Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Oregano

Oregano

16-02-2015 om 21:18

Hoeveel uren huishoudelijke hulp en waarop letten bij het kennismaken?

Hoi,
We zijn zover dat we een hulp gaan nemen hiep hiep hoeraaaa! Maar hoeveel uur per week is nog even de vraag. We wonen in een jaren 30 woning met boven 3 kamers en een zolder waar mijn dochter's kamer is. Het gaat om stofzuigen beneden en de trap, eiken vloer dweilen, kastjes keuken soppen, wc boven en beneden en badkamer schoonmaken. En af en toe iets extra's zoals ramen zemen en vloer in de was zetten. Ik dacht zelf aan 2 a 3 uur per week , liefst 2 uur per week. Ben even benieuwd naar jullie ervaringen en waar ik op moet letten bij het kennismaken etc.
Alvast dank!
Groet Oregano

Katniss

Katniss

16-02-2015 om 21:24

Hoe doe je dat zelf?

2 uur voor al die dingen die je noemt lijkt me best weinig. Hoeveel tijd ben je kwijt als je het zelf doet? Hoeft er boven niet gezogen te worden?

Celine

Celine

16-02-2015 om 22:02

30-er jarenwoningen

Zijn vaak behoorlijk bewerkelijk.

Aan de andere kant hangt het er ook vanaf hoe opgeruimd het is en hoeveel "vrije" ruimte ze heeft om lekker door te werken en te stofzuigen.

En natuurlijk: hoe groot het huis is. Aantal kamers zegt niet zoveel, als wel de grootte, maar als die niet gestoft of gezogen of gedweild hoeven te worden, maakt dat dus niet uit.

En belangrijk is: hoe goed wil je dat het gebeurt.

Als je zuinig aan wilt doen, kan je beginnen met 2 uur, en vind je dat het niet goed genoeg gebeurt (of te weinig tijd voor de speciale dingen), dan breid je het uit naar 3 uur (is vaak makkelijker om te doen dan andersom). Maar misschien niet van tevoren bespreken, want dan gaan ze daar misschien naar toe werken....

Maar Katniss heeft gelijk: waarom probeer je het niet eens een keer zelf uit (nog een keertje er 2 uur achter elkaar flink tegenaan en kijken hoever je komt...).

En waar op letten bij kennismaken: taal (spreekt/leest ze Nederlands of goed Engels - als je dat zelf kunt), referenties vragen (en nabellen! erg handig, vraag ook of ze trouw komen of regelmatig afzeggen), vragen naar vakanties (hoe vaak en hoe lang - en hoe erg vind je dat), hoe lang ze schoonmaakt. ID checken!
Misschien afspreken een paar weken op proef te doen, zodat ze goed hun best doen en dat je weet wat er dan binnen 2 uur mogelijk is.

2 uur..

lijkt me weinig voor alles wat jij op je lijstje hebt staan. Zeker als je ook nog extra's verwacht.

Maar idd, probeer het een keer zelf, doe het met een nauwkeurigheid die je van een hulp verwacht en kijk hoe lang je erover doet.

Pittig.

Ik vind het veel werk om in 2 uurtjes te doen, maar het is ook maar net wat je onder schoon verstaat. Maar goed, alles hoeft niet iedere week, jou schoonmaakster moet goed kunnen plannen, dat wel.

Bep

Bep

16-02-2015 om 23:33

Ik merk

Dat een hoop hulpen op hun gemakje schoonmaken.
Momenteel maak ik ook tijdelijk schoon en daar doe ik in 3 uur, exclusief pauze:
Zolderkamer soppen, zuigen, dweilen
badkamer soppen dweilen inclusief toilet
overloop zuigen en dweilen en 2 slaapkamers soppen, zuigen en dweilen. Ook zuig ik de trappen.
Beneden (erg groot) dweilen als de bewoner al heeft gezogen of zuigen als de bewoner zelf dweilt. Banken uitzuigen, soppen, keukenkastjes aan de buitenkant afdoen. Soms nog het vouwen van een was of het strijken van een aantal kledingstukken.
Ramen zemen kom ik een keer extra voor en doe ze dan allemaal en doe dan allemaal extra dingen zoals keuken leeghalen en schoonmaken, glaswerk eens allemaal wassen enz.

