Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Orchidee

Orchidee

29-09-2012 om 16:56

Hoeveel kamerplanten heb je?

Toen ik net op mijzelf ging wonen (ongeveer 20 jaar terug) had ik veel planten in de vensterbank staan. Nu heb ik bijna geen planten meer. Eergisteren weer een plant gekocht en 3 orchideeen die nu in zo'n lange vaas staan.Vaak vergeet ik al snel weer om ze water te geven en heb ik weer geen plant..
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan aan planten hebben?
In de vensterbank bij ons kan al niets staan want we hebben een convector en alle warme lucht gaat omhoog langs de vensterbank.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

29-09-2012 om 17:17

Geen

Daar kan ik eigenlijk weinig aan toevoegen Ik heb wel eens planten gekregen, maar die overleven hier nooit lang.

hier 14 kamerplanten. Waaronder een citroengeranium, een paar lidcactussen, een varen, een asparagus, een yucca, een kamerpalm, een chlorophytum, een oxalis, en een crassula (soort vetplant) in de tuin heb ik nog een kindje op moeders schoot, die ik nodig naar binnen moet halen. Is wel winterhard, maar binnen ook heel leuk.
Nou nog een papyrus... en mijn "ouderwetse" plantenverzameling is compleet.
En ik heb ook niet zulke groene vingers, maar de oxalis fungeert als "alarmplantje" Als die slap gaat hangen moet de rest ook water

Erka

Erka

29-09-2012 om 18:19

Ook hier kamerplanten

Ik heb 3 vensterbanken met kamerplanten. Op het zuiden staan een lidcactus en nog 2 andere cactussen. Op het westen staat een varen (die te weinig ruimte heeft)en op het noorden 2 sprietenplanten (geen idee wat de echte naam is), een hele zielige Spathiphyllum, een amaryllis die ik wil overhouden en 2 basilicumplantjes. In de huiskamer heb ik verder nog een varen op een plantentafeltje en een oersterke dracaena. In het souterrain gaan mijn geraniums weer overwinteren op de vensterbank. Ik geef alles heel trouw water en plantenvoeding en kan me geen huis voorstellen zonder groen. Las in een ander draadje dat kamerplanten niet meer echt kunnen ....

Rieke

Rieke

29-09-2012 om 18:52

Liever geen

Ik heb er 2 staan, irissen ofzo? Vorige week gekregen. Als ze uitgebloeid zijn gaan ze weg.

Ik heb negen kamerplanten. Allemaal flink grote, zeker 130 cm en de grootste bijna bij het plafond. Ik heb geen planten in de vensterbanken. De vensterbanken zijn hier smal en ik heb katten die alles uit de vensterbanken gooien. Dus staan in grote manden en potten er her en der 9 grote planten, meest in groepjes van 2 of 3 bij elkaar.
Geen idee wat voor een het er zijn, beetje palm/riet achtige voornamelijk en een ficus en drie dracena's.

Ik heb nog wel potjes met verse kruiden op het aanrecht, maar dat zijn geen kamerplanten en langer als een week of 6 leven ze niet bij mij.

Toch eens gaan zoeken

Ik heb dus:

kentia palm (2x)
ficus benjamin
dracaena massangeana
dracaena marginata (2x)
pachira
phoenix roebelinii
papyrus

Sjansje

Sjansje

29-09-2012 om 19:26

Geen

Behalve de planten in het aquarium. De enigste planten die bij ons overleven, want die hoef ik tenminste geen water te geven.

Lynna

Lynna

29-09-2012 om 21:37

Ik heb er 5. Twee op de vensterbank aan de voorkant, 1 op een tafeltje, 1 op het plankje bij de schoorsteen en 1 op een kastje. Zat. Allemaal makkelijke planten want ik ben niet zo consequent met water geven.

2 planten op de vensterbank, 1 kleintje op de salontafel en 2 super kleintjes op het toilet.

Wel 20

en in een land waar het heel ongewoon is om kamerplanten te hebben. Krijg er wel vaak leuke reacties op.
10 op de 2 vensterbanken resp 3 en 4 m op het zuiden,
5 "in" de woon en eetkamer.
4 in de keuken plus nog wat kruidenplantjes
en 1 in de hal.

Als ze niet mooi meer zijn ( die pal op het zuiden staan) vervang ik ze gewoon. Wel lastig hier om aan goede, betaalbare planten te komen, maar de tijd dat ik ze vanuit Nederland meenam, ligt toch wel achter me :o)

Geen

Geen. Ik zou wel willen, maar ik heb op veel plaatsen geen vensterbanken, en als ze er wel zijn, zijn ze niet bruikbaar voor planten omdat het raam naar binnen open moet kunnen.

