Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

28-12-2015 om 08:21

Huis ingestort. Wat nu?

De flat waar een familielid van mij woonde, is vannacht ingestort door een explosie. Ze heeft tijdelijk onderdak bij haar moeder. Maar ze heeft niets meer. Alleen de kleding die ze gisteren droeg. Waar moet ze beginnen? Welke stappen moet ze nemen? Moet ze contact zoeken met de woningbouwvereniging, met de verzekering? Ze heeft natuurlijk ook geen papieren meer. Kan ze hulp vragen bij een maatschappelijk medewerker? Wie heeft ervaring?

Noet

Noet

28-12-2015 om 08:32

crisiteam

in dit soort situaties wordt er door de gemeente vaak een crisisteam opgezet die gaat begeleiden.
Als eerste de verzekering bellen, die bieden hier ook hulp bij. Ook als je je polisnr niet weet kunnen zij die wel vinden, moet je natuurlijk wel je verzekeraar weten, of via een tussenpersoon als je het daarmee geregeld hebt.

Sterkte, de schrik zal er goed inzitten.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 08:35

nou

Wat erg. Gewoon beginnen met bellen wat je al zegt. Dat komt wel goed. Overal vragen wat je nu moet doen. Op speaker zetten en een ander laten schrijven.

Ali

Ali

28-12-2015 om 09:41

Stichting Salvage bellen

http://www.stichtingsalvage.nl

Wat ongelofelijk naar voor je familielid!

Na het incident komt de nazorg op gang, en dat gaat via de gemeente. Dus de eerste opvang, begeleiding etc. Ik weet uit ervaring dat dat soms niet meteen soepel gaat, dus hou daar rekening mee.

Wat je familielid kan doen is alvast bellen met stichting Salvage. Dat is een organisatie die zich bezig houdt met de eerste zaken na een brand of explosie, en zij worden bijna altijd ingeschakeld door brandweer, politie of gemeentes na een incident. Op de website staan ook hele praktische tips.

Sterkte!

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 09:51

nu.nl

Op nu staat al dat de verhuurder bezig ismet vervangende woonruimte. Dat is allang in gang gezet. Je moet alleen zorgen dat iedereen weet hoe je te bereiken bent.

Hortensia

Hortensia

28-12-2015 om 10:04

woningbouw en gemeente

Heel belangrijk: ze moet dit niet alleen doen. Ze heeft nu mensen nodig die haar helpen en e.e.a. uit handen nemen. Zoals bijvoorbeeld telefoontjes plegen, en denk ook aan het contact opnemen met een werkgever.

Ik hoorde op de radio dat de woningbouwvereniging en de gemeente met elkaar in gesprek zijn m.b.t. de opvang. Neem daar dus eerst contact mee op.

Vraag ook of er een vorm van slachtofferhulp is. Want het is fijn als de boel praktisch gezien loopt, maar het is me nogal niet niets als dit gebeurt en je in één klap alles kwijt bent! (ik denk zelf dan ook meteen, met Alphen a/d Rijn in gedachten: lieve help, en de huisdieren...?)

En verder je verzekering. Die regelt waarschijnlijk ook kleding en zo en kunnen haar meer vertellen hoe dat in zijn werk gaat.

Ik neem aan dat ze ook haar computer en telefoon kwijt is. Heeft ze bijvoorbeeld afspraken en contacten ergens in een cloud staan? Ik heb zelf alles in mijn google account en belangrijke documenten in Dropbox.

Heeft ze haar pinpas wel? Anders even naar de bank en regelen dat ze contact geld heeft om te kunnen kopen wat ze acuut nodig heeft. Bewaar de bonnen voor de verzekering!

Bellefleur

Bellefleur

28-12-2015 om 10:40

Goede tips.

Salvage heb ik doorgegeven. Ze heeft contact gezocht met gemeente en woningbouwvereniging. Nog geen respons. Ze is haar computer kwijt, haar telefoon heeft ze nog. Pinpas is geblokkeerd. Het bewaren van bonnetjes zal ik ook doorgeven. Het is wel duidelijk dat ze heel veel zelf moet regelen. Tot nu toe geen steun van instanties. Ik vraag haar ook of ze spullen heeft opgeslagen in een cloud.

Hortensia

Hortensia

28-12-2015 om 11:00

instanties

Ja, die worden hier ook door overvallen. En voor de boel dan loopt...

Ik weet van berichten over mensen die dergelijke calamiteiten hebben meegemaakt (denk aan Alphen, maar ook andere situaties) dat je inderdaad veel zelf moet regelen. Ze doen hun best, maar wie zelf actief aan de slag gaat bereikt toch iets meer.

Heel belangrijk is: om hulp durven vragen in haar directe omgeving. Is er bijvoorbeeld iemand met een pitbullmentaliteit die dit stukje van haar over kan nemen?
Is er ook iemand die heel goed dingen kan regelen en organiseren en als coördinator kan optreden, voordat iedereen goedbedoeld als kippen zonder koppen door elkaar heen gaan rennen en de chaos alleen maar groter wordt?
Want dat is ook belangrijk bij calamiteiten: "help!" durven roepen en de boel delegeren. Omdat je zelf al zo door elkaar geschud bent. Maar dat hulp vragen moet ze toch echt zélf doen, heel duidelijk en zonder schroom.