Ik ken meerdere schoonmaaksters en snap heel goed hoe ze hun drie uur vullen door de helft te doen. Niet beter dan ik, maar gewoon de helft langzamer.
Oke, ik ben erna erg moe, maar heb gewoon hard doorgewerkt.

Wat jij noemt, behalve die vloer in de boenwas zetten (is echt een aparte klus omdat je hem waarschijnlijk in zn geheel gedaan wilt hebben) zou ik makkelijk in die 2 uur kunnen.

Een ander huis wat ik schoonmaak is een appartement met veel tierelantijntjes.
Hier doe ik in 1.5 uur grote badkamer, toilet, vloeren met de swiffer (op verzoek van client), gang, 1 slaapkamer, 1 werkkamer, kleine keuken, bijkeuken en de woonkamer. Soms nog een strijk erbij.

Bettie

Bettie

17-02-2015 om 08:06

Moet kunnen

In twee uur als het alleen maar gaat om beneden zuigen en de trap zuigen, 1 vloer dweilen. twee keer wc, badkamer, keukankastjes afnemen.
Maar wat ik mis wat Bep wel doet is het stoffen/soppen van kamer(s) en iets met de slaapkamers. Als dat er wel bij is wordt het te krap.

Aannemen Oregano!

Binnen 2 uur alles wat je opnoemt en.....grondig! Al moet je haar reiskosten vergoeden, aannemen. Als ik mijn keuken grondig doe, alles uit de kasten, mijn glazen zelfs opgepoetst, koelkast leeg, vaatwasser intussen draaien, vaatwasserfilters schoon daarna, magnetron blinkend schoon, afzuigkap en filters en de keukenkastjes weer inruimen, vloer dweilen, dan ben ik al 1,5 uur verder. En ik ben niet langzaam!
Gistermiddag gedaan.
Laat staan de rest die je op noemt. Er kan veel in 2 uur, maar Bep overtreft alles.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 08:21

Helemaal niet

Bep overwerkt zichzelf en die kan over een paar weken niet meer werken.... heb je nog steeds niemand.

Celine

Celine

17-02-2015 om 08:28

Het hangt ervan af

Het hangt er natuurlijk vanaf of de hulp maar 1 of 2x per week 2 of 3 uur schoonmaakt of dat als haar baan 4 dagen (tenminste 6 uur per dag) doet.

Als ze het incidenteel doet, dan kan hard werken als Bep denk ik wel. Doe je het 4 volle dagen, dan lijkt het mij inderdaad fysiek wat zwaar worden. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt natuurlijk "stevige" types, het soort, niet lullen maar poetsen. En misschien kunnen die dat harde werken zelfs 5 dagen per week volhouden.

Mijntje

Mijntje

17-02-2015 om 09:14

niet alles

Toen ik als student als schoonmaakster werkte bij een gezin maakte ik altijd alles beneden schoon (stofzuigen, dweilen, wc/douche) en als extra's de ene keer de kamers boven (afnemen/zuigen), een andere keer de keukenkastjes, een andere keer de ramen beneden.
Zo kan het ook in 2 uur, niet alles hoeft elke keer.

Precies, plannen dus.

...

Moet kunnen in 2 uur

Ik heb een modern rijtjeshuis, niet heel groot. Zolder is domein van echtgenoot (studio), dat houdt hij zelf (niet) schoon.
Mijn hulp komt ook 2 uur per week en doet dan:
boven en beneden stoffen (nat), stofzuigen dweilen
trap stofzuigen
toilet beneden en badkamer boven (incl stofzuigen en dweilen)
keukenkastjes aan de buitenkant afnemen
keuken werkblad en wasbak schoonmaken
soms nog iets extra's als deuren soppen.

