Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoeveel werk is een hamster?

Zoon (8) heeft z'n zinnen gezet op een hamster. Slik. Kan iemand mij vertellen of een kind van acht zelfstandig voor een hamster kan zorgen of ga ik daar straks zelf voor opdraaien? (Ik heb wel 'n vermoeden.) Wat komt er allemaal bij kijken?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-09-2012 om 14:29

Weinig

Onze hamster is net overleden nadat we hem 2,5 jaar hebben gehad. Dat is ook ongeveer de maximale leeftijd die ze halen. Je hebt er praktisch geen werk aan. Ik gaf een keer per dag voer, soms stukjes groente of fruit. Om de dag schoon water in het flesje. Verschonen van de bak om de 2 a 3 weken, kwartiertje werk. De kinderen deden vrij weinig aan de verzorging en durfden hem ook niet vaak op te pakken omdat hij wel eens beet (wel hard, niet door). Ik zou niet zo'n hok nemen met van die mooie buizen. Hammie had de gewoonte om het meest afgelegen hoekje te gebruiken als wc, waardoor ik dan steeds die buizen moest demonteren. Gewoon een traliehok met leuke trappetjes en een huisje is het makkelijkst.

ChrisH

ChrisH

18-09-2012 om 14:35 Topicstarter

Kijk

Mijn grootste pijnpunten zijn:

- wat doe je met Hammie in de vakantie?
- maakt hij niet veel lawaai 's nachts (en ligt overdag voor pampus)?
- gaat zo'n bak niet stinken?

Het gaat wel om een levend wezentje natuurlijk, als zoon er genoeg van krijgt kan ik hem niet in de prullenbak kiepen.

Chris

Guinevere

Guinevere

18-09-2012 om 14:38

Woestijnrat

Misschien kun je hem warm maken voor woestijnratten. Die slapen 's nachts en zijn zoooooooooooo grappig! Stinken doen ze ook al niet.
Op vakantie: parkeer de bak bij de buren ofzo.

Vic

Vic

18-09-2012 om 14:40

Antwoorden

- wat doe je met Hammie in de vakantie?
Zo'n hamsterkooi is makkelijk te vervoeren en ook een oppas heeft er weinig werk aan.

- maakt hij niet veel lawaai \'s nachts (en ligt overdag voor pampus)?
Hammie was ook wel eens overdag wakker, maar ik hoorde zijn molentje het vaakst 's nachts. Hij stond dus in de huiskamer want het lijkt me niet dat je daar doorheen slaapt.

- gaat zo\'n bak niet stinken?
Als je hem consequent 1x in de twee weken verschoont niet.

Niks 'an

Mijn dochter heeft een hamster (gekregen van iemand) en we vinden er echt niks aan.
Het beest slaapt de hele dag en wordt pas 's avonds rond half 10 actief. We hebben een plastic kooi waarvan hij de ringen stuk knaagt, waardoor het ding met plakband aan elkaar zit, omdat hamster anders ontsnapt (en opgegeten kan worden door onze kat)
Vakantie is inderdaad geen probleem. Dan logeert hij bij een vriendin.
Stinken doet het ook niet als je regelmatig het hok verschoont.

Marie

Marie

18-09-2012 om 16:54

Woestijnratten stinken

Hoi,
Wij hebben bijna 3 jaar een russische dwerghamster gehad en die was echt heel leuk en tam. Was veel wakker overdag daar kon je echt mee op schoot mee spelen enzo (zelfs ik durfde dat).
De hamster had wel een grote kooi met van die deelbare plastic buizen en ja die moesten wel steeds uitelkaar bij het schoonmaken. Vonden wij niet echt een probleem. Knagen deed de hamster alleen aan het plastic hamsterwiel. En ja daar liep ze veel in 's nachts, maar dat hoorde je haast niet (kooi in woonkamer). Verder vonden we het met de stank heel erg meevallen, inderdaad elke 2/3 weken schoonmaken. Het maakte wel uit wat er op de bodem lag. Beukensnippers stinken bijvoorbeeld minder dan houtsnippers.
Maar toen ging de hamster dood en hadden de meiden hun zinnen gezet op Gerbils (woestijnspringmuizen). Ik heb ze nog gewaarschuwd, dat het wel eens tegen kon vallen. En inderdaad... ze hebben bijna al het plastic van de kooi (plankjes/buizen/wieltje) helemaal aan gort geknaagd (het is een bende). Ze zijn helemaal niet leuk handtam. En ze stinken ! Moet bijna wel elke week de kooi verschonen en het maakt haast niet uit wat er op de bodem ligt.
M.a.w. geef mij maar weer een hamster.

