Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoeveel bakpoeder op hoeveel bloem? cobi?

Ik denk zaterdag gevulde speculaas te gaan bakken en het recept vermeldt zelfrijzend bakmeel. Dat heb ik niet, maar wel bloem en bakpoeder. Maar wat is nu ook alweer de verhouding? Op internet kom ik uiteenlopende voorschriften tegen, al zie ik meermalen 3 g / een afgestreken theelepel per 100 g bloem. Klopt dat?

Cobi, en andere OOL-bakexperts trouwens ook: ideeën?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm

In een van mijn recepten, voor scones, staat 1 theelepel op 350 gram bloem. Maar ik gooi er soms zelf gewoon maar wat in uit zo'n zakje, een beetje op de gok..

Temet

niet te veel want dat ga je proeven. Het staat gewoon op de zakjes van Oetker of welk merk je ook hebt. Vaak is het een zakje per 500 gram.

Maar als je laag bakwerk maakt kan je zelfs met iets minder toe.

Om eerlijk te zijn doe ik maar wat, afhankelijk van het type gebak ben ik er meer of minder secuur in.

mama5

mama5

08-11-2012 om 11:39

Ook

Ik doe ook een zakje per 500 gram.

Ook ongeveer

Ik soort van gok meestal een beetje, maar het komt wel min of meer neer op 1 zakje per pond meel.

Temet

Temet

08-11-2012 om 12:45 Topicstarter

Ik heb geen zakje!

Ik heb geen zakjes, maar een busje van een buitenlands merk. Het is overigens wel bakpoeder en geen baking soda (dat heb ik ook in huis, de hemel mag weten waarom).

Vervolgvraag dus: hoeveel zit er in zo'n zakje van Dr Oetker?

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

08-11-2012 om 13:06

Werkt dat zo

Heb ik net bij de moeder van mijn oostenrijkse buurvrouw met wat moeite bloem weten te lenen, waar ik vervolgens bakpoeder bij gedaan heb, terwijl ik gewoon zelfrijzend bakmeel in de kast had staan. Ik had dus gewoon het bakpoeder weg kunnen laten. (ik was bang dat het dan teveel zou gaan rijzen, het ging bij een herman-deeg)

angel3

angel3

08-11-2012 om 13:36

16 gram.....
Er staat inderdaad 1 zakje voor 500 gram bloem

http://www.oetker.nl/producten/bakproducten/backin-bakpoeder/

Temet

Eén theelepel is 5 gram. Als je dus drie theelepels gebruikt op 500 gram zit je goed. Heb je zo'n setje measuring cups & spoons in huis?

Chris

Trix

Trix

08-11-2012 om 16:06

100 gram bloem, 1 tl

Ik doe altijd per 100 gram bloem 1 theelepel bakpoeder. Zakjes bakpoeder koop ik nooit, ik haal een grote bus bij de toko, véél goedkoper!

Temet

Temet

08-11-2012 om 16:16 Topicstarter

Afgestreken of niet?

Afstrijken, die theelepel, of niet?

Groeten,

Temet

Altijd, temet

Altijd, zeker als je die maatschepjes-theelepel hebt. Een kop erop is niet definieerbaar, afgestreken wel.

Temet

Temet

08-11-2012 om 21:13 Topicstarter

Dank

Nee, ik heb geen maatschepjes. Alleen gewone theelepels. In verschillende maten, dat ook nog, maar het loopt nou ook weer niet enorm uiteen.

Nu kijken of de amandelspijs (het amandelspijs?) nog goed is, want die pakjes liggen hier al even en waren destijds erg goedkoop bij Xenos, de houdbaarheidsdatum kon wel eens verstreken zijn. Nu maal ik daar in dit geval niet zoveel om, maar als het ranzig oid is geworden gaat die gevulde speculaas niet door. Dan weet ik in elk geval voor een volgende keer hoeveel bakpoeder ik gebruiken moet. Dank allemaal.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.