Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

04-08-2011 om 13:08

Hoeveel kleding (kinderen)

Mijn ex en ik verschillen nogal van mening over wat 'normaal' is om aan kleding te hebben. Het gaat dan over onze dochter van 12. Ik krijg hoe dan ook geen gelijk, maar ik ben wel benieuwd of ik het dan echt verkeerd zie.
Hoeveel korte en lange broeken, jurken, shirts en ondergoed ligt er bij jullie kinderen in de kast? Als je op vakantie gaat, koop je daarvoor dan extra kleding (om niet te hoeven wassen)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

04-08-2011 om 13:50

Geen idee

Ik weet niet precies wat ze hebben wel dat het veel is

Oudste (J/7) heeft denk ik een stuk of 15 t-shirts, 7 korte broeken en 3 lange broeken (en een hele stapel met vlekken/gaten etc). Ondergoed een stuk of 15.

Middelste (M/5) heeft geen lange broeken, 3 lange, 3 3/ en 3 korte leggings, en ik denk 5 rokken en 5 jurken. Ondergoed heb ik geen idee van minstens 20 stuks. T shirts heeft ze minder, denk een stuk of 8. Ook voor ligt er een flinke stapel met gaten en vlekken.

Moet wel zeggen ze in de afgelopen 2-3 jaar bijna niet van maat veranderd zijn. Beiden zijn in de lengte wel, maar in de breedte niet gegroeid. En zo werd de driekwart broek een korte broek, en het rokje een mini rokje. Er is dus maar heel weinig weg gegaan, maar wel af en toe wat nieuws bij gekomen.

Bijkopen voor de vakantie doe ik niet, maar deed ik ook niet toen ze minder spullen hadden. Op vakantie gaat vooral oude zooi mee. Kan ik het met een gerust hart weg gooien als het te vies wordt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2011 om 14:38

Zit ie nou alweer te zeuren?

Mijn oudste van vijf heeft ongeveer 4 korte broeken, 4 lange, 8 shirts met korte mouwen, 4 met lange mouwen, 10 onderbroeken en een mandje met sokken. Jongste van bijna 2 heeft net zoiets, met nog een hele stapel rompers erbij. Ik koop geen extra kleding voor de vakantie, zelfs geen onderbroeken Ze lopen dan wel iets langer in kleren met vlekken dan thuis, maar who cares?!

Sawo

Sawo

04-08-2011 om 14:42

Hier

Hoi Vic

Kinderen hebben al wel kleedgeld maar hebben ongeveer 10 T-shirts, 5 veel gedragen broeken 3 minder gedragen broeken.Verder allebei uitgaanskleding zo'n 2 tot 5 stuks. Verder 4 a 5 korte broeken. Vesten en sweaters ieder zo'n 5 stuks. Ondergoed 15 onderbroeken, 8 Bh's. Meisje heeft nog aantal rokken en jurken. We kopen geen kleding speciaal voor vakantie maar wel vaak kleding vlak voor vakantie vanwege uitverkoop. maar ook op vakantie kopen we vaak nog wel wat. Ik was niet zo heel vaak.
groet

Saar

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2011 om 14:43

Single lady

Waarom doe je in een hotel overdag wat anders aan dan 's avonds? Ik ben heel vaak in een hotel geweest maar heb me nog nooit verkleed voor de avond. Ik geloof niet dat ik erg uit de toon viel... Behalve die keer dat ik via een aanbieding bij Club Med terecht kwam en in een fleecetrui bij het galadiner aanschoof

Vic

Vic

04-08-2011 om 14:49

Dan heeft ze i.d.d. misschien niet zoveel. Ze groeit ontzettend hard op het moment, dus na een half jaar is ze alweer uit haar kleding gegroeid. Dat scheelt ook natuurlijk. Ze heeft 4 lange broeken, 2 korte broeken, 2 jurken, 2 rokjes, 12 shirts, en 15+ stuks ondergoed. Ik vind het niet weinig trouwens, en heb zelf niet veel meer.

Hier

hier ook dochter van 12. Ze heeft 4 lange broeken, 4 korte broeken, 2 rokjes, een stuk of 15 t-shirts, 10 shirts met lange mouwen, 8 mouwloze shirts, 3 vesten, en ook iets van 15 onderbroeken. Vind niet echt dat jouw dochter weinig heeft hoor.
Wij nemen op vakantie trouwens ook veel oude kleding mee, die dragen ze dan vooral de eerste week en kan dan gelijk de prullebak in. Scheelt weer bagage voor de terugreis. Nieuwe kleding koop ik juist weer thuis als het nieuwe schooljaar begint bijvoorbeeld.

