Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

KikkS

KikkS

04-09-2015 om 09:33

Ik kom nergens toe, altijd achterstand...

Ik ben een chaoot en man is ook een chaoot en die bewaard ook teveel en heeft steeds een andere hobby met allemaal spullen. Bv vissen, varen, fietsen, fotografie, schietsport, snowboarden, gamen, watersport en ga zo maar door. Al deze hobby's geven nog meer spullen. Papieren liggen overal in huis op stapels. Volgens man zit er orde in zijn chaos maar snap ik die niet. De garage daar kun je amper lopen en zeker niets zomaar iets terug vinden. Vorig jaar kon ik de paas versiering niet vinden in de garage. Toen heb ik het maar opgegeven. Inmiddels weer gevonden . Heel vaak kan ik iets niet vinden. Ik word zo moe van al die troep om me heen. Zelf ben ik net zo erg...... Het huishouden is ook een zooitje. Wasstapel veel te groot. Eerlijk gezegd baal ik als er onverwachts iemand langskomt want dan schaam ik me heel erg. Als mijn schoonouders langskomen dan prop ik alle troep snel in kasten zodat het niet opvalt. Vanmorgen opende ik een keukenkast en toen viel er een pak hagelslag op mijn hoofd. Zo vol zitten de kasten dus . Dit gaat dus om een totale chaos. Waar begin ik en hoe hou ik het bij. Ik hoef van mijn partner en kids niet veel te verwachten. Partner heeft 2 banen en echt geen tijd. Ik werk zelf parttime (3 dagen) dus heb voldoende tijd om thuis op te ruimen en schoon te maken. Toch lukt me dit niet. De kinderen zijn al pubers dus geen kinderen die aandacht vragen overdag. Heeft iemand tips hoe alles bij te houden en wat minder chaotisch, minder troep... Ik heb zo'n behoefte aan rust in mijn hoofd en dit begint bij een opgeruimd schoon huis. Ik hoor graag tips .

Moeder

Moeder

04-09-2015 om 09:51

Herkenbaar

Hier ook zoiets. Gelukkig dan zonder nog meer rommel makende partner. Eigenlijk zou je een grote schoonmaak willen. Alles tegelijk aanpakken zodat het klaar is. Heb ik jaren gewild. Nu weet ik dat het zo niet werkt. Mijn tactiek is een samenraapsel uit alles wat ik er over gelezen heb. Je hebt een kookwekker en 3 dozen nodig. De dozen verdeel je in bewaren, weggooien en ergens anders naar toe. Kies één plek uit die je nu het meest irriteert, bv je keukenkastje. Zet de dozen klaar, eventueel een doos te vervangen door een vuilniszak. Pak je kookwekker en zet die op 15 minuten. Start met je kast leeg te halen. Verdeel de inhoud over de dozen. Overjarige kruiden gaan weg, keukenspullen die je nooit meer gebruikt gaan in de doos -ergens anders naar toe- en goed spul veeg/was je af. Kastje uitsoppen, inruimen en klaar. Morgen weer iets anders. De kookwekker zorgt ervoor dat je niet eindeloos doorgaat en zo de zin verliest. Langer doorwerken mag wel maar niet minder dan de 15 minuten. Als je zo ruimte na ruimte aanpakt ben je rustig een jaar of zo bezig maar uiteindelijk kom je er wel. Niet rekenen op een wonder of op je huisgenoten, dat gaat hem nooit worden. Als jij het niet doet, doet niemand het. Maar wel rustig aan. Die rommel is er niet in een dag gekomen en hoeft ook niet in een dag weg.
Veel succes.

Noet

Noet

04-09-2015 om 10:01

weggooien is essentieel

hoe minder spullen je in huis hebt, hoe minder rommel het kan worden.
Ik heb dus 75% van mijn servies en bestek geruimd zodat ik wel elke dag moet afwassen. Dan blijft het aanrecht al netjes.
Verder heb ik een schema gebruikt waarin in een jaar alle grote klussen voorbij komen. En je elke week een mail krijgt wat wanneer te doen. Zo komt alles aan bod.

Je huisgenoten hoeven niet mee te helpen met puinruimen, maar ze moeten wel mee helpen het resultaat te behouden. Zonder kun je niet.

De verantwoording voor de puberkamers ligt volledig bij hun, maar hun spullen blijven dan ook in hun kamer. Onze woonkamer is de algemene ruimte en wij hebben daar geen persoonlijke spullen liggen tenzij we er mee bezig zijn.
Dus de tafel is leeg, de tablets liggen of in de kast of op je eigen kamer.
Vind ik wel iets, of mijn dochter, dan dumpen we dat op elkaars bed.

