Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iris

Iris

15-09-2011 om 12:33

Ik zoek een echt scherp keukenmes!

Botte keuekenmessen vind ik zo irritant! Koop ik weer een redelijk duur koksmes bij de Makro, is-ie over een tijdje alweer bot! Heb in uitzending van Wouter Klootwijk gezien dat bijna alle messen die je koopt onder een verkeerde hoek geslepen zijn en dus na een tijdje bot worden. Slijpen helpt dan niet. Dat doen ze uit gemakzucht, ze worden zo allemaal in de fabriek geslepen. Mooie boel dus. Hij had wel een duits mes een Muhler mes, Molenmes in het Nederlands die wel onder de juiste hoek was geslepen met de hand. Als slijpmateriaal werd gedroogde walvishuid gebruikt.
Ik wil dan graag zo'n mes! Mag best wat kosten.
Mijn vraag: wie van jullie heeft zo'n mes? Of en ander goed mes wat wel scherp blijft?
En dan nog een tweede vraag: mogen die keueknmessen nu wel of niet in de vaatwasser?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ijzeren mesje

Om met het laatste te beginnen, nee, vziw mag dat niet in de vaatwasser. Jammer maar helaas.

De scherpste messen in onze keuken zijn geen echte koksmessen: éen lang mes dat bij mijn partner vandaan komt en dat in een houder zit met slijpsteentjes erin, dus telkens als het mes in of uit die houder gaat, gaat het langs die slijpsteentjes. En dan heb ik nog een ijzeren - niet roestvrijstalen! - aardappelmesje dat al meer dan 20 jaar oud is en nog steeds vlijmscherp, maar dat komt omdat bij die roestende mesjes altijd een heel dun laagje van het lemmet wordt afgeslepen als je ze schoonmaakt. Er is ook al duidelijk een stuk van het mes afgesleten, maar scherp blijft het.

Volgens mij moet je een mes inderdaad scherp houden met een aanzetstaal. Is het eenmaal bot, dan helpt dat geloof ik niet meer en moet je ermee naar de slijper.

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 13:38

Mijn mesje

Mijn scherpste mesje is een roestig mesje wat ik ooit bij AH heb gekocht. Is formaat aardappelschilmesje. Ik wil graag ook een grotere, maar of die bestaat?
Het is van ijzer dat roest. Het slijpt zich zelf doordat het in aanraking komt met zuren van fruit en groente.
Ik vind het een supermesje, heb het al jaren en is vlijmscherp. Nog nooit hoeven slijpen.
Het lemmet is dus wel verkleurd, maar dat mag de pret niet drukken.
Mag niet in de vaatwasser.

Herdermesjes

Ook hier zijn de gewone stalen aardappelschilmesjes van Herder (molenmes) de scherpste messen in huis.

Verder heb ik een aanzetstaal in huis om mijn Dreizack Wüsthof-vleesmes en Sabatier-koksmes (van het Kruidvat) scherp te houden. Maar die gebruik ik alleen bij respectievelijk grote stukken vlees en het snijden van kool. Voor de rest haal ik vrijwel altijd mijn herdersmesjes erbij.

Chris

Iris

Iris

15-09-2011 om 13:41

Aanzetstaal

In dat programma over messen werd ook gezegd dat een aanzetstaal alleen maar is om kleine oneffenheidjes, braampjes, eraf te slijpen en niet om het scherp te maken. En dus dat al die koks over dat aanzetstaal gaan voor ze wat snijden, dat het meer is om indruk te maken, haha.

Fianna

Fianna

15-09-2011 om 13:47

Chris

Dat is dus het mesje wat ik heb. Ga eens kijken wat Herder nog meer heeft.

Aanzetstaal (2)

Iris, ik ken Wouter Klootwijk niet, maar weet wel uit ervaring (ben namelijk met een kok getrouwd!) dat het aanzetstaal er echt niet voor de sier is. Mits goed gebruikt, helpt het om je messen heel scherp te houden.
Kwaliteit is belangrijk en een goed mes is zijn geld waard. Mijn man heeft een vermogen geïnvesteerd in zijn messen, maar ze gaan al wel 25 jaar mee. Als je wil, kan ik het merk wel achterhalen.
n@nny

Iris

Iris

15-09-2011 om 15:27

Ja, graag

Ja, ik wil graag weten om welk merk mes het gaat!

Wüsthof

Ik kreeg een aantal jaren geleden 3 wüsthofmessen. Daarbij een slijpsteen. Ik kan er niet zo goed mee overweg. Maar mijn man kan het wel.
Verder hebben we laatst nieuw gewoon bestek gekocht en we kregen het advies om ook deze messen niet in de vaatwasser re doen.
Ik geniet er echt van om nu ook tijdens het eten een goed mes te hebben

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie E

Marie E

16-09-2011 om 12:34

Keukenmessen

Hier een bescheiden verzameling messen, allemaal van Sabatier. Om ze scherp te houden, gebruiken we iedere keer het aanzetstaal en eens in de zoveel tijd moeten ze geslepen worden. Ze gaan nooit in de afwasmachine want daar worden ze bot van.

Merken

Iris, ik heb het even nagevraagd. Ik weet niet of de merken nog in de handel zijn, maar je kunt altijd even op internet kijken: Sabatier (al genoemd), Dreizack, Goldhamster en Global. Het laatste is een Japans fabrikaat; je moet er even aan wennen, maar bij ons is het het favoriete mes.
Succes! n@nny

Tanneke

Tanneke

18-09-2011 om 18:57

Wusthof en

Ik heb messen van wusthoff en henckels.
Ze zijn niet goedkoop,maar echt heel goed.
En zelfs het duurste mes word bot als je het niet af en toe slijpt. Dus misschien investeren in een goede messenslijper (heb er een van henckels waar je je mes een paar keer doorheen haalt en die gaat dan weer maanden mee).

Het kan ook liggen aan je snijplank hoe snel je messen bot worden. Bijvoorbeeld een harde glazen snijplank is funest voor je mes. Heb hier zo'n groot houten hakblok achtige snijplank aangeschaft. Ook niet goedkoop,maar wel een goede investering als je dure messen gebruikt vind ik. En die kun je gewoon schoonmaken, eventueel met grof zout.

Heb mijn messen al zeker 10 jaar en gebruik ze dagelijks.

Valkyre

Valkyre

18-09-2011 om 22:42

Global

Die vind ik ook fijn. Lichtgewicht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Diversen

Wij hebben verschillende zeer scherpe messen van Sabatier, molenmes en global. We hebben een aanzet staal om ze scherp mee te houden en ook een slijpsteen. DIe laatste kun je in de hand houden of neer leggen. Niet vergeten nat te maken. Een aantal messen durf ik niet eens te hanteren zo scherp zijn ze. Ik ben niet zo handig met messen of messen zijn niet zo handig met mij daar wil ik vanaf zijn Mijn man is geen kok, maar hij zweert bij goeie messen. Een aantal van deze messen mogen niet op een plastic snijplank gebruikt worden ivm bot worden of beschadigen van het staal. In de vaatwasser mogen ze sowieso niet. En sommige handvaten moeten we behandelen met olie om indroging te voorkomen

Groetjes Muppet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.