Kleedgeld

geven lijkt mij het handigste en dan is het aan haar zelf hoeveel ze waar wat etc van heeft, lijkt mij. Ik denk dat als mijn dochter 12 wordt ze dus kleedgeld krijgt en dat wij alleen nog de schoenen en (winter) jassen betalen.

Vic

Vic

04-08-2011 om 17:09

Manda

Dochter vindt zelf dat ze voldoende kleding heeft. Kleedgeld gaat ze vast wel krijgen binnenkort, maar tussen haar en mij is verder geen probleem.

Vic

Vic

04-08-2011 om 17:18

Waar het om ging

We hebben dus eerst een onderbroekendiscussie gehad. Volgens ex had dochter te weinig voor twee weken vakantie en had hij (op mijn kosten!) bij gekocht. Inmiddels wat onderkoeld mailverkeer, en een opmerking over te weinig korte broeken. 2 is i.d.d. niet veel, maar hier in Nederland en op ons vakantie-adres ruim voldoende. Ze heeft ze, vanwege het weer, nog bijna niet aan gehad en is er al bijna uitgegroeid. Op hun vakantie-adres kon ze ze wel aan, maar moet ik daarvoor zorgen dan?

40 broeken 80 shirts

....... kreeg ik van iemand die nog wel wat kleding voor mijn zoon van 12 had van haar zoon........

Toen vroeg ik me ook voor het eerst af hoeveel een mens nodig had. Waanzinnig.

Op je vraag hoeveel kleding: Ik zelf probeer zo weinig mogelijk te kopen omdat ik het fijn vind om de kasten overzichtelijk te houden. Krijgertjes kunnen zo, normaal gesproken, ook makkelijk opgenomen worden. Alleen ben ik nog herstellende van de laatste megazending krijgertjes dus

Rosase

Rosase

04-08-2011 om 19:48

2 korte broeken is inderdaad niet veel

Mijn kinderen (en zeker mijn dochter) hebben er wel wat meer. Klopt inderdaad dat met dit soort zomers het risico erin zit dat ze niet veel gedragen worden, maar ach voor 5 euro heb je al best een mooie broek bij de H&M, dus ik zou daar niet te moeilijk over doen.

Ik snap je punt wel want het is zijn mooi-weer-vakantie, maar het is ook je dochter die misgrijpt op vakantie. Niets is zo vervelend als krap in je kleren zitten (vind ik dan, noem het een jeugdtrauma met kernwoorden: op kamp zijn, veel regen hebben en uit mijn spijkerbroek gescheurd zijn), dus ik zou haar dat niet aandoen en dan toch maar een paar broekjes erbij kopen. Is het je de 'praat' echt waard?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2011 om 19:57

Single lady

Ik had een ander soort vakantiebestemming in mijn hoofd, niet waar het overdag bloedheet is. In die gevallen die jij noemt zou ik me inderdaad ook even omkleden. Hoewel de kans aanwezig is dat ik de volgende dag gewoon weer hetzelfde zomerjurkje aantrek als de dag ervoor, dus qua hoevelheid kleding valt het dan ook wel weer mee

Vic

Vic

04-08-2011 om 20:01

Rosase

Andersom zou ik het niet verwachten. Mijn vakantie, mijn feestje, en in de meeste vakantielanden kun je op die marktjes voor weinig leuke rokjes en shirts kopen. Maar goed, sop en kool, je hebt wel gelijk. Ik denk dat ik zelf toe ben aan vakantie, dan wordt mijn lontje ook wat korter (vooral naar sommige mensen).

Pff

wel een zeur die ex zeg, waar je je niet druk om kan maken. En bovendien hij kan toch zelf ook kleding voor haar kopen (van zijn geld) als hij het zo nodig te weinig vindt ?

Mijn oudste heeft niet idioot veel kleding en veel draagt ze niet. Ze heeft een paar setjes en die draagt ze helemaal af. Onderbroeken, stuk of 12 ?? 2 spijkerbroeken, eentje is niet zo mooi meer, ze moet dus een nieuwe. Korte broeken, 1 goede, 2 oude en die oude worden deze zomer nog weg gegooit. Ik denk een stuk of 3 jurken, paar rokjes.

Iig moet ze straks weer nieuwe winterkleding, ze is weer een maat gegroeid, hoera ! Broeken kopen is een crime, ze is heel erg dun en smal. We hebben voor de zomer een broek in maat 110 gekocht (ze heeft normaal 122/128) als 3/4 model, verder konden we geen broeken vinden die in de taille pastte.

