Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

23-07-2014 om 11:22

horen verzekeringen van een woonhuis tot vaste lasten?

Gas, water en licht horen tot vaste lasten. Maar horen verzekeringen die het huis betreffen ook tot de vaste lasten?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2014 om 11:41

???

Vaste lasten zijn in mijn ogen lasten die steeds terugkomen. Niet alleen zaken die het huis aangaan, maar bijv. ook de autoverzekering.

Waarom vraag je dit?

Wat

Wat

23-07-2014 om 12:12

link

https://www.bespaarwijzer.nl/blog/besparen-op-vaste-lasten/
waar staat:

Vaste lasten

Wat zijn uw vaste lasten? Het Nibud maakt een helder onderscheid; er zijn kosten die moeten, en kosten die mogen. De kosten die moeten, zijn uw vaste lasten. Dit zijn uw woonlasten, uw energiecontract, uw telefoonabonnement, uw huishoudelijke uitgaven zoals eten en kleding en uw verzekeringen.

verzekering moet

ziektekostenverzekering moet. Echter huis- inboedel en aansprakelijkheid MAG (beslis je uiteraard zelf). Dus nibud heeft niet helemaal gelijk

Eva

Eva

23-07-2014 om 13:09

Eten en kleding

Moet ook, maar de vraag is daar natuurlijk hoeveel echt moet.

Monique D*

Monique D*

23-07-2014 om 13:39

Volgens mij..

...zijn vaste lasten de kosten die regelmatig terugkomen. Een telefoonabonnement mag je zelf afsluiten, je bent niet verplicht om dit af te sluiten. Maar als je het eenmaal hebt afgesloten moet je het wel elke maand betalen. Dat zijn dus die vaste lasten.

Het is wel goed van te voren te bekijken wat de vaste lasten zijn, want dan kan je dit eerst van jouw saldo aftrekken als je wil weten hoeveel ruimte je nog hebt om een bepaalde aanschaf te doen. De vaste lasten komen elke maand (of elk jaar) weer terug, dus je kan makkelijk uitrekenen wat de totale kosten zijn van de vaste lasten.

Monique D*

Monique D*

23-07-2014 om 13:44

Eten en kleding geen vaste lasten, maar variabel

Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij vallen eten en drinken (boodschappen) en het kopen van kleding niet onder de vaste lasten, want dit zijn variabele kosten. Je moet wel regelmatig boodschappen doen, maar de ene keer koop je minder dan de andere keer of je doet de ene keer meer boodschappen dan de andere keer. De kosten wisselen dus elke keer.

En wat kleding betreft: ook dit zijn variabele kosten omdat je niet elke keer kleding nodig hebt. Je koopt de ene maand geen kleding en de andere maand weer wel en ga zo maar door.
Je betaalt niet elke maand een vaste prijs aan boodschappen en aan kleding.

Monique D*

Monique D*

23-07-2014 om 13:53

Variabele kosten: telefoonabonnement

Dit valt ook onder variabel, want de maandelijkse kosten van telefonie verschilt ook regelmatig, dat is afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je belt of internet.

Anne

Anne

23-07-2014 om 13:54

ik vraag dit

Omdat een vriend toestanden heeft met zijn ex. Zij woont nog in hun gezamenlijke huis en weigert mee te werken aan de verkoop. Zij moet de vaste lasten betalen maar vindt dat de verzekeringen van het huis daar niet bij horen. Ik vind van wel. En vind ook dat - als zij er zelf voor kiest in dat huis te blijven wonen - ze niet moet miepen.

Monique D*

Monique D*

23-07-2014 om 14:12

Verzekeringen = vaste lasten

Elke maand of elk jaar moeten de premies van de verzekeringen worden betaald en dit is een vast bedrag.
Dus de verzekeringen horen daar bij. En de hypotheek hoort daar ook bij.

Wordt dit grapje anders te duur voor haar? Er kunnen veel verzekeringen zijn afgesloten bij het kopen van een huis.

Monique D*

Monique D*

23-07-2014 om 14:19

Lijkt mij logisch

Het hangt natuurlijk van haar inkomen af (wat kan zij missen), maar als zij in dat huis blijft wonen moet zij wel opdraaien voor de meeste kosten (in dat geval zijn het de vaste lasten), want haar man moet natuurlijk ook voor zijn eigen woonlasten zorgen als hij het huis verlaat!

Angela67

Angela67

23-07-2014 om 14:41

opstalverzekering

volgens mij is een opstalverzekerning verplicht als je een hypotheek hebt (je moet als een goed huisvader - ahum - voor je huis zorgen als je het in onderpand hebt gegeven).
http://www.verzekeren.net/verplichte-verzekeringen/
gr Angela

Caesar

Caesar

24-07-2014 om 20:29

Opstal

Angela, voor zover ik weet is er geen wet in Nederland die stelt dat je verplicht een opstal verzekering moet hebben als je huiseigenaar bent en voor dat huis een hypothecaire lening hebt. De meeste hypotheeknemers zullen een opstal verzekering wel eisen als een aanvullende maatregel om de waarde van het onderpand zeker te stellen. Een opstal verzekering is als huiseigenaar bijna altijd zeer aan te raden. Maar voor zover ik weet is dat geen wettelijke verplichting.

Caesar

Mij lijkt

opstalverzekering hoort dus bij de hypotheek, dus degene op wiens naam de hypotheek staat zal ook de opstalverzekering moeten betalen. Als beiden de hypotheek op hun naam hebben, dan betalen beiden de opstalverzekering.
Inboedelverzekering hoort bij de inboedel, dus bij degene die in het huis woont.
Ik zou gene discussie starten over de term 'vaste lasten', maar kijken wie er profijt heeft van een en ander.

Tsjor

gedoe

Overigens is het niet zo, dat je vriend geen mogelijkheden heeft als ex niet meewerkt met een eventuele verkoop. Zie: http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/boedelscheiding/partner_weigert_medewerking_overdracht_woning/

Tsjor

Hmmmm

Volgens mij horen verzekeringen wel tot de vaste lasten.

Maar het is wat mij betreft niet per definitie logisch dat de blijvende partner deze ook moet betalen. Bv als de kinderen wel in het huis zijn en zij daar de zorg voor draagt, kan het ook heel logisch zijn dat zolang er niet verkocht is en er nog geen alimentatieregeling is, de (ex)partner bijdraagt in de kosten van de woning.

Daarnaast is het zo dat het huis niet perse van haar wordt natuurlijk, het blijft gezamelijk bezit wat nog opgedeeld moet worden, net als de hypotheek. De verzekering stelt ook het deel van je vriend veilig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.