Ik zou wel een paar grote staande planten in de woonkamer willen, maar dat komt qua plaats slecht uit en partner heeft er een hekel aan, dus laat maar. Ik kan op zich prima zonder (al houd ik wel van plantjes, maar dan vooral in de tuin), ik wil ze eigenlijk vooral omdat de kamer hollig klinkt en ik hoop dat ze de akoestiek verbeteren. Dat red je niet met een citroengeranium, dat zouden een paar flinke jongens moeten worden.

Groeten,

Temet

oregano

oregano

29-09-2012 om 22:55

2 hortensia's op de vensterbank en 1 klokjesplant (zomerplant) 1 kamerlinde, gered want ging dood, net weer binnen gezet, en 2 kindjes op moeders schoot bij dochter op de kamer. Ik wissel nog al eens van plant want leven hier ook niet heel erg lang

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2012 om 23:12

Geen (omdat 0 niet geaccepteerd werd als titel)

Ik heb het opgegeven. Alleen met hoogtijdagen als Pasen en Kerst waag ik me wel eens aan plantjes. Als ze die dagen hebben overleefd ben ik allang blij.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2012 om 23:46

Een yucca, een hele ouwe, in een donker hoekje naast de bank. Krijgt eens in de maand water en groeit dus nauwelijks

Tirza

Snap echt niet

wat er nu zo moeilijk aan is om groene kamerplanten in leven te houden. 2 x in de weekje een scheutje water en dat is het. Ik heb zelfs nog 1 plant die de verhuizing naar Schotland 15 jaar overleefd heeft.

Snuggle's

Snuggle's

30-09-2012 om 00:38

Ik snap het ook niet shonagh

Ik snap ook niet helemaal waarom het nou zo moeilijk is om planten in leven te houden, maar het lukt me niet.

Ik heb drie vetplant achtige dingen die het redelijk blijven doen, andere planten koop ik steeds nieuw. Kaaskopjes verhaal is erg herkenbaar. M'n heerlijk tuttige kerstster moet ik ook niet al te lang van te voren kopen als ik wil dat ie de kerst haalt.

Ik vind de aanwijzingen ook lastig. Twee keer per week een scheutje water Shonagh...een scheutje, hoeveel is dat? En dat verschilt toch ook per grote van de plant?
Of dan lees je goed vochtig houden maar geen natte voeten. Tja, waar ligt dat omslag punt?? Matig water maar niet laten uitdrogen. Geen volle zon maar wel veel licht.

Ik geef vooral ook te onregelmatig water denk ik. Dan vergeet ik het een poos, schrik van de slappe blaadjes, ga vervolgens een poosje heel enthousiast water geven en dan even wat extra uit schuldgevoel. En dan vergeet ik het dus weer. Maar meestal als de eerste bruine of gele blaadjes komen weet ik dat het einde nabij is. Gelukkig woon ik vlakbij een hele goedkope planten winkel.

Uhm vijf

Een huis zonder planten kan ik me niet voorstellen eerlijk gezegd. In je woonkamer moet toch in ieder geval wel 1 stuk groen staan?

Dat is hier een Areca-palm. Verder heb ik nog twee Asparagus-varens en Pachyra (die kun je helemaal dood laten gaan en dan doet ie het na een beetje water toch weer). De orchideeën op de keukenkast heb ik al zes jaar. Als je wilt dat die gaan bloeien moet je ze verwaarlozen, dus dat gaat hier heel goed.

Chris

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2012 om 09:15

Veel

Een papyrus, varens, en nog veel meer, plus de nodige stekjes. Mij lukt het vrij aardig om de boel in leven te houden.

Brianna F

Brianna F

30-09-2012 om 10:08

Nog veel meer

Woonkamers, keuken, slaapkamer, badkamer, ik heb overal planten staan, van hele grote palmen tot kleine potjes op vensterbanken. Ik vind een huis zonder planten zo kaal. En ik heb echt geen groene vingers, bij mij overleven alleen de heel sterke. Ik neem aan dat de plantjes zich aangepast hebben aan mijn verzorgstijl, want ze overleven allemaal.

Vera*

Vera*

30-09-2012 om 11:14

Hier

Ik heb ook niets staan. Ik heb geen groene vingers maar de vensterbanken zijn ook te smal voor planten.

