Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

20-06-2013 om 21:05

Huis gekocht, willen schutting plaatsen, buren willen dit waarschijnlijk niet...

2 augustus is de overdracht van ons nieuwe huis. De huizen hebben diepe achtertuinen en het viel mij al op dat er bijna geen afscheidingen zijn zodat je links en rechts ook de andere tuinen ziet. Ik ben erg gesteld op privacy en we hebben dan ook plannen om links en rechts een schutting te plaatsen. Nu ging mijn vriend vanavond even de sleutel halen bij de buren en zou dit alvast voorzichtig noemen. In het kader van het opknappen vd tuin. Voordat hij hier over kon beginnen zei de toekomstige buurman dat ze erg gesteld waren op de grote tuinen en de doorkijk en dat ze niet hoopten dat wij van plan zijn daar een schutting van 2 meter hoog te plaatsen. Aangezien we graag een goede verstandhouding willen hebben met onze toekomstige buren (erg aardige mensen , ze wonen er al erg lang en kennen alle ins en outs van die straat, worden ook erg gewaardeerd ) dus mijn vriend heeft het in het midden gelaten. Zoiets gezegd dat als we iets van plan zijn we dat natuurlijk in goed overleg willen doen. Ik was er al een beetje bang voor dat wij iets anders willen dan zeg maar de trend van de straat is (jaren 30 woningen, tuinen ongeveer 6x 15 m). Ik vraag me dan nu ook af hoe zou je zoiets kunnen aanpakken....ik vind het niks zo'n open tuin met de buren maar ik wil ook graag een goede verstandhouding natuurlijk.
Wie heeft tips?
Bedankt,
Oregano

Merel

Merel

20-06-2013 om 21:12

Uitproberen

Ik zou het denk ik even op zijn beloop laten en eerst eens uitproberen hoe 'erg' het is, zonder schutting. Zit je erg op elkaars lip, of valt het juist reuze mee. De openheid kan n.l. misschien ook wel heel prettig zijn, je bent het alleen niet zo gewend.
Mocht het echt niet bevallen kan je eventueel nog besluiten alleen een schutting op de eerste paar meter zetten, daar waar je bijv. graag zit.
Wij hebben hier geen schuttingen maar struiken en heggen, dus ook besloten, maar als de achterste helft van mijn tuin open zou zijn, zou ik dat niet zo'n punt vinden, daar zit ik nl. nooit (daar spelen de kinderen)
En wellicht wordt dan een heg of een schutting van klimop op ijzergaas weer wat meer gewaardeerd dan een houten schutting?

bibi63

bibi63

20-06-2013 om 21:24

2 kanten

Ik hou zelf ook erg van privacy, maar ook van ruimte en veel groen. Ik begrijp het dilemma. Ik weet niet hoe jullie tuin is gesitueerd, maar is het een optie om je zit/relax gedeelte te situeren aan de kant van je huis en daarnaast wat struiken/schutting/heg o.i.d. zodat je daar ongezien kan zitten/relaxen/eten en dan dieper in de tuin de boel open laten. De plek waar je niet zit maar geniet (van elkaars) groen/planten/bloemen? Uiteraard afhankelijk van de zonzijde enz.
Gr. Bibi

Mussie

Mussie

20-06-2013 om 22:14

Ik vind schuttingen erg lelijk

Ik vind schuttingen echt wanstaltig. Maar goed, ieder z'n smaak. Ik zou het ook even aankijken maar wel de directe aangrenzing met de buren begrenzen met een heggetje ofzo. Groeit snel genoeg. En dan heb je toch je privacy en geen conflict met je buren.

