Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-01-2014 om 23:25

Hoeveel kan een hulp doen?

Hoeveel kan een hulp schoonmaken in wekelijks zes uur?

Jessica O

Jessica O

14-01-2014 om 07:47

best veel

Over het algemeen heb ik 3 uurtjes en dan kan ik al heel wat doen. In 6 uur zou je de boel veel grondiger kunnen doen.
Als je bv afgelopen vrijdag bekijkt, redelijk nieuw huis, 5 personen en ik heb het volgende gedaan.
3 wassen gedraaid, 2 volle manden opgevouwen. 6 blouses en 2 broeken gestreken.
Woonkamer en keuken gestofd. Badkamer en 1 slaapkamer gepoetst, ook bed verschoond. Toilet beneden gepoetst. Beneden gezogen en gedweild en 2 trappen met een sopje afgenomen.
Tussendoor 15 min gezeten voor een kopje thee, gewerkt van 8.30 tot 11.45.

Met 3 uur meer in de week zou ik wekelijks alle slaapkamers kunnen doen en bv de keuken/badkamer/kasten eens extra goed.

Miep Kraak

Miep Kraak

14-01-2014 om 07:52

Heel veel

In drie uur zuig en dweil ik een huis heel grondig incl. trappen , stof ik de woonkamer,poets ik badkamer, keuken en toilet. Met drie uur extra zou ik ook kunnen stoffen in de slaapkamers, en ramen kunnen lappen of andere extra klussen.

Tango

Tango

14-01-2014 om 15:56

Veel

Wij hebben ook een hulp en zij komt 3 uur in de week. Ze doet dan nagenoeg het hele huis: badkamer en wc's schoonmaken. Boven en beneden stof afnemen, stofzuigen en dweilen. In totaal hebben we naast de woonkamer nog 3 slaapkamers.
Was draaien en vouwen hoeft ze niet te doen want dat doen we zelf, kastjes schoonmaken en ramen zemen doet ze ook niet, alleen als ik het speciaal vraag, maar dan moet er iets anders voor wijken.
6 uur in de week zou voor ons niet nodig zijn.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-01-2014 om 19:38

Bedankt

Dit is mijn idee ook. Man heeft hulp aangenomen, twee dames die samen drie uur komen schoonmaken. We werken allebei op die dag en man heeft alles geregeld. Buiten dat ik zes uur te lang vind, hun loon te hoog en de reiskostenvergoeding buitensporig heb ik het idee dat er met de week minder wordt gedaan.
Gisteren was het echt zo weinig dat ik dacht gelovend in het goede van de mens, dat er iets schoongemaakt was dat ik vast nog niet had gezien. Bovenkant van de deuren, de radiatoren, de ramen gelapt?
Wat er gedaan is: woonkamer en hal gezogen en gemopt, verdieping aantippen, badkamer zuigen, sanitair en tegels, buitenkant spiegel schoon (niet gedweild), één vestje gestreken en een paar dingen gevouwen en alle was is van het rek op de strijkplank gelegd. De bedden rechtgetrokken en wat spullen verplaatst. In de woonkamer nog wel hier en daar een vochtige lap overheen gehaald maar in de slaapkamers is niet gestoft of iets vochtig afgenomen. Geen houtwerk of deuren gedaan.
Ik voelde me een ontzettende bitch toen ik net als in de film met mijn vinger langs allerlei randjes ging. Bed, spiegel, trap, lamp, vensterbank..... steeds stof.
Nu is het niet mega opgeruimd bij me thuis maar tjee, dit is toch wel érg weinig voor zes uur werk, toch?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2014 om 20:05

weinig

Lijkt mij inderdaad heel weinig. Onze hulp doet in 3 uur het hele huis (4 slaapkamers) + extra klussen (strijkwerk, of ramen lappen). Ze doet het allemaal niet vreselijk grondig, maar ze doet het wel.
Wat wij bij onze hulpen altijd hebben gedaan: een schoonmaaklijst. Er staat dus precies op papier wat we iedere week gedaan willen hebben. Dat voorkomt een heleboel gedoe en onuitgesproken verwachtingen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2014 om 20:09

Tjeemig zeg...