Ik zorg wel dat het huis van onder tot boven opgeruimd is en de vloeren leeg, ze hoeft alleen in de kast beneden wat prullaria van hun plek te halen, maar verder kan in een streep door. Dat scheelt natuurlijk een hoop tijd. En eerlijk is eerlijk, ik doe het zelf grondiger, maar dat past dan weer niet in die 2 uur en past ook niet bij haar . Er zijn vast betere hulpen, maar ik ben op haar gesteld en we kunnen haar vertrouwen.

Heb je al iemand op het oog? Dan zou ik eerst de referenties checken en als dat goed uitpakt een gesprek met de dame houden. Je wensen voorleggen en kijken of zij het ook ziet zitten. Dan kun je inderdaad afspreken dat ze een paar keer op proef komt. Het moet namelijk van beide kanten klikken.
Je moet natuurlijk ook onderhandelen over het tarief (ik betaal voor 2 uur € 22, omgeving Den Haag). En dan inderdaad de vakanties en ziekte. Ik heb met mijn hulp afgesproken dat ik bij ziekte niet betaal, wel als ik zelf (of iemand uit het gezin) ziek is en we daarom afbellen. In de korte vakanties komt ze eigenlijk wel altijd, in de zomervakantie komt ze altijd in de week voor we weer thuiskomen, zodat we in een schoon huis thuiskomen. Ik betaal haar voor die keer altijd dubbel, beetje compensatie voor de andere gemiste weken.
Met haar verjaardag, Sinterklaas en Kerst krijgt ze altijd een aardigheidje, en in december ook een keer extra salaris. Maar dat is allemaal nooit afgesproken, dat doe ik uit mezelf.
En dan ten slotte: wil je erbij blijven als ze komt poetsen, of juist niet (dat is heel persoonlijk, ik ben het liefste weg, maar soms komt ze als ik er wel ben, dan kletsen we bij en wordt er iets minder grondig gepoetst). Daar hangt ook van af of je haar je sleutel geeft. Dat moet je iemand ook toe durven vertrouwen. Ik denk dat ik onze hulp na een maand onze sleutel heb gegeven.

Succes met het regelen, ik vind het nog altijd een heerlijke luxe om thuis te komen in een schoon huis. Ze is als het goed is vanochtend weer geweest, zalig!

elke week

In de periode dat de hulp elke week 2 uur kwam verdeelden we het. In de ene week vloeren, keuken, badkamer en toilet. De andere week een 'klus'. Ramen doen, Alle deuren, ventilatieroosters, vensterbanken. Een kamer ondersteboven. Zelfs behangen en de tuin, het gras maaien.
En ja, de een is sneller en handiger dan de ander. Ik doe daar niets aan. Veel te blij voor de hulp, want het is echt fijn als je dat (deels) kunt uitbesteden. Een periode hielp ik ook mee, deden we het samen.

Marjoleine64

Marjoleine64

17-02-2015 om 21:39

Groot huis 3 uur per week

wij hebben onze hulp een ochtend van 3 uur per week, en een groot vrijstaand huis (4 slaapkamers en kantoorruimte). Ze doet: alles zuigen boven en beneden, badkamer en toiletten soppen, gladde vloeren dweilen (woonkamer/keuken/badkamer/overloop/gang). En vaak wat extra zoals douchewanden extra grondig (ontkalken), badkamervloer schrobben (ipv alleen dweilen), ramen lappen. Ze werkt flink door, maar nou ook weer niet op een tempo waar ik heel erg moe van zou worden (ze is wat ouder en behoorlijk te zwaar). En ze doet het niet verschrikkelijk grondig, dus als zij niet komt in de schoolvakanties doen we zelf de vergeten hoekjes een keer extra grondig. Keukenkastjes etc doet ze ook niet, alleen de buitenkant een doekje erover. En het helpt enorm als de rommel vooraf opgeruimd is, zodat zij direct kan schoonmaken. Dat lukt niet altijd met 2 pubers in huis...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.