Vic

Vic

20-06-2013 om 22:28

Hmmm

Ik denk dat dat weinig goeds belooft, zo'n buurman die zich gelijk al zo dominant opstelt. Ik denk dat je het best nu alvast al kunt nadenken over een compromis
Mijn buurman wilde trouwens laatst ook een andere schutting, of een gemetseld muurtje. Ik heb gelijk gezegd dat ik daar geen geld voor had, maar dat hij gerust wat neer mocht zetten. Heeft hij vervolgens mijn oude schutting laten staan en zijn nieuwe er tegenaan. Ook goed

oregano

oregano

20-06-2013 om 22:51

Vic, compromis graag zsm idd

Tja daar ben ik ook bang voor, maar ik hoop dat ik beren zie die er niet zijn....we hebben nog 3 dagen bedenktijd en ik wil graag dit weekend duidelijkheid over welk compromis er mogelijk is. Dus toch met buren in gesprek gaan en vragen of er wat hen betreft uberhaupt een mogelijkheid bestaat. Mensen wonen er al sinds 1975 dus ik begrijp ook wel dat ze aan dit vrije uitzicht gewend zijn en hier erg aan gehecht zijn. Dus best een punt van zorg voor me.

Vic

Vic

20-06-2013 om 23:12

Verworven rechten

Ja, da's lastig, die mensen wonen er al tig jaar en 'wij doen het hier nu eenmaal allemaal zo'. Wat dat betreft ben ik zo blij met mijn buurtjes (aan de andere kant, niet die van hierboven) die er al sinds 1955 (!) wonen. Ze vinden het juist gezellig dat er nu iemand met kinderen woont, nadat hun buurvrouw (die er ook vanaf de bouw woonde) naar een verzorgingshuis was gegaan. Soms komt buurman vragen of ik de klimop wil weghalen, en dan gewoon op normale toon dat ik het ook nog doe

cornilla

cornilla

21-06-2013 om 07:54

Bekend probleem

HIer hetzelfde gehad. De buren wilde het ook open houden voor het uitzicht. Als we al een struikje plaatsten hadden we al ruzie want dat struikje kon hoog worden en dan waren ze hun uitzicht kwijt. Probleem was dat zij nooit in de tuin zaten en wij wel. We wilden 6 jaar lang een schutting maar hadden ook geen zin in ruzie. Totdat ze opeens zelf een schutting gingen plaatsen totaal onverwacht we wisten niet wat ons overkwam. Maar ik zou me nog eens goed bedenken als je zelf graag een schutting wil en dit is de stemming al bij je buren!!

nathalie

nathalie

21-06-2013 om 08:37

3 dagen bedenktijd?

Bedoel je dat je evt. van de koop af zou willen zien omdat de buren liever geen schutting hebben?
Wij hebben dit ook gehad hoor, zowat de eerste zin van onze toekomstige buren was jullie gaan toch niet uitbouwen hoop ik? Hmmm, tja, we hebben toen gezegd dat we dat allemaal nog wel zouden zien. De uitbouw staat er inmiddels, buren vonden het niet echt leuk maar zijn wel zo reëel dat ze snappen dat het onze keus en ons huis is.
Idd zijn er tussenoplossingen mogelijk, al genoemd hier, en als je dat overlegt dan hoeft er geen ruzie te komen hoor. Het is op zich niet zo gek dat de buren aangeven wat ZIJ willen, maar dat mag jij ook.
Wij hebben gezegd dat we bereid waren om de uitbouw wat minder groot te laten worden dan officieel mag (waren we toch al van plan maar het is maar hoe je het brengt ) en jij zou kunnen zeggen dat jullie dan wel bereid zijn om de schutting niet over de hele lengte te zetten, dat ze mee mogen denken over kleur en materiaal 'want jullie kijken er tenslotte ook tegenaan' enzo.

P

P

21-06-2013 om 09:09

Mussie en oregano

Ik heb een vinextuin van 5,5 bij 8 meter en ik kan schuttingen nog zo lelijk vinden ik wil graag een beetje prive zitten in mijn tuin. De tuinen zijn zo klein dat als je geen schutting plaatst je bijna vanaf je stoel kunt mee-eten bij de buren. Zou jij dat willen?

