Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fré

Fré

08-12-2014 om 15:01

ik kom weer eens om in het werk (dit moet toch georganiseerder kunnen?)

Het is weer eens zover. Druk op het werk. Druk met sinterklaas en verjaardagen. En Fré komt weer eens om in de rotzooi in het huishouden.
Eenmaal thuis van het werk: eerst even op de bank. Dan koken. Dan opruimen. Dan óp zijn. Geen zin in extra taken. Man is er niet, kinderen helpen wanneer ze worden gevraagd. Maar soms vraag ik ze niet omdat ik zelfs te moe ben het te organiseren.

Lijstjes? Planning? Ik gooi zelf de meeste roet in het eten...

Hoe doen jullie dat nou? Wie heeft de beste tip!

Hanne.

Hanne.

08-12-2014 om 15:07

Niet

In de tijden dat ik het druk heb doe ik 'niets' of in iedergeval minimaal. Iedereen krijgt eten en schone kleding en het huis is schoon genoeg om er niet ziek van te worden en daar houdt het mee op. Wie vindt dat er meer moet gebeuren is van harte welkom om zelf iets te doen.

Met koken en opruimen ben je volgens mij dus al een heel eind. De rest zou ik lekker zo laten. Tenminste: wat zijn die extra taken waar je niet aantoe komt? Zijn die nodig en urgent en gaat er iets fout als je ze niet nu doet of kan je ze laten liggen tot een ander moment (of bij een ander op z'n bordje leggen?)

Tine Winkel

Tine Winkel

08-12-2014 om 16:53

sorry, herkenbaar

en daardoor niet echt tips. Wel hebben wij sinds enige tijd een werkster. Het kost ons even wat tijd (nl. opruimen), maar dan is het eens per 2 weken weer netjes hier - net alsof we het echt onder controle hebben.
En voor de rest, eens met Hanne. Soms ben je al blij als iedereen met schone kleding en een lunchpakket naar school/werk kan vertrekken - en ook dat lukt soms niet (waarop dochter dolblij is dat ze tosti's mag kopen op school en we 's avonds patat eten)

dc

dc

08-12-2014 om 19:41

minimaal

Hier ook hoor. Ik ben moe. Net ziek geweest, en ik heb een lijstje wat ik aan het eind van een druk weekend qua huishouden gedaan wil hebben, en die is erg minimalist: keuken schoon, beneden stofzuigen (boven is op het moment 1 keer per maand ofzo), wc's schoon, en was in kast met zo min mogelijk strijken. Doordeweeks hou ik de keuken bij, probeer ik wasjes te draaien, maar voor meer heb ik echt de puf niet. We eten nu 1 keer per week pizza, 1 keer per week groentesoep met brood, en zeker 1 keer pasta. Alles erg makkelijk gewoon.

Ava

Ava

11-12-2014 om 13:44

ja hoor

Dat hebben we hier ook regelmatig. En trouwens, een rommelig huis is ook vermoeiend. En alles in 1 keer opruimen, ook.

Ik ben eigenlijk een chaoot maar wist gelukkig altijd precies waar wat lag in de chaos. Dat was geen reden om er iets aan te doen. Met kinderen is dat niet vol te houden. Dus ik maak lijstjes en heb een ontspannen planning. Voor mij werkt het beter als ik elke dag iets doe en (deels) afrondt dan alles in een keer of te lang doorgaan. Hou het luchtig.

Dus, stap voor stap en niet te lang. De bergingskast was een puinhoop en dat heb ik in delen gedaan. Ik werk aan zoiets een uur en soms 2 uur aaneen. Dan heb ik er voorlopig genoeg van. Wat ik aanpak, ook als het een deel taak is, wil ik afronden zonder dat het me tegen gaat zitten. Als ik het onafgerond laat liggen, raakt mijn motivatie op. Dus ruim ik altijd het op en ga volgende dag, week, maand verder. Dat maakt het ook minder zwaar om de volgende keer op te pakken.

We hebben geen huishoudelijke hulp maar van de zomer zat het huishouden in een grote dip en kregen we plots logees over de vloer. Toen heb ik de hulp van de buren gevraagd voor een paar uur en samen een grote schoonmaak gedaan. Daar heb ik eigenlijk nog plezier van. Soms moet je je zoiets 1 x per jaar kado doen.

Wat ik probeer is: hoe rommelig het ook is, het aanrecht moet vrij zijn (anders blijf alles op tafel staan wat tot nog meer rommel leidt), het washok moet vrij genoeg zijn om goed de was te kunnen doen en de (af)wasmachine moeten vrij zijn. Als we druk zijn of ziek, probeer ik dat als minimaal aan te houden. De rest (stofzuigen, strijken, douche, wc) komt wel als de drukte overgewaaid is.

Daarnaast hebben we veel plezier van de 5-minuten regel die ook heel goed voor kinderen werkt. Je pakt elk een wasmand en kiest 1 ruimte uit (elk apart of samen), zet de timer op 5 minuten en alles wat niet in die ruimte hoort gaat in je mand en ruim je op waar het hoort. Lekker muziekje erbij. Dat scheelt na een week zoveel rommel! Blijft er nog rommel liggen? Laten liggen tot morgen, voor de volgende 5-minuten regel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.