Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poezel

Poezel

13-03-2017 om 21:08

Hongerlapkat

We hebben sinds drie-en-halve week een poesje uit het asiel, heeft ze 3 weken gezeten. Ze eet brokjes net als onze vorige kat. Volgens de verpakking mag ze voor haar gewicht ongeveer 55 gram per dag. Daar komt ze lang niet mee toe, meermeermeer!
Toen ze kwam heb ik haar gewogen en was ze 3,6 kilo. Nu zit ik eens te kijken in haar papieren en daar staat dat ze bij binnenkomst in het asiel 4,2 kilo woog. Zou ze zo slecht hebben gegeten daar? Kan dat wel kloppen, kan een kat in zo korte tijd zoveel afvallen? Ze was slank maar niet mager naar mijn idee. Nu weegt ze 4 kilo dus komt inderdaad bij, ook te verwachten gezien haar eetlust.
Hoe gaan we daar mee om? Ze hoeft van mij geen honger te hebben maar vetmesten wil ik ook zeker niet. Moeten we strenger worden? Ik heb ook geen zin om om 5 uur uit bed te worden gemiauwd voor eten (is gebeurd toen we haar wat korter hielden.)
Kattenkenners, hoe verder?

Altijd brokjes

http://www.dierenartsvankessel.nl/ziektepreventie/verzorging/kat/voeding.html

Ik heb geen ervaring met bijzondere katten die geen rem hebben of groepjes katten die uit angst tekort te komen op het eten aanvallen.
Maar mijn katten kregen altijd onbeperkt brokjes. Er staat altijd water en brokjes. Wat je verder doet maakt niet zoveel uit want het is al een complete voeding.
Ik had katten die daarnaast dagelijks vers vlees of vis kregen, of dagelijks een natte maaltijd uit een bakje of een blik.
Onze huidige kat krijgt 1x per week een nat bakje. Maar ze snoept wel met mij mee als ik wat yoghurt eet, krijgt ze ook. En van het avondeten krijgt ze ook een eetlepel met voornamelijk vlees, soms wat aardappel en jus, op een schaaltje. Soms krijgt ze een klein stukje brood met kaas om te proeven of een klein brokje van een koekje.
En ze is beslist niet te dik. Dat is gewoon voor de variatie, om erbij te horen en uit nieuwsgierigheid.
Ik was een beetje te enthousiast met dagelijks kattesnoepjes begonnen maar daar ben ik snel weer mee gestopt. Ze stond voortdurend bij de la met snoepjes te mauwen om meer.

Miauw

Miauw

13-03-2017 om 22:10

Hier

Twee keer per dag afgemeten voer omdat er eentje bijzit die geen maat kan houden en dat liet het gewicht zien en de omvang ook.

Geen menseneten geven, veel te zout. Ik had een kat met chronisch nierfalen, het had rampzalig geweest als ik haar dat gegeven had. Ook voor gezonde katten is het veel te zout, ze vinden het te lekker, daardoor bietsgedrag en als het even tegenzit laten ze het gewone voer staan of teveel staan; daarnaast ongezond.

Heeft je kat wormen gehad? Andere problemen toen ze binnenkwam uit het asiel? Afvallen kan door stress komen, maar dus ook door achterliggende problematiek zoals bv nierproblemen, wormen engooglezovoort. Is ze gesteriliseerd sinds kort of net in het asiel? Dat zorgt ook vaak voor grotere trek en als ze dan zelf geen maat houd moet je toch rantsoeneren.

Als ze heel jong is mag ze gerust lekker eten, maar aan het gewicht te horen is ze niet heel jong.
Gemiddelde gewicht van een kat is afhankelijk van het ras/grootte.
Ik voer altijd met de ogen.
Komen ze aan dan gaat de rem er op, blijven ze gelijk dan doe ik niets, vallen ze af dan zijn ze ziek of mogen ze iets meer.
Ik heb binnenkatten die verbranden minder, maar ze eten ook geen muizen als extraatje.
Kijk even hoe ze het er op doet, maar geef niet onbeperkt aan een binge-eater, 50% van de katten in Nederland heeft overgewicht, ook zij die buitenlopen helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2017 om 23:28

Moeilijke eters

Wij hebben een oude kat die een poosje geleden steeds magerder werd. Hij at wel, dácht ik, dus wat zou hij onder de leden hebben? We hebben zelfs overwogen of we kat in moesten laten slapen, zo somber zag het er uit. Op een gegeven moment vroeg ik me toch af of er iets fout ging met het voer. Ik heb ander voer gehaald en opeens at de oude kat meer, werd weer wat dikker en lijkt er opeens weer een jaar aan te kunnen plakken. Katten zijn heel erg kieskeurig. Probeer dus wat smaakjes en merken. En anders toch naar de dierenarts.

