Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

03-06-2014 om 18:30

Hoeveel betalen voor kitten?

Wij krijgen binnenkort een kitten van een collega van mij. We zijn natuurlijk al eens gaan kijken en krijgen regelmatig foto's, maar een eventuele vergoeding is nog niet ter sprake gekomen. Als ik zou vragen wat ze ervoor wil hebben, ben ik bang dat ze ineens een hoog bedrag noemt en we daarover in discussie moeten (zal wel niet, maar je weet maar nooit). Niets aanbieden vind ik ook niet kunnen, want ze heeft wel enige kosten gehad (en heel veel plezier). Moet ik dan een bloemetje meenemen? Of is het gek om gewoon 20 euro te geven? Kitten (Olaf) is nog niet ingeënt, dat regel ik zelf, maar natuurlijk wel ontwormd enzo.
Wat is gebruikelijk?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2014 om 18:35

vragen

Dat zou ik toch voor de duidelijkheid even aan haar vragen.
Als het gewoon een Europese korthaar is zonder papieren die verwekt is door een buurkater oid zou ik gewoon een bloemetje geven denk ik. Ze zal waarschijnlijk blij zijn dat iig één van de katjes een bekend thuis krijgt.

Heeft er meer werk in het nest gezeten of hebben ze ermee naar de dierenarts gemoeten, dan kan ik me voorstellen dat er een vergoeding wordt verwacht.

Gewoon even vragen, dat kan een hoop gedoe schelen.

Jasmijn

Jasmijn

03-06-2014 om 19:20

hier

Dochter had het hier toen met een vriendinnetje van school geregeld. Zij hadden een nestje en wij wilden er wel eentje. Bij het ophalen (ik wist dus dat het een gewoon thuis nestje was van de buurkater) hebben we een hele grote doos chocolade meegebracht. Zij waren inderdaad ook blij dat wij er eentje overnamen. (volgens mij had ik het nog wel even gevraagd, of ze er iets voor wilden hebben, maar het was oké zo)

Katniss

Katniss

03-06-2014 om 19:24

Binnen twee dagen kwijt

Mijn collega was haar vier kittens binnen twee dagen kwijt (eentje houdt ze zelf). Het is inderdaad gewoon een Europese korthaar, en hij is ook nog van de buurtkater. Welke is niet helemaal duidelijk, er waren twee gegadigden
Ik ga het dan toch maar even vragen, maar vind het wel een gekke vraag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2014 om 19:31

Waarom gek??

Misschien wil ze wel graag een bedrag en durft ze het nu niet meer te vragen. Straks krijg je gedoe om een paar tientjes. Nergens voor nodig toch?

Margret

Margret

03-06-2014 om 19:44

Zelf vaccineren?

Je laat het kitten zelf vaccineren maar dan gaat het toch te vroeg van de moeder weg?

Katniss

Katniss

03-06-2014 om 19:47

9 weken

Hij is 9 weken als we hem ophalen. Dat 'mag' gewoon. De andere gaan waarschijnlijk eek week eerder.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2014 om 19:52

Gisteren zag ik dat iemand zijn kittens aanbood

voor 50 euro. Ik vind dat een pittig bedrag voor een htk-poesje. Je hebt amper omkijken naar jonge poesjes. Een beetje extra eten en normaal gesproken ook de dierenarts. Ik vind het eigenlijk de taak van de eigenaar om de eerste inenting te laten geven. Even een groepsprik, dat scheelt volgens mij ook in de kosten. Die kosten zou ze natuurlijk wel bij je in rekening mogen brengen.

