Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Id of paspoort voor 14 jarige?!

Ha. realiseer me opeens dat we sinds een maand een 14 jarige in huis hebben. Die moet volgens mij een eigen identiteitsbewijs toch? Grappig dat de gemeente mij wel een brief stuurt als mijn paspoort bijna verlopen is, maar klaarblijkelijk moeten de ouders van verse 14-jarigen het zlef in de gaten houden..enfin, we zullen iets gaan doen.

Maar hier zijn vast ervaringsdeskundigen...moet zoon een eigen paspoort? of een id kaart? We gaan de komende jaren vast nog wel eens op vakantie naar verre landen, en ik weet niet precies vwaarvoor een indentieteitskaart geldig is. USA? Afrika?

En hebben jullie 14 jarigen hun id altijd op zak? Want een paspoort meezeulen is natuurlijk helemaal niet handig voor een puber. Dus moet ie sowieso een id kaart? Voor in zijn portemonnee? En een paspoort erbij als we echt ver weg gaan? Want een ID kaart is toch 'geldig' als legitimatie in Europa? (is een ID kaart veel goedkoper dan een paspoort trouwens?)

Alle input is welkom!

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

05-04-2011 om 23:18

Beide

ID kaart is alleen binnen Europa geldig dus voor verre reizen niet handig. Een paspoort is weer niet handig om altijd bij je te hebben. Mijn kinderen hebben dus allebei.

ID kaart is handig mee te nemen in dagelijkse leven. Mijn kinderen hebben hun ID altijd bij zich want vooral mijn zonen wordt regelmatig gevraagd zich te identificeren. Alleen in de buurt nemen ze hem meestal niet mee maar zeker als ze naar de stad gaan dan hebben ze hem altijd bij zich.

Ik zou voor id gaan

Ik hoef er gelukkig voorlopig nog niet over na te denken. Maar id is makkelijker. Minder snel kwijt te raken door het in zijn portomonee te doen. Ze "moeten" hem continu bij zich hebben. En als je nog niet zeker weet wanneer je zo ver gaat reizen is het denk ik handiger. Id is geloof ik alleen in de eu geldig. Maar weet het niet zeker.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ann K.

Ann K.

06-04-2011 om 08:34

Ook beiden

De ID-kaart heeft hij i.d.d. altijd bij zich. En is daardoor ook wel eens weg geraakt toen zijn portemonnee was gestolen. En voordat we toen een andere ID hadden duurde dat best wel even.
Het paspoort is i.d.d. nodig voor sommige reizen buiten Europa. Vaak is het voldoende als het kind is bijgeschreven in het paspoort van 1 van de ouders, maar wij gaan dit jaar naar een land in Afrika waar wordt aangeraden alle kinderen boven de 12 een eigen paspoort te geven.
Ds daarom toch maar beiden.

Anne K.

Paspoort

Mijn kinderen hadden (en hebben) een paspoort. Die mochten ze van mij niet meenemen over straat. Daarvan hadden ze een briefje op zak.
Een ID kaart verliezen is net zo ernstig als een paspoort verliezen. Er kan ook identiteitsfraude mee gepleegd worden. Verlies je dat ding, en dan nog eens, dan is het nog maar de vraag of je een nieuwe krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

06-04-2011 om 09:04

Wij hebben nog een jaartje. Onze zoon heeft wel een eigen paspoort, omdat we 2 jaar geleden naar de VS zijn geweest. Maar ik ga daarnaast toch ook wel een id aanvragen, die is goedkoper en makkelijker mee te nemen. Het gebeurt mij nou werkelijk nooit dat mij zomaar op straat om een id wordt gevraagd, maar ik heb de indruk dat pubers regelmatig zomaar om een id wordt gevraagd, dus die moeten ze echt bij zich hebben, waardoor de kans om hem kwijt te raken ook groter wordt, dus dan liever de goedkopere id-kaart kwijt raken dan paspoort. Inderdaad in Europa heb je alleen id kaart nodig, maar bijvoorbeeld Kroatie en Turkije heb je dacht ik ook al een paspoort nodig. Bijschrijven in paspoort wordt dacht ik afgeschaft en vanaf 16 mag dat sowieso niet meer, weet ik van mensen die hun kind op Schiphol moesten achterlaten toen ze naar Egypte op vakantie gingen.

IngridT

IngridT

06-04-2011 om 10:01 Topicstarter

Nou leuk dit.

Tot zijn verjaardag had een ID kaart 9 euro gekost. Nu 43 of zo. Grr.

Een paspoort (wel handig ivm verre vakanties) is muinder dan een tientje duurder, maar natuurlijk niet zo handig voor een puber in zijn broekzak.

