Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kippetjes

Kippetjes

19-04-2017 om 10:41

Ik krijg kippen, wie heeft tips?

Ik roep al heel lang dat ik kippen wil en nu heb ik ze vandaag gekregen voor mijn verjaardag. Althans de kippen moeten nog gehaald worden maar hok en voer heb ik al gekregen.
Wie heeft er (ook) kippen en heeft er tips voor mij? Of weet er een leuke website?

kippenforum

Lijkt me bij uitstek de plek voor praktische vragen. Verder is het gewoon helemaal gezellig. Lekker scharrelen, handig voor groente-fruitrestjes, die van ons leggen nu (half jaar oud) ook zo ongeveer 4-5 eitjes per week. Het zijn heel komische beestjes, echt leuk.

overigens

hebben we één zijdehoen, zéér aaibaar.

Kippeneigenaar

Kippeneigenaar

19-04-2017 om 14:55

Heb je echt maar één kip Silone?

Dat is niet zo prettig voor een kuddedier als een kip.
Komen er nog meer bij?

Wij hebben ook zijdehoenders. Prachtige tamme beesten.

Li

Li

19-04-2017 om 15:00

sociaal

Zijn kippen eigenlijk een beetje leuk en sociaal met mensen, of alleen tegenover elkaar?

Nienke

Nienke

19-04-2017 om 15:54

ook

Wij hebben ook 2 kipjes, dwergkrielkipjes. Ze zijn eigenlijk van mijn dochter. Zij kijkt ook op kippenforum. Die van ons zijn niet zo tam, helaas maar nu ze weer in het buitenhok zitten, eten ze weer wat meer uit de hand en worden ze wat minder schuw. Ze lopen bij ons door de tuin, ze scharrelen wat, nemen een stofbad maar die van ons zijn wel diva's: ze eten geen groenteresten, wel onze slaplantjes. Ze poepen veel.
Onze kippen zijn niet zo sociaal met mensen maar komen wel op je af als je ze lokt met kippensnoep. Onderling zijn kippen niet zo aardig. Ken je het woord pikorde? Zelfs bij 2 kippen is die van toepassing. De ene gaat als eerste het nachthok, die andere moet het niet in haar hoofd halen als eerste te gaan. Ze mag pas naar binnen als de ene zich heeft geinstalleerd.
Het nachthok zou ik goed donker maken. Anders is het vroeg wakker worden. Het cliche vroeg uit de veren klopt, evenals met de kippen op stok. Als het donker wordt, gaan ze slapen en als het licht wordt zijn ze wakker.

Marie

Marie

19-04-2017 om 16:54

Serama's

Wij hebben Serama's. 3 kippen en 1 haan.
Ze zijn erg tam, omdat we toen we ze als kuiken kregen veel in de hand genomen hebben.
Ze hebben wel beetje "sterallures". Gewoon pelletvoer/kipp enkorrel blieven ze niet. Het liefst eten ze Gramix krielkippenvoer.
Ze leggen hele schattige kleine eitjes.
Verder zijn ze dol op gras.

Marie

Marie

19-04-2017 om 17:36

hok - hoe groot is de ren?

Je hebt een hok gekregen zeg je. Hoe groot is dat hok? Vooral hoeveel loopruimte hebben ze?
Over het algemeen is de ren eigenlijk te klein.

ik bedoelde

dat één van de kipjes een zijdehoen is. Die kan het trouwens prima vinden met de krielkip, maar de laatste is overduidelijk intelligenter.....

En dat ze gras eten wist ik helemaal niet, totdat we ze (professorisch omheind) op het gras lieten scharrelen. Scheelt een maaibeurt. Ik hoop eigenlijk dat ze ook kunnen verticuteren.

Li

Li

19-04-2017 om 19:56

verticuteren

Daar zijn de merels voor toch? Op jacht naar wormen.

Kippeneigenaar

Kippeneigenaar

19-04-2017 om 21:09

Gelukkig Silone, kipje heeft kippengezelschap

Ik ben weer gerust

Kippen zijn leuk. Bij ons lopen ze los in de tuin. We hebben zijdehoenders en daarom is een lage afscheiding voldoende. Deze kippen vliegen nauwelijks.
Je moet wel voldoende gras / planten hebben om ze los te laten, anders eten ze het gras tot aan de wortel op.
Ze zijn niet sociaal zoals een hond of een kat, maar dat is een konijn ook niet. Ze zijn wel nieuwsgierig en zullen graag om je heen scharrelen als je in de buurt bent. En natuurlijk zijn ze zeer geïnteresseerd in eten dat je meeneemt. In de tuin werken met kippen in de buurt is geweldig, ze vinden alles wat jij omschept een paradijs. Ze zitten er bovenop.
Onze kippen eten uit de hand en zijn op te pakken. Niet dat ze dat leuk vinden maar het is wel praktisch. Ze houden niet van aaien maar accepteren het deels wel.