Jullie worden genept. Meer kan ik er niet van maken helaas....

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld: met een hulp moet het klikken en met deze hulpen klikt het blijkbaar niet. Tijd om afscheid te nemen dan, toch?

Het lijkt me wel zo eerlijk dat jij dat op je neemt en voor vervanging zorgt...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-01-2014 om 20:19

Mijn idee

Man heeft er nog wat moeite mee om ze te ontslaan, heeft ze via een collega en ik geloof dat ze nog meer huizen in mijn wijk hebben. Omdat het huis hierdoor soort van bekend is en omdat ze ervaren zijn hebben we geen schoonmaaklijst, is wel overlegd maar was niet nodig volgens hen. Ik ben er wel klaar mee, van mij hoeft er ook geen ander meer te komen, wat een gedoe!
Het is niet eens zo dat we bizar veel werken, 's avonds is het voor ons met ons gezin gewoon op. We trekken het niet om iets te doen, vandaar dat man dit heeft geregeld. Heel lief natuurlijk. Ik heb inmiddels mijn vuiltolerantie al zover opgeschroefd dat ik heel veel niet meer erg vind. Iets met pick your battles . Maar ja, als ik vet betaal moet het wel resultaat hebben.

Jessica O

Jessica O

14-01-2014 om 20:28

volgens mij

Zou ik gewoon een lijstje klaar leggen hoor. Dan kun je ze er ook op aanspreken als het niet goed is.
En ja, soms ben je met iets langer bezig en kom je aan iets niet toe, maar door het lijstje zie jij dat dan ook!
Maar in 6 uur moeten ze je huis spik en span achter kunnen laten!

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2014 om 07:42

Jeetje

Je wordt zwaar genept. De dames zouden in die uren toch minimaal het hele huis grondig kunnen doen, incl. wat strijkwerk.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:18

Twee vrouwen

Ik zou ook nooit zomaar twee vrouwen nemen, dat is veel te gezellig, meer dan één en er wordt teveel gekletst. Reiskostenvergoeding? Ik snap het wel als je man dacht een betrouwbaar koppel binnen te halen dan maar reiskostenvergoeding maar ik denk dat je man nog maar eens de referenties moet gaan navragen.

Helemaal waar, maar toch een maar...

Tuurlijk. Een beetje gemiddeld huis moet als het is opgeruimd in 6 uur aardig spic en span zijn.

Maar niet ieder huis is even groot. Als ik kijk naar de kleinste en grootste huizen die ik in mijn vriendenkring ken, dan zit daar zeker een factor 2 of meer verschil in qua formaat. Minimaal. En dan heb je dus ook echt zeker 2 keer zo veel tijd nodig om zo'n huis schoon te maken. Dus om nou standaard te roepen dat x uur genoeg moet zijn.....dat vind ik wat kort door de bocht.

Overigens maakt het ook nogal uit of je een spiksplinternieuw en snuisterijen.loos huis schoonmaakt van een kinderloos stel 2 verdieners of een authentieke jaren 20 woning vol randjes en suitedeuren van een gezin met een horde peuters en kleuters.

En vooral vanwege de vele huishouddraadjes hier op ook weet ik ook nog eens dat wat een mens 'schoon genoeg' vindt nogal relatief is. Hoevaak de ramen gelapt moeten, of de wandtegels in de badkamer. Dat soort dingen zeg maar.

Dus ik kan mij levendig voorstellen dat6 uur veel te veel is, maar net zo goed dat het krapjes is....

Maar Rosa...... Jij wordt belazerd. Das duidelijk.

Hoeveel betaal je ze trouwens?? En reiskosten??? Hoeveel???? Ben wel benieuwd...

