Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoera, een hamster?!

Sinds gisteren zijn we weer een huisdier rijker in onze ark van noach: een dwerghamstertje van 3,5 week oud.
Nu heb ik wel veel ervaring met dieren (qua knaagdieren cavia's, muizen en woestijnratten), maar ik ben hier toch wat onzeker over. Zeker omdat het nog zo'n jong beestje is.
Wie geeft even een spoedcursus baby-hamsterverzorging? Geef ik hem (haar?) nou bijvoorbeeld vers groenvoer of kan dat maagje dat helemaal niet aan? Mag het raam een klein stukje open om te luchten of gaat hij dan dood? Moet ik hem nu juist extra veel oppakken om hem tam te maken of krijgt hij dan juist een hartaanval of zo? Snapt hij al hoe een drinkflesje werkt of zal ik een bakje water neerzetten?
Ik vind het eigenlijk een beetje eng, zo'n klein diertje. Zelfs mijn wandelende takken zijn groter
n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onze ervaring

Wij hadden onze dwerghamster met precies een maand oud gekregen. Hebben alleen droog hamstervoer gegeven, en water uit zo'n drinkbuisje. Maar dat was ie ook al gewend bij z'n moeder. Ik zou dus hetzelfde geven als wat ie eerder al kreeg.
Je kan, als je denkt dat ie het buisje niet snapt, met je vinger tegen het buisje tikken, daar waar het water uitkomt. En dan die druppel laten likken door het beestje.
Vers voer zou ik nu even niet doen. Is niet nodig als je goed hamstervoer geeft.
Dat raam: ik zou de kooi niet vlak onder het raam zetten. En natuurlijk zorgen dat ie niet op de tocht staat. Wel zorgen dat ie een fijn holletje kan maken (in een 'huisje'). gebruik geen 'hamsterwatten' - daar kunnen ze in verstrikt raken. Wij deden altijd een paar velletjes wc-papier in z'n kooi - vond ie ook fijn om z'n huisje mee te bekleden.
Oppakken: in het begin je hand in de kooi leggen, en het beestje zelf laten ruiken. En zachtjes tegen m praten, zodat ie je gaat herkennen. Niet te snel willen gaan, maar wel regelmatig doen zodat ie gewend raakt.
Succes ermee. Kunnen echt lieve beestjes zijn, hamsters.

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2012 om 16:58

N@nny

Wat zijn ze dan ieniemini he! De hamster van mijn dochter is bijna twee jaar,echt een schatje, ze heet Coco..)Ik sluit me verder aan bij Caroro. Een leeg wcrolletje vinden ze ook erg leuk,overigens.

Wat leuk!

Ik heb een cavia van nu 10 weken oud, die veel te vroeg uit het nest is gehaald en nog met de hand (pipetjes) bijgevoerd moet worden, want hij is nog steeds formaat hamster. Tis dat ik het zeker weet, anders zou ik denken dat het idd een hamster is
Maar goed, kijk eens op dehamster.nl staat erg veel info op en het valt me op dat er veel info en fora over knaagdieren zijn, dus het komt wel goed met jullie knaagje
Veel plezier met de nieuwe aanwinst!

Lief

hier ook 2 dwerghamsters. Dit zijn mijn 4e en 5e dwerghamster, ik heb er dus eerder ook 3 gehad.

alleen oppakken als het diertje zelf wakker is geworden. Geef ze genoeg wc papier/keukenrol om zelf wat nestmateriaal te maken, een klein beetje hooi vinden ze ook prettig om iets in te bouwen. Ze moeten zeker een drinkflesje hebben, je kan de eerste tijd combineren met een bakje water als hij het nog niet direct door heeft. Speciaal hamstervoer kopen, hamsters hebben eiwitten nodig. Ze zijn ook gek op dode bromvliegen trouwens (kwam ik ooit achter) en op een likje danoontje.

Mijn hamsters houden erg van hun zandbadje (chinchilla zand in een "hamstertoilet', een bakje chinchilla zand kan natuurlijk ook prima), ze eten graag een stukje appel, partje mandarijn gaat er ook wel in, wortel. Maar zijn vooral erg gek op zonnebloempitjes. Ze krijgen hamstermix en halen eruit wat ze lekker vinden.

Ze leggen voorraden aan, ze hamsteren dus, proppen hun wangzakjes vol en verstoppen dat op een paar plekken. Als je het hokje verschoont probeer dan de voorraadkamer niet helemaal te slopen.

Geef ze geen stro (te hard, kunnen hun pootjes van kapot gaan) en ook geen krantenpapier (de inkt is te heftig voor ze). Zorg dat ze kunnen lopen in een loopradje of laat ze s'avonds een uurtje los lopen als dat veilig kan.

Elke dag als ze zelf wakker geworden zijn een beetje voeren uit je hand, aaien, optillen. Ze worden vrij makkeklijk tam.

Behalve mijn Miniola, ze is nogal bijterig, ze was ook iets van een week of 3 toen ik haar kreeg, te jong dus en ze is een tijdje door de andere hamster bedreigt toen heb ik ze uit elkaar gehaald en nu heb ik dus 2 aparte hamsterhokken in huis. Ik heb voor beide dames grote kooien, met veel ruimte, verschillende plateau's en verschillend aanbod in voer en nestmateriaal. Ik heb in een paar maanden tijd verschillende kooien gekocht, 1 van de dames is namelijk gevallen in haar kooi en haar pootje was flink gebroken (ik kon er niet mee naar de dierenarts helaas, dat had geen zin volgens hen) en die adhd hamster heeft nu een bak zonder tralies zodat ze niet meer kan klimmen, al doet ze nog verwoede pogingen op haar hangende knabbelsticks.

Hamsters zijn leuke beestjes, je kan van alles voor ze kopen in dierenwinkels.

rutiel

rutiel

05-12-2012 om 12:24 Topicstarter

Leuk!

Dank jullie wel voor jullie input. Ik ben iets meer gerustgesteld nu hamsterbaby het nog steeds 'doet'. Hij slaapt wel heel veel trouwens, maar dat is misschien omdat hij nog zo klein is?
Ik heb hem gisteren wortel gegeven, maar dat hoefde hij niet. Vandaag koop ik wat trosgierst voor 'm, eens kijken wat hij daarvan vindt. Ik had bedacht om hem zijn bakje helemaal leeg te laten eten voor ik het weer vul. Zodat hij niet alleen de lekkere dingen eet maar echt alles. Is dat een goed plan of zouden jullie het anders aanpakken? De danoontje van Manda Rijn wil ik ook wel eens proberen trouwens.
In zijn rad is hij nog niet geweest, maar volgens mij is het ook gewoon te groot voor hem. Het heeft spijlen en ik denk dat hij er nog helemaal niet in kan lopen. Komt dat op den duur in orde of zouden jullie een dicht rad nemen? Keukenrol vindt hij erg leuk en hij kan sinds gisteren ook al zijn trappetje op om naar de bovenverdieping te gaan. Kortom: we zijn wel heel blij met onze nieuwe baby
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

06-12-2012 om 07:28

Nanny

Een dicht rad is zowiezo veiliger, ook voor oudere hamsters. En even ot: Nog steeds een babyboom hier met de takjes!

rutiel

rutiel

07-12-2012 om 13:13 Topicstarter

Fio (ot)

Hier helemaal niks met die eitjes! Wat spuit jij in hemelsnaam in die bakjes? Speciaal groeihormoon of zo??
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

07-12-2012 om 15:00

N@nny

Meid hou op, er zijn er vandaag vijf uitgekomen! En ik doe NIKS, beetje sproeien...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.