Mijn jongste heeft wel veel kleding, ook veel op voorraad. Komt vooral omdat het voor haar zo makkelijk kleding kopen is en ook zo leuk aangezien ik alles nog mag uitzoeken

Ik vind het echt grote onzin van je ex

..maar ik geef weinig om kleren en mijn oudste, een prepuber die nu cool en stoer wil zijn, gebruikt juist daardoor heel weinig kleren omdat hij alleen de coolste aantrekt.. ik kan het dus totaal niet volgen. Twee korte broeken, zo gaat het hier ook.

Maar misschien moet je toch een stap lager of dieper in het conflict, je hebt er weinig aan dat wij je kledingaankopen normaal en ok vinden. Je moet er op de eoa manier uitkomen met ex. Lastig hoor. Heeft hij een nieuwe vlam die niet van wassen houdt? Is hij boos over de alimentatie? Vooruit met de geit, hoeveel heeft hij op de alimentatie ingehouden? Waren het dure broekjes?
Ik bedoel het dus niet spottend, maar het is meer dat je er met voorbeeldlijstjes niet uit gaat komen. Er moet een ander belang bij je ex worden opgeklaard voordat je hier uit gaat komen.

Vic

Vic

04-08-2011 om 20:50

Rodebeuk

Hij wil naar een kinderrekening omdat hij denkt teveel te betalen, ik wil dat de bestaande afspraken nageleefd worden. Dat is een discussie die eens in de zoveel tijd weer naar boven komt, als hij weer eens iets verrekent. Stel je voor, zo'n kinderrekening, dan moet er pas veel afgestemd worden. En daar zijn we dus niet zo goed in samen. Geen idee hoe duur die broekjes waren, volgens mij 15 euro ofzo. Ik heb ze nog niet gezien, want hij heeft ze daar gehouden. Hij had ook nog 8 euro voor een cadeautje i.v.m. feestje in 'zijn' tijd verrekend. Ja, het gaat gezellig zo ;-(
Maar goed, dit was een huishoudelijk draadje over de inhoud van de kinderkledingkast

Belle Époque

Belle Époque

04-08-2011 om 21:35

Hoe wij dat doen...

Ex koopt af en toe kleding en ik koop af en toe kleding, ik zorg voor het grootste deel omdat ik alimentatie-ontvanger ben. Er liggen wat spullen daar en er liggen wat spullen hier.
Het gebeurt regelmatig dat een kind opeens door al zijn kleding heen is (leuk he, die groeispurtjes... NOT!) en dan overleggen we even.

Helaas zijn er ook heel erg starre exen die daar moeilijk over doen en het woord "overleg" niet kennen... In dit geval is er ook geen kwestie van "gelijk hebben", maar van "voorraad". Waar de kinderen het meest zijn ligt de meeste kleding, en als je dan toevallig zelf net een broek moet kopen omdat kindlief net heeft besloten een groeispurt te krijgen, tja, ook dat hoort bij het ouderschap.

Af en toe ontdekken we dat één van ons "teveel" kleding heeft en dan trekken we de boel weer recht door het "teveel" te verdelen. En als er aan beide kanten een tekort is, gaan we shoppen (meestal ik, want ik krijg de KA, maar ex wil ook wel eens een aanbiedinkje meenemen ).

Mijn ex heeft ook dingen waarmee ik hem wel achter het behang kan plakken, maar dit is godzijdank bespreekbaar.
En mocht hij ooit op vakantie gaan (as if!!! ) en niet willen wassen, dan zal hij toch zelf extra ondergoed moeten scoren, want dat is echt zijn probleem.

Vic

Vic

04-08-2011 om 21:44

Dat groeien

Het komt natuurlijk allemaal door die groeispurts Met jongste heb ik nooit een probleem. Die is ook dolgelukkig met twee broeken a 12 euro van de Hema, en doet een stuk langer met dezelfde maat. Oudste is letterlijk binnen een half jaar uit haar kleding gegroeid, en heeft ook nogal wat noten op haar zang qua merken en uitvoering. Daar heeft ze ook recht op, wat mij betreft, maar ik vind het zonde om dan bergen kleding te kopen. Thuis loopt ze vooral in spijkerbroeken en shirts, en zo nu en dan in een jurkje. Met haar garderobe komt ze dus prima rond.
Ik had trouwens zelf twee korte broeken, 10 jaar oud maar in prima staat, waar ik zelf niet meer in paste. Grote kans dat mijn dochter volgend jaar daar in past. Ik zal het eens voorstellen

Juist vic

..wat jij beschrijft, met die noten op haar zang, dat vind ik een belangrijke reden om weinig spullen te kopen, en dan wel de mooie die je dochter graag heeft.