Vesta

Vesta

14-03-2017 om 07:07

asiel en ervoor?

Ze komt uit het asiel, maar wat heeft ze ervoor meegemaakt?
Moest ze daar ook altijd knokken voor haar eten? Hopen dat er maar iets komt?
Dan is dit eigenlijk logisch gedrag, ze moet leren dat er altijd brokjes komen, dat ze niet hoeft te bedelen.
En dat kan lang duren.

Wat ik deed is eerst gewoon 1 grote bak neer zetten tot hun eetpatroon zich stabiliseerde en daarna ben ik de hoeveelheid in die bak gaan verminderen tot hoeveel ze ongeveer per dag eten.
Dat heeft bij mijn katten ongeveer een week of 5 geduurd.

Andere problemen duren nu al 2,5 jaar het is maar net waar het trauma zit.

Paddington

Paddington

14-03-2017 om 07:59

Ik zou het aankijken

Eerst gewoon lekker laten gaan. Als de kat te dik gaat worden kun je gaan matigen.
Wat je zou kunnen kiezen is om er wat vers voer bij te geven. Paar keer in de week een eendagskuiken, een kippenhartje of een stukje vis en i.p.v. zakjes voer, een beetje kvv (te vinden bij de meeste dierenwinkels in de vriezer, klein beetje laten ontdooien en dan kun je er plakjes van snijden). Vooral als de kat knaagwerk wil kan gedroogd of vers geeft dat vaak ook veel voldoening.

Katten zijn soms heel kieskeurig. Daarbij is het voor dieren ook zeker niet verkeerd om variatie te krijgen.
Af en toe wegen en kijken naar hoe haar vacht en haar ogen eruit zien geeft vaak een goed beeld van de gezondheid van een kat.

mirreke

mirreke

14-03-2017 om 09:38

Ik heb een kat met een eetprobleem, of liever een trauma

Hij is als heel klein poesje heel veel tekort gekomen, moest altijd vechten voor zijn eten, en was heel ziek toen wij hem kregen.

Hij is daar nooit overheen gekomen, en eet als het even kan dwangmatig ook de bakjes van de anderen leeg. Altijd droge brokjes neerzetten zou hier dus niet gaan werken.

Ze krijgen hier gewoon twee keer per dag eten. Daar is hij wel aan gewend geraakt.

Drie kilo is niet echt heel weinig voor een kat hoor. Wij hebben ook een vrij jonge kat (anderhalf, met nog een tengere bouw maar wel groot, en die is al ruim drie en een half). Onze andere katten (ook de wat kleinere dame) wegen gerust vijf kilo, maar zijn niet dik!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 09:48

3 kilo

Voor een kat die klein van stuk is, is 3 kilo inderdaad niet heel erg zorgwekkend, maar wel een ondergrens.

Ik zou de kat ook goed nakijken op vlooien en de tanden (verrotte tandjes of tandplak, of ontstoken tandvlees).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-03-2017 om 09:55

dierenarts

Ik heb ooit een oude kat overgenomen die in een "kattenhuishouden" heeft geleefd, daar moest je echt haantje de voorste zijn als kat Hij is ook altijd een vreterd gebleven. Eenmaal alleen, bij mij, kwam hij snel aan: het vreetgedrag bleef maar er was geen concurrentie meer. Ik heb toen contact gezocht met de dierenarts die me een voedingsadvies heeft gegeven. Daarbij wordt gekeken naar de activiteit van de kat (binnenkat, buitenkat), leeftijd en bouw (kat was sowieso een flinke jongen). Misschien is dat een idee? Zo kun je ook eventuele onderliggende problemen (gebit, schildklier) uitsluiten. Ik woog elke dag zijn brokjes af, gaf het verdeeld over de dag en dat werkte goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 10:06

Oh ja

inderdaad... schildklier. Als daar iets mis mee is, is dat een sluipmoordenaar.

