Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Veer

Veer

16-05-2018 om 16:35

Houdertje voor tuinkruiden in de pan

Gisteren maakte ik pastasaus. Ik knip dan tijm en rozemarijn uit de tuin en doe die takjes in de pan met deksel er op. Na een tijdje haal ik ze eruit, maar dan vallen er altijd takjes van de rozemarijn af, die vis er dan uit, want die blijven hard en wil ik dus niet in de saus hebben.

Ik zoek al een tijd naar een soort thee-ei waar ik die kruiden in kan doen. Maar, een thee-ei is (veel) te klein voor mijn takkenbundeltje. Ik heb ook al gedacht aan een waszakje, maar dat is weer te groot en ik weet niet of dat ritsje lekker mee zal pruttelen en weer schoon wordt.

Hoe doen jullie dit? Heeft iemand een goede tip?

Lente

Lente

16-05-2018 om 16:53

Ultieme tip

Ken je die netjes van knoflookbollen? Zelf gebruik ik voor kruiden de netjes van drie bollen. Dat is een mooi maatje. Maar groter kan ook. Als de gaatjes maar klein zijn.
Netje openknippen om de knoflook eruit te halen (normaal trek ik zo'n net uit elkaar )
Kruiden erin. Klip erop. Meekoken. Eruit vissen is heel makkelijk. Wel eruit halen voordat je de staafmixer erop zet
Netje even uitknijpen boven de pan om de laatste lekkere smaakjes eruit te persen.
Daarna de prut weggooien. Netje kan prima in de afwasmachine, binnenstebuiten.

Ook ideaal voor laurier en zo.

Ik gebruik ook wel eens een netje van de uien om vlees apart te houden van de rest (slowcooker) of een klein netje voor in de wasmachine (met rits), zodat ik het vlees er in één keer uitvis. De rest mag dan door de staafmixer, het vlees gaat er later weer in stukjes doorheen.

Kruiden grof hakken en

dan in een thee-ei...
Die thee-eieren bestaan trouwens in allerlei afmetingen.

lieke

lieke

16-05-2018 om 17:02

hier

google maar eens op ototo pulke. Zelf geen ervaring met zo'n ding maar dit lijkt me wat je zoekt

lieke

lieke

16-05-2018 om 17:06

en als je herb infuser intikt, kom je nog meer vormen tegen

Alison

Alison

16-05-2018 om 17:09

Theefilters

Ik heb wel eens thee-eieren gezien die voor kruiden enzo waren in een flink formaat.
Die netjes voor knoflook etc zou ik niet gebruiken. Die zijn van kunststof en niet bedoeld om verhit te worden.
Je kunt ook papieren theefilters gebruiken. Die zijn in kopjes en pot formaat te koop bij oa de AH.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2018 om 17:12

Zonde overigens...

Waarom zou je de kruiden er weer uithalen. Ris de blaadjes van de steeltjes, dan heb je nergens last van. Andere kruiden hak of scheur je fijn. Het is even werk, dat nekt mij ook vaak, zeg ik eerlijk, maar als je in een keer saus voor meerdere weken maakt, is dat de investering dan wel weer waard.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-05-2018 om 17:40

bij dille en kamille

heb je kruideneieren te koop, met doorsnee 7,5 of 10 cm, prijs is de maat in euro's (zo ongeveer). Uiteraard ook bij bol wel een en ander te krijgen.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2018 om 17:42

Ik doe het op z'n Frans

Dat wil zeggen: de takjes met een (culinair) touwtje bundelen, zodat ze bij elkaar blijven en makkelijk terug te vinden zijn. Voor een goede verdeling van de smaak door het gerecht roer je de massa goed door elkaar. Tijdens of na het koken; al naar gelang wat je bereidt.

Rode krullenbol

Lente

Lente

16-05-2018 om 17:50

Zo'n groot thee-ei is niet prettig

Die heb ik ooit gekocht om in de slowcooker te gebruiken. Maar dat ding is niet prettig, te lomp.

"Die netjes voor knoflook etc zou ik niet gebruiken. Die zijn van kunststof en niet bedoeld om verhit te worden."

Misschien zijn ze er niet voor bedoeld maar hier hebben ze zowel op het fornuis (pastasaus, 30-45 minuten pruttelen) en in de slowcooker (uren lang op 80-90 graden) prima gewerkt.

"Andere kruiden hak of scheur je fijn. Het is even werk,..."

Huh? Met een beetje een deftig chefmes hak je toch heel makkelijk een half kilootje verse kruiden fijn binnen de paar minuten?

40er

40er

16-05-2018 om 18:15

Hier

Of samenbinden zoals rode krullenbol of idd in een theeknijper. Zou dat niet kunnen dan ging ik voor een theefilter. Bij de supermarkt te koop en voor veel dingen te gebruiken.

Kruiden/ajuin/wat dan ook hakken zonder bloedbad...

Het is een trucje: u moet er maar eens op letten hoe de TV-koks dat doen.
De idee is, om de kruiden samen te nemen en ze met vingertoppen vast te houden tegen de snijplank.
De vingertoppen worden daarbij onder de hand geplooid, het chefmes glijdt met het lemmer over het gewricht tussen het 2e en 3e vingerkootje. Op die manier blijven de vingertoppen uit de buurt van de snede.
Het is even oefenen in het begin, maar eens men het onder de knie heeft, gaat hakken razendsnel.

Ik herhaal het nog eens...

Je kan al dat klein (en groot) keukengerei kopen in de gekende snobwinkeltjes. Je kan dat net zo goed halen in een groothandel voor keukenbenodigdheden, die ook verkoopt aan particulieren, doorgaans tegen een fractie van de prijs.
Ik zag onlangs van die fondue-spiritusbranderdjes in zo'n winkeltje à € 8/st. In de groothandel kosten die € 0.50/st... Ik denk dat die gewone thee-eieren daar ook zoiets kosten: € 0.50.

Veer

Veer

16-05-2018 om 19:32

Leuk, al die tips!

Ik ga me er in verdiepen, bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2018 om 23:51

Yvan

Ken je zo'n groothandel die in Nederland levert?

Ik ken er eentje waar ik af en toe kom

niet zo ver van de NL-B grens. Ze hebben een enorm assortiment van van alles en nog wat, maar slechts een deel daarvan is te vinden in hun webshop.
Ze leveren in NL: Horeca De Meester in Belsele (omgeving Sint-Niklaas): http://www.horecamaterialen-demeester.be/producten/webshop/

ik zal eens kijken wat de thee-eieren er kosten

Ik moet er toch eens zijn volgende week: mijn chefmes is zijn punt kwijt, na een aanval door een bevroren kip...

Juline

Juline

17-05-2018 om 19:39

Zakje

Ik heb ooit bij een kookwinkel eens een kruidenzakje gekocht. Idd het idee van een waszakje, maar dan voor kruiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2018 om 20:03

na een aanval door een bevroren kip...

Je zou zeggen dat een kip uitschakelen een koud kunstje is

Ja hoor

Als je maar koelbloedig blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.