Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fré

Fré

08-12-2014 om 15:01

ik kom weer eens om in het werk (dit moet toch georganiseerder kunnen?)

Het is weer eens zover. Druk op het werk. Druk met sinterklaas en verjaardagen. En Fré komt weer eens om in de rotzooi in het huishouden.
Eenmaal thuis van het werk: eerst even op de bank. Dan koken. Dan opruimen. Dan óp zijn. Geen zin in extra taken. Man is er niet, kinderen helpen wanneer ze worden gevraagd. Maar soms vraag ik ze niet omdat ik zelfs te moe ben het te organiseren.

Lijstjes? Planning? Ik gooi zelf de meeste roet in het eten...

Hoe doen jullie dat nou? Wie heeft de beste tip!

+ Brunette +

+ Brunette +

08-12-2014 om 22:59

Een vaste schoonmaakdag invoeren

Sinds ik trouw elke zaterdagochtend het huis een grote beurt geef, blijft het binnen de perken. Tussendoor de ergste troep opruimen en eventueel de vloer wat vegen om de ergste kruimels weg te krijgen. Zo loopt het nooit echt uit de hand en is het huis binnen redelijke tijd weer in redelijke staat te krijgen. Je kinderen moeten gewoon hun troep opruimen, dat scheelt in ieder geval al rondslingerend speelgoed en schoolspul.

Fré

Fré

09-12-2014 om 10:19

we zijn allemaal sloddervossen

In wezen ben ik heel netjes en wil ik alles opgeruimd hebben. Maar nu ik dus zoveel drukte erom heen heb, laat ik ook alles slingeren. dat doen mijn kinderen ook. Met als gevolg dat het gewoon en ongeorganiseerde rommel is. Mijn vriend vindt het overigens enorm meevallen.
Wat ik graag wil is altijd een opgeruimd huis en elke dag een beetje doen qua was en schoonmaak. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Kennelijk is het tegennatuurlijk?

Wat ik van jullie lees is dat jullie goed mee kunnen met de flow. En dat ook niet erg vinden als het soms wat minder opgeruimd is. Maar ik heb daar (in mijn toch al zo drukke hoofd) gewoon last van.
Ik vrees dat mijn eigen (soms) chaotische aard te overheersend is.

Helaas kan ik een schoonmaakster niet betalen. Dat zou al schelen...

Tink

Tink

09-12-2014 om 17:43

maar...

Ook als je een schoonmaakster hebt zul je moeten opruimen, dat doet zo'n mevrouw namelijk niet voor je en ze poetst 10x sneller als ze zich niet door bergen troep heen hoeft te werken.
Elke dag een kwartier of halfuurtje opruimen met z'n allen scheelt al heel veel. De kinderen gewoon ook mee laten doen, ze maken tenslotte zelf ook de rommel dus dan kun je ook opruimen (dat leren ze zelfs op de peuterspeelzaal al). En dan even duidelijk zijn: jij ruimt de Lego op, jij doet nu de tekenspullen op hun plek. En als het klaar is kom je bij mij en dan zeg ik wat je daarna mag doen. Naderhand met z'n allen aan de thee, gezellig

Ik heb zelf een vaste dag voor de was, dat is dan die dag een hoop werk maar daarna ben ik er de rest van de week weer vanaf. De boel droogt vanzelf en van lieverlee haalt iedereen zijn droge spullen weer van het wasrek om ze te gebruiken.
En poetsen doe ik waar nodig, kwam er bv vandaag achter dat de vensterbanken in de woonkamer wel érg stoffig waren en dat er ook nog 23 vliegenlijken lagen. Lap eroverheen dus en het kan weer even mee. Best kans dat ik morgen ontdek dat er een poetsdoek over de badkamerkranen mag...

Waar is dat draadje gebleven van 1 kastje per dag, dat was best inspirerend

+ Brunette +

+ Brunette +

09-12-2014 om 20:00

Niet laten versloffen en verstoffen

Zo was ik vroeger dus ook, niets doen en pas als het echt goor wordt, aan de slag gaan. Maar dan is het veel meer werk. Als er heel veel stof ligt, moet je inderdaad met een poetsdoek in de weer. Maar een paar keer per maand met de plumeau rondgaan is leuker en minder werk. Doe het wel voordat je gaat stofzuigen, niet erna.

amk

amk

09-12-2014 om 22:07

minder, minder en nog minder

wat hier heel erg geholprn heeft tegen het verslonzen is veel spullen weg doen. Kast leeg = kast weg. Wat weg is hoef ik ook niet meer te onderhouden. Wij zijn met 2 hier in huis, dus hebben we genoeg aan 4 borden van elk type. Ik hoef ook geen 18 messen etc in de la. Dus is alles nu eerder'op' en dan moet ik wel afwassen.

Toch domweg een schema maken per week, hoeft dus niet perse elke week op dezelfde dag te wassen, als het maar wel ergens staat die week. En tijd voor mezelf in plannen: watga ik dan doen. Heel concreet: wandelen, haken, lezen.

Angela67

Angela67

09-12-2014 om 23:05

ik begin aan het einde

als ik binnen een bepaalde tijd dingen voor elkaar moet krijgen dan begin ik met het laatste, zodat dat klaar is/klaar staat. Dan werk ik terug naar steeds minder belangrijk. Ik kan me regelmatig ook heel druk voelen in m'n hoofd en dan is een opgeruimde ruimte om me heen noodzakelijk om m'n hoofd ook leeg te kunnen maken. Dus ik herken wel wat Fré zegt dat chaos om me heen niet helpt bij de chaos in mijn hoofd . . . Dus als ik moet koken en het loopt een beetje over dan begin ik met de tafel opruimen en dekken . . Heerlijk, dan kan dat me alvast geen tijdstress meer opleveren aan het einde . En dan alle spullen klaarleggen in volgorde van het recept, aanrecht verder leeg. Het lijkt alsof het 'zonde' is van m'n tijd, waarom niet even snel snel doen, maar dat werkt dan niet. Dan heb ik geen overzicht ofzo.

Dit geldt dus ook voor opruimen. Ik weet dat ik me beter voel als ik het doe dus zelfs al is het maar 10 minuten ik ben heel blij als ik het doe.
Maar als ik er geen last van heb dan doe ik het niet!

gr Angela

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2014 om 13:03

kijk eens

Op Facebook bij 'de gezellige huishoudclub'. Daar vind je heel veel tips en kun je vragen stellen, maar bovenal er zijn schema's die overal toepasbaar zijn. Want je moet het echt allemaal zelf doen en je sleutelwoord is STRUCTUUR....

Lucerna

Lucerna

11-12-2014 om 10:45

Gelukkige chaoot

Ik ben van het type "gelukkige chaoot" en ik streef dus niet van nature naar een opgeruimd huis. Ik doe het ongeveer op z'n Brunette: vast moment in de week waarop ik het grote werk doe, verder alleen als het uit de hand loopt. Alleen de was doe ik wel een keer of 5, 6 per week. Zonder droger loopt het anders teveel op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.