Miauw

Miauw

14-03-2017 om 11:22

de kat weegt geen 3 kg

De kat woog bij binnenkomst asiel 4.2kg.
Tijdens haar verblijf bij TS 3.6kg.
Nu gegroeid tot 4 kg.
De kat weegt geen 3 kg

Gewoon kijken of het stabiliseert en niks extra's geven; ze groeit en dat is prima. Een verblijf in een asiel en een nieuw huis kunnen stress geven en van oude problemen weet je vaak weinig. Houd contact met het asiel of je dierenarts over hoe verder als je problemen krijgt of als ze blijft aankomen.

Poezel

Poezel

14-03-2017 om 12:06

Veel reacties!

Nog wat achtergrondinfo, poes heeft voor het asiel een goed huis gehad maar baasje moest naar het verzorgingshuis. Ze is in het asiel volledig nagekeken en gezond verklaard. Ze is bijna zeven dus zeker niet jong. ''t Is een fijngebouwd poesje, best nog speels en actief.
Onze vorige kat kreeg ook onbeperkt brokjes en hield zich keurig vanzelf aan de gebruiksaanwijzing zeg maar. Maar ik weet dat er ook katten zijn die je moet portioneren anders blijven ze eten en worden ze te dik. Ik vind het lastig in te schatten waar we zitten met haar, vooral vanwege die gewichten. Als ze echt zoveel is afgevallen in het asiel ( nogmaals kan dat in 3 weken?) dan is het logisch dat ze wat moet bij-eten. Of is die 3,6 haar 'gewone' gewicht en is ze nu op weg naar overgewicht?
Inderdaad nog maar even zo doorgaan. Als ze boven die 4,2 gaat komen zal ik me nog eens op mijn hoofd krabben.
We hebben nu een ring met gaatjes waar de brokjes in gaan, moet ze met haar pootje manouvreren om ze eruit te krijgen, om rustiger te eten.Dat lukt wel goed. Ze vindt het niet leuk, staat erbij te kijken en weer naar ons te kijken: neeee, ik wil mijn hapslikweg bakje! Maar ze doet het uiteindelijk wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 12:12

Fijngebouwd poesje

Als het echt een fijngebouwd poesje is, dan is 3,6 heel redelijk. 4 kg is een gemiddeld goed gewicht. Iets eronder en iets erboven is dus prima. Zolang ze levendig is en dat is zo begrijp ik, zou ik me geen zorgen maken. 600 gram afvallen in drie weken tijd is best veel, maar ik kan me voorstellen dat zo'n overgang best stressvol is voor een kat. Dan zal het merk voer ook niet hetzelfde zijn, vreemde katten overal... Ik zou ook afvallen in die situatie (mmm...... zal ik vragen of ze plaats over hebben voor mij? )

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-03-2017 om 16:12

Gewicht

Mijn katers zijn 4,7 en 3,8 kilo en de lichtste ziet er het stevigst uit. Grote kater is net niet vel over been en zou dus wel wat extra mogen hebben. Het zijn ook lastige eters want laatst moesten ze een tijdje op dieetvoer en dat viel echt niet in de smaak. Grote kater was dus in no time afgevallen ;-(
Ik denk dat je op de goede weg bent met zo'n speciaal werkbakje, dan kan hij niet schrokken en krijgt hij het misschien wel uit zijn systeem.

Vesta

Vesta

14-03-2017 om 16:16

andere leuke activiteit

strooi de brokjes in een doosje en zet die vol met wc rolletjes zodat ze de brokjes wel zien en ruiken. Zijn ze ook even bezig om er bij te komen.
Was een tip van mijn dierenarts.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-03-2017 om 19:54

poes

is niet drachtig? Was zo maar iets dat in mij opkwam

Onze kat krijgt 2 maal daags een afgemeten portie, hij vreet altijd in no time zn bakje leeg. En als je het een uurtje later weer vult, eet hij het weer leeg. Om zn gewicht een beetje onder controle te houden, moet je het aantal eetmomenten dus beperken. De hele dag droogvoer laten staan, dan zou ie zo heel erg in gewicht aankomen. Nu weegt hij ongeveer 5,3 tot 5,5 en is mager (ja, hij is erg groot)

Maareh...