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2012 om 19:02

Makkie

Ik sluit me geheel aan bij Vic. Onze Coco mag in de avond lekker hollen in het molentje, daarna halen wij 'm weg, dan kan dochterlief slapen. Ik heb alsnog een kooi zonder tunnels gekocht, die krengen schoonmaken en in elkaar zetten is een rotklus.

Vic

Vic

18-09-2012 om 19:18

Bodembedekking

Ik had voor Hammie zachte bodembedekking, een soort van katoen. Geen hamsterwol, want dat schijnt gevaarlijk te zijn. Ik heb ook wel eens geperst papier gehad, gezellig roze en blauw, maar dat ging al heel snel stinken. Mijn gerbils die ik vroeger had zaten gewoon op zaagsel. Ik kan me niet meer herinneren of dat stonk (toen was ik 15), maar het waren wel leukere beestjes dan de hamster. Echt handtam en je kon er mee spelen. Ik heb vroeger ook wel eens een handtamme (goud-) hamster heb gehad, maar die zijn er niet veel.

Woestijnrat

Ik denk nog altijd met plezier aan de woestijnratjes uit mijn jeugd. Zou er zo weer een paar willen hebben
Ze zijn heel nieuwsgierig en slim. Knagen wel alles aan gort, maar dat hebben we creatief opgelost door ze zelf hun zaagsel te laten maken. Gewoon bij het verschonen los papier in de bak en ze maakten er zelf dan wel zaagsel van.
Ik vond ze eigenlijk weinig stinken, maar had wel altijd vrouwtjes. Misschien dat dat nog uitmaakt? Ik weet van cavia's bijvoorbeeld dat de mannetjes ook veel harder stinken dan de vrouwtjes.
n@nny

Guinevere

Guinevere

19-09-2012 om 15:24

Inderdaad n@nny

De woestijnratten die ik had waren ook altijd vrouwtjes. Kennelijk zijn die minder geurig.
Woestijnratten kun je met een klein beetje aandacht helemaal handtam maken. Dan moet je wel jonge dieren nemen. Zo lollig, ze kwamen zelfs (bij een van hun vele ontsnappingen) vanonder de kast aanlopen als je alleen je hand al naar ze uitstrekte. Ontsnapratten, zo noemde ik ze. Wat een energie hebben die beesten, en die staken ze bijna volledig in ontsnappingspogingen en het versnipperen van wc-rolletjes.

Jolijt

Jolijt

20-09-2012 om 19:30

Hamsters zijn lief

Onze Tata is een echte slaapkop; die slaapt van een uur of zes 's morgens tot acht uur 's avonds. Je kunt haar overdag wakker maken, maar als je haar voorzichtig pakt en rustig behandelt dan slaapt ze zo verder in je handen of het holletje van je elleboog.
Er zijn molentjes tegenwoordig die geen geluid meer maken, maar ik vind het nog steeds geen dier voor op een slaapkamer.
Hamsters stinken niet en hebben weinig verzorging nodig. Ook een voordeel als je niet zo wild op beesten bent is dat het solitaire dieren zijn. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen als je er maar eentje neemt.
Als Tata wakker is kun je heel leuk met haar spelen.

Als we op vakantie gaan is er altijd wel iemand die voor die paar weken voor de hamster wil zorgen (voor de waterschidpadden is het een stuk lastiger).

Hamster forum

dochter heeft ook een hamster. Ze (en ik ook) is er dol op.
Hamster staat gewoon op haar slaapkamer. Aan de geluidjes die hamster snachts maakt, kun je gewoon wennen!

1x in de 2-3 weken verschonen.
Iedere avond klein beetje groen en beetje droogvoer.
Om de dag schoon drinkwater.

Denk er wel aan dat ook al is het maar een heel klein beestje, dat je wel een groot hok nodig hebt! Hamsters hebben ruimte nodig!

Kijk anders eens op het hamsterforum
http://forum.dehamster.nl/index.php?sid=b4b50b9ccfc70dde4a5ada95e255d115
Hier staat een heleboel info over huisvesting, eten/verzorging en ook over verschillende soorten hamsters. Het ene soort houdt juist wel van klimmen en buizen (veel schoonmaakwerk!) en het andere juist veel minder. OOk zijn er hele kleine, snelle hamsters (roborowski) die houden minder van knuffelen.

Schoonmaken zal kind grotendeels zelf kunnen.

Vakantie; wij hebben liefhebbers ervoor hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.