Wij hebben zo'n 17 jaar geleden een kat uit een nestje genomen en daar heb ik een stapeltje kattenvoerblikken voor teruggegeven. Dat was een nogal droevig moment, het kattenbazinnetje stond boven te huilen. Ze hadden maar twee kittens en ze wilde ze eigenlijk graag allebei zelf houden. Wij hadden later van onze poes, dus waar ik het net over had, ook een nestje. Ook daar kwamen twee poesjes uit voort. Wij hebben er een gehouden. De andere ging weg. Gratis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2014 om 21:05

Tja

Vroeger toen ik nog thuis woonde vroeg mijn vader ook best veel voor een htk-kitten. Maar dat deed hij met het idee dat mensen die zoveel voor een kat wilde betalen er dan ook goed voor zouden zijn. Als de mensen dan een kitten kwamen halen mochten ze het gratis meenemen.
Die kittens hadden buiten wat extra voer ook niets extra gekost. Bij ons thuis werden dieren nooit ingeent.

bibi63

bibi63

03-06-2014 om 21:15

nou

Als het geen fokker is (dan fok je voor het geld), maar gewoon een 'thuisnestje', dan verwacht ik geen bedrag te hoeven betalen en dat zou ik zelf ook echt niet doen. Een bloemetje is meer dan voldoende. En verder: Als collega daar wel geld voor vraagt, dan zou ze dat direct moeten aangeven op het moment dat ze je vraag of je er 1 wilt hebben. Dus ik denk niet dat ze dat verwacht.
Bibi

Lou

Lou

03-06-2014 om 22:05

van bekenden alleen een vergoeding

Ik vind de vader van Dendy eigenlijk wel slim: geld vragen en dan toch gratis meegeven. Kan me voorstellen dat je dat bij onbekenden doet, bijvoorbeeld via Marktplaats. Maar bij bekenden niet, alleen een vergoeding voor de dierenartskosten. Hoewel ik dat eigenlijk ook wel raar vind: als het mijn kat is verzorg ik hem en pas vanaf het moment dat het jouw kat is verzorg jij hem, dus waarom zou jij kosten moeten vergoeden die ik heb gemaakt toen het nog mijn kat was? Nou ja, het maakt ook niet veel uit, ik weet dat het gebruikelijk is om het zo te doen en zo duur is dat eerste dierenartsbezoekje ook niet.

Maar ik zou niet verwachten dat een kitten waar je al afspraken over hebt gemaakt, op de valreep ook nog eens vijftig euro zou kosten. Dat had de eigenaar dan wel eerder gezegd, zou ik denken.

kosten

Consult bij een dierenarts kost al 32 euro. Dus als er kosten gemaakt zijn kun je wel verwachten dat je dat moet betalen.
Ik zou toch maar snel vragen wat de kosten zijn.
Wij hebben hier een paar maanden geleden een kitten via marktplaats gevonden. Gevaccineerd, ontwormd en 3 maanden oud. Het poesje kreeg eigen speeltjes, een eigen dekentje met geur van de moeder en eigen etensbakjes mee, met vaccinatiepaspoort. Kosten 200,- euro.
Er waren op dat moment geen gratis kittens, ik verwacht dat er nu wel meer zijn. Maar kosten maak je toch. Onlangs hebben we haar laten steriliseren en bovendien laten voorzien van een chip voor als ze zoek zou raken staat ze geregistreerd.

Sancy

Sancy

04-06-2014 om 12:02

de kosten

Wij hebben 3 x een nest gehad en voor alle kittens een liefdevol huis gevonden (via-via en via Marktplaats).

Wij hebben de kosten voor de dierenarts verrekend met hun nieuwe eigenaren maar verder geen extra vergoeding gevraagd. Dit hebben we om 2 redenen gedaan: we wilden ze niet gratis weggeven om een drempel op te werpen tegen mensen die een impulsaanschaf wilden doen of andere motieven hadden, én we wilden de nieuwe baasjes de garantie geven (en onszelf de zekerheid) dat de kittens gezond waren.

Tegen kostprijs hebben de nieuwe eigenaren dus telkens een gevaccineerd en gecontroleerd kitten gekregen, mét dierenpaspoort. De kosten hiervoor per kitten waren lager dan wanneer een nieuwe eigenaar dat laat doen, wij hoefden maar 1 consult te betalen om 4-5 kittens te laten controleren en vaccineren/ontwormen. Dus de nieuwe baasjes betaalden 1/4 of 1/5 van het consult, plus de kosten voor het vaccin. Dit hebben we ook telkens zo uitgelegd aan de potentiële baasjes zodat ze vooraf wisten wat ze van ons mochten verwachten.

