Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ideeen voor koolhydraatarme recepten?

Nu er toch zoveel receptdraadjes voorbijkomen, wie heeft ideeen voor lekkere, koolhydraatarme recepten?

bieb63

bieb63

06-01-2015 om 13:59

emine

Voor lunch en ontbijt vind ik dat op zich niet zo lastig: yoghurt met fruit, allerlei varianten salades, omelet, gerookte kip of vis (evt. in salades). Dat moet wel lukken en valt in te variëren.
Avondeten vind ik lastiger: er komt toch vaak aardappels, rijst of pasta aan te pas.
Zelf doe ik vaak bij een A/V/G gerecht voor mezelf een dubbele portie groente (of 2 soorten). De rest van het gezin kan dan evt. aanvullen met aardappel.
Als ik voor het gezin een pasta maak, neem ik vaak zelf alleen de saus (wel een saus die rijkelijk gevuld is met groente/tomaten/vlees) en eet dat bijv. in combinatie met een geroosterde portobello of doe het op beetgaar gekookte groente.
Je kunt ook gewoon een ovenschotel maken volgens recept (vlees, groente, kaas bijv.) en dan de puree of wat er dan ook op gaat, weglaten. En maak je apart puree voor de liefhebber.
Ook een leuk en lekker gerecht is aubergines met mozzarella en tomatensaus uit de oven. En hierbij dan alleen een apart gebakken stukje vlees of vis. Als je veel aubergines gebruikt, dan heb je een flinke schaal en zal niemand de 'bijlage' van nog iets als pasta of rijst missen.

bieb63

bieb63

06-01-2015 om 14:06

nog wat opties

Geroosterde groenten uit de oven (aubergine, courgette, paprika's, champignons, uien, knoflook,) lekker veel. Besprenkelen met wat peper, zout en balsamico azijn en lekker laten roosteren (halverwege nog kleine tomaatjes toevoegen en besprenkelen met honing). Dan nog een stukje vlees of vis erbij serveren.
Of een captains dinner (alhoewel in capucijners ook koolhydraten zitten, maar dat eet ik dan wel). Dus een tafel met capucijners, uitgebakken spek, gebakken uienringen, gehaktballetjes, zuur enz.

Annet

Annet

06-01-2015 om 17:32

Quiche zonder bodem

Zo noemen wij het, in Spanje heet het tortilla en in het Frans bestaat het ook (weet de naam niet meer).
Het komt erop neer dat je een quiche-vulling maakt met allerlei groenten en stukjes vlees of vis. Groenten en vlees even aanbakken. Alles door elkaar mengen en in ovenschaal doen. Eieren mengen met wat creme fraiche of groentennat. Mix over de groenten/vlees gieten. Eventueel geraspte kaas erop. Ongeveer 45 min bakken op ca 175 graden.

Ideaal voor restjes. Als vlees zijn spekjes of hamblokjes ook prettig. Blokjes kaas erdoor kan ook.
Ik vul de groenten vaak aan met doperwtjes uit de vriezer.

Angela67

Angela67

06-01-2015 om 23:01

good old montignac

http://www.smulweb.nl/recepten/montignac

Ik herinner me er zelf eentje en dat was een zalm-broccoli ovenschotel:
eerst broccoli gaarkoken (want dat ging niet in de oven), dan in een schaal eerst zalm leggen op de bodem (invetten), dan broccoli erop en dan kwark met geraspte kaas erover zodat alles bedekt werd. Tijdje in de oven totdat de zalm gaar was en de kwark/kaas beetje bruin

gr Angela

Emine

Emine

08-01-2015 om 15:50 Topicstarter

Oke

Klinkt goed! Iemand nog ideeen?

bieb63

bieb63

08-01-2015 om 21:30

een rijk gevulde salade

Een rijk gevulde salade en dan een stukje (gegrild) vlees erbij.
Een salade dus met slasoort(of soorten), tomaatjes, ei, avocado (evt. noten, weet niet of dat ook bij koolhydraten hoort, volgens mij niet), uitjes, evt. e.o.a. kaas enz enz en dan met een lekkere dressing.

AKvD

AKvD

17-06-2015 om 11:14

Veel recepten

Op mijn website heb ik bijna 200 heerlijke recepten staan. Hopelijk vinden jullie daar iets van je gading tussen?

Groetjes Anna-Karina
(link verwijderd door Forumbeheer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.