een jaar of 4 terug, slaagde ik erin, om een van de luidsprekers tot prut te blazen (enigszins uit de hand gelopen ouwe-zakken-feestje).
JM-lab bstaat al lang niet meer, dat is nu FOCAL. Toen ik, na enig zoeken, een FOCAL-dealer in B vond, vertelde die me dat het JM-lab inruilsysteem nog steeds van kracht was: als ik het beschadigde luidsprekerchassis inleverde, kreeg ik, tegen een geringe vergoeding, een nieuwe luidspreker.

Voor zo'n service wil ik best iets meer betalen wat aanschafprijs betreft.

nadeel van spullen die héél lang meegaan

is dat ze niet met de tijd meegaan. IngridT's toekomstige kleinkinderen verwachten 3 D geprint voedsel in mooie patroontjes. Geen prakje met een ouderwetse staafmixer....

Vogel

Vogel

05-09-2017 om 19:00

Braun?

Ik héb een Braun, maar die heeft hetzelfde probleem als de Philips van TS: dat hij vocht opzuigt tot aan de motor. Hier nog geen schok gehad maar daar wil ik dus maar niet op wachten. Ik vind het ook een vies idee, want er blijft inderdaad allerlei prut achter die dan ook weer in mijn eten kan komen.
Het verbaast me dat iedereen zo enthousiast is over de Braun; ben ik de enige ontevreden Braunbezitter?
En wat nu. Die Bamix is behoorlijk aan de prijs en voorlopig ben ik nog niet jarig.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 20:13

Oeps

Beetje grote link.

IngridT

IngridT

05-09-2017 om 20:30 Topicstarter

Ik zag gisteren...

Een bamix bij 'heel Holland bakt'!!!!

Ingrid

nadeel van spullen die heeeeel lang meegaan

Dat geldt vast niet voor de staafmixer maar veel apparaten worden steeds energiezuiniger. Dus dan is jouw 20-jarige apparaat wat het nog steeds zo goed doet, wel een belasting voor het milieu.
Of je 200 euro over hebt voor een staafmixer is volgens mij veel meer afhandelijk van je inkomen dan van de vraag of je er over 40 nog plezier van wilt hebben.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-09-2017 om 11:06

maar Alkes - energieverbruik

Als het nou gaat om een koelkast of (vaat)wasmachine, OK. Maar het energieverbruik van een apparaat dat ik max 2 minuten per dag gebruik lijkt mij niet relevant...

Tine Winkel

Tine Winkel

06-09-2017 om 11:07

sorry Alkes

je zei het zelf al , geldt niet voor staafmixer... Sorry!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.