De vloeren zijn zo leeg mogelijk, want dat maakt zo lekker schoon. Er staan alleen meubels op. En dan ook zo min mogelijk. Ik ben van 4 boekenkasten bv naar 2 plankjes gegaan.

Ik heb de laatste jaren heel veel weggedaan en heb tot nog toe nooit iets gemist.

Begin bij 1 kamer. Ik begon in mijn slaapkamer, die was lekker overzichtelijk. En dan de methode die Moeder hierboven beschrijft. beperkte tijd, beperkte locatie. Heeft me 3 weken gekost. Toen was die netjes. En nu is het een kwestie van bijhouden en af en toe een grote beurt. En zo ben ik kamer voor kamer afgegaan. Mijn werkkamer heb ik 3 jaar voor me uitgeschoven, maar nu toch in een dag gedaan en ik ben er erg blij mee.
Misschien als je huisgenoten zien hoe veel ruimte het oplevert en tijdwinst die gebruikt kan worden voor leuke dingen dat ze toch ook meegaan helpen.

Paddington

Paddington

04-09-2015 om 10:05

Klein beginnen

Niet alles tegelijk willen doen. Ik verdeel mijn huishouden in virtuele dozen. Elke doos moet helemaal klaar zijn, voordat ik wat anders ga doen. Daarnaast verwen ik mezelf als ik een doos of een paar dozen klaar heb. Door even te gaan zitten met een kop koffie bijvoorbeeld en een spelletje wat ik graag op mijn Ipad speel.

Een voorbeeld van een doos is bijvoorbeeld een keukenkastje. Uitruimen, uitzoeken, uitsoppen en wat ik wil bewaren netjes terugzetten. De troep weggooien en de schoonmaakmiddelen weer terugzetten op de plaats waar het hoort. Vooral dat laatste is erg belangrijk, want dat helpt bij mij om orde in de chaos te krijgen.

Verder heb ik voor een aantal zaken, vaste momenten in de week. Op maandag is dat mijn administratie. Dan kijk ik alle post na, ruim de papieren op in mappen die ik moet opruimen enz. Doordat ik dit elke week doe, ben ik vaak met een kwartiertje klaar.

Wat je verder zou kunnen doen om een start te krijgen, is iemand in je omgeving vragen om je te helpen. Ik help een goede bijvoorbeeld een keer per drie maanden om het huis weer netjes te hebben. Dan doet zij weer drie maanden haar best om het zo te houden. Ik merk dat ik elke keer dat geplande weekend samen met haar minder werk heb, dan hebben we meer tijd om gewoon lekker samen te beppen.

Behapbare doelen stellen

Er loopt een draadje "een kastje per dag".
Doe daar aan mee.

Pik een kastje of hoekje - any kastje of hoekje dat je in een dag kunt reorganiseren - en doe dat.
Volgende dag/keer weer een kastje.
Langzaam levert je dat wel dagelijks wat werk op want je moet de opgeruimde hoekjes opgeruimd houden. Dat betekent dan vooral dat je alles wat je in je handen gehad hebt, op de goede plek opbergt.

Het helpt voorzover je dat zelf kunt behappen. Zodra het opgeruimde veld te groot wordt, dan moet je ook voor je kinderen en ega op gaan ruimen.

Volgende truc: Wijs een hoek aan voor man. Hij mag dat opruimen en netjes houden, of gebruiken als dumpregio. Zelf weten. Jij zit er niet meer aan.

Doe datzelfde met je kinderen (hun kamers?)

Daar kun je bovendien de wasdag invoeren. 1 dag in de week is jouw dag. De kinderen mogen een eigen dag kiezen. Je wilt hun was (vuil of schoon) niet meer zien.

Jasmijn

Jasmijn

04-09-2015 om 10:07

samen met een vriendin

Of vraag in eerste instantie een vriendin die gezellig mee komt helpen. Ik hielp vaak weer een vriendin van mij, het zijn mijn spullen niet dus ik kan er veel logischer mee omgaan. Uiteraard is het haar huis en zijn het haar beslissingen, maar zij bewaarde bijvoorbeeld ladingen lege jampotjes (want dat is handig) en dan kon ik haar wel overtuigen om het er bij een stuk of 5 te laten en de rest weg te doen. (waren er 20 ofzo) omdat ze moest bekennen (na mijn vraag hoe vaak ze ze gebruikt en hoe lang het er al lag) dat toch zeker wel een paar jaar was. Dat soort dingen.

