Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annie

Annie

12-12-2010 om 13:27

Huis opgeruimd, schoon en aan kant?

Hallo

Zucht, nou, om mijn schoonmoeder maar eens te citeren "ik heb flinke achterstand in de schoonmaak" en dat verhaal klopt...

Waar en hoe begin ik ?

Wij wonen met 5 mensen in een TE klein huis (ooit samen gekocht en gedacht dat we nog wel eens gingen verhuizen).. Is er nooit van gekomen en de huizenprijzen zijn momenteel in deze stad ook schrikbarend..

Maar nu...... Drie kinderen rijker en 3x zoveel spullen rijker. Ofwel het huis PUILT UIT van de troep.
Heeeeeel veeeeeeel speelgoed/babyspullen en andere spullen die ook in dozen/zakken opgeslagen zijn.
Echt alles staat vol en zodanig vol dat schoonmaken niet leuk meer is want je werkt om de rommel heen dus absoluut geen bevredigend resultaat. Het gaat nu zo ver dat ik in geen maanden meer heb gesopt en ik ben er flauw van.

Wil gaan opruimen/sorteren.. Waar zou je heen kunnen met overtollig speelgoed ???? En andere huisraad die nog wel bruikbaar is ???? Hoe ruim ik nou eens lekker op en krijg ik weer de motivatie tot echt lekker boenen tot alles weer glimt ??

groet Annie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 14:07

Eerst....

Neem er de tijd voor, maak er geen haastklus van.
Doos voor doos doorwerken, lijkt iets verkoopbaar, zet het op MP, of doe er een ander een plezier mee (tienermoederprojecten, pleegzorg, gratisoptehalen.nl)
Maar eerst opruimen sorteren en opbergen, dan pas gaan poetsen.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 14:10

Nog een tip

www.huishoudcoach.nl

jippa

jippa

12-12-2010 om 14:14

Bij besparen

Hoi Annie, bij besparen (hierboven) heb ik net een heel verhaal geschreven. Ter ere van een verbouwing hebben wij een enorme achterstand weggewerkt. Zelfs met een kind puilde het huis uit. Ik moet zeggen: het geeft een geweldig gevoel als je klaar bent en dan is het ook beter bij te houden. Wij hebben heel erg veel via MP verkocht, het is een klusje maar levert best wat op. Verder heb ik mijn dochter ook betrokken: zij moest echt een deel van haar spullen wegdoen, maar kreeg ook een deel van de opbrengst voor haar spaarpot.
Het eerste is echter dat je moet kijken waar het mis gaat. Het tweede is een plan maken. Er staan heel veel tips van organizers op internet om je daarbij te helpen, een avondje googlen levert heel wat kennis op. Ik had ook nog wat organisingboeken uit de bieb bekeken, dat zet je wel aan het denken. Nu heeft alles veel meer een logische plek in huis en voor sommige dinegn (zoals boeken) ook een gelimiteerde ruimte. Op een gegeven moment kan er dus alleen een boek bij als er ook weer een uitgaat. Het is hier nog zeker geen showroom, maar het is gewoon veel fijner wonen. Ik hoop dat het je ook gaat lukken. Probeer niet alles in 1 keer. Heb je niet iemand die je wil helpen?

jippa

jippa

12-12-2010 om 14:16

Nog een tip

Elke avond voor het naar bed gaan 15 minuten spulletjes op hun plek leggen. Nog beter zou misschien zijn: je kinderen dat ook aanleren (?)

Lou

Lou

12-12-2010 om 14:37

Alvast bellen

Wat ik deed toen het hier ook zo uitpuilde van spullen en troepjes: kringloopwinkel bellen en grofvuil bellen, met allebei een afspraak maken, zonder dat je weet wat je ze aan gaat bieden. Dat geeft een mooie stok achter de deur: volgende week komen ze langs! Ik vond het echt dik genieten om 's avonds laat al die zooi voor het grofvuil op de stoep te zetten. Het scheelde direct een paar vierkante meter leefruimte in huis.

