Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vraagje

vraagje

03-08-2017 om 13:33

iemand ervaring met elektrische auto?

Beste allemaal,

Heeft iemand hier ervaring met een elektrische auto?
Hoe handig of onhandig is dat opladen in de praktijk?
En hoeveel kilometer kun je daadwerkelijk rijden met een volle accu?
Iemand er wel eens mee naar het buitenland geweest?
Nog meer informatie/tips?

Wij twijfelen over de aanschaf, vooral vanwege opladen en vakantie,

groetjes,
Vraagje

Ad Hombre

Ad Hombre

03-08-2017 om 14:29

Hybride

Ik heb er een, tenminste, een hybride. Actieradius van de mijne is max 70 km electrisch, daarna slaat de benzinemotor aan. Voor mijn gebruik bevalt dat prima, want ik rij zelden meer dan 70 km op een dag. Doe ik dat wel dan neem ik meestal de andere auto of ik laad tussendoor ergens op.

En daar zit 'm de crux. Als je vol-electrisch rijdt heb je eigenlijk wel een tweede (benzine auto) nodig voor de echt lange ritten. De beste e-auto's van nu hebben een actieradius van zo'n 3 a 400 km. Dat is meestal voldoende, zeker binnen Nederland. Maar op vakantie gaan met zo'n ding is toch niet fijn.

Een collega van me heeft een Tesla-S, maar die ruilt ze met de Volvo-station van haar ouders als ze op vakantie gaat.

Dat opladen is wel te doen. Ik heb een laadpunt in mijn garage en een op het werk, dus meestal red ik het daarmee. In de randstad gaat het meestal prima, daarbuiten kan het lastiger zijn en moet je echt op zoek. Het is wel een beetje een sport om zoveel mogelijk op electriciteit te rijden, dus ik doe meestal wel m'n best om wat te vinden.

Laden is dus soms wel een beetje een gedoe, maar daarentegen hoef je nooit meer naar een benzinestation

Ik zou nu - na 4 jaar - wel een volledige e-auto nemen, maar niet als enige voertuig. Dat nog steeds niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2017 om 14:52

Tesla

Ik heb een keer in een Tesla meegereden, dat is mijn ervaring ). Ik vond het wel een leuke ervaring.

vraagje

vraagje

04-08-2017 om 17:34

bedankt kaaskopje en ad hombre

Bedankt voor jullie reacties

Mooie positieve reactie, kaaskopje!

Wij hebben al jaren geen auto (gebruiken af en toe deelauto), maar denken nu dus over aanschaf (vanwege diverse redenen).
Gezien alle toestanden over luchtkwaliteit denk ik aan elektrisch (we hebben zonnepanelen op ons dak, dus is mooie combinatie).

Maar onze woonsituatie is eigenlijk niet geschikt.
We wonen op een bovenwoning in een soort hofje, kunnen dus bij ons huis niet opladen, dat moet dan een straat verderop.
Wel een gedoe.

Maar goed: ik zal me eens oriënteren op hybride, dat scheelt toch weer iets...

Of toch geen auto, even afwegen nog...

groetjes,
Vraagje

Emel

Emel

07-08-2017 om 09:04

Ford C-Max PHEV

Wij hebben een Ford C-Max PHEV 2016

Even Google voor een goede omschrijving, ben er niet zo thuis is.

Maar het rijd heerlijk en ruim, de combinatie werkt voor ons en het zuinig. Wel een automaat gekozen in plaats van gewoon schakelen. We rijden veel en als we kijken hoeveel we vroeger moesten tanken met een gewone C-Max en nu met deze dan hoeven we minder naar de benzinepomp.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-08-2017 om 14:28

Emel

Volgens mij bestaan er helemaal geen handgeschakelde hybrides, dus veel keuze had je waarschijnlijk niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.