Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iris

Iris

27-08-2011 om 17:26

Hond in een "bench", modeverschijnsel?

Ik denk dat het weer iets nieuws is, (waarschijnlijk wordt er lekker aan verdiend), maar waarom moet een hond in een kooi.
Bij de kinderen op de basisschool zag ik ineens heel veel jonge hondjes. Iedereen had een puppy, leek het wel. Die gingen ook op puppycursus. En ze hadden allemaal zo'n kooi, of meerdere in huis.
Hoe zit dat? Wordt dat verteld als je een puppy aanschaft of bij de puppycursus? Vind het wel een beetje apart.
Vroeger hadden wij ook altijd honden, en ook puppies, maar nog nooit een kooi in huis. Of is het omdat iedereen overdag weg is en de hond in de kooi moet omdat hij/zij alles stukbijt? Wie weet het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onderdeel van opvoeding

Wij hebben ook een hond die als pup in de bench ging. Het is net zoiets als een box voor een baby. Een veilige plek.
Veel pups vinden een bench een fijne beschermde omgeving waar ze makkelijker slapen. Grijpgrage kinderhandjes kunnen ook bedreigend zijn voor een pup, dus in combinatie met kleine kinderen is hethandig. Ook als je van huis gaat is het handig om een pup daar in te doen. Ze kunnen zich niet bezeren of daar komen waar het niet mag en het is hun eigen nest en dat vervuilen ze minder snel. Dat is weer handig bij het zindelijk worden. Na enkele maanden tot een jaar wordt de bench weer afgeschaft alhoewel ik veel honden ken die nog graag in de bench slapen; het is 'hun' plekje.
Als je van huis gaat dan is het fijn dat een pup in de bench kan, vooral als hij tandjes krijgt en inderdaad aan je meubels kan gaan knagen.
Niks zieligs aan, zolang het maar niet de hele dag is.

Dorry

Primavera

Primavera

27-08-2011 om 19:11

Box voor honden

Een bench werkt dus eigenlijk hetzelfde als een box voor kinderen.
Voor sommigen zal het handig zijn, voor anderen juist een nutteloze sta-in-de-weg. Als veilige plek kun je ook gewoon een hondemand of iets dergelijks nemen, het hoeft niet persé een kooi te zijn. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Zonder box of bench is het alleen wel noodzakelijker om je huis kind- en puppy-veilig te maken en sommige dingen die makkelijk stuk gemaakt wordt tijdelijk weg te bergen.
Groeten Primavera (2 honden zonder bench en 4 kinderen zonder box)

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2011 om 21:46

Olievlek

Er zullen ongetwijfeld eerst een paar mensen zijn geweest die met een bench begonnen zijn. Dat is opgemerkt met 'Dát is handig!' waardoor meer mensen een bench zijn gaan gebruiken. In de show- en keuringswereld zal het eerst normaal zijn geweest en dat is doorgesijpeld naar jan met de pet die zo'n ding in huis ook wel praktisch vond. Het kán ook handig zijn voor een pup. Een pup die niet bij tafelpoten kan leert daardoor niet dat hij tafelpoten kan stukknagen als de baas van huis is. En wat ook al eerder genoemd is zal een pup het langer drooghouden in een bench dan in de huiskamer, omdat de bench zijn nest is. En het is een fijne schuilplek voor als het te druk wordt.
Ik vind een bench niet zielig zolang het niet als strafplaats misbruikt wordt en de hond het als veilige plek mag zien waar hij in en uit kan lopen als de baas thuis is.
Wij hebben een paar honden in huis gehad waar je aan kon merken dat ze het fijn vonden om onder een tafel te liggen. Toch een holletjes-behoefte. Zo werkt dat voor veel honden ook met een bench.
Ik weet niet of ik ooit aan een bench zou beginnen als wij ooit weer een hond zouden nemen, maar ik begrijp wel dat mensen ervoor kiezen.

koentje

koentje

27-08-2011 om 22:16

Een bench

voorkomt dat bepaald ongewenst gedrag een gewoonte wordt. Met name ingesleten gedrag is maar heel moeilijk af te leren. Tot en met de pubertijd kan een hond ineens meer bijtneigingen gaan krijgen en spullen kapot bijten. Als je er niet bij bent, bijv. in de nacht kan hij daar lekker mee doorgaan. Ook bijv. op de bank gaan liggen terwijl je er niet bijbent kun je met een bench voorkomen. Ook kan het met kinderen handig zijn dat je af kan spreken dat zij de hond met rust laten als hij in de bench ligt. Hoewel dat net zo goed met een mand kan.

koentje

koentje

27-08-2011 om 22:17

Foei koentje...

puberteit!!! Geen ...tijd...

