Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizer

Verhuizer

12-12-2014 om 14:50

Huis kopen?!

Vanmorgen zijn we bij een huis wezen kijken. Onze eerste bezichtiging maar heeft eigenlijk alles wat we nodig hebben. Het gaat om een combinatie van wonen en werken.
In ons huidige huis wonen we nu 12 jaar. Wat gaan we nu doen? Wil ook die makelaar niet direct laten weten dat we interesse hebben maar wil ook niet risico lopen dat huis aan ons voorbij gaat...
Ons eigen huis is nog niet in de verkoop maar heb goede hoop dat dat niet heel lang hoeft te duren.
Maar wat gaan we nu doen? Moeten we een makelaar in de hand nemen om het huis te kopen? Wat zijn de voordelen daarvan en de nadelen (kost veel geld denk ik).
We hebben een eigen bedrijf en zijn erg druk en willen graag het huis voor de juiste prijs kopen...

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:52

stap 0

In deze tijd zou ik toch echt eerst het huis wat ik heb eerst verkopen. Waarom denk je dat dat geen probleem is?

Minthe

Minthe

12-12-2014 om 15:28

Kopen

Wij hebben afgelopen maart een bod gedaan op een pand wat ook vrijwel direct geaccepteerd is. Dat ging heel snel! Maar daarna zijn we nog wel bijna 'n half jaar bezig geweest de financiering rond te krijgen. Grootste probleem was dat ons huidige huis nog niet verkocht was, en ook nog niet te koop staat omdat we het vrijwel zeker binnen 'n paar weken kwijt zijn. We gaan eerst nog flink verbouwen aan ons nieuwe huis en willen pas in de zomer verhuizen.

De banken zijn heel wat strenger geworden ten opzichte van 12 jaar geleden, dus in plaats van 'n makelaar zou ik eerder een financieel adviseur in de arm nemen. Tenzij je ruim voldoende spaargeld hebt om twee jaar dubbele woonlasten te kunnen betalen en niet afhankelijk bent van de overwaarde van je huidige huis. Dan kan je hypotheek zo rond zijn.

Wij hebben tot nu toe al onze huizen (4 stuks) zonder aankoopmakelaar gekocht. Verkopen doen we wel met makelaar.

mirreke

mirreke

12-12-2014 om 16:34

Wacht eerst maar af of je wel kunt kopen!

Voor zelfstandigen zijn de banken heel streng. En in 2015 mag je weer 8 procent minder lenen!

Ik ken meerdere verhalen van mensen die toch echt geld genoeg hebben voor een aardig huis, een flink bedrag zelf meebrengen, maar zelfstandig zijn en dus gewoon geen lening krijgen, nergens. Banken zijn erg huiverig geworden...

En als je dan al een huis hebt, wat je daarna pas wilt gaan verkopen...

Verhuizer

Verhuizer

12-12-2014 om 16:36

Minthe

We zijn al wel bij een hypotheker geweest voor wat we kunnen lenen. Dat moet wel goed komen. Ons oude huis is een prijsklasse en segment wat aantrekkelijk is voor starters. Het gaat er nu even om, wat we eerst gaan doen.Moeten we eerst een taxatie laten doen of gaan we eerst in onderhandeling?
En dan kan er dus nog een flinke tijd overheen gaan of de financiering wordt goedgekeurd? En al die tijd kan de koper niet met iemand anders in zee gaan omdat wij bezig zijn met de aankoop? Spreek je dan tijdens het bieden al af per wanneer je het huis wilt aanvaarden? Maar als dat nu voor de termijn is dat de financiering rond is gekomen, wat dan?
Veel vragen maar is voor mij ook weer even nieuw allemaal..

Verhuizer

Verhuizer

12-12-2014 om 16:38

Mirreke

We hebben het al laten berekenen, met dit jaar erbij zou het te lenen bedrag hoger zijn (goed jaar gemaakt) maar ook is er volgend jaar minder te lenen.
Maar als je nu het traject in gaat leen je dan volgens de regels van 2014?

Kopen onder voorwaarde

Je kunt misschien ook kopen onder vorwaarde dat je eigen huis verkocht is. Dan komt er wel een bepaalde einddatum in het contract te staan,w ant de verkopers moeten ook een keer verder kunnen. Of dat kan, of de verkopers ermee akkoord gaan, dat is allemaal aan de markt. Ik heb het indertijd wel gedaan, zowel met mijn huis dat ik wilde verkopen als met het huis dat ik gekocht had.
De kopers van mijn huis bleken ook een koper te hebben, maar helaas had die koper in al zijn optimisme op basis van zijn eerste baan een krediet genomen voor een auto. En dat krediet telt superzwaar mee. Dus ging het hele cirkeltje pas een aantal maanden later door.

Misschien is dat een optie voor je.