Snuggle's

Tja een scheutje is een scheutje :o)
De meeste planten hebben daar genoeg aan, ze zijn eerder te nat dan te droog. Echt grote planten iets meer. Ik heb maandag en donderdag als planten water geven in mijn systeem staan. Vetplanten kan je 1 x per week doen.
Ik denk dat de regelmaat het hem doet, want als je een plens geeft als de plant er al uitgedroogd uit zien ben je al te laat. Er staan er bij mij 10 in vensterbanken op het zuiden, dat zijn dan yucca achtigen, maar nu ook een ficus benjamin. Bij tuincentra in Nl zie ik vaak boven de planten borden waarop staat wat de planten hun beste plaats is.
Goed vochtig is dat de aarde bovenop vochtig is/ blijft dus nooit uitgedroogd is, maar niet kletsnat zodat ook de voeten nat worden. Zoals ik al eerder zei, ze hebben meer te lijden van nattigheid dan van een beetje droogte.
Bloeiende planten zoals kerststerren, cyclamen, azalea's enz hebben veel meer "liefde" nodig, daar waag ik me ook niet aan .....
Aldus mijn bijna 40-jarige planten ervaring :o)

Op de vloer een schouderhoge plant met grote donkergroene bladeren, op de kast een pot met kleine vetplantjes.

skik

Iris

Iris

30-09-2012 om 15:06

Vroeger wel, nu niks meer

Ik heb de kamerplanten de deur uit gedaan toen mijn oudste 2 was en ging kruipen. Ze trok zich op aan de planten. Daarbij kwam dat we ook het huis gingen verbouwen en toen besloot ik om de planten maar helemaal de deur uit te doen. Stofnesten vond ik het en ze namen veel plaats in. Ik heb ze weggegeven aan vrienden. En...ik mis ze echt niet! Ik heb een grote tuin met veel bloemen. Ik zet wel vaak een mooi veldboeket in huis.

mix

mix

30-09-2012 om 15:12

3 en een nepperd

1 bananenplant waar heus waar een stekje naast gekomen is maar weet niet of die het redden zal.

1 plant die ik als stekje kreeg en zowaar al 11 jaar in even houdt.

1 cactus in de vorm van een geslachtsdeel (sorry maar het is de waarheid) uit een erfenisje van schoonmoeder.

ik kan ook geen kant op met adviezen als scheutje, vochtig houden, gedeidt het beste in moerasachtige aarde(qua vocht), plant vergeten met water is het beste enz.
Mijn bananenplant houd ik vochtig, of moet ik zeggen er kan geen water meer bij en de schimmel staat op de aarde.

De cactus in die ene vorm staat scheef en wordt ondersteund door een stokje, ik hoop dat ie vandaag of morgen afbreekt.

De plant waarvan ik de naam niet weet is lelijk, krijgt eens in de week wat water, valt in de winter grotendeels uit en dan zit ik tegen stelen aan te kijken.

Een scheutje...het doet me denken aan bv Jamie Olivier die zegt: een snufje zout en vervolgens 3 handen zout op het gerecht strooit en nog een beetje en nóg een beetje. Het zijn van die persoonlijke termen vind ik

Verder nog een ene of andere nepplant, daar ben ik nog het meest tevreden over.

mix

mix

30-09-2012 om 15:14

benieuwd hoelang de bananenplant het volhoudt want konijn heeft besloten dat ie daar wel wat van lust; een hapJE a la jamie olivier.

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2012 om 15:21

Mix (ot) en chrish (niet ot)

OOOOOOOOOOO ja, of dat-ie zegt: zooooo, en dan een beetje olijfolie - en dat er dan gewoon een hele straal uit de fles laaaaaaaaaangzaam van boven naar beneden én nog een keer van links naar rechts over de ovenschotel wordt geploemst. Dat je denkt: o, is dát een beetje?

ChrisH: nee hoor, dat moet helemaal niet Ik ben zelf erg levend, heb ik geen plant voor nodig.

Tirza

Verder ot

Dat doet meer dan de helft van die televisiekoks. "A pinch of salt" en hup, een handvol erin."Een beetje boter" - een klont, genoeg om een halfje bruin mee te besmeren. En zo voorts en zo verder. Zag laatst toevallig eens een kok die een snufje zout aankondigde en daadwerkelijk een snufje nam, weet jammer genoeg niet meer wie dat was.

groeten,

Temet

Mijn scheutje

is..... 50 ml, tja ik kon het niet laten :o)

Snuggle's

Snuggle's

01-10-2012 om 10:00

Haha

Kijk daar heb ik wat aan, 50 ml dus! Dat is inderdaad een stuk minder dan ik zou denken. Ik geef waarschijnlijk te veel water dus.

Bruine vingers...

... en toch altijd wel een stuk of 10, 12 kamerplanten. Momenteel kan ik het knap in leven houden. De phalenopsis houdt het voor gezien, die is volgens mij door de plantenoppas verzopen in de vakantie Maar de hibuscus en de piemelplantjes en een paar mij onbekende bontbladigen blijven het dankbaar doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.