Chippie

Chippie

12-12-2010 om 16:12

Hier net zoals bij lou

Vlak voor een verhuizing heb ik het net zo gedaan als Lou. "Kringloop" en "grof vuil" bellen om volgende week langs te komen. Dan met vuilniszakken naar boven en met niet al te veel gedoe overbodige spullen (spullen die je langer dan een jaar niet hebt gebruikt) wegdoen. In zak "kringloop" of "(grof) vuil". Alle kapotte dingen gaan sowieso.
Ik kan altijd al redelijk goed opruimen (ik bewaar dus echt geen kinderkleding als er geen kinderen in huis zijn die het ooit gaan passen. Idem met speelgoed, etc etc). Bovendien zorg ik ervoor dat er niet teveel rotzooi het huis in komt.

Wil je dingen op MP verkopen, dan kan dat, maar dan duurt het hele proces wel wat langer. Hier hebben we nu wel een hoekje op zolder waar we rommelmarktspullen bewaren. Die spullen gaan met Koniginnedag dus weg.

Chippie

Chippie

12-12-2010 om 16:14

27 fling

Geen idee waar ik het vandaan heb en of het de goede term is. Maar soms doe ik dus de 27 fling. Dan gooi ik 27 dingen weg zonder schaamtegevoel. Geeft een heel heerlijk gevoel.

Neem de tijd

Begin op zolder.,alles wat weg kan verkopen of weggeven,daarna schoonmaken.Kies elke week een vertrek uit wat je aan wilt pakken,en ga zo je hele huis door.
koop handige opbergmanden of kratjes om dingen netjes uit te sorteren..
elk vertrek wat klaar is hou je bij door elke dag 5 minuten op te ruimen.
als je nu begint en elke week een vertrek aanpakt ,heb je eind januari een schoon en opgeruimd huis.

27?

Chippie,ik moet bekennen dat op op dit moment echt geen 27 dingen weg zou kunnen gooien zonder dat ik ze ga missen.
Nu moet ik er bij zeggen dat wij vanaf mei vier slaapkamers + de hal + de zolder hebben opgeknapt( en dus heel veel weggegooid of verkocht of weggegeven)).
maar hoe vaak doe jij dat? 27 dingen weggooien?
1x per jaar?

Chippie

Chippie

12-12-2010 om 16:28

Sus-anne

Dat kan van alles zijn: voetbalplaatjes, street beans, kindertekeningen, een kerstpakketding waar je niets mee doet, de mokken met kleine hapjes eruit (nog prima om mee te drinken, maar ik erger me er altijd aan), potjes creme die je nooit gebruikt, knutselwerkjes, kleding die je niet meer draagt, etc.

Haha, meerdere keren per jaar heb ik zo'n fling. Ik tel niet mee tot 27 hoor!

Biene M.

Biene M.

12-12-2010 om 17:01

Opruimen

Eerst opruimen maakt het schoonmaken inderdaad veel makkelijker. Wat wij deden toen we gingen verhuizen, was alles wat nog bruikbaar was en we niet meer wilden hebben verkopen met koninginnedag. Alleen wat grote dingen hebben we op marktplaats gezet, anders werd het te arbeidsintensief. Je kunt natuurlijk ook alles naar de kringloop doen. Of op de school/opvang van je kinderen vragen of ze daar nog bepaalde dingen willen hebben (maar vraag dat dan voordat je gaat opruimen).

Wat mij helpt om een volgestouwde kast of berging oid aan te pakken is lukraak wat spullen in zo'n klapkrat te doen, dat is net een mooi formaat. Die neem ik mee naar de huiskamer en aan de eettafel sorteer ik alles. Dus een deel gaat direct in een vuilniszak en wat ik wil weggeven of verkopen wordt uitgesplitst. Zorg dat je niet teveel verschillende bestemmingen hebt, want dan heb je de troep alleen maar herverdeeld en zal het evengoed nog heel lang in je berging of kast liggen.

Soms ben je in een wip klaar met die krat en dan doe je er nog één, anders doe je de volgende dag een nieuwe lading. Met krat vind ik het beter te behappen dan dat ik naar een berging kijk en niet weet waar ik moet beginnen.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 18:09

Januari

Ik heb inmiddels januari uitgeroepen tot opruimmaand. Afgezien van dochters verjaardag is het verder toch een saaie grijze maand.

tonny

tonny

12-12-2010 om 19:19

Bewaren voor de kleinkinderen?

