Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

07-05-2015 om 15:25

Hoeveel tijd nodig voor Rijksmuseum in Amsterdam?

Mijn man gaat morgen met de oudste naar Amsterdam. Ze gaan in ieder geval naar het Rijksmuseum.
Hoeveel tijd moet je daar voor uittrekken?
Madame Tussaud vindt hij niet leuk, maar wat is nog wel leuk om te doen of te bekijken?
Puber is nog net geen 18 en de Wallen heeft hij al gezien (volgens hem dan)

Noet

Noet

07-05-2015 om 15:32

Dag

daar kun je prima de hele dag zijn. Met mijn toen 8 jarige heb ik er van 11 tot half 6 van genoten.
Het is vakantie, veel touristen, je bent zo al een half uur kwijt om je jas kwijt te raken, en net zo veel tijd om 'm weer op te halen.

Ook als je er wat wilt eten of drinken sta je lang in de rij want het restaurant is niet zo heel groot.

wij hadden al kaarten dus die rij konden we overslaan.

Andersom

Nou inderdaad. Vreselijk groot museum.
Kijk op de site van het Rijks en laat ze uitkiezen wat ze in ieder geval willen zien. Laat ze daar beginnen. En voorts maar dwalen zolang als ze willen. Waarschijnlijk zijn ze er na een uur of anderhalf wel klaar mee, maar dan hebben ze lang niet alles gezien.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 15:36

mwoah

Als je aan het begin komt en je snel door kunt lopen heb je het echt wel gezien in drie uur.

Amsterdam hier!

3 uur is echt wel zat voor het Rijks hoor. Ga daarna lekker lunchen buiten op het Museumplein. Daar zijn verschillende tentjes waar je wat kunt eten en drinken en het wordt lekker weer.

Als ie interesse heeft in bekende Nederlanders óf heule dure auto's wandelen ze na de lunch zo de PC Hooftstraat in. Als je die helemaal uit loopt beland je in het Vondelpark.

Madame T. is vreselijk. De Wallen ook. Bovendien is de binnenstad op het moment eigendom van de toeristen. Vooral vermijden. Waterfietsen over de grachten leuk? Of een bootje huren? Wellicht dat het Waterlooplein nog leuk is voor de puber? Of de 9 straatjes? Als je een dagkaart voor de tram koopt ben je overal zo. Wandelen door de stad is overigens het leukste. En Amsterdam is maar klein. Prima te doen en zo zie je het meest.

Lusithania

Lusithania

07-05-2015 om 21:02

he?

Ik had een reactie getypt maar er ging blijkbaar iets mis.
Bedankt voor de info.
Als zoon terug is van werken kunnen er E-tickets gekocht worden en kunnen vader en zoon een dagje uit.
Volgens mij gaat het weer ook nog meewerken.

over dat eten

Er is een leuke tuin om het Rijks heen, met bankjes en stoeltjes, dus daar kun je ook nog gaan zitten (dan wel bammetje mee).

Ik zou doen wat Miriam aanraadt: een selectie maken, daar beginnen, en dan maar zien hoeveel puf je hebt. Je kan altijd nog een keer terug.

Beetje rondlopen in de binnenstad is ook niet onaardig. Leuke plek - vind ik - Begijnhof en daaromheen. Begijnhof bij de hoofdingang in (op het Spui), door de zijingang eruit, onmiddellijk naar links, doorlopen naar - en door - de schuttersgalerij van het Amsterdam Museum en dan kom je op de binnenplaats van dat museum uit. Die binnenplaats is mooi en er is ook een leuk terras. Ga je daar dan naar rechts dan kom je in de Kalverstraat uit. Dat is een samenklontering van winkelketens, met éen verborgen pareltje, de kerk "De Papegaai" (loop vanaf het Amsterdam Museum richting de Dam, dan vind je m al vrij snel aan je linkerhand; hij wordt wel eens ten onrechte een schuilkerk genoemd. Dat is het niet, maar het scheelt weinig).

