Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoog electriciteitsverbruik

De rekening van de Nuon is weer binnen, en ondanks dat we minder hebben verbruikt dan vorige keer, is het nog steeds erg veel.
Ik denk dat de wasmachine en de droger het meeste kosten, maar ik was meestal maar 3-4 keer per week.( en gebruik maar 1 keer de droger) In vergelijking met wat ik hier wel eens lees, schijnt dat niet echt vaak te zijn. Hebben jullie ook veel electriciteitsverbruik dan?
Ik kom er niet echt achter waarmee we zoveel verbruiken.Iemand ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-10-2012 om 19:45

Weinig info

Tsja, je geeft weinig info, niet eens hoeveel kWh je werkelijk hebt verbruikt en waarom je dat veel vindt. Hoe dan ook, een paar stroomvreters:
-computers/laptops
-airconditioning
-(oude) slechte koelkasten en vriezers

Overstappen?

Nuon is duur. Wij waren jaren klant bij Nuon maar hebben de overstap twee jaar geleden gewaagd. Fluitje van een cent.

Daar valt echt een hoop op te besparen, we betalen een paar honderd euro per jaar minder. Daaaag Nuon!

Karin*

Karin*

21-10-2012 om 20:05 Topicstarter

Extra info

ongeveer 5900 KWh/jaar.
Op de site van de Nibud zag ik dat voor een gezin van 4 personen 4700 normaal is. We wonen in een oud, wel zo goed mogelijk geisoleerd,2 onder een kap huis.
En overschakelen heeft geen invloed op ons verbruik, wel voor de kosten natuurlijk.

Tinus_p

Tinus_p

21-10-2012 om 21:12

Oud huis

karin:
"We wonen in een oud, wel zo goed mogelijk geisoleerd,2 onder een kap huis."
Dat maakt voor je electraverbruik niet zoveel uit.

Wat wel uitmaakt; een zoon met gameverslaving. PC-s zijn stroomvreters.

Tirza G.

Tirza G.

21-10-2012 om 22:28

Maar

Stook je elektrisch dan? kWh's gaan alleen over electriciteit. Wat je zou kunnen doen, is een nulmeting uitvoeren - of een aantal keren. Dus 's avonds als je naar bed gaat de meter opnemen en meteen 's ochtends weer. Het verbruik wat je dan hebt, is je minimale verbruik. Dat kan niet veel meer zijn dan 1-2 kWh, koelkast, wekker, oplader, electrische deken.

Anderhalf keer het verbruik van je buren is niet genoeg voor een wietplantage Een gemiddelde kwekerij trekt wel zo'n 30.000 kWh per jaar.

Tirza

Cersei

Cersei

21-10-2012 om 22:53

Pubers vreten stroom

Toevallig me vandaag verdiept in ons stroomverbruik, naar aanleiding van een aanbod een stuk windmolen te kopen. Ik zag een interessante dip in ons verbruik, samenhangend met een kind dat op kamers ging

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karin*

Karin*

21-10-2012 om 23:07 Topicstarter

Geen gameverslaving...

wel een moeder met een OOL verslaving..
een pc verbruikt ongeveer 200 kwh per jaar, volgens internet.. Okee, dat kan al 600 kwh schelen.
Dus, toch maar meer uitzetten overdag dus. En ik ga nu vannacht eens kijken hoeveel stroom er verbruikt is tot morgenochtend vroeg.

Tihama

Tihama

21-10-2012 om 23:28

Apparatuur

Je kunt een lijstje maken van alle stroomverbruikers in huis. Dan kun je per verbruiker kijken wat 'normaal' is. Verder zijn er apparaatjes te koop die je een tijdje kunt schakelen tussen het apparaat en stopcontact. Op die manier kun je zien of er bijv. een koelkast/diepvries absurd veel verbruikt.

Je lampen maken gemiddeld 16% uit van je rekening. Gloeilampen eruit, LED of spaar erin kan zomaar 50% besparing opleveren. Dat is dus 400 kWh per jaar op jouw verbruik. Sensoren op alle plekken waar de lamp aan zou kunnen blijven.

