Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kiekje

kiekje

29-07-2012 om 22:26

Iemand ervaring met panasonic lumix?

Ik heb een half jaar geleden een camara gekocht, een panasonic lumix G10. In 2e instantie begrijp ik dat ik om er echt meerwaarde van te hebben boven de compacte digitale camera's, ik er een extra zoomlens bij moet aanschaffen.
Nu twijfel ik: er is een zoomlens (45-200)(300 euro), die is echt aanvullend, dus je schroeft dan steeds ene lens erop, ander eraf.
Er is een zoomlens (14-140) (750 euro), die is eigenlijk basislens en zoomlens in één, dus veel minder geschroef, wel stuk zwaarder (halve kilo), en die prijs...

Heeft iemand ervaring met zo'n zoomlens (45-200 of 45-175) en is dat inderdaad een hoop op- en afgeschroef of kun je op vakantie buiten toch steeds met die zoomlens volstaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nodig?

Mijn ega heeft een periode zo ongeveer alle mogelijke camara's en lenzen in bezit gehad (tot en met de balg), maar nu we kleiner wonen hebben we alleen nog de essentie voor de vakantie kiek.
Daarvoor is de standaard lens meer dan genoeg.
Waarom heb je een andere lens nodig? Wat zou je willen fotograferen wat er nu niet lekker op komt?
Heb je de recensies van de verschillende lenzen al bekeken? Deze meneer http://vid35.wordpress.com/2011/05/03/af100-lens-test-2-lumix-14-140-vs-canon-fd-primes/ heeft commentaar op de 14-140
Ik zou geen lens kopen om dan eindelijk een zichtbaar verschil te maken met een gewone zak camera.
Je had (terugkijkend) misschien wel kunnen volstaan met een gewone zak camera. Maar gedane zaken nemen geen keer.
Groet,
Miriam Lavell

Kiekje

Kiekje

30-07-2012 om 22:09

Spijker op kop

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik had toen een wat betere 'zak' camera moeten kopen, in plaats van dit ding. Stom he. Deze zoomt niet ver met de basislens en dat vind ik erg jammer. Dat is wat ik zocht: een camera die ongedwongenere close ups van de kinderen kan maken, want verder weg. Van de week dacht ik dat ook: is het niet verstandiger een compacte camera te kopen? Maar ook weer zo zonde van deze. Pfff spullen....

Vaardigheid is niet te koop

"Dat is wat ik zocht: een camera die ongedwongenere close ups van de kinderen kan maken, want verder weg."
Hoe ver weg? Ik weet niet of een zakcamera dat redt. Maar als je er eentje vindt die dat kan dan is die waarschijnlijk toch nog goedkoper dan een nieuwe lens.
Kan je er eentje proberen van een kennis?
Let wel op het licht. Goedkopere lenzen hebben vaak meer licht nodig om scherp/kleurig te zijn/worden/blijven.
Als je er zo eentje vindt dan koop je die en verkoop je je panasonic op marktplaats.
Fotograferen is ondertussen toch een kunstje dat vaardigheid vraagt. Een nieuwe lens die wel kan zoomen helpt je niet aan betere foto's als je dat kunstje niet kent. Een goedkope camera helpt je aan ongedwongen foto's van dichtbij, als je kunt fotograferen.
Ik vrees dat je probleem geen technische oplossing heeft. Flink oefenen helpt misschien.
Groet,
Miriam Lavell

Kinderen dichtbij

Nou.. Als ik met de camera dichtbij kom, merken de kinderen me meestal op en gaan raar doen. Geen mooie closeups dus. Wat dat betreft heeft hey ook met je rol/effekt als ouder te maken? Sommige kinderen zullen zich er niets van aantrekken.. Mijn oudste zeker wel.

ilsepilse

ilsepilse

07-08-2012 om 15:57

Panasonic lumix dmc-fz5

The Panasonic Lumix DMC-FZ5 is a very good ultra zoom camera, just like its predecessor. Some of the changes were welcome: a higher resolution CCD, larger LCD, and much faster focusing. Some things got a bit worse: the lens is now slower. And some things didn't change: composing photos in low light is frustrating. But if you don't want to carry around the monster that is the DMC-FZ20, this is a great choice. The FZ5 takes very sharp (maybe too much so) 5 Megapixel photos with nice color and no purple fringing. The lens on this camera, while not as nice as the one on the FZ20, is still way better than average: F2.8-3.3, 12X zoom. Did I mention the great image stabilizer feature?

ik heb deze meer dan 5jr geleden gekocht, met idd ultra zoom erop en heel veel plezier van gehad !

Zoonlief heeft nu een canon 550d gekocht die ik nu wat vaker gebruikt (nog grotere zoom), ik gebruik die Canon zoom meer voor natuurfotografie, maar portretten kan je beter met een portretlens.
Als je de zoom vaker gaat gebruiken kan je er eventueel een zoom bijkopen dan. (is ook leuk voor makro fotos)

ilsepilse

ilsepilse

07-08-2012 om 16:15

Groter

hij ziet er een stuk groter uit dan de FZ5, het zijn wel kwalitatief goede toestellen hoor met Leica lens .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.