Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aatje77

Aatje77

29-11-2011 om 19:27

Idee pakjes avond

Na al vaker een idee van hier gebruikt te hebben om het uitpakken van de kado's op pakjesavond wat te vertragen ben ik nu weer op zoek naar inspiratie voor komende maandag.

wat we al eens gedaan hebben is een zoektocht door het hele huis naar aanleiding van foto's op de digitale camera die zwarte piet heeft gemaakt toen we even boodschappen waren halen. Dus een foto van de plek waar het kado ligt. en dan natuurlijk van de benedenverdieping naar de zolder sturen en van daar uit naar het tuinhuisje enz.

En al eens een zoektocht aan de hand van een briefje met aanwijzingen over waar het pakje verstopt ligt. Als ze dat dan gevonden hadden zat er bij dat pakje weer een briefje voor het volgende pakje enz. en dan natuurlijk ook het hele huis doorsturen.

Nu weet ik eigenlijk nog niet hoe we het deze keer zullen gaan aanpakken. Ik zat te denken aan iets van raadsels/rebussen of iets dergelijks maar wat een werk ga ik me daar nog mee op de hals halen waarschijnlijk?

Heeft er nog iemand een leuk idee voor mij, misschien iets wat je zelf al eens gedaan hebt en een groot succes was?

het gaat overigens om 3 kinderen van 8, 6 en 4

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij deden

eerst dobbelen: 6 gooien is een pakje voor jezelf en 1 gooien is een pakje voor iemand anders.
Daarna hebben de jaren de pietenbord( ganzenborden dus) maar dan met opdrachtjes; ik had op een stuk karton een baantje getekend en daar een aantal vakjes ingekleurd. Die hadden dan 3 kleuren;
Rood is een opdracht om een pakje te verdienen.
groen is een pakje pakken en
geel is iets lekkers halen voor iedereen.(die zat er maar 2 keer in)

opdrachtjes waren bv;
zing een sintliedje,
spring als het paard door de kamer,
maak een handstand als piet
teken een pietje/sint/paard/wortel
maak de doolhofpuzzel( van internet geplukt)
De opdrachten waar niks getekend hoeft te worden die kun je gewoon weer terug stoppen in de doos/envellop.

Je kunt ook pietenpoly maken,das monopoly op zijn piets dus gewoon een ovaal tekenen, ook weer kleuren gebruiken en dan maar rondjes lopen met de pionnen tot alle kadootjes op zijn
Het voordeel hiervan is dat er geen kadootjes over blijven als het spel uit is
Hier hebben we jaren zulke dingen gedaan, zelf dochter van 13 vorig jaar nog met vriendinnen( en maar opdrachten verzinnen mams...)

Succes! enne...veel plezier!

mijk

mijk

29-11-2011 om 19:43

Een quiz?

Dat je bij iedere vraag drie enveloppen hebt met antwoord a b of c en dat in de envelop met het goede antwoord de lokatie van een cadeautje ligt?

MIjk

Aatje77

Aatje77

30-11-2011 om 10:47

Leuk...

leuke ideeen al, dat pietenganzenbord lijkt me inderdaad ook wel een goed idee. En daar zou ik zelfs zo'n quizvragen van mijk in kunnen verweven.

Wie nog meer ideeen heeft, laat ze maar komen!

Lilian en mijk alvast bedankt!

Ganzenbordvariant

Wij speelden dat ganzenbordgebeuren zonder opdrachtjes, maar gewoon simpel. Als je op een gans komt, mag je een pakje gaan halen voor iemand anders. En verder kun je natuurlijk het eeuwenoude doorgeefpak gebruiken. Je pakt het cadeau opnieuw in, plakt er een andere naam op, dan weer inpakken, weer een andere naam enz., tot iedereen het een of twee keer in handen heeft gehad. Al dan niet met korte gedichten, naar gelang je inspiratie.

madelief

madelief

30-11-2011 om 12:12

Hier ook

Ik ben ook het denken dus lees graag mee! Ik heb vorig jaar ook foto's gemaakt maar dan sterk uitvergroot. Dus bv een stukje radiator, daar had ik dan een letter geplakt en die letters vormde weer een woord waar dan hun laatste pakje lag. die foto's had ik op de andere pakjes geplakt. Zoiets had ik al eens gedaan maar dan met letters. Als eerste eenl letterkaart gegeven en dan op elk pakje een letter die moesten ze dan opschrijven en daar kwam ook een woord uit. OOk daar zoeken naar hun laatste pakje. Heb ook een keer in elkmpakje een puzzelstukje verstopt, dit was een stukje van een foto waar het pakje lag. Ook erg leuk! Succes! Groetjes madelief

Opstart

Wat we ook eens gedaan hebben, is alle chocoladeletters in stukken breken en dan alle stukken in één grote schaal gooien. We begonnen dan allemaal tegelijk te puzzelen en wie het eerst zijn/haar letter compleet had, mcoht het eerst een cadeau gaan halen.

iks

iks

01-12-2011 om 19:20

Idee ganzenbordvariant

vorig jaar hadden we een superleuk sinterklaasfeest met levend ganzenbord. Ik had zelf in powerpoint allemaal slides gemaakt, uitgeprint op A3 en deze op de grond geplakt achter elkaar. Elk veld een opdracht (teken het paard van sint zo mooi mogelijk, beurt overslaan, hoeveel poppen heeft jongste dochter, ...). Na het uitvoeren van de opdracht konden ze een kadootje van een grote stapel pakken. Als pionnen had ik dozen ingepakt met sint-papier, een hele grote foto van de persoon er op geplakt en er verder een simpel pietje van gemaakt. dobbelsteen was zo'n mega-grote-pluchen geval.

het duurde 3 uur voor we bij het einde waren (opdracht: pak alle overgebleven kadootjes uit) maar het was zo'n gezellige avond!

fotospeurtocht was ook leuk, maar het nadeel vond ik dat de kinderen van pakje naar pakje renden. het leek er om te gaan om zo snel mogelijk de speurtocht te doen ipv te kijken wat er in een pakje zat. En omdat de pakjes ook boven lagen, en de kinderen sneller waren dan wij kregen we er niet altijd veel van mee. Bij het ganzenbord lagen de pakjes in een grote stapel bij de bank, dus konden we rustig gaan zitten voordat we de volgende opdracht deden.

dit jaar heb ik allemaal doosjes met puzzels/vragen. Doosjes zijn 'grote hamburgerdozen' bij de Sligro gehaald (4 euro voor 80 stuks). Opdracht daar in, inpakken met sintpapier en dat in een grote pallet doos (1 bij 1,2m) die uiteraard ook is ingepakt. De opdrachten variëren van sudoku's tot rebussen tot muziek-luister-vragen. Het goede antwoord geeft de plek neer waar de kadootjes verstopt zijn. Gezien de ervaring met de foto-speurtocht zijn de meeste kado's beneden verstopt

Aatje77

Aatje77

02-12-2011 om 08:24

Bedankt!

Iedereen bedankt voor de ideeen! Het gaat bij ons een ganzenbord variant worden. met allerlei kleine opdrachtjes er in verwerkt.

Ik wens jullie allemaal een fijne pakjesavond toe!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.