Hebben jullie pubers hun id altijd bij zich? Hebben ze hem wel eens moeten laten zien? En in welke situaties dan?

Ik heb trouwens net bij de lokale politie nagevraagd dat een kopie van een paspoort of id kaart officieel wel illegaal is, maar 9 van de 10 keer (als er al ueberhaupt gevraagd wordt om een id) niet tot een boete leidt.

Dus ik denk dat ik maar voor Miriam's benadering ga. En dan bestel ik maar gelijk een paspoort, voor die paar euro meer kunnen we dan gelijk ook overal heen op vakantie. En dan zal ik tzt voor kind 2 en 3 zorgen dat ik de boel VOOR hun 14e verjaaardag geregeld heb..

Ingrid (die overigens de gemeente nog even telefonisch getipt heeft. Ze stuurden mij nl vorig jaar wel een keurige brief dat mijn paspoort bijna verlopen was. Nou, dan kunnen ze 13-1/2-jarigen ook wel even laten weten dat ze NU een ID kaart moeten aanvragen, toch?!)

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2011 om 12:55

Nodig

De enige keren dat om ID wordt gevraagd bij zoon van bijna 17 is bij gedonder in de bus. Dan wordt er met een hoop blabla om de ID gevraagd. Verder nooit.

Tirza

die bedragen gelden hier ook. Vandaar dat ik voor oudste nog net voor zijn 14 e een id kaart heb kunnen scoren. Zoon 2 moet er van 't zomer ook één. Zoon heeft id alleen bij zich als hij ook een portemonnee mee heeft, wat lang niet altijd zo is. Als hij vandaag naar de kermis gaat het wel mee, op schoolexcursies ook, en eigenlijk zou hij hem ook bij zich moeten hebben als hij gaat varen (wordt wel eens aangehouden door de waterpolitie).

Kaart/paspoort

Toevallig ben ik gisteren een middag en een deel van de avond bezig geweest om de juiste papieren/pasfoto's etc voor elkaar te krijgen voor een paspoort en 3 id's voor mij en de kinderen. De aanvraag is ingediend, gelukkig.
Mijn paspoort is verlopen, de kinderen mogen niet meer bijgeschreven worden in mijn paspoort. Mijn oudste wordt binnen een paar maanden 14. We hebben gekozen voor de kaarten voor de kinderen omdat deze inderdaad 9,20 zijn voordat ze 14 worden en je kunt ze gemakkelijk meenemen (oudste). Mijn schoonmoeder woont aan de andere kant van de wereld en we zullen vast wel een keer naar haar toe gaan maar dan kopen we tegen die tijd wel een paspoort voor de kinderen.
Vogens de mevrouw van de burgerlijke stand mag je beide hebben, dus pas en kaart. Ze zei zelfs dat redelijk wat jongeren dat hebben. Ze raaddde ook aan vlak voordat de jongste 2 14 worden opnieuw een kaart voor hen aan te vragen. Dat scheelt toch geld (dat is over 2 1/2 jaar). Handige tips dus.
Nu moeten ze nog al de administratieve rompslomp gemakkelijker maken en de openingstijden ruimer, dan ben ik helemaal blij met ze.

IngridT

IngridT

06-04-2011 om 14:36 Topicstarter

Holden....

als die ID kaaert veel goedkoper was zou ik het zo doen. Maar opmdat ik nu toch al (grr!) 43 euro moet betalen voor zo'n stom pasje denk ik dat ik voor 9 euro extra maar voor het paspoort-met-de-kopie-in-de-portemonnee ga.

Pelle..Ik heb geen idee waarom een id kaart op het moment dat je hem nog niet hoeft 25 euro goedkoper is dan op het moment dat je hem verplicht moet hebben. Slaat mi helemaal nergens op. Maar ik zie ook niet in waarom de gemeente mij zou moeten matsen...

Ingrid (gelukkig heb ik nog 2 kinderen om te bewijzen dat ik het nu snap. Tenzij de wetgeving de komende jaren weer eens verandert natuurlijk...)

IngridT

IngridT

06-04-2011 om 14:37 Topicstarter

Is zo'n id kaart....

..,.eeuwig geldig trouwens? Of ook 5 jaar?

Ingrid

Geldig en copie

Zo'n id-kaart is ook 5 jaar geldig. Ik heb me nou altijd afgevraagd of dat mag: mag je een copietje van een id bij je hebben ter identificatie of moet je het origineel bij je hebben?