Oregano: je mag op je eigen grond altijd een schutting zetten van bijna altijd 1,80. Kijk dit na bij de APV van je gemeente. Ik zou eerst eens kijken waar je een terras wilt maken en daar een schutting plaatsen en dan eventueel voor je terras (dus helemaal op je eigen tuin) een haag ofzo.

Je hebt recht op je privacy hoor, mijn ouders bewoonden een huis uit 1968 en daar stonden lang alleen lage paaltjes met ijzerdraad als afscheiding maar ik weet niet anders dan dat er schuttingen stonden (ik ben uit 1972) dus het is echt niet zo dat iedereen uit die tijd nog zonder schuttingen leeft.

Rafelkap

Rafelkap

21-06-2013 om 09:28

Haagbeukjes

Jullie zijn misschien zo dominant aanwezig dat zij zelf een schutting willen
Waarom willen jullie meteen de hele tuin barricaderen? Als je helemaal apart wil zitten moet je een vrijstaand huis kopen Ik neem aan dat jullie een plek willen om rustig te kunnen zitten, maar dat hoeft niet in de hele tuin. Wat haagbeukjes is dan ook een alternatief.

P

P

21-06-2013 om 10:09

Rafelkap

niet iedereen heeft geld voor een vrijstaand huis, waarom je in dat geval geen recht op privacy hebt is mij een raadsel

Rafelkap

Rafelkap

21-06-2013 om 10:17

Nee, dat weet ik ook wel. Maar dat is natuurlijk wel zo, als je echt rust wil moet je op een hutje op de hei.
Ik verwachtte al wel weer wat teentjes

oregano

oregano

21-06-2013 om 10:19

Nu idd alleen paaltjes met soort gaas

Dus helemaal open, behalve het 1 e stuk, daar staat 1 schuttingdeel naast het terras. We gaan maar met ze in gesprek en vragen wat zij acceptabel vinden. Een open draadschutting met klimop of een hogere haag dan het gaas nu is misschien een compromis....jammer dat dit nu toch wel wat de pret drukt, maar ik wil gewoon graag een goede verstandhouding met mijn buren. Maar het is inderdaad ook zo dat wij ook mogen zeggen hoe wij het graag zouden willen, net als zij....bedankt voor het meedenken en reacties.

nathalie

nathalie

21-06-2013 om 11:13

Niet vragen

wat zij acceptabel vinden, is mijn advies. Zo zijn wij ook begonnen (zo van wij zijn nieuw, zij hebben oudere rechten enzo) en het liep er snel op uit dat ze alles dachten te kunnen bepalen. Toen wij een conifeertje uit onze achtertuin haalden omdat die te dicht op het raam stond naar onze zin waren ze helemaal boos want zij keken daar zo leuk op uit en wij hadden dat moeten overleggen.
Wel natuurlijk zoveel mogelijk dingen in overeenstemming proberen te doen maar ga daarbij uit van wat JIJ wilt. Overdrijf dat desnoods een beetje zodat je een onderhandeling creëert, buren blij dat ze hebben mogen meepraten en jij hebt wat je wilt.

Hek met bladverliezende planten

Je kan een hek nemen en het met klimop laten begroeien, wat je ook nog kan doen is in plaats van klimop bladverliezende klimplanten nemen. Dat hebben wij, maar ik moet erbij zeggen dat de boel niet helemaal dichtgroeit. Misschien op termijn wel, en dan zou je moeten kiezen voor klimplanten met groot blad (en dus niet, zoals hier, voor kamperfoelie). Vaak is het blad ook pas op zijn grootst in juli/augustus, dus als je de boel al in mei dicht wilt hebben is dit ook geen oplossing.

Het voordeel van deze aanpak is wel dat je tuin niet deels in de slagschaduw van je eigen schutting ligt.