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2011 om 00:16

Nou

Ik heb altijd honden gehad en er veel mee getraind enzo maar mensenlieve, wat is zo'n bench makkelijk! Ik had ze vroeger niet en heb nu dus wel eens een logeerhond-met-bench en dat is toch wel stukken eenvoudiger dan ze 'plaats' en 'blijf' leren op een deken of mand ofzo. Pffffff. Als je wegliep, liepen ze weer fijn achter je aan. Bij het commando 'plaats' gaat hond in bench, daar ligt wat lekkers voor hem klaar, dan kan het deurtje dicht en kun je even de was ophangen De rest van de dag staat de deur gewoon open en ging hij regelmatig zelf in zijn bench liggen; inderdaad als lekker holletje en veilig plekje. 's Nachts ging de bench dicht en hij werd vaak pas wakker als ik de kamer in kwam Ik roep in één logeerweek denk ik wel 20 ker: goh, dat hadden ze vroeger moeten hebben.......dat plaats en blijf leren kostte je uren uren uren en bérgen frustratie.

Tirza

Maylise

Maylise

28-08-2011 om 01:21

Nooit gehad

Ik heb nooit een bench gehad voor de honden. Wel een box voor de kinderen. Ik snap het concept wel maar ik heb er nooit behoefte aan gehad en het is toch best een sta-in-de-weg. We krijgen binnenkort weer een nieuwe hond (twee zelfs) maar ik ben niet van plan een bench te kopen. Maar wie weet verander ik nog van mening. Ik ben het ook niet gewend dus vooralsnog zie ik de noodzaak er van niet in.

Lynna

Lynna

28-08-2011 om 09:30

Na 8 jaar nog

Mijn hond is 8 jaar en slaapt nog steeds in de bench. Maar het is dan ook een echte zenuwpees, hij is bang in het donker en dan plast hij nog wel eens op de vloer. Daarom kan ie beter in de bench, dan plast hij op zijn kleed-(

De bench staat onder de open trap in de huiskamer, ik heb er dus nauwelijks last van.

Verder heeft hij ook nog een mandje in de ruimte onder de schoorsteenmantel (vak voor openhaardhout). Daar ligt hij ook lekker beschut en als hij in de ruimte wil trekt hij het mandje eronder vandaan. Veiligheid/geborgenheid is belangrijk voor hem.

Klaartje

Klaartje

28-08-2011 om 11:27

Voor de eerste keer een bench

Ik vind het ideaal. Bij onze vorige honden was ik nog hele dagen thuis en veel aan huis gebonden. 's Nachts lagen ze als pup in de hal, die wel dan leegruimden. Toch gebeurde het wel eens dat er bijv een kinderschoentje lag. Meer dan eens werd die als kluif gebruikt. Ook mijn kapstok is ooit kapot geknauwd. NU gaat de bench 's nachts dicht en als ik weg moet of werken. Overdag gaat hij er geregeld een dutje in doen, maar altijd met deur open. Soms samen met de kitten Pup is 10 weken kitten 14.

Wilma

Wilma

28-08-2011 om 16:05

Hierop aanhakend ...

lijkt hier in de omgeving het hebben van een hond juist het modeverschijnsel. Ze hebben inderdaad ook wel allemaal een bench (hoor ik dan op school ofzo). Zouden wij in de doelgroep zitten van "kinderen al even op de basisschool, dús nemen we een hond"?

Ik dacht al dat dat hier toevallig was, maar vind het wel grappig dat jij dat nu ook opschrijft.

koentje

koentje

29-08-2011 om 12:25

Leeftijd

het is wel zo dat op meen bepaalde leeftijd een hond echt leuk wordt voor kinderen. Ze moeten enig begrip en inlevingsvermogen voor de hond hebben...

Jade

Jade

29-08-2011 om 13:30

Bench...

Hier ook een bench voor beide honden. Onze jongste hebben we als pup gekregen en toen maar een bench aangeschaft (het barricaderen van de kamer, keuken etc. werkte niet: ze 'ontsnapte' altijd en ging dan naar de koelkast, die ze gewoon open kon krijgen).

Ze liggen er 's nachts in, overdag ook wel (maar dan op eigen initiatief (het deurtje is overdag altijd open).