En wellicht ten overvloede: verzekering bellen

vlinder72

vlinder72

28-12-2015 om 11:01

verzekeringsmaatschappij

Neem contact op met de verzekeringsmaatschappij. Het isinderdaaf stichting salvage die voor de eerste noodhulp zorgt.

Verzekeringsmaatschappij kan helpen met contacten. Geldvoor eerste voorzieningen etc.

Fruitella

Fruitella

28-12-2015 om 11:44

Administratie

Probeer de gegevens van alle instanties die je hebt gebeld, datum en afspraken, kort te noteren en bewaar het in een klapper oid. Later kan je de boel indelen met tabbladen. Op een gegeven moment groeit zoiets je boven het hoofd, als je het moet onthouden. Zet alle nummers in je telefoon en maak er een kopie van.

Bewaar alle bonnetjes, zet achterop waarvoor het was. De verzekering vraagt misschien om bonnen ivm vergoeding (bijv. van de kleding die je had en van de kleding die je nog moet aanschaffen). Daar heb je waarschijnlijk geen of nauwelijks bonnen van (of die liggen daar nog). Vraag in je omgeving of mensen hun kledingbonnetjes willen geven, van afgelopen jaar en komend jaar. De verzekering maakt het niet uit, maar ze hebben wel een bewijs nodig (maar misschien doen ze in dit geval niet zo moeilijk, maar dat hoor je vast later wel).

Ik vraag me trouwens af of je water, gas, electra en de huur stop moet zetten of juist (nog) niet. Het scheelt weer in kosten en ze genoeg moeten uitgeven de komende tijd.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 11:52

fruitella

Beetje vreemd dat je iedereen moet vragen om bonnetjes die jij dan moet gaan indienen. De verzekering weet dat er een explosie en instorting is geweest en gaat dan heus geen bonnetjes eisen. De meeste verzekeringen werken dan ook op een andere basis dan dat.

Fruitella

Fruitella

28-12-2015 om 12:01

Nouja

In mijn omgeving is iemand die een (korte) brand in huis heeft gehad en die moest of bonnen overleggen of er werd een dagwaarde bepaald (die was meestal lager). Misschien dat hier een uitzondering opkomt, maar het kan geen kwaad te vragen. Mail vrienden en misschien hebben zij nog wat bonnen liggen. Het kan geen kwaad: gewoon in een grote schoenendoos bewaren. Je giro-afschriften gelden niet per definitie als kassabon.

En schakel de omgeving in als het nodig is voor de eerste levensbehoeftes (toiletartikelen, schoenen, kleding, oude telefoon).. voor echt winkelen zal haar hoofd niet naar staan de komende tijd.

Hortensia

Hortensia

28-12-2015 om 12:03

bonnen

Niet zozeer de bonnen van de dingen die nu weg zijn, maar de bonnen van de dingen die je nu gaat kopen. Misschien heb je ze niet nodig, maar dit zijn dingen waar je beter mee verlegen dan om verlegen kunt zitten

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 13:19

ja sorry hoor

Bonnen van anderen inleveren? Ik vind het maar gek, sorry. Vaak bepalen ze gewoon een vaste waarde voor de inboedel en vervanging van kleding etc. Je kleding is gewoon tweedehands dus die waarde is onbelangrijk.

Bellefleur

IK woon zelf vlakbij Drachten en via facebooksites kan ze waarschijnlijk snel aan eerste spullen komen zoals meubels. Er wordt altijd heel veel weggegeven en er zit vaak goed spul bij. Omdat zij natuurlijk nu geen pc hebt kun jij wellicht veel voor haar regelen...een van de groepen heet: ik zoek in Drachten en omgeving. Sterkte!

Bellefleur

Bellefleur

28-12-2015 om 14:27

Spullen

Ze is nog niet toe aan verzamelen van spullen. Ze moet eerst de zaken regelen: financiën, verzekering etc. Vanmiddag een bijeenkomst voor de betrokkenen. Dan hoort ze vast meer.

Bellefleur

Bellefleur

29-12-2015 om 21:34

Alles loopt

Alles loopt nu. Familielid heeft contact gehad met stichting Salvage, met de verzekering, politie. Er is een meldpunt voor vragen. Ze heeft aangifte gedaan, en de gemeente is soepel: ze hebben allemaal wat geld gekregen, en de gemeente regelt zo snel mogelijk gratis rijbewijzen en paspoorten. Ze heeft het gapende gat gezien, waar eerst haar huis was. Dat was heftig.

Hortensia

Hortensia

29-12-2015 om 21:45

Bellefleur

Fijn dat je even een update schrijft. Dit soort dingen houden me best wel bezig, net als die brug in Alphen om maar eens wat te noemen. Wat lijkt het me inderdaad confronterend om dat gat te zien...

Fijn dat de gemeente gratis rijbewijzen en paspoorten regelt! Een hele zorg minder!

Ali

Ali

29-12-2015 om 21:54

Impact groot

Dat klinkt goed, fijn dat t soepel loopt met de instanties.
De impact van zo'n incident is groot, ook emotioneel. Sterkte hoor, voor je familielid!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.