Ingrid

Yura

Yura

15-01-2014 om 08:48

Weinig

Ik vind dat inderdaad wel erg weinig, zelfs voor 1 persoon is het nog niet veel. Onze hulp doet ook niet heel veel vind ik, maar dat komt ook omdat ze het heel grondig doet. Ze doet wel 1,5 uur over de badkamer, maar ja ten eerste is het een erg grote badkamer en ten tweede is ze nogal grondig. Dus alle tegels, alle wasmanden aan alle kanten, de prullenbak van binnen en van buiten. Ik laat haar daarom maar om de week de badkamer doen en heb de gezinsleden aan geleerd om de douche na gebruik droog te trekken en de wastafel droog te maken met een oude handdoek, zo blijft hij tussendoor redelijk netjes en is 1x per 2 weken prima. Vroeger kwam ze met haar moeder 2,5 uur, dus 5 uur in totaal, dan was het huis echt spic en span hoor, eentje deed boven en eentje beneden, dus kletsen tussendoor kwam er niet van.

LK

LK

15-01-2014 om 09:31

Misschien andere hulp inschakelen?

Ja voor 6 uur twee hulpen en zo weinig wat er gebeurt is het inderdaad erg zonde. Voor die tijd en dat geld kun je zeker wel een betere hulp vinden! Ik zou sowieso 1 hulp in huis nemen, of zoals al werd aangegeven de twee hulpen verspreiden over het huis: de 1 bovenverdieping de ander de beneden verdieping. Ik weet niet hoeveel je betaald voor de hulp? Ik ken wel organisaties die goedkope huishoudelijke hulp aanbieden waarbij je de hulp die je wilt goed kunt afstemmen, maar ik snap dat dat ook wat lastiger gaat omdat je het via een kennis hebt geregeld. Probeer na te gaan wat belangrijker is. Een schoon huis waar je kunt genieten met je gezin, of de hulpen in dienst houden, omdat het lastig is om ze te ontslaan? De organisatie waar ik het over had is www.hulpstudent.nl mocht je interesse hebben! Succes ermee!

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 11:49

Groot vs klein huis

Het verschil tussen een groot vs klein huis zit 'm voornamelijk in het vloeroppervlak. Dus meer lege (!) ruimtes om te zuigen (en dus meer plaats om meubelen naar toe te schuiven) en meer vloertegels om te dweilen. Je hebt toch niet ineens méér badkamers, méér bedden, méér trappen en méér keukens?

Nou dalarna

Er zijn echt wel huizen met 2 badkamers. En 2 badkamers schoonmaken duurt echt 2 keer zo lang als 1.

En of je 3 kleine slaapkamers hebt, en een werk hoekje in de woonkamer, of ( zoals wij toevallig) 2 grote studeerkamers en een speel/ multimediakamer extra op de begane grond...dat is echt een hoop meer werk om schoon te houden.

Een jaar of 7 terug hebben wij een stuk laten uitbouwen aan het huis...grote achter- hal, grote werkruimte voor man en halve garage omgebouwd tot washok. Ik had toen geen hulp,, maar reken maar dat ik merkte dat het schoonmaken daarna meer tijd kostte..

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2014 om 14:22

Klopt

Een groot huis kost absoluut meer tijd, maar als de vloeren opgeruimd en leeg zijn valt het wel mee. Rommel opruimen kost meer tijd dan extra vloeroppervlak. Een vriendin van mij werkte als huishoudster, zeven uur per week, in een groot huis. Behalve het hele huis poetsen verschoonde ze ook bedden, deed de was en de strijk. Er kan veel in zes uur.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-01-2014 om 15:25