Ook aardig: de gratis historische films in het Stadsarchief. Het gebouw is al mooi, en in de kelder - waar vroeger meen ik de kluizen stonden - worden oude beelden van Amsterdam vertoond. Kan je ook lekker even uitpuffen.

Helaas niet meer open: het uitkijkpunt bij de bouwput van de Noord Zuidlijn op het Rokin. De opbouw is er nog, maar je kan er niet meer in.

Waterfietsen huren is zo gek nog niet. Huur geen gewone fietsen. Fietsen in het centrum van Amsterdam doe je niet echt voor de lol.
Rondvaart is uiteraard oubollig, maar je zit best comfortabel en je ziet nog eens wat. Maar pubers zullen het wel te tam vinden.

Groeten,

Temet

Noet

Noet

08-05-2015 om 00:23

Barveaux en anderen

"als je kunt doorlopen" in een museum? Daar is het toch de bedoeling dat je de werken rustig bekijkt.

3 uur is echt te kort. Er is zo veel te zien, dat red je niet in drie uur. Bij de Nachtwacht zaal alleen waren we al bijna een half uur. Er is zoveel symboliek om uit te leggen, zoveel details die mijn dochters aandacht trokken, zoals bv het plafond in die zaal, of het mozaiek van de vloer helemaal aan de andere kant van het gebouw. De film over de Deltawerken of het maken van een buizenradio.

Zelfs bij een relatief klein museum als Esher in het Paleis zijn we zo 2- 3 uur kwijt.

Noet

Noet

08-05-2015 om 00:27

Fotografie

Foam en Huis Marseille, beiden aan de keizersgracht zijn ook aanraders.

Eye over filmgeschiedenis ook.

Barvaux

Barvaux

08-05-2015 om 04:47

noet

Met doorlopen bedoel ik niet in de rij staan voor de kassa en nee wij waren niet zolang bezig. Na drie uur waren we het wel zat... ach ja cultuurbarbaren denk ik (maar met drie uur zit mijn vmbo basis zoon vast aan de goede kant van het gemiddelde).

na een paar uur is het wel op

Na enkele uren (mijn maximum is geloof ik rond de 4) is een mens gewoon moe. Dit mens tenminste wel. En zeker als het mooi weer is wil je op een gegeven moment ook wel een keer weer de frisse lucht in. Dan liever later een keer terugkomen, dat kan in dit geval ook zonder al te veel moeite.

Ik zou om die reden ook niet snel twee musea op éen dag doen. Daar wordt het hoofd ook wat vol van, naar mijn idee. Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

08-05-2015 om 10:05

ook niet zo lang

Mijn kinderen zijn niet geïnteresseerd in symboliek. Een half uur voor de nachtwacht? Wij zijn ook geweest tijdens de verbouwing. Wij liepen er t oen redelijk vlot doorheen. Wij hebben museumkaarten dus wij.kunnen altijd weer teruggaan.

Ik ben het wel met Temet eens. Wij bekijen nooit alles. In het Louvre en het British museum kozen wij van te voren een thema uit. In louvre was dat Babylonië en de Mona Lisa. In het British museum was dat Egypte en de tentoonstelling over Pompeï. Zo blijft het voor iedeteen leuk.

Wij combineren Amsterdam meestal met iets toeristisch als een boottocht over de grachten, een fietstocht of wandeltocht met gids. Dat is eigenlijk altijd wel leuk.

het Scheepvaartmuseum vonden mijn kinderen ook leuk.

Beeldherinneringen maken

Mijn idee.
Wij doen het altijd, andersom bezoeken. Dat betekent dat je zeker krijgt wat je hebben wilt + nog wat cadeau. Maar ook: je gaat (een beetje) voorbereid op stap.

