Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hulp id huishouding update....

Nou. Ik heb er met 3 gesproken. En gek genoeg denk ik dat ik voor degene ga waar ik in eerste instantie het minste van verwachtte, namelijk het meiske van 23. Ze was een zelfstandige tante, woont hier 3 straten verderop samen met haar zus. Heeft schoonmaakervaring, zowel bij mensen thuis als bij een schoonmaakbedrijf, doet een (deeltijd?)opleiding en is flexibel qua uren. Ze is familie van allerlei mensen in het dorp die ik goed ken, dus dat doet wel betrouwbaar aan. De manier waarop ze stiekem toen we door het huis liepen bovenop de kasten keek op zoek naar stof deed me plezierig professioneel aan. Risico is wel dat ze me over 1 1/2 jaar weer verlaat (ze doet PABO). maar haar zusje maakt ook schoon & bovendien...wie dan leeft, wie dan zorgt. Ze zag eruit of ze er echt zin an had. Wilde ook nog wel eens inspringen als opvang voor jongste op een roostervrije dag als dat zo uitkwam. Ja. het lijkt me helemaal goed.

Nummer 2 was een slowaakse dame. Mijn leeftijd. Beetje gebrekkige communicatie. Ze werkt bij meer mensen thuis, maar vooral bij bejaarden, waar het niet echt vies wordt, en waar er iemand rondloopt om te zeggen wat ze moet doen. Ze wekte de indruk niet echt heel veel eigen initiatief te ontplooien. Wilde graag dingen op een briefje. Ik vond het een beetje ongemakkelijk met haar praten, wat jammer was, want als ze voor me komt werken dan hoef ik natuurlijk niet met haar te praten, moet ze alleen schoonmaken. Ik dacht dat zij mijn favoriete kandidaat zou zijn, maar ik twijfel erg over haar. Denk dat ze te passief is.

Nummer 3 is een moeder van school. Stevige tante, maar ze heeft het al behoorlijk druk. 'mijn' 5 uren moeten er een beetje bijin worden gepropt ben ik bang. Vraag me af of dat teveel voor haar wordt. Ze werkt ook al bij een zorginstelling & maakt schoon op school. Ze is weinig flexibel qua dagen.

Jeetje. Dus ik ga kiezen voor zo'n jong meiske.. denk ik. Ben wel verbaasd. Maar ook heel tevreden. Is ook nog een type dat niet onplezierig is om in huis te hebben rondlopen als ik er (bv in vakanties) zelf ook bij ben.

Jahaaaaa!!! Ik heb een werkster!!!!

Ingrid

(en idd, via ikzoekeenhuishoudelijkehulp.nl)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Huishoudmiep

Huishoudmiep

23-07-2012 om 16:25

Vijf uren

Wat laat je iemand doen in vijf uur. Ik weet nooit wat een redelijke tijd is. Ik heb nu een hulp voor ongeveer drie uur. Ze redt het allemaal net of net niet...

Ik zit nu te dubben tussen drie en vier uur. Ik wil dat ze 1 x per 14 dagen de badkamer doet (dat doet ze redelijk grondig) en de boven-wc en 1 x 14 dagen de vier grote (+20 m2) slaapkamers goed afstoft. Iedere week boven en beneden stofzuigen inclusief trappen (oppervlakte beneden is 100 m2). Iedere week beneden stoffen en frontjes van de keuken (alleen onderkastjes in totaal ruim zes meter) en vingertjes wegwerken met Glassex of Jemako (in totaal 10 deuren).

Ze strijkt liever dan dat ze dweilt; ach, ik kan er niet zo mee zitten. Iedere zaterdag is het toch wel handig als er even een dweil door gang en keuken gaat dus wat dat betreft mis ik het niet. Dat doe ik dan zelf.
Strijken is best een berg. Dat wil ze ook wel doen als ze op de kinderen past. Als wij op vakantie zijn (circa 3 x per jaar) doet ze de ramen aan binnenkant, keuken grote beurt, gang.

Zelf doe ik iedere dag de wc's (even snel met lapje, ook omdat ik altijd een schone wc wil, ook voor de hulp, dat hoeft ze dus niet zelf te doen) en twee keer per week doe ik een Franse-slag-badkamerschoonmaak (met name spiegels, wastafel plus meubel). Was (wasmachine, droger of droogrek) doe ik zelf, koken en boodschappen ook. En ja, het meeste tijd gaat in het opruimen zitten.

Vijf uur lijkt mij rijkelijk veel, maar misschien mis ik iets. Misschien buit ik onze hulp wel uit... (denk het niet, want ze komt al best lang).

Hangt af van hulp

Ik werkte vaak erg uitgebreid: duurde lang, maar dan was het wel perfekt schoon!
Maarja bij thuiszorg had ik maar 3 uurtjes.. Ik vind 4 uur beter, ik zou dan zelf dat takenlijstje beter kunnen afwerken.

Cersei

Cersei

23-07-2012 om 22:37

Gefeliciteerd

Ben jaloers. De bemiddelaar van hulpstudent heeft afgebeld dus ik zit nog steeds zonder. Marktplaats en via via levert niks op. Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn hb helaas weer gezakt is naar 5.0, dus zelf doen kan wel, maar ik heb veel uithijgtijd nodig. Iemand op zoek naar een schoonmaak, stijk, tuinbaan in het westland? Zes tot negen uur in de week, ik hoor het graag

Sorry voor het kappen van je draad, trouwens.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2012 om 07:46

Vertigo

Klopt, meer tijd is zorgvuldiger poetsen, is mijn ervaring ook.