Ik ga er vanuit dat je geen waterbed, tropisch aquarium of jacuzzi hebt, want dan vlieg je er doorheen. Of flinke buitenverlichting, die permanent aan is. Maar dan schiet je ook ver over die 5900 heen.

Inductie-of electrisch koken zorgt voor 400 kWh meer dan gas. Dat betekent niet dat je beter op gas kunt koken, maar dat je deze kosten in gas bespaart.

Kijk anders hier eens: http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/grote-energieverbruikers

Vermoedelijk heb je trouwens geen grote energieverbruikers, want dan zou je rekening nog veel hoger zijn. Het is vermoedelijk een opeenstapeling van lampen, PC's die veel aanstaan, en al dit soort dingen.

Tihama

Prakje

Prakje

22-10-2012 om 07:15

Klinkt veel

Als ik zie dat wij hetzelfde verbruiken, lijkt het veel omdat je veel minder apparaten hebt dan wij.

Wij zijn met zijn 5en, geen wasdroger (wel, maar die werkt op gas dus telt hier niet mee), 12 wassen per week, 5 computers, 3 mobiele telefoons, ipad, 2x ipod, alleen ledverlichting, wij zijn alleen tijdens de schooluren afwezig...

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2012 om 10:59

Gale

Als je electrisch verwarmt, zou je bijna geen gas moeten gebruiken. Hoe is je heet water geregeld? Geiser, boiler, of via de CV? Hoe kook je - gas of electrisch?
Meestal is de CV de grootste bulk van je gasverbruik, maar als dat bij jou electrisch gaat zou je met 3-400 m3 gas per jaar toe moeten kunnen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2012 om 18:39

Aha

Je stookt dus op gas Omdat je 'verwarmingsketel' schreef, kon dat al bijna niet anders: volledig electrische cv-ketels bestaan eigenlijk niet. Ze gebruiken wel wat aan electra voor de pomp enzo, maar je verwarmt je huis dan dus met gas. Boilers zijn stroomverslinders.
Noem eens getallen?

amk

amk

22-10-2012 om 23:02

Nou

waarschijnlijk heb je wel 2 tellers op je meter, maar betaal je maar 1 tarief. Ze tellen de 2 getallen gewoon op.
Je electra verbruik is dus 5355 kwh per jaar. (tervergelijking mijn verbruik 1 volwassene en 1 kind die bijna niet thuis zijn: 1600kwh)
Voor gas verbruik ik met een zeer onrendabel moederhaard systeem en koken op gas en een ouderwetse keukengeiser voor warm water in de keuken en de douche 1000 m3 in een heel koude winter.

vergelijk je huishouden eens op:

http://www.milieucentraal.nl/campagnes/week-van-de-energierekening/

ik heb het even gedaan met wat aannames: je woont in een tussenwoning, gebouwd tussen 76 en 88, woonoppervlakte 120m2,
Dan kom je uit bij de 20% met het hoogste energieverbruik.
Ik weet niet hoe juist mijn aannames zijn.

Maar het belangrijkste is dat je ook echte tips krijgt, met investeringen en mogelijke subsidies om het omlaag te krijgen.

Marjolein

Marjolein

23-10-2012 om 10:28

Opletten op je gedrag...

Er zijn nog een aantal standaard tips die hier dacht ik nog niet zijn gegeven:
De grote verbruikers zijn meestal oude koelkasten. Daarnaast moeten koelkasten vaak ontdooid worden (zelf vind ik het een rotklus, doe het veel te weinig, maar het schijnt elke maand te moeten....)
Een waterbed is een drama in het verbruik, alsook electrische verwarming.
Maar de grootste winst is te behalen door je gedrag: Hier heb ik hier een verschrikkelijke zeur in huis die alsmaar roept, licht uit! Wie is er boven, niemand? Doe het licht dan uit. Heel zeurderig, maar het helpt natuurlijk wel. (ik ben meestal degene die het is vergeten uit te doen, maar ik word ook opgevoed.) Inmiddels valt het me bij anderen op, iets te drinken pakken uit de koelkast en zolang je inschenkt de koelkast "even" open laten staan. De PC de hele dag laten aanstaan, wel makkelijk, maar het tikt maar door. Alle apparaten op standby verbruiken ook. Dus opletten en streng zijn voor jezelf. Succes!