Miep Kraak

Miep Kraak

04-09-2015 om 10:39

in delen

Een ruimte nemen en die in delen hakken zodat het behapbaar blijft.
Als je ruimt en ordent maak je niets schoon in huis behalve de toiletten.
Dus geef jezelf de rust dat het of/of is en niet en/en.

Slaapkamer: kledingkasten uitruimen (weg/kringloop en wat overblijft ordenen, Bij mij hangt het sinds een jaar in groepen bij elkaar zodat ik nooit meer dan 1 kastdeel hoef te doorzoeken naar dat ene shirt.
* tops zonder mouwen * tops korte mouwen * truien * jasjes * vesten * lange broeken enz)

Nachtkastjes.

Badkamer: badkamerkastje(s) uitzoeken

Woonkamer: boekenkast * tafeltjes * 1 kast per keer

Keuken: eerst lades, dan onderkasten, dan bovenkasten, dan koelkast, dan vriezer.

Zo heb je in bv 2 weken je keuken van binnen en buiten gedaan.

Eens per half jaar alle ramen binnen en dan doe je echt niets anders dan de ramen.

Hier doe ik deze klussen eens per jaar en tussendoor is het bijhouden. Vaak begin ik in mei en ben ik in juni/juli klaar. Dan is er geruimd en schoongemaakt en het hele huis weer op orde. Ik weet dat andere bewoners saboteurs kunnen zijn, dat was hier niet anders. Maar rommel an sich hoeft geen viezigheid te betekenen.

Paar tips van een mede chaoot

Ik heb zo'n behoefte aan rust in mijn hoofd en dit begint bij een opgeruimd schoon huis. Ik hoor graag tips .

Allereerst koppel die rust in je hoofd los van een opgeruimd huis. Ik weet verstandelijk wel dat weinig spullen en alles een vaste plek DE oplossing is. Maar met mijn beperkte kortetermijn geheugen lukt me dat niet. Of ik moet alles gaan labelen of mijn huis inrichten met transparante kasten. Met van die tips van "dan doe je toch gewoon even dit ", waarvan je proeft dat ze van hele gestructureerde mensen zijn, kan ik zelf nooit zo veel.

Berust erin dat je dat doel in dit leven nooit volledig zult bereiken. Zeker niet met een man als de jouwe. Die van mij schaatst gelukkig alleen maar. Schaam je niet,jij hebt vast weer andere kwaliteiten. Zo zei een vriendin laatst tegen me: bij jou voel je je altijd welkom. Laat af en toe de boel de boel, doe iets dat je ontspant ook al is je huis nog niet opgeruimd. Dat geeft ook rust.

Wat mij helpt om de boel onder controle te houden is de app Clean House. Ik ben in gedachten alle ruimtes van het huis doorgelopen en heb de streeffrequentie van alle poets- en opruimklussen ingevoerd. Was nog geen half uurtje werk. Nu duikt er elke ochtend een lijstje op mijn telefoon dat ik naar beschikbare tijd en believen afwerk. Het lukt me zelden volledig, maar het biedt wel structuur en rust in mijn hoofd: als een klus een keer overgeslagen wordt komt ie volgende keer wel aan bod.

De kelder loop ik nu een keer per maand een keertje na, in plaats dat ik een uitputtende veldslag van twee dagen moet leveren, waar ik weken zo niet maanden tegen aan loop te hikken. Het blijste word ik van meldingen waar ik met een goed geweten skip until next time kan aanvinken.

Die tip van samen met een vriendin iets doen is ook een goede. In de vakantie had ik de keuken wat laten versloffen. Ik moet sowieso weer ven back on track komen na de vakantie. Van de week ben ik met een vriendin de kastjes te lijf gegaan, hoop weggegooid en een workshop dasty gekregen. Volgende week gaan we bij haar een opruimklus doen.

Luisterboeken,downloads van radiouitzendingen (Mangiare!OVT) hoorspelen ( de Hormoonfabriek, Bonita avenue van de NTR kan ik je aanraden) voorkomen dat ik voortijdig afhaak. Ik heb daarvoor een speciale poetsmp3speler: die mag ik alleen op bij huishoudelijk werk.

Ik moest erg grinniken om die paasspullen. Daar heb ik ook tevergeefs naar lopen zoeken. Toen ik ze later ergens tegenkwam heb ik ze maar weggegooid. Een keer per jaar met kerst het huis versieren vind ik genoeg. En mijn puberzonen zijn er vooral gebrand met pasen elkaar af te troeven in de eiereetwedstrijd.