P heeft overigens gelijk vziw: je hebt het recht om een erfafscheiding te plaatsen, mits aan jouw kant van de erfgrens en niet te hoog.

Andere mogelijkheid: hoge bamboe. Dicht, groen(blijvend) en 2-3 meter hoog.

Groeten,

Temet

oregano

oregano

21-06-2013 om 12:01

Briefje in de bus gedaan

Omdat ik graag zsm duidelijkheid wil en niet goed tegen sluimerende zaken kan zeg maar hebben we een briefje bij hen in de deur gedaan en gevraagd of we dit weekend met hen kunnen overleggen over de tuin, dat we graag eea in goed overleg willen omdat we een goede verstandhouding belangrijk vinden en dat er vast alternatieven zijn te bedenken waar we ons beide in kunnen vinden. Maar dat we dus wel iets willen als afscheiding. Nou spannend hoe dit verder gaat. Open draadschutting met klimop vind ik zelf het mooiste alternatief.

P

P

21-06-2013 om 14:32

Rafelkap

Waarom verwacht je teentjes? Ik heb er toch OOK een smiley bij gezet?

Rust krijg je niet want rust bestaat voornamelijk uit geluid. Het gaat er om dat je niet constant iemand recht in het gezicht hoeft te kijken en de hele tijd goedemorgen, goedemiddag hoeven te zeggen. Dat is iets wat toch heel erg veel mensen zouden waarderen.

Mussie

Mussie

21-06-2013 om 18:18

Ik las het later terug en bedacht dat ik me wel iets aardiger uit had kunnen drukken. Ik was me alleen aan het inleven in de buren en zou het echt heel vervelend vinden als iemand ineens een schutting neer zou zetten omdat ik dat dus niet zo mooi vind.
Ook bij een kleine tuin zou ik liever een andere oplossing kiezen, want ik snap heus wel dat je niet elke ochtend als eerste je buurman wil zien als je je ongekamde hoofd je achterdeur uitsteekt. Maar ieder z'n smaak hoor! Ik weet dat er heel veel mensen zijn die onze tuin niet mooi vinden. We hebben vrij veel grote planten en struiken, en dat gaat ten koste van de ruimte. Vinden veel mensen zonde, maar wij zijn er blij mee.

oregano

oregano

21-06-2013 om 19:39

Yoooo, opgelost!

Oh ik ben zo blij. Buren belden nav mijn briefje en ze waardeerden het dat wij niet iets zonder overleg wilden doen en samen wilden overleggen. Schutting is geen probleem, als we toch al een schutting aan de andere kant zouden plaatsen waren ze het uitzicht over de andere tuinen toch ook kwijt. En ze zagen er ook wel voordelen van, plantjes laten groeien tegen de schutting ed. Nou wat een opluchting. En natuurlijk gaan we eerst met hen in overleg wat we later gaan plaatsen, iets wat zij ook mooi vinden om tegenaan te kijken. Ben blij dat we het gelijk hebben aangekaard en nu niet meer bang hoeven te zijn voor boze gezichten.
Bedankt voor jullie meedenken!

bibi63

bibi63

21-06-2013 om 23:11

Top!

Dat is fijn zeg! Gaat vast goed komen.
Gr. Bibi

Heel fijn

oh schuttingen en buren, vreselijk ingewikkeld...

fijn dat het de buren vooral ging om een luisterend oor en die hebben ze van jullie gekregen.

Ik zou het liefste aan de linkerkant ook een schutting willen, maar de buren zijn erg gesteld op de beukhaag. Die haag is dus de helft van het jaar kaal en dan kijk je zo bij elkaar in de tuin wat ik super irritant vind.

Iemand een idee hoe ik dit nog kan aanpakken ?

Ja ik kan een schutting plaatsen op mijn eigen grond, maar dan wordt het wel weer smaller want nu staat die haag precies in het midden geplant.

