Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

niemie

niemie

28-08-2012 om 15:09

Huisvesting wandelende takken

Mijn dochter wilt graag van een klasgenootje een wandelende tak overnemen. Moedertak had heel veel eitjes gelegd en er zijn nu dus heel veel nimfjes zoals dat blijkt te heten. Hoe kan zo'n nimfje gehuisvest worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

28-08-2012 om 19:24

Vriendje

Van dochter hier heeft ook een wandelende tak. Deze zit in ee hoge glazen pot met plant erin. Nou ben ik niet zo thuis in plantennamen, dus voor de soort plant zul je even moeten googlen of wachten op iemand anders die dat weet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-08-2012 om 22:42

Aquariumbak

Bij ons zitten de wandelende takken in een kleine aquariumbak. Ik denk dat iedere plastic of glazen bak op zich wel geschikt is. Een stuk fijn gaas/vitrage oid er over heen.
Op de bodem hebben wij schelpenzand (wat je ook in vogelkooi doet, gewoon bij de supermarkt te koop). Verder wat klimop-takken. Om op te klimmen, maar ook om op te eten. Na een week ofzo doen we er weer een verse klimop-tak in. Verder iedere dag met de plantenspuit even wat water in de bak sproeien (kan door het gaas geen). Meer hebben ze niet nodig.
Wij hebben denk ik zo'n 10 of 15 wandelende takken. Het is leuk om er meer te hebben; dan komen er ook eitjes en kleine takjes. Eén enkele wandelende tak lijkt mij een beetje saai

Even saai (of boeiend)

Wandelende takken zijn geen sociale wezens. Twee of tweehonderd wandelende takken zullen dus niet snel in een spannende sociale interactie verzeild raken.
Wat dat betreft kun je er net zo goed eentje hebben. En inderdaad: ze planten zich vanzelf voort, ook als je er maar eentje hebt. Ik ga er dan van uit dat je de meest voorkomende tak hebt, de carausus morosus (psg 1) oftewel de Indische tak. De meeste andere takkensoorten planten zich wel geslachtelijk voort.
n@nny

niemie

niemie

29-08-2012 om 17:34

Ach, wat klein

Ze is gearriveerd. Ach gos, wat een mini beestje. Het lijkt wel een uit de kluiten gewassen mug haha. Voorlopig zit ze even in een grote augurkenpot....Ze is nog zo klein anders kunnen we haar amper vinden. Ben benieuwd hoe snel ze groeit.

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2012 om 19:48

Haha ja

Wat zijn ze dan piep he?? Ik vond vandaag in de tuin een wandelend blad, maar die heb ik maar laten lopen, ik heb ook geen idee hoe je doe verzorgt.

Fio

Jammer dat je het blad laat lopen! Het zijn echt prachtige dieren. Als je geluk hebt is het de psg278 (google maar even) en die zijn bijna net zo gemakkelijk te kweken als "gewone" takken. De volwassen dieren zijn echt schitterend. Jammer dat mijn eigen kweek ter ziele is gegaan...
n@nny

Niemie

Ja lief he, zo'n minitakje. En het duurt nog wel even voor ze volwassen zijn hoor. Pas je wel op met sproeien? Zo'n piepkleintje kan al in één druppel verdrinken.
Succes ermee, n@nny

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2012 om 12:38

Nanny

Het is niet de eerste keer dat ik ze vindt hier in de wijk, dus ik zal eens opletten,dank voor de tip,ik had geen idee welke psg het was.

niemie

niemie

31-08-2012 om 11:30

Grappig

Bij mijn weten is het inderdaad een psg 1. Wat een grappige beestjes. Ze zit vaak een beetje te wiegen op haar tak. Ik zal inderdaad oppassen met de sproeier. 1 klein sprietsje is meer dan zat denk ik. Weet jij ook vanaf welke leeftijd ze eitjes gaan leggen. Want ik heb gelezen dat dat dus in enorme aantallen kan gaan en dat je die dan moet invriezen?

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 12:04

Invriezen

Invriezen doe je alleen als je geen jonkies wilt..)
Want daarmee help je ze dus om zeep.

niemie

niemie

31-08-2012 om 12:31

Niet te veel

Ja, het invriezen om dus te voorkomen dat je met honderden wandelende takken komt te zitten. Ik las dat zowat alle eitjes die ze leggen uitkomen!

Kunnen ze overigens niet door het toilet gespoeld worden ofzo? Of overleven de eitjes dat en zit dan het riool vol wandelende takken? (ik zie het al voor me...)

Invriezen of kokend water

Niemie, invriezen of even in kokend water is echt het veiligst. Je wil toch niet hebben dat, net als bij Fiorucci in de buurt, er allemaal ongewenste takken rondbanjeren? En dood gaan ze toch in de natuur: het zijn immers tropische dieren.
Deze takken doen er meen ik ongeveer een half jaar over om volwassen te worden. Zodra ze rode okseltjes heeft, weet je dat ze haar laatste vervelling heeft gehad. Na een paar weken kun je dan eitjes verwachten.
Inderdaad komen de meeste eitjes bij deze soort wel uit, dus bewaar er niet teveel. Aan de andere kant kan er ook iets misgaan met de eitjes (schimmel of uitdroging) en heb je niks. Een idee is om een ruime hoeveelheid (bijvoorbeeld 30) eitjes te bewaren en te wachten tot er zoveel nimfjes zijn uitgekomen als je kwijt kunt. De rest vries je dan alsnog in.
n@nny

Fio

Laat je nog even weten hoe het afloopt? Ik ben heel benieuwd of je er nog achterkomt welke soort het is!
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 14:38

Nanny

Zeker,als ik 'm nog kan vinden..)

Invriezen van eitjes?

Een ei voor later heel ge-emancipeerd van die beestjes.

Mijn zoon zag hier een groene tor en riep toen: een wandelend blad! Misschien was hey er dus echt 1!

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 21:43

Vertigo

Helaas, zo werkt het niet,invriezen is een vriendelijke manier van om zeep helpen,en zorgen dat ze juist niet uitkomen.

Aha fio

dat snapte ik wel, was een geintje...

Dan moet mijn zoon volgende keer als hij een worm ziet hem ook maar in de vriezer stoppen

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2012 om 09:22

Vertigo

Haha,is wel diervriendelijker dan doormidden hakken..

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2012 om 12:48

Trouwens nanny

Wil je mij even mailen op syldsk apestaartje casema punt nl?? Dankje alvast!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.