Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iiiieeeeuw, naaktslakken!

Loop ik net nog even naar beneden om de vaatwasser aan te zetten... kruipen er in de (open) keuken drie enorme, vette naaktslakken rond. Gadver! Ik trapte er bijna middenin ;-(
In het verleden trof ik wel eens sporen van slakken aan op de deurmat, maar meer niet. Totdat er vorige week opeens één piepklein naaktslakje in de keuken zat, en nu dus die drie enorme joekels. Vanwege het slechte weer heeft de tuindeur vandaag niet open gestaan, dus ik vraag me af hoe die beesten nu opeens middenin de keuken terecht komen?

Weet iemand misschien waar die vieze beesten vandaan zouden kunnen komen en waar ze zich ophouden? En misschien nog belangrijker... hoe kom ik er weer vanaf? (voordat er de komende dagen misschien wel honderden naaktslakken door de keuken kruipen, brrrrrrrrrrrrrrrr)

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Mariola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

05-06-2012 om 07:09

Iiiieeeee jaaaaaa

Ik had ze ook in mijn keuken/hal, een paar weken geleden, ik heb ze door de wc gespoeld en na 3 stuks heb ik er geen meer gezien, GELUKKIG!!!!

Onder de deur door

Hier opzij van het huis zitten ook naaktslakken, die kruipen soms onder de deur door (tuindeur, maar goede deur, geen kieren ofzo...) Maar scheelt ik ben er niet bang van of iiieejaaa...Ik pak ze op met keukenpapier, spoel ze ook door toilet of in groene container.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

05-06-2012 om 09:13

Vocht

Het komt door vocht. Goed ventileren dus. Maar wij wonen in een oud huis en er valt weinig tegen te doen. Ik heb wel pas gelezen dat je schelpen in de kruipruimte kan doen. Ik strooi wel eens een beetje zout op een plek waar ze komen. Slakkenkorrels heb ik nog niet geprobeerd.

Ervaring in tuin

Mijn ervaring met slakken in de tuin heeft me geleerd dat Escar Go slakkenkorrels daadwerkelijk de overlast flink verminderen. Dus kennelijk gaan die beesten er dood van. Die korrels zijn wel aan de prijzige kant trouwens.

Gelukkig heb ik nooit naaktslakken in huis gehad. Als ik ze buiten tegenkom guillotineer ik ze met de spa.

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

05-06-2012 om 10:38

Slakken-bar

wij hadden vorig jaar ook ontzettend veel naaktslakken in de tuin. Net drollen. Dit jaar zag ik al vroeg dat ze de stokrozen te pakken namen. Bleken tientallen mini-slakjes rond te kruipen. Bakjes ingegraven (bovenrand gelijk met de aarde), en half gevuld met bier. Daar zijn ze dol op, en na een week geen slak meer gezien. De eerste dagen zaten de bakjes helemaal vol met de minislakjes (hardstikke dood intussen); hup de groenbak in, probleem opgelost. Als je er vroeg bij bent krijgen ze niet de tijd om tot die grote drollen uit te groeien.

Ranzig he

Hier heb ik ze ook wel eens op de deurmat in de keuken. Smorgens een fijne snotlijn Ik strooi wat zout op de mat en dan verdwijnen ze weer.
Of ze dan in de kastjes zitten weet ik niet hahahahaha..... maar ik zie ze niet meer.

koentje

koentje

05-06-2012 om 11:10

Vraag het eens aan brigitte kaandorp

volgens haar heeft God ze vergeten af te maken, of was zijn tijd o of zo. In ieder geval: ze zijn eigenlijk gewoon onwijs zielig. Eigenlijk een soort van zwaar gehandicapt. Dus een beetje mededogen en niet zo lelijk doen!

Koentje

Precies, Kaandorp wist het wel. Een soort slap kabouterlulletje

Mariola

Mariola

05-06-2012 om 13:33 Topicstarter

Gelukkig vandaag verdwenen

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig trof ik vanochtend geen nieuwe naaktslakken aan in de keuken of kamer. Ik heb ze gisteren overigens opgepakt met een keukenpapiertje en ze in de kliko gegooid. Mochten ze later weer terugkeren dan ga ik inderdaad de kruipruimte volstoren met een mengsel van zout, schelpen en Escar-go. Hopelijk werkt dat afdoende!

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen

Mariola

Ans67

Ans67

05-06-2012 om 23:41

Gefrummel

Jaaa, vanochtend moest ik natuurlijk ook meteen aan Brigitte Kaandorps omschrijving denken en als je 't dan zo bekijkt zou je inderdaad bijna medelijden krijgen

Guinevere

Guinevere

06-06-2012 om 10:55

Zout?

Hm, ik vind zout op een slak strooien (of tegen de slakken strooien) eigenlijk behoorlijk wreed. Ze drogen er levend van uit. Dan liever vangen, zou ik zeggen. Of kijk buiten rond onder bloempotten e.d., daar liggen vaak slakke-eieren. Als je die weggooit heb je veel minder last van die beesten.
Hoe ze binnenkomen weet ik ook niet, ik heb ook wel eens een spoor op de voordeurmat. Jammer dan.

tonny

tonny

06-06-2012 om 16:09

Nee, geen zout

ik heb thuis geleerd dat dat een onnodig wrede dood veroorzaakt. Mijn moeder sneed zulke beesten als ze die in de moestuin tegenkwam rücksichtlos doormidden. Brrr. Ik laat ze gewoon kruipen. Vogelvoer. Ze worden vanzelf opgepeuzeld. Ook wreed, maar met een bestemming.

Slakkenhakker

Slakkenhakker

12-06-2012 om 12:45

Hakken dus

Ik heb twee jaar geleden, na jaren slakkenoverlast, voor de oplossing van Tonny's moeder gekozen: ik heb elke slak die ik tegenkwam in mootjes gehakt. En hoe het werkt, weet ik niet, maar bij mij werkte het. Ik ben sindsdien helemaal van de slakken af.

Mama 5

Mama 5

13-06-2012 om 12:01

Je kunt er ook een uitdaging voor slakken van maken:
http://i.imgur.com/upUL7.jpg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.