Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoeveel is 2 gram thee? yta?

Op de site van Simon Levelt staat bij losse thee (in elk geval bij een aantal): 2 gram per kop. Ik neem aan dat ik voor "kop" gewoon "mok" kan lezen (en niet zo'n l*llig koffiekopje), maar de vraag die mij bezighoudt: hoeveel is 2 gram thee? Een theelepel? Nederlands of Engels formaat? Afgestreken of met een kop?
Nu doe ik altijd maar wat, en eigenlijk wil ik het nu gewoon eens weten: hoeveel is 2 gram?

Yta, ik vermoed dat jij dit weet

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weegschaal?

Dat is het eerste wat mij te binnen schiet, gewoon even wegen? Of denk ik nu veel te makkelijk?

Je hebt natuurlijk ook nog een heleboel verschillende soorten thee, een zwarte thee zal denk ik idd een theelepeltje zijn (twee gram). Maar voordat je twee gram kruidenthee hebt, zit je misschien wel op een eetlepel.

Nou ja, hoe dan ook, ik ben natuurlijk geen Yta

Groet,
Olijvje

Ik zou....

...op het zakje thee turven hoeveel kopjes je zet. meeste Simon Levelt zakjes zijn 100 gram, dus als je veel minder dan 50 kopjes zet gebruik je teveel thee, en als er veel meer dan 50 kopjes uitgaan dan gebruik je te weinig...LOL!

Ingrid

(of je neemt een vol zakje van 100 gram, en kijkt hoeveel thee of eetlepels eruit gaan, dan weet je ook ongeveer wel wat het moet zijn. )

(of je doet zuinig hollands, en probeert uit met hoe weinig thee jij nog een kopje kunt zettend at lekker is. En dan is dat voortaan jouw 'maat')

Ingrid

Valkyre

Valkyre

25-10-2011 om 20:28

Ongeveer een theelepel

Ongeveer een theelepel (Nederlands formaat) voor zwarte thee. Voor groene of witte thee (grotere blaadjes) wel een flinke Engelse/Franse theelepel, of twee hollandse theelepels.

Dit volgens mijn theeboek. Daar staan de meest voorkomende soorten thee in, dus mocht je een bepaalde soort hebben, dan kan ik het precies voor je opzoeken (ook hoe heet het water moet zijn enzo). Sommige soorten groene thee moet je eerst een keer afgieten en dan nog eens opschenken bijvoorbeeld.

Jaja, de wereld van de thee (ik drink dus geen koffie, vandaar...)

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2011 om 20:32

Theelepel

Ongeveer een theelepel. Dat staat ook op sommige theeverpakkingen, en ik heb het wel eens nagewogen. (laboratoriumweegschaal als keukenweegschaal. )

krin

krin

25-10-2011 om 21:07

Goh

Een *thee*lepel thee is de maat. Het klinkt bijna alsof het zo bedoeld is. *ploink*

Temet

Temet

25-10-2011 om 22:05 Topicstarter

Kijk, valkyre snapt m

Dank, Valkyre. Het gaat om zwarte thee. Theelepel niet afstrijken neem ik aan?

Dames, nog daargelaten dat je een theelepel ook zo kan noemen omdat je ermee in je thee *roert*: de ene theelepel is de andere niet. Een Nederlandse theelepel is een stuk kleiner dan een Engelse (zoals ook blijkt uit Valkyres opmerking: een flinke Engelse lepel of twee Nederlandse). Wat ook de reden is dat je moet oppassen met uit het Engels vertaalde recepten, maar dat geheel terzijde.

Olijvje, ik heb een analoge weegschaal met van die streepjes. Die is niet zo nauwkeurig dat ik daar enkele grammen op kan afwegen.

Dank, en groeten,

Temet

Maar dan nog

OK, een Nederlandse theelepel en niet een Engelse teaspoon van 5 gram, dat snap ik wel. Maar ik heb in mijn bestekla zo uit mijn hoofd al drie verschillende maten theelepeltjes liggen.

Misschien moet je een theezakje van 2 gram (en dan niet van dat gruis) demonteren en kijken welke theelepel erbij past?

Chris

Volgens mij.....

kun je qua volume 2 gram losse thee echt niet vergelijken met 2 gram theezakjesthee. Theezakjesthee is veel gruiziger.

Even los van het feit dat ik me afvraag of 2 gram theezakjesthee evenveel smaak geeft als 2 gram losse thee.