Het blijft mijn zwakke punt.En dan woon ik ook nog in een groot, bewerkelijke jaren30 woning. Heel karakteristiek. Maar als het aan mij ligt gaan we als de leste telg uitgevlogen is naar een onderhoudsarm appartement. En dat mag zielloze nieuwbouw zijn.

Minimal Lisa

Minimal Lisa

04-09-2015 om 11:20

Copy Paste: The Minimalism game

Ik zou hier een zelfde reactie als op het bericht "Opruimen deprimerend" van gisteren kunnen zetten: ik raad het spel "the Minimalism Game" aan; je gaat geheid op een andere manier naar je spullen kijken en makkelijker afstand doen van overbodige zooi. Als je eenmaal je huis hebt ontdaan van alle overtollige ballast, dan krijg je ruimte in je huis en ook in je hoofd. https://www.facebook.com/pages/The-Minimalism-Game/323606167842255?ref=hl

Opruimen

Het grootste probleem lijkt te zijn dat je teveel bewaart. Dat is in elk geval mijn probleem. Ik ben gelukkig gezegend met een dochter die van radicaal opruimen en weggooien houdt. Dus af en toe laat ik haar haar gang gaan, met de voorraad, met de kleren etc.
Een ander probleem is, dat je niet kunt opruimen, omdat het spullen zijn waar je man bij vlagen aan gehecht is.

Wellicht kun je het volgende doen: 4 keer per jaar een opruimdag, samen met je pubers:

In de lente voor de niet meer te gebruiken winterkleren en de nog bruikbare zomerkleren. Beloning: aanvullen van de zomerkleren voor de komende zomer. Eventueel op één dag uit te voeren: 's morgens alles wat weg kan in zakken, 's middags samen gaan winkelen, ieder kind krijgt een budget, jij gaat lekker op een terrasje zitten en als ze klaar zijn komen ze showen, kopje koffie, gebakje eventueel, klaar.

In de herfst idem dito met de zomerkleren.

In de zomer opruimen van alle 'speeltroep', ook de spullen van je man. Beloning: na overleg met hem mag wat niet meer gebruikt wordt op marktplaats gezet worden. De inkomsten worden verdeeld.

Vlak voor kerst: de eetvoorraad doornemen. Wat over datum is kan weg. Beloning: het kerstdiner in overleg: wat is er nog en waar kunnen we iets van maken.

Extra, mijn favoriet: op oudjaarsdag met alle kinderen het hele huis schoonmaken (stoffen, soppen), rond 15.30 oliebollen, daarna douchen en dan lekker eten en een gezellige avond. Voor meer achtergrond, zie het verhaal van Abel Herzberg over de tenneserenne.

Wat betreft de was: schaf voor elk kind een plastic bak aan, doe daar de schone was in. Kind kan zelf kiezen of hij/zij alles uit de box haalt, opvouwt of strijkt. Jij moet dan alleen nog je eigen kleding en die van je man verzorgen.

Bespreek het ook met je man. Heb je extra hulp nodig, eventueel een betaalde kracht? Of extra kasten? Als hij het nut ervan niet inziet mag hij een week het huishouden doen, of je geeft hem zoekopdrachten: zoek de schaar, zoek een nietmachine etc. Hij moet in elk geval weten dat spullen van hem op marktplaats gaan, na overleg uiteraard. Maar als hij niet wil verkopen zal hij zelf een opbergplek moeten vinden.

Tsjor

Niets meer kopen

Je man heeft geen tijd om op te ruimen omdat hij twee banen heeft, me dunkt dat hij dan ook geen tijd heeft om te vissen, varen of snowboarden. Zolang er geen vrije tijd bijkomt komen er ook geen hobbyspullen meer bij. Breng die zooi naar de kringloop, houd een garagesale of zet alles op marktplaats of op 'gratis af te halen'.

Huur een professional organiser in om een handig opruim- en doorstroomsysteem te bedenken.

In plaats van Paasversiering die je 50 weken per jaar in een doos moet bewaren koop je elk jaar met Pasen een paar bossen gele tulpen of voorjaarsbolletjes, die zijn na Pasen dood en kunnen dan lekker in de biobak. Kijk of er in de buurt een app of facebookgroep is om spullen te delen zodat jij geen steengrill of kruiwagen hoeft te hebben omdat je die kan lenen. Mogen zij jouw hogedrukspuit een keer gebruiken.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.