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2012 om 07:47

Cersei

mail me even? syldsk apestaartje casema punt nl

IngridT

IngridT

24-07-2012 om 11:38 Topicstarter

Jemig

belde die officiele wittewerkstersite zonet ook nog op met een kandidaat. ga ik deze week ook nog mee praten. Een hele ervaren hulp, niet zo piepjong als die andere, en ook hier uit het dorp.

Wat een luxe, dit. Krijg nog keuzestress.

Maar ik vind het prijsverschil tussen een normale hulp (12,50) en die van homeworks (maar liefst 16,50 per uur!) wel enorm. Denken jullie dat het dat waard is?

Ingrid

PS..Cersei / Fiorucci...dat zou leuk zijn...een OOL match!

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2012 om 11:45

Ingrid

Dat is moeilijk te zeggen, ik denk dat je in beide gevallen het heel goed kunt treffen tot matig tot slecht. Natuurlijk is het wel zo dat je die officiele instantie daar op aan kunt spreken. Maar ik vind het wel erg duur.

Ingridt

Hier ervaring met Home Works. Daar destijds voor gekozen omdat het toen echt nog een witte werkster was: de dames waren in dienst, kregen nette loonstroken en waren verzekerd bij ziekte. Bij langdurige afwezigheid werd er voor vervanging gezorgd, al kon dat soms een paar weken duren. Bij vakantie ook vervanging als die mogelijkheid er was en als je dat wilde. Geen gedoe met geld achterlaten, alles via de bank.

De dame die we toen hadden was geweldig, zo goed had ik het echt niet kunnen doen in die 3 uur. Toen ze een periode ziek was kwam er een vervanger, en die was ook goed, maar minder.

Toen verhuisden we, en de dame die we nu hebben is gewoon minder goed. Ook heb ik vernomen dat de dames zelf mogen kiezen of ze wel of niet verzekerd etc zijn, maar als ze kiezen voor wel wordt hun betaling per uur lager (dus ik neem aan dat ze mogen kiezen voor free lance of dienstbetrekking).

Is deze mevrouw het verschil tussen de beide tarieven waard? Nee. Als ik een goede hulp zou weten voor 12,50 per uur dan was dat einde Home Works, denk ik. Maar ik weet niemand anders.

Wat me wel opvalt: veel mensen die rechtstreeks een hulp inschakelen betalen ook nog reiskosten, of betalen vakanties door, of doen andere dingen extra, waarvan de kosten ook kunnen oplopen. Wij doen een aardigheidje met kerst (bon ofzo) maar dat is het dan ook wel.

Groeten,

Temet

IngridT

IngridT

24-07-2012 om 12:36 Topicstarter

Temet....

Ik denk dat ik het met je eens ben. Las ook dat de dames zelf maar 11 euro nog wat van hun loon in handen krijgen, ben idd wel benieuwd of die 4 euro verschil hun idd veel voordeel oplevert. Maar goed. Ik ga gewoon met haar praten. kleine moeite toch?

Overigens was de service van ikzoekeenhuishoudelijkehulp.nl heel prima. Razendsnel, en die hebben me die doortastende jongedame opgeleverd die het waarschijnlijk wordt. Voor dus idd 12.50 per uur. Niks mis mee. En dat ver buiten de randstad, waar ik dacht dat de spoeling van zo'n landelijke club een stuk dunner zou zijn. Misschien ook eens proberen? Inschrijven is gratis, en je betaalt alleen eenmalig een paar tientjes als ze een geschikte 'match' voor je vinden. Die je dan ook nog eens mag weigeren wegens 'geen klik' en dan zoeken ze gewoon gratis verder. Ik was positief verrast (ook over dat homewroks trouwens, die zijn ook heel snel. En ook over de supermarkt, want zelfs die leverde me binnen 2 dagen een ractie, en dat midden in de vakantie!)

Ingird

Cersei

Cersei

24-07-2012 om 12:57

Fiorucci

Je hebt mail!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2012 om 21:07

Ingrid

Mij verrast het juist niet. Voor velen is het een fijne manier om het gezinsinkomen aan te vullen, anderen zijn hun baan kwijt en moeten toch eten.

Suzanne

Suzanne

28-07-2012 om 12:28

Homeworks... en overige kosten

Homeworks hebben wij ook overwogen. Ik vond het belachelijk duur (het blijft maar doortikken) en inderdaad geen garantie voor beter werk, aangezien het altijd erg van de persoon af hangt (en zelf krijgen ze zelfs minder dan 12,50 dus werkt voor henzelf ook niet extra stimulerend).

Wij hebben het via ikzoekhuishoudelijkehulp gedaan, maar eerder via briefjes, advertenties of via via. Altijd gewoon duidelijk zijn: uurtarief is het (12,50), ik betaal geen reiskosten, niets als ze niet werken (hun of onze vakantie), niets extra's dus. Alleen (als ik het zelf wil, en dat wil ik wel) met Sinterklaas en kerst iets lekkers. En als wij weg zij, laat ik ze soms op een andere dag extra komen, als het zo uitkomt.

Ingrid, ga op je gevoel af. Die jonge meid klinkt in jouw geval echt het beste! Hoewel ik zelf soms denk dat oudere vrouwen met meer ervaring (betere "opleiding" vroeger gehad in schoonmaken) wellicht beter zijn. Maar ja, ook geen garantie.

Wat de uren betreft: hangt erg van je huis af, hoe groot, hoe bewerkelijk (oud huis meer dan nieuw huis), hoe veel kinderen/viezigheid en inderdaad: meer uur is meer tijd om goed schoon te maken. Vraag is wel of 5 uur achter elkaar goed werkt (worden ze dan niet te moe), of beter 2 x 2,5 uur of zo?

Geniet ervan Ingrid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.