Hm, ik zit inmiddels in die fase. En ik moet jullie ontnuchteren: veel van die dingen die je met liefde zorgvuldig bewaart, zien er 25 jaar later oudbakken en triesterig uit. Echt. Heus.

Dus gooi gerust wat meer weg. Maak foto's van de dingen die je prachtig vond en waar je veel gevoel bij hebt, maar bewaar weinig. Je kinderen zegt het later niet zoveel, die zien niets anders dan ouwe spullen.

Schiften

Toen wij verhuisden gingen we na 12 jaar uit een erg groot huis met best ruime bergruimte naar een ander ook best groot huis met zolderruimte.In die 12 jaar waren er 2 kinderen gekomen en we wisten zeker er komt er niet nog 1 en ik had 2 erfenissen (+troep) erbij gekregen.
Er moest gewoon geschift worden.......als ik alles had moeten meenemen hadden we nog een vrachtwagen erbij moeten hebben.
Een vriendin deed me een tip aan de hand.
Maak 3 stapels. 1 wat je al een jaar niet aangeraakt hebt en wat zéker weg kan.
2 wat je ook al een jaar niet aangeraakt hebt en waar je over twijfelt of wat misschien nog behoorlijk wat waarde heeft (daar hoort lego en duplo etc. ook bij,houd altijd zijn waarde)
3 wat je zeker wil houden, emotionele waarde heeft of wat je gewoon nodig hebt (b.v. gourmetstel dat je alleen zo nu en dan gebruikt).
Die eerste stapel kan al meteen weg.(zo dat ruimt al lekker op) en daar laat je de kringloop voor komen.
Die tweede stapel daar denk je over na. En gaat daarna bij 1 of 3 (dagje erna)
En stapel 3 ruim je op op de daarvoor bestemde plek.
Zo hebben wij véél weggedaan.
Je zult zien naarmate je vorderd doe je vanzelf meer van stapel 2 op stapel 1 (kan weg dus) want je word steeds makkelijker. Mensen merken ook dat je opruimt en melden zich vanzelf...euh,die playmobiel gaat dat weg? Want mijn kleinzoon...
Wij hebben zeker de helft van onze spullen weggedaan,maar ondertussen staat de zolder al weer net zo vol
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-12-2010 om 21:19

Het enige dat voor mij werkt

Ik ben lid geweest van Kaat Mossel, Fly Lady, heb 'organiseren van binnen naar buiten' gelezen maar dit hielp net als een dieet slechts tijdelijk. Het enige dat voor mij echt werkt en waarbij je alles aanpakt is het boek 'aan de slag met de huishoudcoach'. Itt tot bijvoorbeeld Kaat M. ga je eerst overal volgens een zeer handig systeem opruimen en later overal schoonmaken. Bovendien leer je routines aan. Bij Kaat moest ik een ruimte per dag doen zodat je in een week je hele huis had gedaan. Klinkt in theorie erg leuk, in de praktijk bleek altijd nét de zolder of zoiets er bij in te schieten.
Bij de huishoudcoach vlieg je in twee uur met de franse slag door je huis, per bepaalde periode ga je 1 verdieping grondig poetsen. Ook met tips voor de administratie.
Ik ben nu een week of 6 bezig en het verschil is aanzienlijk.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 07:15

Precies rosa

En die heeft dus ook een site, www.huishoudcoach.nl

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 07:17

Bewaren vd kleinkinders

Mijn schoonouders hadden heel veel bewaard, playmobil, lego, allerlei poppetjes, en jongens wat hebben hun kleinkinderen daar enorm mee gespeeld, echt uren zoet.
Dus duplo,lego, knex en playmobil bewaren wij.

Biene M.

Biene M.

13-12-2010 om 07:20

Ook bewaren:

Boeken!

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 08:36

Mja boeken

Ik heb heel veel kinderboeken bewaard uit mijn kindertijd, maar, hoewel mijn kinderen graag lezen, sloegen de boeken niet aan. Pinkeltje een beetje, maar Wipneus en Pim bijvoorbeeld helemaal niet. Wat een langdradig gedoe is dat zeg..

