Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gegadigde koper

Gegadigde koper

19-01-2012 om 14:03

Hoeveel moeite van de makelaar normaal

Bel net een makelaar om een afspraak te maken om een huis te bezichtigen. Ik dacht eigenlijk dat ze in de huidige markt zouden staan te springen. Het huis staat ook al zeer lang te koop, in ieder geval langer dan 6 maanden (is het langste dat op funda staat) en is ook al flink in prijs gezakt (kun je ook op funda zien). Ik wilde een afspraak maken voor as zaterdag, maar de makelaar doet geen bezichtigingen op zaterdag. Op avond lukte ook niet want kan alleen tot 5 uur. Ik heb het gesprek maar beeindigd, was zo verbaasd. De dame aan de lijn deed ook geen enkele moeite om door te vragen en liet me gewoon het gesprek afbreken. De verkoper woont er al lang niet meer, dus dat is het probleem niet, het is alleen dat de makelaar geen zin heeft om dit op zaterdag of op avond te doen. Ik vraag me nu af: is het normaal dat je alleen onder kantoortijden kunt bezichtigen? En ten tweede, weet de verkoper dat de makelaar zo weinig moeite doet? Ik heb de verkoper gevonden in het telefoonboek, toevallig zei de makelaar toen ik daar gister even binnen liep waar hij heen verhuisd was en ik heb het jaarverslag van de vve gekregen, waarin ik zijn naam heb gevonden. Ik zou de eigenaar dus zo kunnen bellen en vertellen hoe ik door de makelaar ben afgescheept. Maar goed misschien is dit wel normaal in makelaarsland en verwacht ik teveel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bellen alsof je gek bent

"Ik zou de eigenaar dus zo kunnen bellen en vertellen hoe ik door de makelaar ben afgescheept. Maar goed misschien is dit wel normaal in makelaarsland en verwacht ik teveel?"

Wat je al dan niet verwacht of vindt van de makelaar doet er eigenlijk niet toe. Als jij werkelijk interesse hebt in dat huis en het graag wil bezichtigen zou ik dat als insteek nemen. Via de makelaar lukt niet, dus zou ik rechtstreeks bellen. Net doen of je gek bent, dat je interesse in zijn huis hebt, aan de zaterdag bent gebonden wat betreft bezichtiging, dat dat via de makelaar niet lukte, dat je via wat speurwerk achter zijn naam en nummer bent gekomen en of je rechtstreeks een afspraak kunt maken.

Ik zou dus niet over het afschepen (=interpretatie) door de makelaar beginnen maar het feitelijk houden (=waarneming) en gericht op dat wat jij wil (bezichtiging op zaterdag). Het is aan de verkoper wat hij doet met die info (ik kan me inderdaad niet voorstellen dat hij daar blij mee is..!) en jou is niets te verwijten. Jij mengt je nergens in en vragen staat vrij.

In mijn ervaring is het vrij normaal dat je een huis op zaterdag kunt bezichtigen. Kan me voorstellen dat makelaar weekend wil maar lijkt me minder handig in deze tijd )

Ja hoor

Gewoon die eigenaar bellen.
Die makelaar is in dienst van de verkoper. Je hebt er als koper eigenlijk niet zoveel mee van doen. Gewoon die eigenaar direct benaderen en een afspraak maken. Als de verkoper je naar de makelaar verwijst, zeg dan gewoon dat die op zaterdag geen afspraken wilde. Jij wel, dus...
Groet,
Miriam Lavell

Andere makelaar

Als je een makelaar hebt en kopers kunnen toch jou makkelijker bereiken dan die makelaar, dan moet je een andere makelaar nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Zusenzo

Zusenzo

19-01-2012 om 22:46

Makelaar

Ook ik ben al weer even op zoek naar een ander koophuis en het komt regelmatig voor dat makelaars niet op zaterdag willen bezichtigen. Een makelaar maakte het erg bont: hij was aan 't verhuizen dus ik moest over 2 weken nog maar 'ns bellen. Daar ben je als verkopende partij mooi klaar mee. Ik ben inmiddels behoorlijk star, zaterdag en anders niet, aanbod genoeg. Vaak draait men dan uiteindelijk wel bij. Ik vraag me af of je op funda ed ergens een soort "ervaring met makelaar X" kunt achterlaten.

ishtar

ishtar

20-01-2012 om 09:25

Als verkoper

en zeker van een huis dat lang te koop staat en zelfs al leeg staat, zou ik het wel fijn vinden als je me zou bellen. (en ook om te weten dat makelaar zou makkelijk met kijkers omspringt) Ik heb ook wel eens zelf iemand rondgeleid die kwam kijken toen ik daar toevallig in de tuin bezig was. Elke kijker is een potentiële koper, en als je er van af wil, binnenhalen die hap

Gegadigde koper

Gegadigde koper

20-01-2012 om 11:32

Gebeld

Ik heb de eigenaar gebeld en hij vond het prima. Wij kennen nog iemand in hetzelfde complex en die heb ik eerst gebeld of hij die persoon kende en dat bleek zo te zijn. Ik heb dus gebeld en gezegd dat we bekenden van X waren, dan komt het net wat minder bedreigend over dan dat je door een volslagen onbekende gebeld wordt.
Ik kan me voorstellen als het in de situatie zoals iemand hierboven omschrijft met een scheiding enzo dat je dan minder blij bent, maar omdat ik dus iemand kende die hem bleek te kennen kon ik daar eerst even polsen of de eigenaar het erg zou vinden. Bedankt voor alle reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.