Karin*

Karin*

23-10-2012 om 13:51 Topicstarter

Hr ketel voor de cv

sNachts verbruiken we zo al 3 kwh per 8 uur. Toen ik een voor een de groepen in de meterkast uitzette, bleek de bijkeuken het meest te verbruiken. Ja hoor , dacht ik, die oude vriezer dus. Maar die bleek niet de enige boosdoener.. De HR ketel voor de CV en warm water blijkt 77 tot 100 watt..
Dat is al 700 KWh per jaar. Klopt dat wel? Of is er iets mis met de ketel?

Karin*

Karin*

23-10-2012 om 16:25 Topicstarter

Installateur gebeld

En er blijken 2 pompstanden op de HR ketel te zitten. 1 waarbij hij nog 4 minuten rondpompt nadat hij afgeslagen is, en 1 waarbij hij 24 uur (!) rondpompt.. En die van ons stond op de tweede. Nou dat scheelt in ieder geval al een heleboel.
Nu maar eens kijken naar een andere vrieskast.

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2012 om 17:00

Gale

Het kan bijna niet anders dan dat jij wel degelijk dag -en nachtstroom hebt. Een dubbeltarief-meter hoort eigenlijk standaard bij een boiler. Ik denk dat dat in jouw huis de grootste energievreter is, dat kan bijna niet missen. Staat hij wel goed afgesteld? Kan de temperatuur misschien wat lager? Het is misschien wel de moeite waard om de boel te vervangen voor een cv-ketel met warmwater-voorziening, want elektrisch gebruiken om water op te warmen is een ongewoon dure flikkerij

Tirza

dc

dc

23-10-2012 om 21:51

Laag tarief

Ik heb voor een energiebedrijf gewerkt, dus ken die termen wel.

Laag tarief is vaak 's nachts. Dan betaal je minder, zodat het energiebedrijf mensen kan overreden meer gespreid te energie te gebruiken, dat maakt het goedkoper voor het bedrijf. Maar hoe ze dat meten als je geen dubbele meter hebt is me een raadsel, dus ik zou even bellen of ze wel het goede huishouden hebben. (Het kan echt gebeuren dat je de rekening van iemand anders voorgeschoteld krijgt, dat heb ik meerdere keren meegemaakt.)

Als je toch ergens een daluren meter hebt:
Je hebt dus een laag en normaal tarief. Het lage is 's nachts en soms een beetje overdags. De rest is normaal. Het is dus belangrijk dat je uitvindt:
a) of dit tarief wel handig is voor je. Vaak is het enkel de moeite waard als je een boiler hebt die 's nachts opwarmt. Anders is het vaak uiteindelijk duurder!
b) Als je een electrische ketel hebt, en als je dus weet wanneer het is, dan doe je de wasmachine enzo zo veel mogelijk dan (is vaak niet mogelijk in een flat of klein huis), en zeg je de puber dat ze alleen 's nachts mogen gamen (maar dat doen ze toch al, toch?).

Nog een paar dingetjes, voor de boiler kun je zelf wat isolatiemateriaal kopen en eromheen doen, scheelt een berg. Om te voorkomen dat je de verwarming 's avonds steeds hoger zet, doen een paar dekens op de bank echt wonderen (en is erg knus).

Luister trouwens ook eens goed naar je lampen. Soms heb je een zoemend geluid, en dat kan betekenen dat hij niet goed werkt en stroom slurpt.

Tirza (volslágen o.t.)

Nee toch... Zie ik jou nu echt die fout maken, die aan pijnlijk aan mijn ogen blijft haken? "vervangen voor" ... Brrrr

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2012 om 15:48

Genista (ook ot)

Zeeland he. Daar mag alles.

Tirza

Tirza (nog immer o.t.)

Dat Zeeuwse volkje... zo vrijgevochten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.