Polly Shearman

Polly Shearman

13-12-2010 om 10:09

Wipneus en pim!

Ik had als kind heel weinig boeken, al las ik heel veel op school. Ik mocht ook van de juf soms boeken mee naar huisnemen om te lezen.
Zo was ik heel erg fan van wipneus en pim! Maar heb daar helaas maar 1 boekje van.
Zouden die nog in de bieb staan nu?
Groet, polly

Biene M.

Biene M.

13-12-2010 om 11:04

Boeken

Mijn moeder recenseerde vroeger kinderboeken voor een krant, daardoor kreeg ik er enorm veel. Ik heb alles bewaard en weliswaar bleek ongeveer de helft gedateerd en een deel van de rest niet naar de smaak van mijn dochter, maar wat was er nog veel de moeite waard! Vrijwel alles van Annie M.G. Schmidt, Dr. Seuss (nu niet meer in mooie vertaling te verkrijgen), Roald Dahl en veel Nijntje, Maurice Sendak en nog veel meer. Ik ben een vreselijke boekenkoper en bespaar met mijn oude boeken honderden euro's en vind het geen ramp dat ik in de loop der jaren een paar kilo boek teveel heb bewaard.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 11:39

Polly

Op Marktplaats vindt je ze vast nog wel.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 12:03

Oh en polly

Op bol.com staan ze ook, nieuw en tweedehands!

mijk

mijk

13-12-2010 om 13:44

Polly heb

al hele stapels gescoord voor de kinderen bij de kringloop!

Mijk

herfst

herfst

13-12-2010 om 15:16

Flylady

Als je googled op Flylady, dan kom je op een amerikaanse website met allerlei tips om in 15 minuten per dag, je hele huis op orde te krijgen. het is even onoverzichtelijk in het begin, maar daarna gaat het wel. kijk eens bij babysteps of geef je op voor de dagelijkse e-mail waar dan de kleine opdrachtjes in staan.

ik heb het een tijdje gedaan - werkt perfect - met humor!

herfst

Mover

Mover

13-12-2010 om 16:32

Voedselbank

Ik heb het al vaker gezegd (in andere draadjes): de voedselbank! Veel voedselbanken zamelen ook goede spullen in voor mensen die het nodig hebben. Dus geen knuffels, maar wel huisraad, (kinder)kleding enz.
Mijn tip: bel de lokale voedselbank en vraag of ze je spullen kunnen gebruiken.

CCBloom

CCBloom

14-12-2010 om 21:23

Ook knuffels

Heb pas een zak met 50 knuffels naar de voedselbank gedaan. Zagen er nog goed uit, maar alle kids hebben hier nog zeker 10 knuffels zelf liggen, dus de rest kon weg. Voedselbank maakte er sint en kerstcadeautjes van. Wellicht verschilt het per voedselbank?
En dan verzamelen voor de rommelmarkt voor koninginnedag, de kerk, de school????
Een tip van een vriendin van mij: neem voor iedere kamer 5 minuten en de woonkamer 10 om eventjes elke dag op te ruimen. Het werkt!

esdoorn

esdoorn

16-12-2010 om 13:30

Wat als je man niets wil wegdoen?

Wat als je man (bijna) alles wil bewaren (jaren niet uitgepakte verhuisdozen...) en dan ook nog tig hobbyverzamelingen heeft waar driekwart van de zolder mee vol staat? Wij hebben wat dat betreft niet veel aan de zolder, heel frustrerend. Wie weet raad?

Esdoorn

Man weg doen?
Als dat geen toch optie is dan stellingkasten op zolder plaatsen en schiften wat er wel en niet in kan. Stellingkast vol=de rest weg? Dingen tijdelijk in opslag doen, als hij er niet naar terugverlangt alsnog weggooien? Zelf dingen stiekem weggooien?

Cora

Cora

16-12-2010 om 14:37

Helaas pindakaas

Ik heb gisteren met poetsen van een erg vieze stoffige bovenkant van een kast 'zomaar' wat kapot laten vallen. Ach wat jammer, nu ligt het in de vuilnisbak.
Nee, het was geen erfstuk of iets belangrijks om te bewaren maar zo is het wel gemakkelijk om met fatsoen van dingne af te komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.