Echt hoor, ik heb een half jaar geleden nog een enkele polo voor mijn zoon gekocht maar hij ziet eruit als een aangeklede aap als ie hem aantrekt. Hij heeft nu echt zijn eigen stijl en kwantiteit delft het onderspit bij kwaliteit.

Kortom, hoe meer smaak je kind heeft, hoe minder (maar hoe duurder) spul.

liora

liora

04-08-2011 om 22:30

Hier

Ik zou moeten tellen maar mijn oudste heeft veel korte broeken, ik denk ongeveer 7. Maar een paar zijn wel erg oud en verwassen. Hij is ook een uk dus sommige heeft hij nu al voor de derde zomer.

Jongste heeft ongeveer vijf korte broeken en dat is echt genoeg.

Ik vind het trouwens erg naar wat je ex doet.

Liora

Rosase

Rosase

05-08-2011 om 00:09

Vic

Ja dat is natuurlijk ook zo. Aan de andere kant kan hij natuurlijk net zo goed de paar broekjes voor een prikje kunnen aanschaffen. Al is het maar in het kader van de qualitytime.

Maar goed, iemand moet de wijste zijn hè

Rosase

Rosase

05-08-2011 om 00:21

Moet er ook eerlijk bij vertellen

Dat mijn oudste van 12 ook wat minder ruim in de kleren zit. Die kleren zijn inderdaad wat duurder en hij kan ze meestal ook meer dan een dag aan, dus dan heb je ook niet zoveel voorraad nodig.
Toch heeft hij wel meer dan 2 korte broeken. 3 om precies te zijn en 2 sportbroeken die hij aantrekt als we echt mis gaan grijpen.

Ben wel verbaasd overigens dat je ex jou de broeken laat betalen en ze dan zelf houdt. Hebben jullie niet afgesproken dat ieder verantwoordelijk is voor de kleren in zijn tijd? Moet jij dus ook voor de kleren van je dochter zorgen (qua voorraad bedoel ik) als ze een weekend bij haar vader is?

Rembrand

Rembrand

05-08-2011 om 09:57

Vic

Het valt me op dat je schrijft dat je dochter volgend jaar jouw tien jaar oude broeken zal passen. Meen je echt dat je die door haar zult laten dragen of staat het knipoogje ervoor dat je dat juist niet zal doen ?
M.

Fransien

Fransien

05-08-2011 om 12:13

Kleren zijn duur

Hij vindt dat hij teveel betaald, en als dat niet direct gaat naar dingen die hij ziet (kleding dus, best duur iedere groeispurt, en clubjes, sport, muziekles) dan subsidieert hij jou dus terwijl jij ook een inkomen hebt. Zucht. Kinderen moeten vreemd genoeg ook eten, een kamer hebben om in te slapen, eens een keer nieuw beddegoed, knutselspul, leesboeken... Allemaal van die dingen die volgens vaders incidenteel zijn en niet in de begroting hoeven. En dan heb ik het nog niet over de kapper gehad.
Volgens mij kunnen jullie het hier beter na de vakantie over hebben, als jullie beide weer wat uitgerust zijn. Die paar euro voor een kinderfeestjescadeautje, wat een zielig gedoe. Maar is hij toevallig net hertrouwd of gaan samenwonen dat hij zijn geld aan zijn nieuwe gezin wil besteden? Dat kan ook een achterliggende reden zijn.
Overigens heb ik op die leeftijd ook een paar oude jurken van mijn moeder gekregen en van mijn tante, zo retro dat het weer helemaal hip was.

2e Partner

2e Partner

07-08-2011 om 18:25

O vic, probeer

de wijste te zijn...
Ik heb een verleden waarin wij uiteindelijk als weekendvader en partner maar zorgden voor extra kleding ZONDER discussie.
Als een Ex zo vervelend doet, is je eerste prioriteit dat het kind er niet onder lijdt.
Zoals iemand anders al zei hierboven in het draadje, (ik dacht Rodebeuk) het zit hem er niet in dat jouw hoeveelheid niet zou deugen, maar Ex kiest ervoor om jou te pesten. Ga er niet op in, de kinderen hebben er het meeste last van.
En ga niet twijfelen aan je eigen aanpak, dat is echt niet nodig. Als jij vindt dat deze hoeveelheid genoeg is, dan is dat zo. Geloof in jezelf en je kinderen, maar probeer er boven te staan, dat je Ex zo loopt te zieken.
Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.