Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoogte van vouw- en optrekgordijnen

Wij hebben in ons huis onder meer vouwgordijnen voor de ramen. Nou vind ik het zelf leuk om de vouwgordijnen tot ongeveer de helft of iets hoger dan de helft naar beneden te laten hangen. Dat vind ik namelijk gezelliger in huis.

Mijn man trekt die dingen echter het liefst zo hoog mogelijk op, zodat er maximaal raam te zien is. Alleen als de zon heel fel is, wil hij ze wel omlaag doen.

Ik vraag me nu af of het een typisch vrouwendingetje is dat ik graag wat varieer met de hoogte van de gordijnen, of dat ik me dat verbeeld. Hoe zit dat bij overige bezitters van vouw- en optrekgordijnen?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier andersom

Hier wil man het liefst alles dicht ,ook overdag.Ik wil juist licht in huis,dus het eerste wat ik doe als ik uit mijn werk kom is de rolgordijnen open,niet tot bovenaan maar wel hoger dan de helft.

merel

merel

04-12-2012 om 13:31

Driekwart open

Ja hoor, ik heb ze driekwart open en man doet dat inmiddels ook, weet niet of dat uitzichzelf is of omdat ik hem dat 'geleerd' heb.
Hiervoor hadden we gewone gordijnen en links en rechts van het raam een stukje muur waar die gordijnen dus hangen als ze open zijn. Stukje is ongeveer 60 cm breed, dus ik plooide de gordijnen daar altijd mooi, zodat ze het hele stuk bedekten. Hoe vaak man niet de gordijnen helemaal open propte en in de hoek deed (dan was er nog een stookje van 20 cm met gordijn en de rest kale muur) en daar hebben we wat ruzie om gehad.
Dan vroeg ik in de ochtend (hij heeft een ochtendhumeur kwam ik toen achter) of hij de gordijnen leuk wilde plooien 'kijk zo...' en dan 'moest ik niet zo zeiken' ...enfin. Na járen deed hij het geloof ik wel netjes, nu is het opgelost met rolgordijnen en hoeft ie niet meer aan de gewone gordijnen te zitten.

Variëren kan je leren

Hoi Chris,
Wij hebben soortgelijke gordijnen en ik hou er ook van om te variëren. Als het donker wordt buiten doe ik ze een stuk omlaag omdat we anders zo'n inkijk hebben vanaf de straat. Overdag doe ik ze ongeveer een kwart naar beneden.
G

Hanne.

Hanne.

04-12-2012 om 15:56

Ik helemaal open

Ik trek altijd alles helemaal open. Lekker licht en lekker naar buiten kijken.

Manlief trekt alles zodra het een beetje kan helemaal dicht.

Zijn argument: iedereen kijkt naar binnen.
Mijn argument: ik ben geen mol.

Guinevere

Guinevere

04-12-2012 om 18:05

2/3 dicht

Hier vouwgordijnen en ze zitten vrijwel altijd voor 2/3e naar beneden. Dat vind ik mooier en het houdt het licht ook nauwelijks tegen. Ik kijk er zittend prima onderdoor dus iedereen is blij. De volgende keer neem ik wel van die plissédingen, dan kan ik ook de lucht eens bewonderen.

Winter/zomer

In de winter trekken wij ze helemaal open. Dan is het al zo donker vaak overdag....Dan willen wij licht in huis! In de zomer mag het half dicht....of tot 2/3 de dicht als het hoogzomer is.
groeten albana

Ella2007

Ella2007

05-12-2012 om 12:29

Minimaal 1/3 dicht

Ik trek ze ook niet helemaal open: vind het gezelliger als ze half dicht of voor 1/3 dicht zijn. Het zijn ook mooie gordijnen, dus ik zie er graag nog een stukje van. Raam is ook erg groot (en meestal vies, dus dan zie ik de spetters ook minder . Daarnaast schijnt de zon daar het grootste gedeelte van de dag en mnu in de winter ook erg laag, dus dan zit je met samengeknepen ogen de krant te lezen. Ik heb erg lichte gordijnen,dus ze laten wel veel zonlicht door, wordt mooi gefilterd zo.
Manlief trekt ze ook nog eens niet netjes op, maar in de kreukels dus ik trek ze bijna altijd nog even recht. Daar wijd ik niet eens meer een discussie aan.

Haha chrish

Wij zijn nog flexibeler omdat we van die bottom up-top down plisees hebben. Kun je dus ook nog variëren met de hoogte aan de onderkant. Ik heb hem 1/3 dicht van heup- tot borsthoogte (net gemeten). Echtgenoot moet er altijd weer aanzitten en meer open gooien
's Avonds doen we hem zowel boven als onder verder dicht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.