Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Therese

Therese

15-12-2010 om 23:36

Houdbaarheid wijn

Hoe lang is rode wijn houdbaar? Ik koop altijd zo'n pak met pompje aan de onderkant, dus er komt geen lucht bij, het sluit af. Ik heb al een beetje lopen googlen, maar kon er niets over vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lang

Als het pak dicht is kun je het lang bewaren. Als je hem eenmaal hebt aangebroken, dan is er na 1 á 2 weken het lekkere echt vanaf vind ik. Witte wijn kun je iets langer bewaren.

Dorry

Puck

Puck

16-12-2010 om 09:10

Aangebroken nog maar kort

MEt Dorry eens: aangebroken is het nog maar kort houdbaar. Hoewel er aangebroken niet continu nieuwe lucht bij komt met zo'n pompje zit er natuurlijk nu wel lucht bovenin het pak. Een normale fles wijn die je afsluit met een dop blijft ook nog maar even goed.

fladder

fladder

16-12-2010 om 10:46

Pak

Mijn ervaring is dat een pak wel tot enkele weken goed kan blijven. Met een fles is het binnen een week wel bekeken (tip: restjes invriezen in ijsblokjeszakjes voor als je eens een sausje af wil maken ).

Volgens mij

is dat wel een tijd houdbaar hoor. Wij maken zelf wijn en doen het ook vaak in van die pakken, juist omdat je dan per glas kunt pakken en niet steeds een fles moet aanbreken (en leegdrinken). Eigengemaakte wijn is in het algemeen niet zo lang houdbaar (als de fles open is), maar uit deze pakken smaakt het nog prima een paar maanden na het eerste glas.

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 11:25

Lang

Er zit geen lucht bovenin zo'n pak. De wijn loopt eruit en er komt dankzij het kraantje geen lucht naar binnen. Dus die pakken blijven echt wel een paar weken goed hoor.

fladder

fladder

16-12-2010 om 12:03

Egberdien!

Eén van mijn toekomstdromen is: mijn eigen wijn maken! Maar hoe krijg je zoiets in een vacuumpak?

Puck

Puck

16-12-2010 om 13:38

Maar guinevere

Wat zit er dan boven de wijn als er geen wijn meer inzit? Als er niets zou zitten en er komt geen lucht in dan zou de wijn er niet uit komen omdat het vacuum zou zuigen. Er moet gewoon lucht zitten waar eerst wijn zat. Die lucht komt erin op het moment dat de wijn eruit gaat.

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 13:49

Nou

Nou, ik neem aan dat we het over het zelfde hebben: wijn in zilverkleurige zakken, en dan in een kartonnen doos. Die zak is vacuum en zuigt zichzelf helemaal in elkaar naarmate er minder wijn in komt. Geen lucht, alleen wijn, tenzij je de kraan opent als je de doos op zijn kop houdt natuurlijk. Bij een eikenhouten ton werkt het vermoedelijk anders, die krimpt niet mee.
Wij kopen vaak van die dozen wijn in Frankrijk, als we daar toch zijn. Van die 5-literzakken zitten daarin, en echt, die gaan heel lang mee. Op het einde heb je dan zo'n verfrommeld zakje in de doos zitten.

Puck

Puck

16-12-2010 om 15:55

Oke guin

Ik had geen idee hoe die dozen eruit zien. Als mini-wijngebruiker koop ik in Frankrijk altijd een heleboel van die kleine flesjes wijn. 5 literzakken zijn niet rendabel. Maar je verklaring komt heel plausibel over en ik heb in dat geval hoe lang wijn houdbaar blijft.

Fladder,

sorry voor de late reactie...
je maakt de zak niet vacuum maar vult hem gewoon met wijn en draait dan de 'stop' er op. Dan zit er geen lucht bij (of mar een heel klein beetje, niet meer dan in een fles).
Wijn maken is erg leuk en makkelijk, gewoon gaan doen hoor! Ik heb toch gelezen dat je volgend jaar waarschijnlijk meer ruimte hebt? Het kost ook niet veel, zelfs niet om er mee te beginnen.Als je tips nodig hebt geef je maar een gil!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.