Tussenwoning

Ik heb een eengezinswoning, vier slaapkamers, 1 badkamer, keuken, hal, twee trappen, overloop, 2 wc waarvan 1 in de badkamer. Ik meen 120 m2 woonoppervlak. Gewoon gemiddeld, denk ik zo. Het is hier zeker niet spic en span maar we proberen het zo leeg mogelijk te hebben als ze komen. Aanrecht is leeg en schoon, vloeren leeg. Tafels niet leeg, dat lukt niet en de strijkplank is natuurlijk nooit leeg. De kinderen hebben wel rommeltjes op de kasten en bureau liggen en onder de kapstok is het wat moeilijk bereikbaar. Toen we in dit huis kwamen had ik deze meubels al en ze zijn eigenlijk wat te groot voor de ruimte, maw het is hier niet zo dat je makkelijk de ruimte hebt in de woonkamer maar het is niet zo krap als bij mijn ouwe oma.
Man betaalt €5,- reiskosten, ik werk waar zij wonen en ik krijg van mijn baas €3,40. Zij hebben meerdere huizen in deze wijk, ik ga eens met de buren babbelen hoe de dames bij hun werken en hoeveel reiskosten ze krijgen om het voor man wat duidelijker te krijgen.
Jullie bevestigen mijn gevoel, wat mij betreft is het einde oefening. Niet werken en wel geld beuren zie ik als diefstal.

Fransien

Fransien

15-01-2014 om 16:45

Hier een hulp voor 3 uur per week

En een eensgezinswoning met iets meer woonoppervlak.
We hebben 4 slaapkamers en die worden gestoft en gezogen, de trap en hal gezogen, beneden ook alles gezogen. De badkamer wordt gesopt en gedweild (niet de wandtegels), het aparte toiletje ook. De keuken en het laminaat van de eethoek wordt gedweild. De keukenkastjes worden afgenomen en het aanrecht ook.
Er is wel opgeruimd, dat hoeft de hulp niet te doen. De vensterbanken en kastplanken, dat lukt ook eigenlijk nooit, maar dat doe ik zelf dan wel.
Ze heeft een kwartier koffiepauze tussendoor en eet na afloop een boterhammetje mee en rekent 12,50 per uur. Reiskosten doen we niet aan, ze komt op de fiets en woont een wijk verderop.

Volgens mij doet mijn hulp in haar eentje meer dan jouw twee bij elkaar.

Katniss

Katniss

15-01-2014 om 20:13

Fransien

Die dingen die jouw hulp allemaal doet in drie uur, red ik niet eens in mijn huis met drie slaapkamers. Jij hebt een heel snelle hulp

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2014 om 07:48

Fransien

Oh ik doe dat ook met gemak in drie uur. Oefening baart kunst.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2014 om 07:49

En dat opruimen is toch het keyword, dat scheelt echt zoveel tijd voor een hulp, is mijn ervaring.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

16-01-2014 om 12:35

twee hulpen

ik denk ook dat twee hulpen die samen het huis doorwerken onherroepelijk leidt tot zeer gezellige koffiepauzes.....

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2014 om 14:32

Polletje

Dat hangt van hun eigen instelling af. Er zijn zat hulpen die samen werken en gewoon goed werk afleveren.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-01-2014 om 16:00

Polletje Piekhaar

Ze snappen het koffieapparaat niet.

Dalarna

Dalarna

16-01-2014 om 19:18

Groot huis

Ik bedoelde gewoon dat een standaard groter huis met natuurlijk evenveel kamers en badkamers alleen maar lekkerder kan werken. Ik bedoelde natuurlijk niet een huis met veel meer slaapkamers, een tv kamer en een studeerkamer.

Wij hebben een vrij klein huis met een erg volle woonkamer en ik kom vaak genoeg bij mensen die een woonkamer hebben die anderhalf tot twee keer groter is. Het lijkt mij in dat geval veel makkelijker zuigen etc. Ook de slaapkamers zijn veel groter met veel meer vloeroppervlak waar gewoon niets staat.

De kamer van mijn jongste staat gewoon helemaal vol met bed, groot bureau en kledingkast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.