Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

SchorrieMorrie

SchorrieMorrie

20-01-2012 om 23:45

Ik gebruik mijn stem, ik gebruik...?

Ik weet dat hier meerdere mensen zitten die ook 'prater' van beroep zijn, dus misschien krijg ik hier wel de ultieme tip.

Ik geef technische trainingen. Meestal drie dagen achter elkaar, waarbij ik het grootste deel van de tijd mijn stem gebruik. 'Normaal' gesproken (pun not intended) is voelt mijn stem aan het einde van de dag wel gebruikt, maar niet alsof dat erg is. Ik drink overdag water (en melk bij de lunch), zuig twee van die hoestpastilles (dropsmaak) gedurende de dag en neem soms (als ik eraan denk) Islamoos 's avonds. Kortom: daar is (denk ik) geen probleem.

Maar een aantal jaar geleden (voor deze baan) ben ik een keer heel erg verkouden geweest, waarbij ik een aantal dagen mijn stem zo goed als kwijt was. Toen bij de huisarts geweest, en die zei dat aan schor (bij verkoudheid) weinig te doen was. 'Slijm dat was doorgelopen naar de stembanden' (zo voelde het ook). Proberen weinig de keel te schrapen (maakt het erger) en uitzieken. Overigens was gewoon blijven praten geen probleem. Eventueel kon e.e.a. voorkomen worden door (meteen bij eerste keelpijn) neusspray te gebruiken. De xylometazoline variant.

Maar ik merk dat ik elke keer dat ik verkouden wordt me bezorgd maak. Ik spray mijn neus (niet te veel dagen). Ik gebruik Hibitane (huismerk) voor beginnende keelpijn, ik schroef mijn keelpastilles op naar drie (of zelfs vier) en ik neem 's ochtends en 's avonds een Islamoosje. Kortom: allemaal placeboeffectjes En hoewel ik mijn stem nooit meer kwijt ben geweest (en zelfs gen beginnende schorheid) heb ik wel het idee dat ik daar soms flink tegenaan zit. Zo heb ik nu alweer ruim een week keelpijn, terwijl de oorspronkelijke beginnende verkoudheid volgens mij al door de volgende is opgevolgd.

Dus: iemand ervaring met (lap)middeltjes die wel werken? Waar wel of juist niet mee beginnen / verdergaan?
Ik heb ook al eens overwogen of ik niet eens een 'spreektraining' moet volgen. Maar alles wat ik op dat gebied kan vinden lijkt toch meer op presenteren gericht te zijn. En een consult me een logopedist betekend vast dat ik ene hulpvraag moet hebben, en dat is bovenstaande (denk ik) eigenlijk (nog) niet.

Iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

20-01-2012 om 23:59

Ja hoor..

Hiermee kan je prima bij een logopedist terecht. Volgens mij hoef je daar vanaf dit jaar geen verwijzing meer voor te hebben, kan wel zijn dat je het zelf moet betalen (maar dat vond ik erg meevallen).

SchorrieMorrie

SchorrieMorrie

21-01-2012 om 15:48

'hulpvraag'

Bedankt Anonix.

Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat voor een eventuele logopedist geen huisarts verwijzing nodig zou zijn. En van vergoedingen was ik daar ook nog niet uitgegaan En eerlijk is eerlijk: dat zou ik eventueel vrolijk bij mijn werkgever declareren. Hoewel, die droppastilles declareer ik natuurlijk ook niet...

Nee, mijn opmerking dat ik 'geen hulpvraag' had was meer bedoeld vanuit het feit dat ik niet echt een expliciete vraag heb. Ik geloof niet dat ik een (groot / duidelijk) probleem heb (al denk ik bij elke keer dat ik verkouden wordt wel dat het dat zou kunnen worden). Kortom: ik wil best naar logopedist (als dat zinvol is), maar ik heb geen vraag, ik wil en overzicht van mogelijke antwoorden. Mere oriëntatie zeg maar

Vandaar dat ik hier eens informeer wat de ervaringen van anderen zijn. Is het nu eenmaal zo dat veel praten altijd betekend dat je af en toe last hebt van je stem (net zoals mensen die de hele dag staan ook gewoon zere benen hebben). En wat doen anderen bij verkoudheid (wat als je al blaren hebt?)? En als er ooit eens iemand ene training mbt. spreken gevolgd heeft, wat zijn de ervaringen?

Zoiets.

Sancy

Sancy

21-01-2012 om 22:11

Wat je zoekt

is denk ik een stemtraining, die kan inderdaad door een logopedist gegeven worden. Ik heb zelf niet veel ervaring erbij, maar in een ver grijs verleden heb ik bij de pd lerarenopleiding het als training gehad, dus stemtraining voor docenten. In het kort: "Het geeft inzicht in welke factoren de stem en het spreken beïnvloeden en maakt je daardoor beter in staat de stem te openen, klachtenvrij te gebruiken, te reguleren en er mee te spelen. Kortom, zo te gebruiken dat jouw geluid past bij jou (of jouw rol) en het gesprokene. "

krin

krin

21-01-2012 om 22:15

Precies

sancy was me voor, ik zat net te googelen op stemtherapeuten, of zangtherapeuten. Misschien dat zo iemand je gerichte tips over ademhaling en ontspanningsoefeningen kunnen geven.

Ely

Ely

22-01-2012 om 14:24

Iets waar je zelf op kunt letten

Is of je je ademhaling voldoende laag hebt zitten tijdens het spreken. Buikademhaling dus. zeker als je wat meer volume moet of wilt geven.
Misschien doe je het al hoor maar zo niet kan het een simpele manier zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

SchorrieMorrie

SchorrieMorrie

24-01-2012 om 22:34

Stemtraining!

Dat is het google-woord dat ik moest gebruiken.
De links die ik dan zie zijn inderdaad ongeveer precies wat ik zoek. Alles wat ik tot nu toe zelf gevonden had (via 'logopedie' en 'training') was het net niet. Veel hits voor vervolg-trainingen voor logopedisten, bijvoorbeeld. Dank Sancy!

Die ademhaling is nog wel een dingetje trouwens. Niet dat die bij mij nou per-se verkeerd of juist goed is ('diep door je buik ademhalen' was zo ongeveer het enige zwangerschaps-cursus ding wat ik zo kon), maar het is me nog nooit gelukt om er echt op te letten. Je bent al zo druk met die 30 andere dingen die je moet doen, dat op je houding & stem letten niet eerste prioriteit heeft. Aan de andere kant, ik heb ook geleerd dat ik niet tegen het bod moet praten en duidelijk moet schrijven, dus bewustwording is vaak een eerste stap.

Ik zal eens gaan kijken of er ergens iets bijzit.

Bedankt allemaal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.