Is het nou ook een lapjeskat, want dat lees ik telkens: een hongerlapjeskat!

Vesta

Vesta

14-03-2017 om 22:53

Tine

het is een asielkat die zijn gecastreerd (ja ook de dames)

Poezel

Poezel

15-03-2017 om 08:46

Ha ha Moeder Mop

Nee hoor het is een cypertje maar gewoon een hongerlapje. Ik maakte me een beetje zorgen over haar gewichtstoename, maar ik denk dat ze toch gewoon even iets moet bijspekken nu en ik hoop dat dat straks dan weer stabiliseert. Als ze echt zo'n typetje zonder rem zou zijn dan zou ze niet zo slank uit het asiel gekomen zijn toch? Daar staan in de kattenkamer verschillende bakjes en de katten eten wat ze willen.
Ik,heb het idee dat de ergste eetbehoefte alweer wat zakt, we houden het in de gaten.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-03-2017 om 08:49

ach ja, idd asiel

had ik niet aan gedacht... natuurlijk gecastreerd. Gelukkig maar anders heb je straks het huis vol (maar wel heel schattig natuurlijk)

Een timer?

Mijn eerste poes (kwam uit een gezin waar de zoon des huizes de poes op z'n slaapkamer hield vanwege allergie van moeder... en poes regelmatig 'vergat') was zo gebrand op eten dat ik heb toegegeven. Eerlijk gezegd hadden we geen keus... ze had een harde indringende miauw, was heel volhardend. Ze had dus altijd wat in haar bakje. Maar werd ook moddervet. Ze kreeg ademhalingsproblemen en daarbij heeft haar hoge gewicht geen goed gedaan. Dat nooit meer, nam ik me voor...

Nu hebben we sinds 2 jaar een katertje. Kwam hier rank binnen, een echt jagertje... En die geef ik afgepast voer, maar ook hij is nu een stevige kat (nog niet te dik) en veel slomer als toen-ie kwam (met 9 mnd). Okee, de kat is bij ons wel geholpen, dat scheelt ook. Omdat mijn vriend op wisselende locaties werkt, moet hij ook wel eens om vijf uur z'n bed uit. Maar dan duurt het nog weken voor de kat eraan gewend is dat mijn vriend er daarna weer om zeven uur uit gaat... ofwel, dan blijft hij nog weken om vijf uur 's nachts kabaal maken (deur krabben, hard mauwen)... heel onhandig, met ook 2 schoolgaande kinderen die er wakker van worden.

Ik overweeg dus toch maar brokjes 'op aanvraag', want dit kan echt niet... Een timer heb ik ook geprobeerd. Lijkt me een perfecte oplossing, maar mijn kat had binnen no-time de deksel eraf gesloopt. Heb jij al een timer geprobeerd? Als jouw kat rustig bij de timer blijft wachten, is je probleem opgelost!

Miauw

Miauw

15-03-2017 om 17:46

Leanne

Even zwart-wit: dan krijgt hij dus teveel en kun je twee dingen doen: minder/ander eten geven en meer laten bewegen.

Ook in voeding op aanvraag kun je minder voeding doen of bv een handje bewaren voor je gaat slapen. Verder meer spelletjes, speeltjes, voer verstoppen, voer waar minder energie inzit enz.

Kun je de aangepaste hoeveelheden niet steeds afwisselen in tijd zodat het heel onvoorspelbaar wordt wanneer er eten komt?

Lastig want dat benauwd is echt vervelend.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 22:35

Op verzoek

Omdat onze oudste kat zo afgevallen was, ben ik weer overgestapt op voeren op verzoek. En de jongste... nou ja ook al zo'n 10 jaar, profiteert daarvan mee en is wel iets dikker geworden, maar nog normaal. Deze kat was altijd zo'n 3,5 kg. Ikwas gestopt met op verzoek voeren, omdat ze wel jammerden, maar ook veel lieten staan. Dan maar even wachten. Zo blijf je bezig. Katten zijn in dat opzicht een stuk eigenzinniger dan honden. Althans onze honden. Dat is hap slik weg .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.