Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aardgast

Aardgast

14-09-2014 om 20:46

Ik wil in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van aardgas

Over 10 jaar, misschien eerder, kan Nederland voor de binnenlandse behoefte niet meer toe met de bel in Slochteren. Rusland is geen fijne handelspartner om afhankelijk van te zijn voor invoer van gas. Toch stuurt Nederland daar al jaren op aan, door zich de positie van 'gasrotonde' te verwerven. In de zomer wordt er hier Russisch gas de grond in gepompt als voorraadje. Ik vind het een steeds ellendiger idee om op gas te stoken. Nu gaan onze ketel en gasfornuis nog wel even mee, maar waar moeten we onze zinnen nu op zetten voor de toekomst? Zonnepanelen hebben we niet, we wonen in de stad op een gehuurde etagewoning. Op dit moment hebben we geen andere keuze dan stoken op aardgas. Denken jullie hier ook weleens over na? Welke keuzes maken jullie? Ik vraag me ook weleens af of het wonen in de stad in de toekomst wel zo gunstig zal blijven...

tja

" Ik vraag me ook weleens af of het wonen in de stad in de toekomst wel zo gunstig zal blijven..."

Nou ja, voorspellen is lastig, vooral als het om de toekomst gaat, maar je ziet naar mijn idee dat juist de stad steeds meer trekt en het platteland ontvolkt. De voorzieningen op het platteland worden steeds armetieriger. Als echt de pleuris uitbreekt verwacht ik dan ook dat de overheid de schaarse middelen bij voorrang inzet in de stad, waar met minder middelen meer mensen worden bereikt. Dus dan kun je beter in de stad zitten dan ergens op het platteland.

Neemt de pleuris apocalyptische vormen aan dan is het platteland mogelijk een betere keus. Mits je beschikt over een houtgestookte kachel, je eigen kippen en bij voorkeur ook een geit en een varken, en een kostgrondje. En uiteraard de handigheid om dat allemaal aan de praat te houden.

Om op dit moment af te zien van het gebruik van aardgas met het oog op naderend onheil lijkt me weinig effectief. Het lijkt me in dat geval zinvoller om politiek actief te zijn en te ijveren voor het gebruik van andere energiebronnen op grotere schaal. Als jij jezelf loskoppelt van het aardgasnet zal dat iedereen een zorg zijn, en als er narigheid losbarst blijf jij daar echt niet voor gespaard.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 11:18

Huurwoning

Temet, ik had het niet beter kunnen zeggen)

Aardgast: als je ingeschreven staat voor een huurwoning, kun je over een aantal jaar misschien verhuizen naar een woning waar wel zonnepanelen op te plaatsen zijn. Ik heb net even de regels van onze woningcorporatie bekeken en wij zouden zelf panelen mogen laten plaatsen. Helaas zit dat er niet in voor ons, omdat de aanscchaf te prijzig is. Dat vind ik echt heel jammer, omdat we een ideaal huis hebben voor zonnepanelen.

Je zou je al iets minder afhankelijk kunnen maken door elektrisch te koken. Maar of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet.

Angela67

Angela67

15-09-2014 om 11:25

investeren in windenergie

iemand die ik ken (en die ervaring heeft in bouwwereld) vertelde me dat je qua rendement beter je geld kunt steken in windenergie (bijv deeleigenaar worden van een windmolenpark) dan zelf zonnepanelen op je dak zetten. Hoewel ik me kan voorstellen dat als je huis echt ideaal ligt en veel ruimte heeft, zonne-panelen wel extra kunnen opleveren. Ook snap ik dat zonnepanelen direct aan jezelf ten goede komen en je gezin ook concreet laat zien hoeveel je kunt besparen. Maar misschien loont het de moeite om eens te kijken of je het geld dat je bereid bent aan zonnepanelen te betalen, op een andere manier met duurzame energie kunt laten renderen.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.