De gangbare kippenhokken met ren zijn veel te klein. Als ze daar met meerdere kippen in zitten, dan hebben ze het niet naar hun zin. Dan wordt er veel gepikt en hebben ze te weinig plek om echt te scharrelen.
Wij hebben een stuk tuin afgezet met gaas voor het scharrelen. Daarnaast eten ze legkorrel en groenterestjes.

Vanuit de keuken kan ik ze zien scharrelen en dat blijft leuk.

bieb63

bieb63

19-04-2017 om 21:20

tuin

Ja kippen zijn zeer leuk. Maar een standaard hok/ren is te klein. Dan moeten ze echt een deel van de dag de tuin in. Is leuk, maar wees je er van bewust dat ze ook echt je tuin binnen no time kunnen verwoesten. Wij lieten ze op het gras, maar naast ervan smullen, gingen ze ook met hun poten graven. En neem van me aan: binnen 10 minuten grote omgeploegde zwarte gaten. Dus een afgeschermd stukje waar ze hun gang kunnen gaan is wel zo fijn.

Zevenblad

Wij willen ook graag kippen en los laten lopen is ook ons idee. Maar het hele gras aan gort laten pikken willen we natuurlijk ook niet. Onder de haag aan de slootkant groeit allemaal zevenblad. Eten ze dat ook op? Dan hebben we een win-win situatie...

Nienke

Nienke

20-04-2017 om 13:16

helaas

Helaas, die van ons eten geen zevenblad. Wel halen ze onkruid tussen de tegels vandaan op zoek naar mieren. Sinds we kippen hebben, hebben we geen onkruid tussen de tegels meer en geen last van mieren. Wel ligt er (veel) kippenstront en vegen we (heel) wat vaker, dus.
Die kale plekken in het gras ken ik ook. Ik had onlangs wat van die plekken ingezaaid maar de kippen hebben met de hulp van de buurtvogels al het zaad opgesmikkeld. Ik heb nu anti-vogel graszaad gekocht. Daar blijven ze vanaf nadat ze eerst zeer blij het probeerden. Maar gelukkig smaakte het niet naar meer.
Dat rond je heen dwarrelen als je bezig bent in de tuin, herken ik ook. Als ik een worm vind, dan gooi ik die naar ze toe, waarop ze meteen beginnen te ruzien, vechten, duwen en elkaar achterna zitten om maar die worm te kunnen eten. Best vermakelijk.

Kippeneigenaar

Kippeneigenaar

20-04-2017 om 18:30

Hier geen probleem met graven in het gras

Ik meen me te herinneren dat dit ook van het ras afhankelijk is.
Bij ons ging de vernieling van het gras langzaam. We hadden toen vier zijdehoenders en het gras werd in eerste instantie 'gemaaid'. Alleen na drie maanden werd het te kort en gingen ze steeds dieper pikken. Dat kwam ook doordat ze het eetbare onkruid uit de rest van de tuin op hadden.
Ik heb ooit een berekening gezien van hoeveel gras je per kip moet hebben, als je wilt dat het gras de kippen overleeft.
Ons stukje gras was 2,5 bij 2,5 meter.

Kippenforum is heel informatief.

vraagje

op mijn werk hadden wij 2 kippetjes. Hele kleine, al erg oud ondertussen, minstens 11 jaar. Nu is de ene van de week overleden en dacht mijn collega om er kuikens bij te zetten,maar kan dat? of is een hele oude kip daar niet blij mee. ik vind dr alleen ook zo zielig en ze roept nu veel meer als we buiten zijn. Ze werd door de andere kip altijd weggejaagd dus geen dominant kippie

Nienke

Nienke

03-05-2017 om 13:35

gehoord

Ah zielig. Kippen zijn groepsdieren en houden van gezelschap van andere kippen hoe bitchy ze ook naar elkaar kunnen doen. Ik heb ooit begrepen van een kennis dat het op zich wel kan maar kies een rustig ras uit en zet de nieuwe kip er pas bij als de ander al op stok is, dus als het donker is. Dan schijnt de acceptatie het gemakkelijkst te gaan.

mirreke

mirreke

03-05-2017 om 14:36

Kippen en hok

Als je je kippen een paar dagen en nachten aaneengesloten in het hok laat, kun je ze daarna vrij laten rondlopen en komen ze terug naar het hok om te slapen.

Kleine kipjes komen niet zo hoog, maar een vriendin van mij heeft vrij grote kippen, en die zitten 's nachts in de boom, op stok!
De eerste keer dat ik het zag, stond ik met m'n ogen te knipperen. Een kippenboom, zo apart
De kippen hebben wel een soort laddertje of opstapje nodig (in haar geval een schuurtje, maar ze zitten wel veilig tegen vossen.

Hier staat ook een boel info: http://www.redeenlegkip.nl/gedrag.html en een foto van kippen op stok

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.