Voor het kijken zelf nog een tip die ook voor kinderen goed werkt: stel je voor dat in dat prachtige museum onheil uitbreekt. Aan jou de vraag om het werk dat jij het mooiste vindt, te redden. Welke zou dat zijn? Je mag er maar ééntje kiezen.
Als je je die vraag aan het einde van het bezoek stelt, dan blijft dat beeld hangen. Zo bouw je je eigen museum in je hoofd van de mooiste werken die je kent.

Lusithania

Lusithania

08-05-2015 om 10:38

gemaild

De reakties na gisteravond heb ik nog maar even gemaild. Die lezen ze nog wel .

Noet

Noet

08-05-2015 om 11:04

vlinder goed lezen en Barveaux

een half uur voor de nachtwacht ZAAL!

Daar hangen meer schilderijen, en ook het plafond is prachtig.
Om bij de Nachtwacht zelf vooraan te komen (wel belangrijk als je net 1.30m bent) duurde ook wel even.

Barveaux, mijn dochter is erg goed in het grossieren van "V" op de cito, nog geen idee wat het vervolg onderwijs zal worden, maar havo/vwo is het niet zullen we maar zeggen.

Barvaux

Barvaux

08-05-2015 om 21:07

ach

Deze week ben ik met ze naar Boerhaave geweest en mijn man naar het militair museum en alleen bij die laatste hebben ze jouw tijd geëvenaard... ach wees gewoon trots op je dochter maar de meeste kinderen EN ouders vinden dat echt veel te lang.

Moni

Moni

08-05-2015 om 21:22

Ik haal zoveel uren ook niet, maakt niet uit welke plek

Mijn kinderen zijn best geïnteresseerd maar wel beperkt in tijd.
Twee - drie uur in een museum vind ik al heel knap.
Beide kinderen zijn vwo-kinderen.

Katniss

Katniss

08-05-2015 om 21:53

Al drie keer geweest

Ik ben een beetje aparte museumganger. In het Rijksmuseum ben ik nu drie keer geweest, in 1,5 jaar (iedere keer met een ander gezelschap, het kwam zo uit), en ik ben niet verder gekomen dan de Eregalerij, de Rembrandttentoonstelling, de poppenhuizen en het restaurant. Volgens mij heb ik nog de meeste tijd in het restaurant doorgebracht, of eigenlijk in de wachtrij voor een plekje. Als je dat plekje dan eenmaal hebt, zit je prima en is het een heel leuke stek.

En, wat is het geworden?

Lusithania, wat hebben ze nou uiteindelijk gedaan? Het was wel goed weer, dus ze konden alle kanten op.

Groeten,

Temet

Lusithania

Lusithania

09-05-2015 om 11:03

Moe

Ze hebben een leuke dag gehad en heel veel gelopen.
Na het Rijksmuseum geluncht in het Vondelpark. De Albert Cuypmarkt en het Waterlooplein overgelopen.
Ergens bij een zuurtjeszaak gekeken hoe ze kiwizuurtjes maakten (wel een uur)
Koffie gedronken bij de Starbucks en 's avonds gegeten naast het gebouw waar RTL late night wordt opgenomen.
Om half tien gingen ze weer richting huis en hadden geen benen meer over .

bezige bijtjes

Nou, die zijn inderdaad flink bezig geweest. Zeker als ze alles gelopen hebben.
Ik denk dat ik weet welke zuurtjeszaak dat was, trouwens, dat zal wel in de Staalstraat zijn geweest. Da's niet zo heel ver van het Waterlooplein en dat RTL-gebouw (da's café Schiller, op het Rembrandtplein).

En dan na al die omzwervingen ook nog lopend naar CS? Kan me voorstellen dat ze geen benen meer overhadden

Groeten,

Temet

Lusithania

Lusithania

09-05-2015 om 12:55

Temet

Ze zijn inderdaad bij papabubble geweest. Zoon heeft het kiwi-eindstuk gekregen.
Naar het cs lopen hoefden ze niet. Ze waren met de auto.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.