Stenna

Stenna

22-06-2013 om 12:47

Duidelijkheid

Fijn, dat je eigenlijk zo gemakkelijk problemen kunt voorkomen, toch!
Manda Rijn: een beukenhaag wordt toch nauwelijks kaal, houdt het hele jaar blad? Wij hebben er ook een, in het midden met de buren (zijn wij jouw buren?! Hij staat voor hen links!). Ik vind het wel mooi, wil hem houden, maar ben er niet enorm aan gehecht ofzo. Als zij hem echt weg willen is daar over te praten wat mij betreft. De nieuwe buren zeiden er onlangs wel iets over, dat hij wat groot is ofzo iets (weet het al niet meer precies) maar niet expliciet of hij weg mag. Niet duidelijk voor mij in elk geval, die vraag. Dus mompelde ik iets over ja wel groot, maar ook mooi. Dus mijn tip: als je hem weg wilt, vraag dat dat in duidelijke termen precies zoals je het bedoelt aan je buren. Niet met vage hints oid. Ik wacht je vraag af, voor het geval we echt buren zijn ..

nathalie

nathalie

22-06-2013 om 13:00

Beukhaag en haagbeuk

De beukhaag (fagus sylvatica) is dacht ik minder bladverliezend dan de haagbeuk (carpinus). Wij hebbben de laatste en die is idd kaal in de winter. Maar al vroeg in het voorjaar zit de boel weer dicht en dan ook echt dicht! We moeten hem zo'n 3 x per jaar te lijf om hem in toom te houden maar dat is niet zoveel werk, gewoon met de elektrische heggeschaar erlangs, half uurtje en klaar. Ik vind het mooier dan groenblijvers, hier zie je de seizoenen.

Kaal

dan zal het de haagbeuk wel zijn want de helft van het jaar kan je er gewoon door heen kijken en dat vind ik dus onprettig.

Stenna jij bent zeker niet onze buren want die zijn meer dan gemiddeld gehecht aan hun haagbeuk ;-(

Stenna

Stenna

22-06-2013 om 22:25

Is m niet

De onze is meer het plaatje ernaast, die hele rode. Erg mooi in de herfst.
Jammer, leek me best gezellig een OO buur.

nathalie

nathalie

23-06-2013 om 17:30

Gek hoor manda

die carpinus van ons is echt vrij vroeg in het voorjaar al helemaal groen en ondoorzichtig. Het is niet erg dat hij een aantal maanden semi-doorzichtig is want bij het huis staat voor de eerste 2-3 meter een schutting dus dan zit je op het terras toch niet naar elkaar te kijken, mocht het in februari al eens buitenzitweer zijn.

Relithe

Relithe

25-06-2013 om 09:25

Oudste rechten

Gelukkig is het opgelost bij Oregano en haar buurtjes maar wat mij steeds opvalt is dat veel mensen vinden dat wanneer je ergens langer woont, meer rechten hebt dan nieuwkomers..
Wij hebben dat in onze buurt ook meegemaakt, ook met open tuinen maar wij wilden privacy.
Jij als nieuwkomer hebt toch niet minder rechten dan iemand die er al jaren woont? Jij hebt toch ook betaald voor het huis wat je koopt en daarmee toch woon en privacy rechten? Je hoeft je toch niet aan te passen aan je buren omdat die de dingen al jaren op een bepaald manier doen??
Onze buren deden ook moeilijk en hadden ook verhalen dat iedereen het hier zo deed. Nou jammer dan, wij wilden het anders. Ze snapten uiteindelijk wel dat we gelijk hadden maar een echt leuk contact is het niet geworden maar dat hoeft voor mij ook niet, ik heb ze tenslotte niet uitgekozen, ik woon hier voor mezelf, niet voor mijn buren. Anders wordt het natuurlijk als buren je gaan treiteren en je woonplezier bederven door zoiets, maar nogmaals, ze hebben niet meer rechten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.