Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

An

An

09-09-2011 om 20:44

Huisnummer mozaïeken

Ik lees hier veel handigerds vandaar mijn vraag:

Voor een buurtfeest gaan we huisnummers mozaiken. Naar we begrepen zouden trespaplaatjes als ondergrond het beste zijn. Maar....er is geen bedrijf die dat voor ons op maat wil zagen en we kennen niemand die dat kan. Wie weet er een alternatief als ondergrond? Het moet dus tegen regen e.d. kunnen. Er is vast iemand met een technische ondergrond die hier een goed idee voor heeft.
Alvast heel erg bedankt, ook namens de buurt
An

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

09-09-2011 om 23:50

Kaaskopje (beetje o.t)

Even over zo'n lange link. Ik zag ineens dat veel mensen tinyurl hadden staan in hun link. Dus ik heb daar op eens gegoogled en het bij mijn favorieten gezet. Als ik namelijk zo'n hele lange link heb, dan klik ik bij mijn favorieten op tinyurl en dan maakt hij er een heel kleintje van; kijk maar voor jouw link, nu is hij zo: http://tinyurl.com/3jsr4wq

handig hé!

Groetjes
Merel

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2011 om 23:57

Merel

Dat is inderdaad superhandig! Ik vind zo'n lange link haast gênant.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2011 om 22:12

Aha

Totaal niet gezien

Ik geef mozaiekcursussen dus...

.. wil je wel wat relevant advies geven maar val een tikje laat in dit draadje dus eerst de vraag: is het nog nodig of hebben jullie al gemozaiekt inmiddels?

groet
Mare

An

An

16-09-2011 om 21:47

Mare!

Wat fijn dat je reageert!
nee, wij hebben nog niet gemozaiekt. De burendag is volgende week. Ondertussen heeft iemand het voor elkaar gekregen trespa te zagen met een decoupeerzaag en speciaal zaagje. We hebben dus de plankjes van trespa. Er is glasmozaiek, watervaste lijm en vorstbestendig voegsel. Gaat het lukken denk je? Of vergeten we iets? We vroegen ons nog wel af hoe we de huisnummers op de muren krijgen. Kit? Gaatjes boren? Ervoor of kan dat erna? Kortom, heb je nog goede tips en suggesties. Heel welkom!
Groetjes, An

Daar ben ik!

Allereerst; ik 'doe' geen glasmozaiek maar keramiek, dus tegels. Dat zou verschil kunnen maken in de lijm, dus ik zal je vertellen hoe ik het aan zou pakken met keramiekmozaiek ok?

Allereerst; de trespa plaatjes absoluut aflakken, anders kun je ze na 1 winter weggooien door de weersinvloeden en dat is eeuwig zonde. Het beste is met bootlak (ook wel jachtlak genoemd), dat is ook echt de lak die wordt gebruikt om boten af te lakken -> je kunt dus wel nagaan hoe goed dat afsluit. Is nogal dik en stroperig, dus moet wel goed drogen tussendoor. Ik doe altijd 3 lagen, maar misschien is 2 ook wel genoeg. Ik zou zeker van tevoren alvast het mechanisme aanbrengen waarmee je 'm op gaat hangen. Als je dat nl doet als je werk af is loop je ofwel het risico te boren in een stuk mozaiek (wat dan afbreekt) of - als je al gevoegd hebt - in het voegsel wat dan wellicht afbrokkelt. Er zijn natuurlijk meerdere middelen om 't te bevestigen. Wat je vaak ziet bij huisnummers en/of naambordjes zijn 4 schroeven op de hoeken. Kit zou ik zeker niet doen.

De eurocol lijm is heel goed maarr.... hij is bruin. Ik kan me voorstellen dat dat bij glasmozaiek (is immers tikje doorzichtig) niet mooi is, en dat je om een heldere kleur te krijgen met witte lijm moet werken. Zet je ontwerp (huisnummer) in GROTE !! lijnen uit op het plankje. Ik benadruk heel erg dat het groot moet zijn; het is nl mozaieken. Ieder nummer bestaat dus uit allemaal kleinere stukjes, dat is immers de charme van mozaieken. Tussen de stukjes houdt je een gelijkmatige voegruimte van (althans bij keramiek) ca 0,5 cm. Om je nummer er goed uit te laten springen, teken je om het nummer (of de bloem of de letter of je voorwerp) ook een duidelijke lijn van een halve centimeter zodat je het ahw 'afbakent'. De lijm moet (alweer; bij keramiek) minstens 24 uur drogen voor je kunt gaan voegen!

Nou, het is lastig om er een schriftelijke cursus van te maken merk ik maar ik hoop dat je hier genoeg aan hebt. Ik wens jullie een geweldige mozaiekdag met de buren. Het is een superleuke manier om samen bezig te zijn, dus het wordt vast en een leuke dag, en een heel leuke straat met al die mooie huisnummers!

groet
Mare

Verder werk ik in mijn workshops liefst alleen met de producten van Eurocol, zowel de lijm als het voegmiddel. Bijkomend voordeel is dat het goed werkt ook voor werken die buiten komen te hangen.

An

An

21-09-2011 om 09:25

Ha bedankt!

Mare, bedankt! We hebben gisteravond geoefend en het ziet er leuk uit. We vroegen ons wel af hoe dik de lijm aangebracht moet worden. Voor de bevestiging gaan we nog maar even nadenken.....

Groetjes, An

Dikte vd lijm

Hey An!

ook dit is makkelijker om te laten zien dan uit te leggen haha. Wat ik altijd aanhoud is zoveel lijm dat als je het opplakt (goed stevig aandrukken!) er net een heel klein beetje lijm onderuit komt.
Komt er niks onderuit, dan is ws niet het hele mozaiekstukje met lijm bedekt aan de onderkant, en dan komt daar lucht te zetten en dat kan weer scheuren in je voeg geven. Als er te veel lijm opzit dan komen er bij het aandrukken hele stukken onderuit. Die moet je dan wel meteen weghalen (met een sate-prikker, dat werkt 't best). Als je dat nl laat zitten loopt dan van stukje tot stukje de lijm, dus op de plek waar het voegsel moet komen. Het voegsel kan dan niet tot op het plankje komen (daar zit dan dus die lijm) en kan je werkstuk niet goed afsluiten.

Nou ja, hoop dat het helder is zo.
Veel plezier!

An

An

22-09-2011 om 16:03

Duidelijk!

Oke, dat is wel duidelijk hoor. Ik denk dat ik met oefenen iets te weinig heb gebruikt dan. Ik hoop dat het blijft zitten....
Groetjes, an

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.