Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Houten eettafel

Wij hebben een donkerhouten, rustieke eettafel. Al vanaf het begin van het gebruik verschenen er lichte plekken. Dat heeft volgens ons te maken met warmte en/of vocht. Toch lukt het ons niet om nieuwe plekken te voorkomen.

Is er een mogelijkheid om met een of ander goedje te vlekken te verwijderen?
En wie heeft de gouden tip om nieuwe vlekken te voorkomen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorkomen: onderzetters gebruiken!

Is de tafel gelakt of geolied? In dat laatste geval kun je de plekken verminderen door er nieuwe olie op te doen, al zal je dan ook wat kleurverschil hebben, maar dat vermindert weer in de tijd.

Voorkomen is het beste, en dan gewoon heel consequent onderzetters gebruiken op de tafel. Als wij op onze tafel eten (geolied) dan gebruiken we altijd een plastic tafelkleed of placemats, en bij drank gebruiken we altijd onderzetters. Onze tafel ziet er na 14 jaar nog uit als nieuw.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2012 om 21:07

Meubelwinkels

Je kunt bij meubelwinkels waarschijnlijk wel onderhoudsolie kopen voor donkere houttinten.
Tja en de gouden tip.. nooit warme/hete/natte dingen direct op tafel zetten. Dus ook niet als er wel een tafelkleed op tafel ligt. Ik gebruik houten snijplankjes als onderzetter. Van die gevlochten onderzetters laten evengoed nog warmte door, met alle gevolgen van dien.

Altijd onderzetters inderdaad, ook bij tafelkleed

Was ik vergeten te zeggen: warme pannen of potten zet ik altijd op een onderzetter, en wij gebruiken de goedkope van kurk.

Lak

Ik heb een gelakte houten tafel en helaas ook met die lelijke witte vlekken. Het komt door een combinatie van vocht en warmte. De lelijkste plekken zijn er gekomen door een rubberen onderzetter die ik vaak onder de theepot gebruik. Als die aan de onderzijde nat is en dan met die hete pot erop gaat het mis.
Enige remedie is denk ik om de hele tafel af te schuren en dan opnieuw te behandelen. Ik zou dan voor olie kiezen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Angelika

Angelika

12-12-2012 om 20:11 Topicstarter

Bedankt

Het is dus idd vocht en warmte. Ja, maar we gebruiken onderzetters voor glazen en pannen. Maar ik geloof dat onze gewone onderzetters nog warmte door laten. Ja, en we gaan informeren over schuren.

Hombre

Hombre

14-12-2012 om 09:07

Beschermplastic

Wij gebruiken iets als dit. Dik doorzichtig plastic. Daar komt echt niets door lijkt me. Je blijft zien dat de tafel van hout is, da's een voordeel. Nadeel is dat je bord er een beetje aan vastplakt.

http://www.tafelzeil.com/nl/50-tafelbeschermmat

We hebben er een keer een hete pan op gezet dus nu is het plaatselijk gebobbeld. Maar het hout eronder is nog perfect.

Bijna noodzaak bij de combinatie kids en houten tafel.

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 10:53

Hombre

Tip: placemats, ik heb ook zo'n zeil,met placemats erop.

Beschermplastic?

Echt Hombre? Zometeen ga je me vertellen dat je ook van die plastic hoezen hebt rond de banken zoals in het ouderlijk huis van The Nanny

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 13:11

Chris

Ik heb ook een doorzichtig tafelzeil, omdat ik een tafel heb van zachter ongelakt hout, dat zou er anders niet meer uit zien nu. Dus tijdens het eten en knutselen gaat dat zeil er even op,ja. Het is namelijk geen hout wat mooier wordt door beschadigingen,het is geen oud grenen ofzo.

Hombre

Hombre

14-12-2012 om 19:46

Chris

Het is niet zo steriel als het klinkt. Het is meer een plak plastic die op de tafel ligt, niet een gewoon zeil. Het is hier een groot succes. Meerdere vrienden en kennissen kochten er ook een toen ze het bij ons hadden gezien.

oregano

oregano

20-12-2012 om 14:21

Woodfix

wij hebben een onbehandelde teaktafel en werden ook niet goed van alle vlekken die je zag. Ik heb nu woodsealer op de tafel gedaan, gewoon met kwast en nu kan alles gewoon op tafel zonder kleed of onderzetters. ik weet niet of dit op jullie tafel kan maar ik vind het een groot succes.
Groet oregano
http://www.profijtmeubel.nl/onderhoud/naturel-woodsealer-250-ml-kl-afwerkolie.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.