Ten tijde van visite met kleine kinderen vond ik het beter als beide honden in de bench lagen: ik was namelijk niet van plan de kinderen steeds bij de honden weg te houden, terwijl de ouders er gewoon bij waren.

Een bench is wat MIJ betreft geen modeverschijnsel.

Klaartje

Klaartje

29-08-2011 om 21:30

Wilma

Bedoel je aanhakend op mijn bericht? Bij mij zijn de kinderen "al even uit huis" We hebben altijd een hond gehad (boerderij) en in verband daarmee vroeger altijd thuis, en toen had ik ook nog nooit van een bench gehoord. Nu hoef ik voor bedrijf niet meer thuis te zijn en werk ik zelf weer. Dan vind ik een bench wel fijn hoor. Hier geen modeverschijnsel dus,

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2011 om 09:16

Hier

hadden we bij de vorige hond geen bench en afgekloven stoelpoten.
Toen we onze huidige hond als pup kregen hebben we wel een bench gekocht. Toen ze uitgepubert was hebben we 'm op zolder gezet, want echt mooi is zo'n ding niet in je woonkamer. Inmiddels staat íe er weer, want hond vind het prettig om zich erin terug te kunnen trekken.
De bench zit vrijwel nooit meer op slot, alleen als ons peuterbuurmeisje komt spelen. Zij is bang voor honden en doet dan zo zenuwachtig dat het voor allemaal (ook voor hond) prettiger is als hond even achter slot en grendel zit.
Toen ik nog thuis woonde hadden wij ook honden en geen bench. Duus het is wel iets van nu denk ik.

Dendy

Belle Époque

Belle Époque

30-08-2011 om 12:25

Járen geleden

Toen onze Mop een Mopje was, was-ie aardig om te zien, maar hij knauwde aan alles. Toen we op een mooie dag thuis kwamen en woeflief een stuk uit een traptree had gekauwd, was de maat vol en verruilden we zijn mand voor een solide bench. Daar heeft hij jaren tot ieders tevredenheid in gelegen. Toen hij nog jong was ging de bench op slot als we gingen slapen of even de deur uit waren, later, toen hij de knaagfase voorbij was, bleef het deurtje open.

Hond bereikt over 2 weken de leeftijd van 12 jaar, dus het is alweer een tijdje geleden.

Iris

Iris

30-08-2011 om 18:26

Tja...en dan is er nog konijnenspeelgoed.

Ik denk dat zo'n bench in sommige gevallen wel handig is, zo te lezen, maar ook inderdaad iets van deze tijd. Vroeger kun je nergens zo'n bench kopen en ik zag ze alleen op hondententoonstellingen, maar nog nooit bij mensen in huis.
En dan nog iets: konijnenspeelgoed! Ik heb ook altijd konijnen gehad. Ze lopen bij mij los in huis en tuin, maar ze hebben geen speelgoed. Ze kunnen aan het kachelhout knagen als ze willen.
In de dierenwinkel zag ik dus cavia en konijnenspeelgoed en zelfs konijnenknuffels. Gaat dat niet te ver? Toen ik mijn konijnen naar hun vakantieadres bracht zeiden ze ook dat ik hun favouriete speeldgoed en knuffels maar moest meenenemen. Ik dacht ??? Het wordt wel steeds gekker lijkt het.

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 23:17

Iris

De enige winkel hier in de regio die in deze tijden van recessie uitbreidt, vernieuwt en verbouwt - is de dierenspeciaalzaak. Echt, je weet niet wat je ziet. De meest afzichtelijke flauwekul. Je kunt zelfs papier uit de papierversnipperaar kopen om in je hamsterkooi te doen.

Tirza

Wilma

Wilma

31-08-2011 om 15:31

Klaartje en anderen

Nee hoor, niet perse aan jou gericht. Maar Iris schreef ook "op de basisschool kreeg iedereen ineens een hond leek het wel".

Ik heb eens op school rondgekeken vandeweek toen ik stond te wachten. Denkend aan dit draadje. En ik denk inderdaad dat het met leeftijd van de kinderen te maken heeft ofzo, dat "iedereen ineens een hond leek te krijgen".

Iris

Iris

31-08-2011 om 15:38

Grappig

Grappig van die papierversnipperaardingen voor de hamsterkooi. Je moet er maar opkomen! Wij hebben ook gerbils en die knagen ook heel veel. Daar gaan de lege wcrolltejes, keukenrollen en stevig karton in. Kost niks. Het is gewoon goede handel, die dierenspullen. Misschien moet ik zelf een dierenbenodigdheden winkel beginnen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.