Maylise

Maylise

06-04-2011 om 15:51

Vaak

Mijn kinderen wordt toch wel vaak om hun ID gevraagd dus ze hebben hem wel altijd bij zich. Je zal misschien niet gelijk een boete krijgen als je hem een keer vergeet maar liever toch maar die kaart mee om gedonder te voorkomen.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2011 om 17:19

Ingrid

Die geste van de gemeente is een tegemoetkoming. Voorheen was de 1e IDkaart voor 14 jarigen namelijk gratis. Na het afschaffen hiervan bedachten veel gemeenten dat de ID kaart nu slechts een paar euro kost, mits je die voor de 14e verjaardag aanvraagt.
Mijn zoon heeft 'm altijd bij zich.

Puck

Puck

06-04-2011 om 17:52

Bintje

Nee, een kopie is in principe niet voldoende en als je een pietluttige agent hebt dan kan hij je daarvoor een boete geven. Heb je een iets minder dienstklopperig exemplaar dan zal hij vragen of je je binnen een paar dagen met het origineel op het bureau wilt melden. Heb je een vriendelijke agent dan heb je kans dat ze het voldoende vinden.

IngridT

IngridT

06-04-2011 om 18:15 Topicstarter

Puck...

boete is 3 tientjes. Lokale agent die ik aan de lijn had zei dat de kans erg klein was om een pietlut te treffen. Ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen (loop zelf ook vaak zat identiteitsloos door het dorp trouwens.) Zijn we ook bij voorbaat het probleem van zoekgeraakte of verloren portemonnees voor.

Ingrid

Sancy

Sancy

06-04-2011 om 19:06

Wetsgeschiedenis

Zoals duidelijk wordt uit de wetsgeschiedenis mag het identiteitsbewijs alleen gevorderd worden als iemand al een andere overtreding begaat. Uit de Memorie van Toelichting wordt bovendien duidelijk dat ook alleen dát de bedoeling is. De politie mag dus geen controles uitvoeren waarvan het enige doel de handhaving van de identificatieplicht is.
Een artikel hierover: http://www.burojansen.nl/artikelen_item.php?id=332

En daarnaast

moet je toch ook rekening houden met de regio waarin je woont. De veldwachter in IngridT's dorp neemt vast genoegen met een kopietje

ilsepilse

ilsepilse

06-04-2011 om 19:18

Id 1 x gratis

bij ons krijgen ze ook hun eerste Id gratis.
Als ze buiten Europa reizen zou ik dan op tijd een paspoort aan vragen, oudste van 16 heeft nu altijd zijn ID bij zich.

Puck

Puck

06-04-2011 om 20:46

Ilse, niet meer

Ik weet niet precies wat je met "bij ons" bedoeld, maar als je het over Nederland hebt: helaas dat 1e keer gratis geldt niet meer. Tot 14 jaar is hij iets van een tientje, daarboven betaal je gewoon de hoofdprijs.

Puck

Puck

06-04-2011 om 20:49

Ingridt

Ik doe het zelf ook op de manier die jij doet. Ik ben al 2x een rijbewijs kwijtgeraakt doordat het gejat is en dan heb je een hoop rompslomp en veel hogere kosten. Ik neem dus ook de gok dat ik een gewoon vriendelijke diender tref die me op mijn blauwe ogen wil geloven en die ik met alle plezier aan wil bieden om dezelfde dag nog op het bureau te verschijnen met het origineel.

Puck

Ok, officieel mag het niet, dus. Maar als ik afhankelijk moet zijn van de welwillendheid van een politieagent, neem ik dat risico maar niet. De politieagenten zijn in deze gemeente redelijk fanatiek met bonnenschrijven, vooral bij scholieren (door rood rijden, door voetgangersgebied fietsen).
Ik heb begrepen dat een id vanaf je 16e nog interessanter is. Dan mag je officieel alcohol kopen. Ik hoop wel dat tegen die tijd mijn kinderen verstandig met alcohol om kunnen gaan. Voorlopig hebben ze nog een enorme afkeer ervan.

ilsepilse

ilsepilse

07-04-2011 om 10:28

Bij ons

was 2jr geleden Nederland...

Puck

Puck

07-04-2011 om 11:01

Dan had jij nog geluk ilse

2 jaar geleden was dat idd nog zo, nu dus niet meer. Als je nog andere kinderen hebt die onder de 14 zijn dan is het dus handig om een ID aan te vragen een paar maanden voordat ze 14 worden, dan profiteer je dus van dat lage tarief.

Puck

Puck

07-04-2011 om 11:03

Bintje

Ik denk dat ik mijn puber tegen die tijd ook zijn ID mee geef, maar voor mezelf vind ik het een ander verhaal en neem ik het risico wel.

Binnenkort id weer gratis?

Misschien is de ID-kaart binenkort weer gratis: http://www.nu.nl/algemeen/2350812/identiteitskaart-voortaan-gratis.html.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.