Ik zet trouwens altijd hele potten thee (en doe ook maar wat qua grammen) Ik heb zo'n los inzetfilter in mijn theepot, en ik ben elke keer weer verbijstrd hoe die thee uitzet als je er heet water op giet. Volgens mij bij sommige soorten wel een factor 10 meer volume.
Als die thee in een zakje zat. zou het zakje barsten. Zeker weten.

Ingrid

Pruttelpot

Mijn ouders hadden vroeger een elektrische pruttelpot voor de koffie. Die kwam in het weekend op tafel met een verlengsnoer er aan, en dan gingen we (de kinderen) kijken hoe de koffie telkens omhoog kwam in het glazen dopje bovenop. Ach, die goede oude tijd. Toen ik later zelf koffie dronk, vond ik dat wel erg lekkere koffie moet ik zeggen. Ik ben wel van een pittig bakkie.

O sorry

Plaats ik nu een koffiepruttelpot in een theedraad?
Sorry, Temet! Hij had in sober eten moeten staan. Hmmm, nu ik erover nadenk is dat net zo onlogisch eigenlijk...

Yta Chalne

Yta Chalne

26-10-2011 om 09:58

Oh ja, dat weet ik

Bij het thee proeven/ keuren komt dat heel nauw, en wegen we de thee af. Is belangrijk om goed te kunnen vergelijken. Een theelepel thee heeft bij elke soort een ander gewicht, afhankelijk van (o.a.) de fijnheid van de thee en de bewerkingsmethode.
Thuis gebruik ik een simpel en goedkoop theeschepje (totaal niet gelijkend op een theelepel overigens) waar je voor een 'gemiddelde' thee precies 2 gram mee opschept (los geschept zonder kop)(schepjes te koop bij je speciaalzaak). Maar: wat er op het zakje staat is niets meer of minder dan een richtlijn (zo ook de temperatuur), gebaseerd op de smaak van de keurmeester. Dus neem vooral gewoon wat je zelf lekker vindt. En nog lekkerder is het om thee per pot te zetten!

Temet

Temet

27-10-2011 om 10:46 Topicstarter

Potten en zakjes

P, ik heb geen 2gramszakjes in huis. In mijn toptien van persoonlijke afkeuren staan eenkopszakjes toevallig vrij hoog genoteerd (iedere gek heeft zijn gebrek, zuwwe maar zeggen). Daarbij: waarom zou ik gaan priegelen met stuivend theegruis als ik ook gewoon een vraag op het forum kan gooien ?

Yta, ik geloof graag dat het lekkerder is per pot, maar een pot thee heeft hier alleen zin als er bezoek is. Ik heb bij het ontbijt tijd voor 1 mok thee, vandaar dus thee-ei en losse thee. Partner drinkt geen thee, en kinderen ook (nog?) niet.

Groeten,

Temet

Temet

Mocht je nou binnenkort jarig zijn, dan heb ik natuurlijk alvast een leuke cadeau-tip:

Een professionele en nauwkeurige GRAMMEN weegschaal.

Voor Kerst kan natuurlijk ook

Maar volgens mij zit je goed hoor als je gewoon een theelepel thee gebruikt voor een mok, kwestie van proberen.

Groet,

Olijvje
(die een aantal jaren losse thee heeft verkocht uit ouderwetse weckpotten, maar ik woog de thee met een weegschaal en dat ging niet per twee gram maar vaak per 100 gram).

Potten thee

Kijk, je begint er zelf over, maar in mijn top 10 van persoonlijke afkeuren staan nou juist die enkele kopjes heet water waar je dan een theezakje in moet hangen (waarbij je meestal alleen kunt kiezen uit vieze vruchtensmaakjes). Het wordt altijd te sterk of niet sterk genoeg en om een tweede kopje moet je echt gaan vragen.

Ik zet liever een halve pot, daar drink ik dan meestal wel twee koppen uit en de rest gooi ik weg.

Chris

Temet

Temet

27-10-2011 om 12:20 Topicstarter

Chris

Daarom mijn afkeer van eenpersoonszakjes. Nadeel dat jij nog vergeet te noemen: als je het zakje uit je kopje haalt is dat kopje ook meteen halfleeg. Breek me de bek niet open, ik kan zo een a4tje volmopperen over de huidige gewoonte om thee aan te bieden die dan een kopje heet water blijkt te zijn met een keur aan vieze zakjes. Volgens mij zaten wij in een eerder draadje hierover ook al aardig op éen lijn.

Vandaar dus: mok, thee-ei, losse thee. Milieuvriendelijker ook nog eens een keer.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.