Tsjor

Minthe

Minthe

12-12-2014 om 17:19

Op papier

Op papier konden wij de lening ook makkelijk krijgen, maar in de praktijk was het best lastig een bank te vinden die daarin mee wilde gaan Wij zijn ook ondernemers, dat vond de bank 'eng'. En we wilden een raar pand, waar we ook nog eens flink aan moeten verbouwen. Vond de bank ook niet echt een succes Daarnaast mochten we niet alleen de (verwachte) overwaarde van ons huidige huis niet meetellen ('n ton), maar moesten we ook 2 jaar dubbele woonlasten van ons spaargeld aftrekken. Het bedrag dat we op papier konden lenen moesten we dus verlagen met bijna anderhalve ton! Voordeel is wel dat we -zodra ons huis verkocht is- we meteen het eerste leningdeel kunnen aflossen.

Wij zijn met de verkopend makelaar gaan praten toen we een bod wilden doen. Dat was vrij snel geregeld. De periode voor de ontbindende voorwaarden is tegenwoordig meestal rond 6-8 weken. Binnen die periode moet je je financiën geregeld hebben, of bewijs hebben dat het niet gaat lukken. Omdat wij een nogal gecompliceerde casus hadden hebben we die datum twee keer verlegd. Daar was de verkoper niet zo blij mee, maar hij heeft er uiteindelijk wel mee ingestemd. Als hij dat niet had gedaan was de koop niet doorgegaan. De overdracht schoof uiteraard mee naar achteren.

Als je nu een hypotheek afsluit leen je vermoedelijk onder voorwaarden van 2015. Ik ga er vanuit dat de datum van de offerte telt, en die krijg je vrijwel zeker niet meer voor het nieuwe jaar.

over verkoop

Minthe: "Grootste probleem was dat ons huidige huis nog niet verkocht was, en ook nog niet te koop staat omdat we het vrijwel zeker binnen 'n paar weken kwijt zijn. "

Je kan best je woning te koop zetten met de kanttekening dat niet eerder dan over een half jaar wordt opgeleverd. Dat weet ik, want ik heb het zelf een aantal jaren geleden gedaan. Onze nieuwbouwwoning zou in de zomer worden opgeleverd, in het voorjaar ging de woning waar we woonden in de verkoop, iets eerder dan oorspronkelijk gepland wegens de crisis, de verkoop was na een paar weken al rond (april) maar de oplevering was pas in september.

groeten,

Temet

Voorwaarde

Wij hadden als voorwaarde dat mijn huis verkocht moest zijn en de termijn daarvoor was 6 maanden, geloof ik. Maar er was toen wel al een koper in beeld (met dezelfde voorwaarde).

Tsjor

Rustig adem halen

Nee verhuzer. Ik denk niet dat het je lukt om nu nog volgens de regels van 2014 te lenen. Veel belagrijker: de potentiele koper van het huis waar je nu woont leent volgens de regels van 2015 (of 2016).
Dat er minder geleend kan worden heeft effect op de waarde van het huis.

Ik zou toch eerst je eigen huis verkopen.

Nieuwhuis

Nieuwhuis

15-12-2014 om 19:48

kopen - verkopen

Kan best een logische volgorde zijn al is het gangbare advies om het andersom te doen. Dat ligt er maar net aan wat je zoekt als nieuw huis. Is dat 13 in een dozijn dan is eerst verkopen slimmer want dat nieuwe huis dat vind je dan wel.
Maar wij hebben eerst gekocht. We zochten een huis met speciale features en zijn daar ook best lang naar op zoek geweest, een aantal jaren zeker. Toen er te koop kwam wat we wilden hebben we toegeslagen en hebben daarna pas ons toenmalige huis te koop gezet.
Wat je je moet afvragen is, komt een huis zoals je wilt en nu hebt gezien heel regelmatig op de markt of is dit echt een buitenkansje voor jullie? Heb je de financiele ruimte om even 2 huizen te hebben of niet de topprijs voor je oude huis te hoeven hebben? Allebei ja, dan zou ik er nu werk van maken en niet afwachten tot je oude huis verkocht is. Dikke kans dat dit nieuwe huis dan niet meer te koopmstaat en dat je achter het net vist.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2014 om 19:58

hangt er van af

Overleg zeker ook even met de makelaar over hoe de aankoop in zijn werk gaat. Ik heb begrepen dat de regel dat een verkoper maar met 1 mogelijke koper tegelijk mag onderhandelen voorbij is. Dus vraag ook aan de makelaar wat verstandig is. Taxeren voordat je gaat bieden is volgens mij hoogst ongebruikelijk. De makelaar kan je adviseren over wat een goed bedrag voor het huis is. Die taxatie is later wel relevant voor het verkrijgen van je lening.

Of je eerst moet verkopen? Hangt er sterk vanaf. Sommige huizen zijn (ook nu) dusdanig gewild, dat verkopen geen probleem is. Heb dat nu ook bij mijn zus gezien. Heeft paar maanden geleden al een huis gekocht, gaat pas in mei over, hebben juist tijdje gewacht met eigen huis in de verkoop te zetten. Het staat nu in de verkoop en de kijkers (en bieders) buitelen over elkaar heen. En omdat die mensen hun huidige huis allemaal al hebben verkocht, hebben ze haast (terwijl het huis pas over 5 maanden vrij komt). Ze verkopen deze week het huis dus waarschijnlijk - boven de vraagprijs. In de straat daar stonden meerdere huizen te koop, en bij iedereen ging het zo. Maar ook daar kan de makelaar je over adviseren; zo iemand wet hoe courant jullie woning is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.