Ik ben heel tevreden hierover. Volgens mij zijn de nieuwe eigenaren ook tevreden hierover (enkelen zwerven op OO rond, als ze niet tevreden zijn, hoor ik graag waarom

mama2

mama2

05-06-2014 om 10:58

gewoon even vragen

Geen rare vraag hoor! Tenminste, het zou bij mij niet als raar overkomen!

Mijn mening is dat de "fokker" (of het nu een gelegenheid nestje is of niet) zorg moet dragen voor de 1e enting en 2 ontwormingen. De enting voor niesziekte kan het beste geven worden bij 8-9 weken en herhaling in de cocktail 11-12 weken. Ontwormen in week 4-6-8 en 11, daarna 4 mnd., 6 mnd. en daarna 2x per jaar. In theorie zou de kitten dus bij jullie komen met de 1e enting en 2x een ontworming. Scheelt de koper inderdaad in de kosten als ze het zelf moeten doen. Of het nu een htkk is of een ras, de katten zelf hebben daar geen weet van, maar verdienen dezelfde verzorging. €200 (even gekeken naar onze kosten voor een pers incl. stamboom, entingen, chip en ontworming)voor een htkk vind ik weer wat veel, maar he, als je verliefd bent op zo'n krummel ...

Inderdaad gewoon vragen maarruh..

8-9 weken is nog wel jong hoor om al bij de moederkat weg te halen. Er is geen wet die zegt dat het niet 'mag' zoals je zegt maar minimaal 12-13 weken wordt toch echt wel aanbevolen door dierenartsen.

Margret

Margret

05-06-2014 om 20:10

Maaike

Ik vind het ook veel te vroeg, wettelijk is het 7 weken maar lees dit maar eens: http://www.kattengedragstherapeuten.nl/kittenleeftijd.html

amk

amk

05-06-2014 om 23:15

eh?

op welke wet baseren ze zich dan, want dat wordt dan weer niet vermeld.

Krummel

Inderdaad verliefd. Dochter kon niet meer wachten tot er zich een goedkoper exemplaar aan diende. We hadden al begrepen dat er eind mei, begin juni veel meer nestjes zijn.
Maar nog dagelijks zijn we blij dat we het toch gedaan hebben.
Krummel is een speels onderzoekend knuffelig bolletje. Alle pubers, ook de bezoekende, zijn dol op haar en zij op hen, vooral als ze ook wilde spelletjes met haar doen als achter haar aan rennen of in de wasmand stoppen en dan de wasmand omrollen of natspatten in bad bij de kraan. Ze 'kletst' de oren van je hoofd en 'praat' met vliegjes, vogels, blaadjes, alles wat buiten voorbij komt en ze hangt als een Jordanese over de rand van het balkon naar het straatgebeuren te kijken met haar pootjes en koppie over de rand.

Egel

Egel

06-06-2014 om 11:38

AnneJ

Dat klinkt zó schattig!! Ik zie het helemaal voor me.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2014 om 19:06

Minimaal 9-10 weken

Zie hier ook: http://www.petsplace.nl/kittenzesweken

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2014 om 12:02

Heerlijk

Wij zijn ook weer in "blijde verwachting" van een jongedame, medio augustus komt ze hier wonen. Pittig tiepje, onze drie katerheren staat wat te wachten..

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2014 om 12:38

Leuk

Altijd leuk zo'n kleintje

Wij hebben besloten onze kattenstapel via natuurlijk afvloeien te verkleinen en waarschijnlijk op te heffen. Zolang onze dochters nog thuiswonen is het geen probleem als wij eens een weekendje weg willen, of op vakantie gaan, maar als ze de deur uit zijn wil ik ze hier liever niet onnodig voor belasten en anderen ook niet. Dus als een kat doodgaat, komt er geen nieuwe voor terug. De hond moeten we mee kunnen nemen. Zeker in Nederland zijn daar genoeg mogelijkheden voor.

Voorlopig hebben we nog vier katten en dat kan nog heel wat jaren zo blijven. De oudsten zijn nu 15 jaar. Ik vrees dat we voor zolang het duurt dus wel afhankelijk zijn van een dochter als wij weg willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.